Salkkujen tuotto-%

Meillä on Riston kanssa samanlainen torjuntavoitto tälle vuodelle, itselläni salkut -4,5%, välillä on käteistä enemmänkin ollu, välillä isojakin treidejä. Muut sijoitukset jauhavat tuottoja, mutta niiden arvo mitataan itselläni sitten vuosien päästä.

Jos katselee touhuja taaksepäin vuoden alkuun, niin parhaat sijoitukset ovat Sampo ja UPM. Molemmat muutaman pinnan plussalla ytd ja Sampo osingon kanssa aika kovakin tuotto tässä markkinassa. Molempia kun on ostanut dipeistä niin ovat paikanneet surkeat sekoilut kasvulappujen kanssa. Arvon aika.

14 tykkäystä

Tämä vuosi on kyllä ollut täysi katastrofi siihen suhteessa että olen suurimman osan vuodesta ollu täysin käteisessä ja tehny muutamia veivejä siellä täällä, kun siihen on ollut aikaa.

Salkku noin -5.5% ja oppia tältä vuodelta verrattuna aloitusvuosiin alkanut sisäistämään, että ehkä se indeksisijoittaminen voisikin olla se omalle psyykkeelle helpompi juttu. Talouden ja sen ympärillä pyörivien asioiden seuraaminen on viimeisen vuoden ollut lempipuuhaani, mutta tämä mahdoton stressi osakepoiminnasta ja pörssin suunnasta ei sovi itselleni ja haluaisin oppia olemaan kokoajan vilkuilematta pörssiä ja elää elämääni stressittömämmin. Alkaa 23-vuotiaana jo harmaita hiuksia kohta kasvamaan😂

Hirvittää myös ajatellakin millaista jälkeä olisi saanut aikaiseksi jos olisin tämmöisenä vuotena aloittanut tutustumaan sijoittamiseen ja lähtenyt samalla veivailulla liikkeelle mitä ensimmäiset 1,5v olivat🥶

Toisaalta veroseuraamukset ovat tuntuvat jos osakesäästötilin varat ottaisi ulos, joten ainoa keino lienee näillä aloittaa osto-ohjelma Berkshireen yms. muihin “Indeksirahastojen korvikkeena” toimiviin yrityksiin. Rahani Buffetin hellässä huomassa nukun varmasti yöni hyvin tulevaisuudessa🥰

20 tykkäystä

Q2 raportti!

Kaikkien salkkujen (pääasiassa indeksejä) tuotto biittaa omxh gi:n huikealla makroanalyysillä, ajoitusmagialla ja sektorirotaatiolla! Oikeasti lähinnä ostan ilman analyysiä juttuja kun niiden kurssikäyrä on matalalla (Pohjolan Ekan sijoittajataso 4 …tai rehellisemmin 1) ja holdaan ikuisesti.

OST tuotto: 99% efortista menee OST:in hallinnointiin. Pari kolme tuntia päivässä sijoituskirjallisuutta, podeja, vuosikertomuksia, omia exceleitä, inderesin kangaskassin kantamista ja vahvaa näkemystä.
Työn tuloksena… indeksituotto :smiling_face_with_tear: Miten markkina kehtaakin raketoida 3% tulostuotto-Elisoita ja turskata minun p/e 10 kannattavia kasvuyhtiöitä!

8 tykkäystä

Pitää muistaa Suomen lainsäädännön pakottavan vakuutusyhtiöt jokseenkin epäoptimaaliseen sijoitustoimintaan.

Vaikeata on sijoittaminen (kuten kuuluukin olla) :sweat:
Salkku miinuksella -1,92% (vko 33)
Salkku plussalla +4,58% (1kk)
YTD kuvana (@ 19.8.2022 close):
Gunnarin salkku YTD 2022-08-19

7 tykkäystä

En halua olla paha kurki mutta finanssikriisin pyörteissä (2007-2009) seurasin usein iltaisin töiden jälkeen cnbc:n jenkkiosuutta ja sieltä jäi mieleen analyytikon kommentti kun (näin jälkikäteen tiedämme) vakuutteli laskun about puolivälissä (oma arvaus kun en tarkkaa ajankohtaa muista) ettei enää kannata myydä ja hieman sitä jäin siinä ihmettelemään kun kukaan ei kuitenkaan varmuudella tiedä mitä tuleman pitää paitsi tietenkin tietäjät, jotka tietää.

