Täytyy sanoa, että tekee kipeää. Viime syksyn huipuista salkkuni on tippunut yli 50 prosenttia. Aloitin sijoittamisen vuonna 2018 ja olen nyt kokonaisuudessaan miinuksella ihan kohtalaisesti. Vertailuindeksini on tippunut vain noin -15 prosenttia, ainakaan se ei ole vielä romahtanut, kukaan ei tiedä, mitä tulee vielä tapahtumaan.
Viime vuoden huipuissani sijoitusvarallisuuteni oli päälle 90k ja olen sen jälkeen tehnyt paljon ylitöitä sekä pitänyt säästämisasteen korkeammalla. Nyt tuo summa alkaa olemaan noin 70k… enpä nyt kauheasti ole köyhtynyt em. asioiden ansiosta. Toki asuntolainankin maksaminen on kompensoinut tuota “köyhtymistä”.
Kovasti olen tehnyt töitä ja jos jotain pitää syyttää, niin minua itseäni… toki markkinatkin ovat olleet haastavat. Olen saanut eri ihmisiltä pyytämättä tsemppiä/henkistä tukea ja vinkkejä, toivottavasti seuraavat henkilöt eivät pahastu, jos kiitän julkisesti privaviesteistänne @JHeiskanen, @anon38833097, @lazyway ja @Pohjolan_Eka. Onhan muutkin sanonut kivoja sanoja ja jeesanneet, eli kiitos siitä!
Mä en luovuta; teen töitä kovin, säästän ja opettelen sijoittamista… kai mä lähivuosina pääsen takaisin kokonaisuudessaan vihreälle. Haluan itse omilla osakevalinnoillani pärjätä viimeistään pitkässä juoksussa ja se on tietysti tärkeintä.
Jos me pärjätään hankalien aikojen yli, yritetään ja laitetaan tasaisesti rahaa sijoittamiseen, niin eiköhän meille käy hyvin pitkässä juoksussa.
Meemien teko auttaa itseäni käsittelemään asioita huumorin kautta ja monet ovat sanoneet, että ne ovat tuoneet hyvää mieltä eri tavoin, mikä on ollut hyvin mukavaa kuultavaa.