Salkkujen tuotto-%

Oma AOT kehittynyt kuvanmukaisella tavalla viimeisen vuoden aikana. Aika vähäistä on ollut lappujen liikehdintä salkkuun / salkusta pois. Pientä viilausta tuli tehtyä dipin alkumetreillä, kaikki nordeat lähti mäkeen ja Exelistä sekä digiasta tuli kotiutettua voittoja.

OST kehittynyt varsin mukavasti huhtikuun loppupuolen avaamisajankohdan jälkeen: +35%. VTIQ suurimpana veturina, mutta on siellä muutkin ihan kivasti kehittynyt.

Dippiä tuli hyödynnettyä aivan liian vähän, sillä olin harmittavasti asettanut liipaisinsormen hieman liian jäykälle pahimpien laskujen aikaan. Eniten jäi vituttamaan Hubspot (“ostan kun kurssi on kaksinumeroinen” → kävi pikaisesti → en “kerennyt” → nyt painelee yli 200:ssa), Broadcom (“ostan kun 150$” eihän se ihan niin alas tippunut → jäi ostamatta → nyt menossa hyvää vauhtia kohti 300$) ja Microsoft (“120$ niin ostan” → sama laulu kuin Broadcomin kanssa → nyt painelee lähellä ath).

Jotta ei nyt ihan negailuksi mene niin tarttui sieltä myös jotain pientä kivaa salkkuun. Fortumin ja Sammon kelkkaan kerkesi ihan kelpo hinnoilla vähän hidasliikkeisempikin kaveri.

Jos tästä joku opetuslausahdus pitäisi itselle kehittää niin “heitä vittuun ne ennalta asetetut tasaluvut ostoille, lopeta pilkunviilaaminen, kasvata pallit ja BTFD” voisi olla ihan validi :thinking::money_mouth_face:

Mutta joo, aina löytyy parannettavaa, mutta kokonaisuudessa oon ihan tyytyväinen omaan suorittamiseen🤤

12 tykkäystä

Siitä muutama graafi. Oma salkku on siis sininen käyrä. En selvästi ole yhtä menestyksekäs kuin moni muu täällä, mutta ihan tyytyväinen silti olen :smiley: 2019 maaliskuussa tosiaan aloitin ilman hölkäsen pöläystä koko hommasta, ostin vaan osakkeita, koska halusin omistaa. Siinä sit pikku hiljaa alko kiinnostus kasvaa omien firmojen liiketoimintaan ja tuottoon, ja aloin sit tarkemmin tutustumaan sijoittamisen maailmaan ja hieman lisäilemään omistuksia. Ekat kaks firmaa, jota omistin, oli Bittium ja Nokian Renkaat :smiley: Sitten parin viikon päästä ostin Nestettä.

Syy miksi lähdin alunperin sijoittamaan oli ehkä se, että silloin ei ollut vielä tulevaisuuden suunnitelmat yhtään auki, ja ajattelin, että joku rahallinen omaisuus voisi vähän ehkä turvata tulevaisuutta, jos en sit menesty uralla nii hyvin. Ei ne tulevaisuuden suunnitelmat vieläkään kovin hyvin ole auenneet, mutta mukavempi niitä on jossitella laatu-firmojen omistajana :slight_smile: Jos ketään kiinnostaa, niin salkun arvo on tällä hetkellä noin 13000, josta 3000 on tullut pörssissä tienattua.

Ja kuten huomaatte, pitkän aikaa tuli otettua takkiin indeksille :smiley: Ostin Nestettä melko isolla painolla juuri ennen splittiä, ja koko 2019 vuoden se oli aikalailla ostohintaani alempana. Nokian Renkaat oli toinen epäonnistuminen. Toisaalta, Hoivatilat, Qt, Revenio, Talenom ja Sampo ovat onnistuneet melko hyvin.

11 tykkäystä

hienosti on suunta kääntynyt!

3 tykkäystä

Tuo on erinomainen tulos @AM165 ja vuosi on tosi lyhyt aika sijoittamisessa. Jos vertailee sijoitusstrategioita niin 5 vuoden aikajänne on ihan minimi ja mieluummin 10+ vuotta, jotta sattumien vaikutusta voidaan minimoida ja vertailla strategioiden todellista ylituottoa.