En siis ota kantaa siihen miten salkkusi kanssa toimit vaan ilmaisen vain sen tosiasian että asiat voivat olla lähitulevaisuudessa vielä paljon huonomminkin mutta tätä arvuutteluahan sijoittaminen on, varsinkin näissä tämän hetkisissä sumuisissa näkymissä.

Saas nähdä kuinka kauan kestää kun tämä viesti liputetaan?

Edit: Olen pyytänyt ylläpitoa poistamaan nimimerkkini eli viimeisiä viestejä nämä ovat joka tapauksessa mutta lähden ns. saappaat jalassa :sunglasses:

Tom Pettynyt lähtee saappaat jalassa

2nd Edit: ja niille, joille on epäselvää mitä sanonta “lähteä saappaat jalassa” tarkoittaa, niin tässä siitä äärimmäinen käänteinen esimerkki:

Saigon has fallen

6 tykkäystä


On sanut veivailla, että on saanut YTD:n pahimmillaan tuolta -13% nostettua -4,4%:n. Veivailtu mm. Nokian renkailla ja Afarakilla. Viimeisimpänä veivauksena Fortum, jonka myin tällä viikolla kokonaisuudessaan. Tuossa onneksi isoin osto osui ihan pohjille. Katsotaan mitä loppuvuosi tuo tullessaan. Toisiksi isoin panostus oli Apple joka lähti salkusta eilen 22% tuotolla ja tästä hyvät lyhyen pidon tuotot.

3 tykkäystä

Muista rohkaistuneena laitan myös omat käppyräni tähän. Kuvassa ei näy YTD vaan 1v.

Sijoittamista olen harrastanut aktiivisesti vuodesta 2018 alkaen. Oma tyyli on kuitenkin alkanut löytyä vasta hiljattain. Viime vuoden loppu ratsastettiin monien muiden tapaan härkien kanssa. Mitään erityisansiota en siitä itselleni anna.

Mutta kuten kuvasta näkyy, pidän välillä pitempään taukoa sijoittamisesta (= käteinen 100%), kun maailman tuulet siltä näyttävät. Tämä kuuluu osana strategiaani, ja saapahan samalla aivot tuulettua ja keskittyä vähän hyödyllisempiin asioihin.

Nytkin piti pitää taas taukoa pari viikkoa, mutta tunteet menivät voittamaan järjen. Salkkuni sisältöä/instrumentteja en tohdi suositella kenellekään, sen verta kovaa alamäki välillä on.

14 tykkäystä

Minun salkkuni YTD -26%

Mm nämä tekee karua jälkeä:
-Modulight -86%
-Pyrogenesis canada -76%
-Tecnotree -66%
-Hyzon -60%

Pitää itselle kuiten uskotella ettei mitään ole hävinnyt ennenkuin myy.

EDIT. Minulla termit näköjään hukassa. Jotenkin olin ajatellut että YTD tarkoittaa YearToDay, eli vuotta :smiley:

20 tykkäystä

Muistelen lämmöllä edellisessä elämässäni vaikuttanutta työpaikkani toimitusjohtajaa, yrityksen perustajan poika…hän nimittäin oli aikamoinen velikulta, Lapista suku kotoisin, ja aivan garseita juoppoja ja hulivili äijiä mutta fokus oli kirkas ja kaikesta sekoilusta huolimatta hän näki tulevaisuuden mitä itse en nähnyt ja näin kaartaen kiertäen viestisi pointtiin, hän kannusti minua pitämään rajusti miinuksella olleet Stonesoftin osakkeeni ja jankkasi aina kun näki minut happamana (tiesi sijoituksistani): “Tom, et ole hävinnyt mitään ennen kuin myyt”. Myin sitten ostotarjoukseen keväällä 2013 ja sitä kautta pikku hiljaa alkoi uusi nykyinen elämäni. Toivottavasti sinulle käy yhtä onnekkaasti! :crossed_fingers::money_mouth_face::crossed_fingers:

Edit: Vastauksena siis edelliseen viestiin:
»Pitää itselle kuiten uskotella ettei mitään ole hävinnyt ennenkuin myy.«

2nd Edit: Pahoittelen että olen niin moneen vastaukseen laittanut omia kokemuksiani niin edellisestä kuin nykyisestä elämästäni, sillä minulla ei ole ystäviä, joille voisin avautua, joten olette vielä hetken sijaiskärsijöinä kunnes ylläpito poistaa tilini häiritsemästä heimon mielenrauhaa :zipper_mouth_face:

12 tykkäystä

Pörssivuosi -22 on tähän mennessä antanut mahdollisuuden tunnistaa omat vinoumat sekä taitojen rajallisuuden. Alas on tultu AOT + OST tasolla -21% ja OST tasolla peräti -53% kiitos Harvian, Orthexin ja Tokmannin.

Olen tyytyväinen että salkku kosahti pörssitaipaleen alussa sillä muuten olisin jatkanut hyväksi havaittua taktiikkaa (laadukkaiden yhtiöiden osto keskitetysti hintaa juuri katsomatta :roll_eyes:).

Koko salkun puolittumisen on estänyt indeksirahastojen pitäminen ylipainossa (MSCI World + Superrahasto Suomi) sekä käteispainon pitäminen n. 30 prosentissa.

Tällä hetkellä tuotto-odotus pörssissä indeksitasolla on mielestäni heikko koska sentimentti on palautunut liian bulliksi ja World-indeksi lähelle ATH-lukemia. Olen siis leikannut kuukausisäästösummaa osakkeisiin noin kolmanneksella ja säästän nyt myös ensimmäistä sijoituskämppää varten.

Kokonaisuutena melko turpaan vedetty olo mutta entistä nälkäisempänä ja nöyränä eteenpäin :smiley:

16 tykkäystä


Pääasia on voittaa indeksi. Ei ole niin tärkeää valita indeksiä etukäteen vaan sen voi etsiä sopivasti vasta siinä vaiheessa kun maito on jo läikkynyt.

81 tykkäystä

Ytd on tällä hetkellä -6,3% (enimmillään oli n.-16%), mutta haluan katsoa mieluummin vähän kauemmaksi. Viimeisen 5v tuotto on vajaa 104% johon olen kyllä ihan tyytyväinen. Helmikuun alun jälkeistä aikaa voisi ehkäpä luonnehtia ns. “puolustuspeliksi”. Halusin mennä kesään isolla käteispainolla ja tälläkin hetkellä käteistä on tietoisesti suhteellisesti erittäin paljon. Pitää olla valmiina kaikenlaiseen ja itse olen vielä taipuvainen olemaan karhu, mutta tulen hyvin senkin kanssa toimeen jos pohjat olisi jo nähty pääindekseissä.

18 tykkäystä

Salkku piikkasi uuden ath ja ytd 32% Nyt saa tuulettaa :partying_face:
Edellinen raportti tuosta kesäkuun dipistä jossa käytiin ytd +15% pinnassa. Ei kauppoja edellisen raportin jälkeen, vain usd-osinkoja euroiksi ja ulos rempparahoiksi…Osinkostrategia kulut minimoiden. Nyt kulutetaan…
image

36 tykkäystä


Todella rumasti on pääomaa tuhoutunut tämän vuoden aikana niinkuin monella muullakin Helsingin small cap supertähtiin sijoittaneilla. Omia tappioita rajasi se, että Ukrainan sodan jälkeen päätin, etten halua koko omaisuuteni olevan kiinni Suomessa ja päädyin vaihtamaan parin osakepoimintavuoden jälkeen sijoitusomaisuuteni taas laajasti hajautettuun indeksirahastoon kuukausisäästäen.

En ollutkaan se pitkäjänteinen, rautahermoinen sijoitusguru ja omistaja, joita nousumarkkinan huipulla tuntuu olevan joka oksalla. Asuntolainan lyhennys oli kaksi koronavuotta tauolla ja ne rahat (sekä paljon muutakin, omaa ja vipua) meni osakkeisiin.

