Salkkujen tuotto-%

Tuo pyöristys ei kyllä mun mielestä edes muuta kauheasti kokonaiskuvaa, huikeeta!

Juu tottakai onnistuneella veivauksella voidaan saavuttaa merkittävästi korkeampia tuottoja. Lähinnä pointtina oli, että jokaisen veivaajan tulee tiedostaa, että ei riitä että kulujen jälkeen saa saman tuoton kuin holdaajat, vaan nämä täytyy oikeasti voittaa, että pääsee samaan tuottoon. Kun lisäksi ottaa huomioon, että veivaaminen on nollasummapeliä pörssin tuoton päälle, voidaan todeta, että suurimman osan ei kannata liikoja veivata.

Paitsi tietenkin OST:lla. :smiling_face_with_three_hearts:

8 tykkäystä

Tulkitsen Vepun ja Johanneksen vastauksista, että mun kommentti oli piikikkäämpi kuin itse tarkoitin :smiley:

Pointtini vaan oli se, että jos veivailee (ao-tilillä) niin on mun mielestä vain itselleen rehellinen, kun huomioi siitä muodostuvan verovelan eli tulevaisuudessa verottajalle menevän kassavirran, mille et pysty ansaitsemaan tuottoa. Tämä nimenomaan tuosta syystä mitä Verneri kuvasi yksinkertaistetulla laskuesimerkillä. Myöskään, jos et huomio veroja niin saavuttamasi tuotto ei ole täysin verrannollinen sellaisen sijoittajan tuotto-%:iin, joka ei ole käynyt kauppaa tai vaikkapa suoraan indeksiin.

Jokainen toki laskee tuottonsa, kuten itse parhaaksi näkee ja ost-tilillä toki tämäkin muuttuu :slight_smile:

3 tykkäystä

Tähän vielä kommentoin vähän omia ajatuksia: Jotta näitä @Petri_Gostowski:n mainitsemia tilanteita voisi verrata keskenään, niin periaatteessa myös indeksin tuotoista pitäisi oikaista tulevat verot vastaavalta aikaväliltä, jotta noita “lopullisia tuottoja” voi verrata keskenään. Siksi ehkä tuollaisissa joutuis keskittymään siihen deltaan, joka tulee veivaajalle tuosta “aikaistetusta verovelasta”, jolle ei pysty ansaitsemaan tuottoa, verrattuna normaaliin tilanteeseen, jossa verot maksetaan vasta koko holdausperiodin lopussa (ja koko kiinni olevalle pääomalle pystytään ansaitsemaan tuottoa). Eli käytännössä pitäisi jotenkin määrittää tuo deltan suuruus, jotta voidaan tietää, kuinka paljon paremmin veivaajan pitäisi tuottaa indeksiä vastaan tällä strategialla, jotta lopputulos on sama kuin holdaajaalla, tai voittaa holdaajan strategian :slight_smile: Tässä viestissä ehkä pointtina se, että toi matikka voi mennä yllättävän hankalaksi lopulta ihan vaan laskettavien asioiden määrän takia, kun veivaajalla tilannetta pitäisi tarkastella melkein transaktiotasolla, jos haluaa tarkat laskelmat ulos. Tilanne vaikeutuu vielä entisestään, jos veivaaja vaihtaa aktiivisesti salkussa olevia yhtiöitä (koska tällaista “veivaussalkkua” vastaavaa holdaajan salkkua voi olla hankala kehitellä), ja mikäli veivaajalla on todella monta transaktiota vuodessa :smile:

2 tykkäystä

Tässä oma kuvaaja 2014 vuoden lopusta, kun ensimmäiset osakeostot tein. Alkuun mentiin 4-8 osakkeen salkulla ja kuten kuvaajasta näkee, niin siirrytty 2018 keskitetympään salkkuun jolloin lähdin tavoittelemaan yli 20% vuotuista tuottoa ~3 osakkeen salkulla ja nimenomaan kasvuyhtiöitä painottaen.

Salkussa tällä hetkellä qt, Remedy ja Intel. Remedy vastaa noin 80% salkusta. Isolta osalta tuottoa vastannut myös admicom, jonka position myin kokonaan talon rakentamisen rahoittamiseksi.

Iso kiitos inderesin analyyseille ja tälle yhteisölle foorumilla, josta olen jo vuosia ammentanut tietoa ja vinkkejä hyvistä sijoituksista.

Myös isoja virheitä on tullut tehtyä mm. Verkkiksen kanssa, josta on myös suurimmat tappiot, siihen aikaan noin 10-15% salkun koosta. Onneksi osasin myydä laitaan heti enkä jäänyt odottelemaan lupauksia paremmasta huomisesta.