5 tykkäystä

Postaan tänne mitä olen saanut aikaa long-only osakeportfoliollani. Ensimmäistä vuotta sijoittajana, aloitin osakepoiminnan syyskuussa 2019, sitä ennen säästin kaksi kertaa SXR8 ETF:ään. Myin sen position joskus lokakuussa ja siitä asti all stocks.

Ostan lähtökohtaisesti muutaman vuoden holdiin, mutta myyn jos näkymät muuttuvat. Olen myynyt melkein pelkästään tappiollisia positioita tästä johtuen, + hoivatilat viime vuonna.

Salkkuni kärsi koronasta pahoin, koska en osannut väistää sitä oikein mitenkään. Todennäköisyys oli sen puolella, ettei kumuloitumista kannata rikkoa. Se on sitemmin korjannut kyllä. Seuraavalla kerralla osaan käyttää tail hedgeä ja suojata ilman positioiden myyntiä.

image

10 tykkäystä

Tässä oman salkkuni kehitys kolmen kuukauden ajalta. Sitä vanhemmat Nordnetin kuvaajat eivät näytä oikein koska Bilotin merkintä näkyy outona hyppäyksenä. Vertailuindeksiksi valitsin DJIA:n, se lienee yksittäisistä indekseistä sopivin.

4 tykkäystä

Laitetaan omakin, muutamia nostoja miks ollaan indeksi voitettu korona pohjilta. Sampo ja Fortumia tuli pohjilta hamstrattua niin nostaa tuota käyrää kivasti…

4 tykkäystä

Salkku on koostunut muutamasta pitkästä omistuksesta ja nyt hajautin kahdeksaan. Tuottoja koetulla pienellä riskillä.

4 tykkäystä

Tässäpä minun vuoristorata…

Aloitettu salkku siis joulukuussa 2018.
Ja pääpointtina vety ja muu vihreä energia.
Höystettynä muutamalla lääkepuljulla.

5 tykkäystä

Minulla oli sama ongelma Bilotin merkinnän kanssa, mutta laitoin aspaan viestiä ja korjasivat käppyrän.

Tässä oma tarinani. Ensimmäiset vaatimattomat sijoitukseni tein 80-luvun puolivälissä jonka jälkeen keskityin opiskeluihin ja duuniin ja elin hiljaiseloa digikuplaan asti, jolloin tein Soneralla 10-kertaisen voiton. Sain siitä hyvän alkupääoman oman talon byggaamiseen pääkaupunkiseudulle. Sen jälkeen on noussut harrastuspohjalta muutama talo lisää oman työn ohella ja pääomaa on karttunut kivasti. Pidin monta vuotta muutamaa rahastoa jotka ei lopulta tuottaneet juuri mitään, joten viime syksynä päätin aloittaa osakepoiminnan. Myin kaikki osakkeet pois helmikuun alussa ja tein muutaman pienen onnistuneen veivauksen maaliskuussa pohjien tuntumassa. Varsinaiset ostot aloitin varovasti huhtikuun alussa. Pari viikkoa sitten myin yhden kiinteistön pois ja olen nyt tuplannut osakkeisiin sijoitetun pääoman. Yksi kiinteistö on edelleen vuokralla ja käteistä on jäljellä 15%.

Tykkään itse asiassa tästä kombinaatiosta: kiinteistösijoituksesta tulee tasainen ja turvallinen 6,3% vuosittainen tuotto ja osakkeista… no, tämä jää nähtäväksi.

22 tykkäystä

Ihme meininki että, Nordnet ei voi korjata tuota bilotin hyppäystä kun tietävät siitä. Jouduin pyytämään kolmeen kertaa, että lopulta oma ja yrityksen tuottokäyrä meni oikein. Eli kannattaa laittaa viestiä niin korjaavat bilot hyppäyksen. Mulla se oli suht iso kun olin ”ylimerkinnyt” kuten varmaan moni.

2 tykkäystä

Alla graafia heinäkuussa 2019 alkaneelta sijoitusuralta. Tuottoa on tullut paljon paljon paljon enemmän kuin osasin kuvitella, mutta toisaalta maaliskuun rysähdys jää ikuisesti mieleen. On siis arvokas tapahtumaketju aloittevalle sijoittajalle, että on puolessa vuodessa kokenut näinkin suuren nousun ja laskun. En usko ostavani suuria määriä osakkeita loppuvuoden aikana, vaan odottelen rauhassa miten salkkuni yhtiöt pärjäävät näinä epävarmoina aikoina. Yritän olla myös myymättä hetken mielijohteesta, minkä myönnän heikkoudeksi.