Suurin onnistuminen tuona aikana ei jälkeenpäin arvioituna ollut erityisen onnistunut osakepoiminta, vaan riski tulla markkinoille isosti keväällä 2020. Jälkeenpäin tarkasteltuna kaikki sjoitukseni kesän 2021 jälkeen olivat epäonnistuneita.
Ympyrä tavallaan sulkeutui kun käytin koronavuosien voittoja maksaakseni tuon asuntolainan kokonaan pois, jota en pariin vuoteen lyhentänyt.
Onhan sekin jo jotain.

Olen hieman pettynyt itseeni mutta erittäin tyytyväinen tekemääni ratkaisuun. Erikoinen seikka psykologisesti, vaikka rahaa menee ja tulee markkinamyllerryksissä indeksien kyydissä ihan samaan tahtiin, ei se enää aiheuta oikein minkäänlaista tunnereaktiota. Elämään tuntuu mahtuvan nyt myös paljon muuta mielenkiintoista ja markkinoiden seuraamisesta on tullut rennolla tavalla mukavampaa.
Tällaista tälläerää. En ole hetkeen postaillut mitään foorumeille mutta edelleen aktiivisesti lueskellut. Taustalla osin muut mielenkiinnon kohteet mutta osin myös häpeä, niin monessa viestissäni hurskaasti puhuin omistajuuden ym puolesta että tunnen olevani tietyllä tapaa jengipetturi. Tässäkin langassa viimeksi vuoden lopulla ”nöyrästi” esittelin 2021 vuoden absurdeja voittoja. Pistetään nyt rehellisesti päivitystä tilanteeseen.
Hyvää alkavaa syksyä kaikille!

46 tykkäystä

Pitkästä aikaa uskalsin katsoa OP:n sivustolta tuottograafia 3 vuoden ajalta.

Jälkikäteen tuosta on hyvin hankala nähdä koronadipin vaikutusta, koska tuolloin pääoma osakkeissa oli pienempi kuin nykyään. Tuolloin kurssien laskiessa ymmärsin ostaa kasvuosakkeita, joilla meni hyvin vuoden 2021 loppupuolelle asti.

Minulla on ollut tapana vertailla onnistumistani indeksiin, koska olen pohtinut olisiko vaan järkevämpää allokoida osa osakesijoituksia rahastoihin. Indeksirahastoilla kulut ovat yleensä puolen prosentin paikkeilla, kun taas osakkeissa OP:n kautta kulu on tasan prosentin. Osakkeiden ja rahastojen suhde on nyt n. 97/3; joten tuota olisi tarkoitus kasvattaa rahastojen suuntaan. Tavoite voisi olla vaikka 75/25 tai jopa pitkällä aikavälillä 50/50. Kasvuosakkaiden suhteen pitää olla tarkempana. Joka tapauksessa olen edelleen biitannut indeksin, mutta liiallisen kasvuosakepainon takia tuotto on lähestynyt indeksiä. Olen kuitenkin tyytyväinen 120 % tuottoon.

Salkussa minkään osakkeen osuus ei ole yli 10 %; joten pyrin edelleenkin hajauttamaan kotimaan osakkeisiin. Rahastojen lisääntyessä hajautusta tulee myös maailmalle.

Tämän vuoden puolella olen vähennellyt n. 20 % kaikista osakkeista, koska tuli ostettua toinen sijoitusasunto. Asuntosijoittamisessa minulla on työni puolesta paljon näkemystä alueeni asuntomarkkinoihin, ja varmasti tulee asuntoja ostettua jatkossakin, kun sopiva sattuu kohdalle. Hyvä taloyhtiö on kaiken a ja o.

Yhteenvetona voisin todeta, että markkina tarvitsee hyviä uutisia, koska tällä hetkellä huonoja uutisia on jo tarpeeksi. Olen luottavainen osakkeiden (hitaan) nousun suhteen.