16 tykkäystä

Medifilmin salkun tuotto YTD tässä postauksessa vs. S&P 500 :slight_smile:

5 tykkäystä

Ei saa näkyviin kun ei ole tunnareita tuonne

Tuotonhan sä pystyt näkemään myös ilman tunnareita! Koitan myös pitää silleen, että Medifilmin seinällä näkyy kun teen kauppaa (muistakaa vaan se, että Shareville pistää myöhästettynä noi kaupat, eli hetki kun Sharevilleen päivittyy, että oon tehny kauppaa ei ole sama kuin osto/myyntihetki), jonka näät myös ilman Sharevillen tunnareita.
Pistin ton postauksen yhteyteen myös kuvan Medifilmin salkun tuotosta tällä hetkellä vs. S&P, sen saat auki ihan foorumilla :slight_smile:

1 tykkäys

Oma AOT kehittynyt kuvanmukaisella tavalla viimeisen vuoden aikana. Aika vähäistä on ollut lappujen liikehdintä salkkuun / salkusta pois. Pientä viilausta tuli tehtyä dipin alkumetreillä, kaikki nordeat lähti mäkeen ja Exelistä sekä digiasta tuli kotiutettua voittoja.

OST kehittynyt varsin mukavasti huhtikuun loppupuolen avaamisajankohdan jälkeen: +35%. VTIQ suurimpana veturina, mutta on siellä muutkin ihan kivasti kehittynyt.

Dippiä tuli hyödynnettyä aivan liian vähän, sillä olin harmittavasti asettanut liipaisinsormen hieman liian jäykälle pahimpien laskujen aikaan. Eniten jäi vituttamaan Hubspot (“ostan kun kurssi on kaksinumeroinen” → kävi pikaisesti → en “kerennyt” → nyt painelee yli 200:ssa), Broadcom (“ostan kun 150$” eihän se ihan niin alas tippunut → jäi ostamatta → nyt menossa hyvää vauhtia kohti 300$) ja Microsoft (“120$ niin ostan” → sama laulu kuin Broadcomin kanssa → nyt painelee lähellä ath).

Jotta ei nyt ihan negailuksi mene niin tarttui sieltä myös jotain pientä kivaa salkkuun. Fortumin ja Sammon kelkkaan kerkesi ihan kelpo hinnoilla vähän hidasliikkeisempikin kaveri.

Jos tästä joku opetuslausahdus pitäisi itselle kehittää niin “heitä vittuun ne ennalta asetetut tasaluvut ostoille, lopeta pilkunviilaaminen, kasvata pallit ja BTFD” voisi olla ihan validi :thinking::money_mouth_face:

Mutta joo, aina löytyy parannettavaa, mutta kokonaisuudessa oon ihan tyytyväinen omaan suorittamiseen🤤

12 tykkäystä

Siitä muutama graafi. Oma salkku on siis sininen käyrä. En selvästi ole yhtä menestyksekäs kuin moni muu täällä, mutta ihan tyytyväinen silti olen :smiley: 2019 maaliskuussa tosiaan aloitin ilman hölkäsen pöläystä koko hommasta, ostin vaan osakkeita, koska halusin omistaa. Siinä sit pikku hiljaa alko kiinnostus kasvaa omien firmojen liiketoimintaan ja tuottoon, ja aloin sit tarkemmin tutustumaan sijoittamisen maailmaan ja hieman lisäilemään omistuksia. Ekat kaks firmaa, jota omistin, oli Bittium ja Nokian Renkaat :smiley: Sitten parin viikon päästä ostin Nestettä.

Syy miksi lähdin alunperin sijoittamaan oli ehkä se, että silloin ei ollut vielä tulevaisuuden suunnitelmat yhtään auki, ja ajattelin, että joku rahallinen omaisuus voisi vähän ehkä turvata tulevaisuutta, jos en sit menesty uralla nii hyvin. Ei ne tulevaisuuden suunnitelmat vieläkään kovin hyvin ole auenneet, mutta mukavempi niitä on jossitella laatu-firmojen omistajana :slight_smile: Jos ketään kiinnostaa, niin salkun arvo on tällä hetkellä noin 13000, josta 3000 on tullut pörssissä tienattua.

Ja kuten huomaatte, pitkän aikaa tuli otettua takkiin indeksille :smiley: Ostin Nestettä melko isolla painolla juuri ennen splittiä, ja koko 2019 vuoden se oli aikalailla ostohintaani alempana. Nokian Renkaat oli toinen epäonnistuminen. Toisaalta, Hoivatilat, Qt, Revenio, Talenom ja Sampo ovat onnistuneet melko hyvin.