11 tykkäystä

Innostuin postaamaan viimeisen vuoden aikaansaannokseni, sillä sen verran on hurjaa nousua ollut yleisesti viime aikoina. Jos ei muuta iloa tästä ole, niin onpa ainakin mukava vuoden päästä ihmetellä miten hurjaa meno oli tässä ajassa. Tällä hetkellä hymyilyttää ainakin :slightly_smiling_face:

Lyhyesti vielä taustaa sen verran, että aika tarkalleen vuosi sitten aloin toden teolla perehtyä osakkeisiin ja markkinoihin. Siihen saakka olin mennyt pitkälti vain kuukausisäästöillä ja aivan täydellisellä mututuntumalla. Salkkuni alkupään kuvaaja on karua katsottavaa prosentuaalisesti, sillä tein alkuaikoina prosenteissa isoja tappioita, vaikka rahassa menetykset olivatkin aika olemattomia verrattuna siihen millaisilla summilla nyt noin 5 vuotta myöhemmin operoin (vaikka en vieläkään millään oikeasti suurilla summilla).

Otin siis itseäni niskasta kiinni ja asetin itselleni jotain tiettyjä ohjenuoria ja linjauksia viime keväänä. Hommat lähtivät kääntymään mielestäni ihan nopeastikin oikeaan suuntaan, vaikka käyrässä ei heti muutoksia näkynytkään.

Korona-aikana olen onnistunut osumaan mielestäni aika hyviin tarjouksiin muun muassa Sammossa ja Fortumissa. Olen käyttänyt koronassa vipua aika surutta ja onnistuinkin sen avulla veivaamaan muutamassa päivässä itselleni suurehkon summan VTIQ/NKLA:sta pääsalkkuuni. Pääsalkkuni ykkkösveturina on koronassa ollut ehdottomasti NEL, mutta ei mikään muukaan poimintani ole erityisen huonosti menestynyt kurssigraafeilla ja salkun comeback pohjista on ollut melkoisen huimaava.

Tällä hetkellä salkkuni koostuvat sellaisista lapuista joiden kanssa nukun yöni hyvin vaikka koronassa tulisikin toinen aalto ja pörssit sukeltaisivat uudelleen. En kyllä ihan luota nousun kestävyyteen, mutta olen päättänyt pysyä reilun vuoden kokemuksella hyväksi todetussa strategiassani.

Ja sitten ne kuvaajat:
Ensimmäisenä “pääsalkkuni” perinteisellä AOT:llä

Ja sitten OST, jolla paluu pohjista ei ole ollut ihan niin huikeaa, mutta plussalle ollaan ryömitty:

Lisäksi on vielä EUNL-IS3N kuukausisäästösalkku, mutta se on aika pieni eikä kovin kiinnostava.

11 tykkäystä

Nordeassa olevalle OSTille tämä päivä oli lähes yhtä hyvä, kuin koko koronadippi Nordnetissä olevalle AOTlle, eli salkku päätyi 30,98% plussalle. Syynä tänään vetyjen ja öljyjen nousut ja varsinkin vedyistä Nikolan jäätävä 100% pusku ylös. En kyllä tuudittautu siihen, että huomenna olisi samaa menoa luvassa :smiley:

3 tykkäystä

1-v tuotto vs Dow World. Salkussa neljä osaketta, pari superrahastoa ja 4 kappaletta kk-ETF. Olen tänä vuonna ollut varsin passiivinen. Fortumia myyty ennen koronaa @ about 23€ ja lisäsin maaliskuussa Equinoria @ about 100 NOK. Ei muita liikkeitä.
Salkun aatelisto on ollut verkkokauppa (+40% :rofl: ).

7 tykkäystä

Tässä tällainen vääristetty käteissiirrot huomioimaton aika painotettu tuotto% vuoden alusta vetysalkusta, jossa myös 7k tappioita suomi osakkeista ja siltronic… Todellinen tuotto on n. 50% vety ja energiat ja 41k kokonaisuudessaan, mutta tuo näyttää komea malta. Kauppoja 30 joulukuuta 2019 lähtien 101 +tänään 1 kpl.