16 tykkäystä

Pari viikkoa sitten ehdin vasta esitellä ytd -50% paukkumista, mutta pitää nyt kirjata talteen elokuun tuloskin, sen verran kovaa on runtua tullut:

Elokuusta tuli kuluneen surkean vuoden surkein kuukausi! Suunta näyttää olleen selvä heti alkukuusta, tuosta käppyrästähän taitaa voida laskea sormin ne vähät nousupäivät mitä matkalle osui, loput on sitten tasaista laskua päivästä toiseen.

Lohtua voi hakea siitä, että tässä vaiheessa ytd ei enää laske niin kovaa :sweat_smile: jos salkku vielä kerran puolittuisi, se olisi vain rapia -25% ytd-tuottoa!

Onnettomaltahan tuokin silti näyttää. En ole kauheasti näihin Nordnetin salkkuihin koskenut, tässä kuussa myin Vincitit ja vasta eilen Admicomit, tilalle ostanut hieman lisää Kamuxia, Roviota, Embraceria ja eilen vielä Stockaa. Kaikkihan nämä on vain jatkanut matkaansa alaspäin, mutta kuten todettua, ei tässä vaiheessa enää kannata myymähommiinkaan ruveta. Kuten ei kannattanut -10%, -20%, -30% tai -40% kohdallakaan :joy:

41 tykkäystä

Elokuu 2022 näytti alkuun aika lupaavalta, mutta loppukuu oli aika punainen, joten aika iso miinus tuli pääomiini. OST ja pienehkö AOT jäivät plussalle kaikesta huolimatta elokuussakin.

elokuu 2022: - 5,23 %
YTD: - 19,00 %

Mitään isoja äkkinäisiä muutoksia ei ole suunnitelmissa. Jatkan joidenkin rahastosäästösopimusten kautta lisäinvestointeja, jos mahdollista.

6 tykkäystä

-45% YTD. Välillä tuntuu, että ei tässä hommassa ole mitään järkeä. 3 vuoden tuotto on jo kääntynyt selvästi miinukselle.

43 tykkäystä

Täytyy sanoa, että tekee kipeää. Viime syksyn huipuista salkkuni on tippunut yli 50 prosenttia. Aloitin sijoittamisen vuonna 2018 ja olen nyt kokonaisuudessaan miinuksella ihan kohtalaisesti. Vertailuindeksini on tippunut vain noin -15 prosenttia, ainakaan se ei ole vielä romahtanut, kukaan ei tiedä, mitä tulee vielä tapahtumaan. :slight_smile:

Viime vuoden huipuissani sijoitusvarallisuuteni oli päälle 90k ja olen sen jälkeen tehnyt paljon ylitöitä sekä pitänyt säästämisasteen korkeammalla. Nyt tuo summa alkaa olemaan noin 70k… enpä nyt kauheasti ole köyhtynyt em. asioiden ansiosta. Toki asuntolainankin maksaminen on kompensoinut tuota “köyhtymistä”.

Kovasti olen tehnyt töitä ja jos jotain pitää syyttää, niin minua itseäni… toki markkinatkin ovat olleet haastavat. Olen saanut eri ihmisiltä pyytämättä tsemppiä/henkistä tukea ja vinkkejä, toivottavasti seuraavat henkilöt eivät pahastu, jos kiitän julkisesti privaviesteistänne @JHeiskanen, @Astrix, @lazyway ja @Pohjolan_Eka. Onhan muutkin sanonut kivoja sanoja ja jeesanneet, eli kiitos siitä! :slight_smile:

Mä en luovuta; teen töitä kovin, säästän ja opettelen sijoittamista… kai mä lähivuosina pääsen takaisin kokonaisuudessaan vihreälle. Haluan itse omilla osakevalinnoillani pärjätä viimeistään pitkässä juoksussa ja se on tietysti tärkeintä.

Jos me pärjätään hankalien aikojen yli, yritetään ja laitetaan tasaisesti rahaa sijoittamiseen, niin eiköhän meille käy hyvin pitkässä juoksussa.

image

Meemien teko auttaa itseäni käsittelemään asioita huumorin kautta ja monet ovat sanoneet, että ne ovat tuoneet hyvää mieltä eri tavoin, mikä on ollut hyvin mukavaa kuultavaa. :slight_smile:

111 tykkäystä