11 tykkäystä

hienosti on suunta kääntynyt!

3 tykkäystä

Tuo on erinomainen tulos @AM165 ja vuosi on tosi lyhyt aika sijoittamisessa. Jos vertailee sijoitusstrategioita niin 5 vuoden aikajänne on ihan minimi ja mieluummin 10+ vuotta, jotta sattumien vaikutusta voidaan minimoida ja vertailla strategioiden todellista ylituottoa.

5 tykkäystä

Postaan tänne mitä olen saanut aikaa long-only osakeportfoliollani. Ensimmäistä vuotta sijoittajana, aloitin osakepoiminnan syyskuussa 2019, sitä ennen säästin kaksi kertaa SXR8 ETF:ään. Myin sen position joskus lokakuussa ja siitä asti all stocks.

Ostan lähtökohtaisesti muutaman vuoden holdiin, mutta myyn jos näkymät muuttuvat. Olen myynyt melkein pelkästään tappiollisia positioita tästä johtuen, + hoivatilat viime vuonna.

Salkkuni kärsi koronasta pahoin, koska en osannut väistää sitä oikein mitenkään. Todennäköisyys oli sen puolella, ettei kumuloitumista kannata rikkoa. Se on sitemmin korjannut kyllä. Seuraavalla kerralla osaan käyttää tail hedgeä ja suojata ilman positioiden myyntiä.

image

10 tykkäystä

Tässä oman salkkuni kehitys kolmen kuukauden ajalta. Sitä vanhemmat Nordnetin kuvaajat eivät näytä oikein koska Bilotin merkintä näkyy outona hyppäyksenä. Vertailuindeksiksi valitsin DJIA:n, se lienee yksittäisistä indekseistä sopivin.

4 tykkäystä

Laitetaan omakin, muutamia nostoja miks ollaan indeksi voitettu korona pohjilta. Sampo ja Fortumia tuli pohjilta hamstrattua niin nostaa tuota käyrää kivasti…

4 tykkäystä

Salkku on koostunut muutamasta pitkästä omistuksesta ja nyt hajautin kahdeksaan. Tuottoja koetulla pienellä riskillä.

4 tykkäystä

Tässäpä minun vuoristorata…

Aloitettu salkku siis joulukuussa 2018.
Ja pääpointtina vety ja muu vihreä energia.
Höystettynä muutamalla lääkepuljulla.

5 tykkäystä

Minulla oli sama ongelma Bilotin merkinnän kanssa, mutta laitoin aspaan viestiä ja korjasivat käppyrän.

Tässä oma tarinani. Ensimmäiset vaatimattomat sijoitukseni tein 80-luvun puolivälissä jonka jälkeen keskityin opiskeluihin ja duuniin ja elin hiljaiseloa digikuplaan asti, jolloin tein Soneralla 10-kertaisen voiton. Sain siitä hyvän alkupääoman oman talon byggaamiseen pääkaupunkiseudulle. Sen jälkeen on noussut harrastuspohjalta muutama talo lisää oman työn ohella ja pääomaa on karttunut kivasti. Pidin monta vuotta muutamaa rahastoa jotka ei lopulta tuottaneet juuri mitään, joten viime syksynä päätin aloittaa osakepoiminnan. Myin kaikki osakkeet pois helmikuun alussa ja tein muutaman pienen onnistuneen veivauksen maaliskuussa pohjien tuntumassa. Varsinaiset ostot aloitin varovasti huhtikuun alussa. Pari viikkoa sitten myin yhden kiinteistön pois ja olen nyt tuplannut osakkeisiin sijoitetun pääoman. Yksi kiinteistö on edelleen vuokralla ja käteistä on jäljellä 15%.

Tykkään itse asiassa tästä kombinaatiosta: kiinteistösijoituksesta tulee tasainen ja turvallinen 6,3% vuosittainen tuotto ja osakkeista… no, tämä jää nähtäväksi.

22 tykkäystä

Ihme meininki että, Nordnet ei voi korjata tuota bilotin hyppäystä kun tietävät siitä. Jouduin pyytämään kolmeen kertaa, että lopulta oma ja yrityksen tuottokäyrä meni oikein. Eli kannattaa laittaa viestiä niin korjaavat bilot hyppäyksen. Mulla se oli suht iso kun olin ”ylimerkinnyt” kuten varmaan moni.

2 tykkäystä