Salkkujen tuotto-%

Tässä vähän erilaisen tavoitteen salkku.

Äidilleni hoitama salkku, jonka huolehtimisen periaatteena olen pitänyt kykyjeni mukaan mahdollisimman laajan hajautuksen eri omaisuusluokkiin sekä volatiliteetin minimoinnin, koska äidilläni ei ole alan ymmärrystä ja jännittää heilahteluja. Ray Dalion all weather portfolio on salkun esikuva, mutta otan huomattavasti kuitenkin itse näkemystä. Salkkuun ei tule uutta rahaa, joten käteispositio on vaihdellut 10-50% välillä (keskimäärin pysytellen n.15-20%). Salkussa on jatkuvasti +25 eri osaketta/rahastoa/bondia/hyödykettä/johdannaista, eikä yksittäisten instrumentin arvo pl. rahastoja ole ollut yli 10% salkun arvosta.

Sisältö tällä hetkellä:

n. 7% fyysistä kultaa Voima Goldista
n. 20% PYN Elite-rahastoa
n. 10% kehittyvien ja frontier maiden korkorahastoja Aktiasta
n. 63% itse hoitamani salkku jonka tuottograafi oli ylempänä: (suurimmasta omistuksesta pienimpään pl. Franklin Gold & prec metals kuuluisi olla n. salkun keskivaiheilla)

Salkun sisältö vaihtelee hyvin tiheään, eikä kaupankäyntikuluissa ole säästelty tavoitteiden saavuttamiseksi. Lähtökohtaisesti pyrin pidempiaikaiseen omistamiseen, mutta käytän tiukkoja stop losseja ja laput lentää ulos, jos kurssi oston jälkeen jatkaakin alaspäin. Minkäänlaista päiväkaupaksi tarkoitettua treidaamista ei salkussa kuitenkaan käydä. Pohjien löytämiseen käytän apuna teknistä analyysiä. Onneksi Nordnetissä ylimmällä tasolla Suomi-osakkeiden kulut pysyvät melko maltillisina 3e kuluilla. Kuluihin on mennyt kuitenkin n. 3-5% tuotosta. Niin kauan kuin pääsen ylituottoon, en nää asiaa kuitenkaan ongelmana. Verotuksen otan huomioon myös ja pienistä jatkuvista tappioista (stop-lossit) sekä kaupankäyntikulujen seurauksena ne pysyvät maltillisina.

Millään en tietenkää pysty tutkimaan ja seuramaan kaikkia salkun omistuksia. Salkkuun tuleekin osakkeita pitkälti luotettaviksi kokemieni ihmisten mielipiteiden pohjalta valikoiden heidän (myös mahdollisesti joidenkin teidän :wink:) parhaita ideoita hajauttaen ideoiden lähteet (omiakin ideoita toki salkkuun välillä päätyy.) Itse teen pintapuoleisen analyysin myös ja mikäli olen ideasta samaa mieltä pyrin TA:n pohjalta löytämään oikean paikan mennä sisään. Koen tämän suht turvalliseksi, sillä mikäli tikkaa heittävä apina pystyy pääsemään tarpeeksi laajalla hajautuksella indeksituottoon, niin en usko että tällä strategialla laajalla hajautuksella voi kauheasti heikommin mennä.

Osakkeissa hajautan sekä kasvu- arvo, että laatukriteerein valittuihin osakkeisiin. Arvo korostuu enenevässä määrin salkussa tällä hetkellä epäselvän tilanteen takia mahdollisesti matalamman downsiden puolesta. Salkussa on havaittavissa melko vahvaa keskittymistä energia-sektoriin, mutta sektorin erityisen matalan arvostuksen puolesta sallin tämän. Sektorin sisällä on hajautettu sekä vähän korkeamman arvostuksen uusiutuviin, että pohjille poljettuihin uusiutumattomiin energiamuotoihin. Annan suuren arvon myös jatkuville ja kasvaville osingoille, sillä äitini pikkuhiljaa lähempänä häämöttävään eläkeikään jatkuvat osingot olisi muy bueno. Hyödykkeitä salkkuun ottaisin mielelläni enemmänkin, mutta luotto ei ole tarpeeksi kova johdannaisviritelmiin, mitä on tarjolla, että painoa niiden uskaltaisi kauheasti nostaa. Kyttään myös paikkaa ottaa maltillisen position Bitcoiniin hajautusmielessä ja sen fundamentit vaikuttaa muutenkin hyvältä tässä tilanteessa, kun rahaa printataan mielettömästi.

Tuotto ei ole älyttömän korkea, mutta salkun koon puolesta varsinkin äidilleni euroissa elämänlaadullisesti hyvin merkittävä. Itse käytännössä elän tällä hetkellä sijoittamalla/treidaamalla ja satunnaisilla pätkätöillä, joten aikaa ja mielenkiintoa on riittämiin hoitaa omani sivussa toistakin salkkua. Omassa salkussa tuotot ovat korkeampia, mutta omasta mielestäni tämän salkun ja strategian pärjäämistä pidemmällä aikavälillä on huomattavasti mielenkiintoisempi seurata.

Kuulen mielelläni, jos tulee mieleen minkäänlaisia kehitysideoita tai muuta kommentoitavaa.

43 tykkäystä