6 tykkäystä

Laitetaas sellanen H1 tapainen katsaus salkkuun:

Ytd:

3v:

3 vuoden CAGR tuotto n. 12% per vuosi ja tänä vuonna ollaan indeksin alla. *

Salkun koostumus ja keskikurssit:
Talenom 32,2% ja 3,12e
Sampo 14,6% ja 25,6e
Capman 11% ja 1,6e
Eezy 13,5% ja n. 5,4e
Fortum 10,9% ja 13,2e
Cibus 10,2% ja 118,4sek
Taaleri 5% ja 7,25e
Käteinen 2%

Ajatukset:
3v tuotto on hyvä, tuolla tahdilla salkku tuplaisi joka kuudes vuosi. Salkkuyhtiöistä Talenomissa riskinä korkeat kertoimet, yhtiöt muuten melko maltillisesti hinnoiteltuja. Tämän vuoden tuoton kannalta suurin ongelma on isolla painolla otettu Eezy positio. Näen tässä kuitenkin valueta nykytasoilla. Jos ajatellaan potentiaalia viiden vuoden sisällä ja toisaalta riskejä niin mielestäni tämä on holdissa. Voi tehdä hyvää salkulle mutta toki hommassa on riskinsäkin varsinkin tuntuvan position takia.

Täydellisiä pääoman tuhoamisia ei ole vielä sattunut kohdalle mutta toisaalta olen myynyt tai keventänyt positioita juuri kun kurssit ovat lähteneet kiipeämään kohti koilista. Hyvänä esimerkkinä Verkkis @3,79e. Holdasin positiota 3,79e → yli 4e → alle 3e → ja myin -+0 muutama viikko ennenkuin kurssi nousi yli 5e. Minulla oli oikea aavistus alkuvuoden vaikutuksesta Verkkiksen liiketoimintaan ja positio olisi tuottanut reilun vuoden holdin päälle yli 30% enemmän jos olisin malttanut odottaa ja luottaa enemmän omaan näkemykseen. Toki korona-dipissä oli paljon muitakin paikkoja rahoille.

Alkuvuoden ostoksiin olen pääosin tyytyväinen, poislukien iso turska Cityconista. Yksi ostoerä juuri ennen koronaa on asia sinänsä mutta huonosti nukutun yön jälkeen menin lisäämään laskevaan positioon ajattelematta kunnolla koronan vaikutusta ostoskeskuksiin. Menee sarjaan: älä tee kauppaa väsyneenä.

Olen myös vuoden sisällä harkinnut Kamux position ottamista 5e tasoilla ja Metsä Boardia alle 4e tasolla. Molemmilla kerroilla mietiskelin isompaa markkinakyykkäystä ja toisaalta että laskisi vielä 10% niin numerot perustelisivat 12% tuotto-odotuksen. Oppina tästä: jos perushyvä firma tarjoaa yli 7% osingon tai kasvava yhtiö arvostetaan p/e 11:ta niin viimeisen sentin säästössä voi syntyä euron tappio. Yksittäisillä yhtiöillä on omat parhaat ostopaikkansa ja ne eivät välttämättä ajoitu yleisen taloussyklin mukaan.

Miten tästä eteenpäin:
Sijoittaminen on tällä hetkellä helppoa kun ei ole rahaa ottaa edes 5% riviä eikä toisaalta mitään ideaa mihin sijoittaa. Maailmanlopusta on aikaa kolme kuukautta joten mikäpä kiirekkään tässä vielä on. Olen kokoajan enemmän ja enemmän sitä mieltä että sijoituksia pitäisi ohjata korkeaa oman pääoman tuottoa tekeviin kasvaviin yhtiöihin. En ostanut Qt:tä dipissä ja se harmittaa, toisaalta sain Cibusta jonka liiketoimintamallista tykkään kovasti. Tosin luulen että 15v aikajänteellä Qt olisi ollut tuottoisampi hankinta mutta markkinashokit saavat välttelemään riskiä eikä kaikkea inhimillisyyttä ole syytä murehtia.

Säästän rahaa alkuvuoden hullujen päivien jälijltä ja tartun aikanaan taas mahdollisiin houkutteleviin tilaisuuksiin.

*Edit
Nyt kun oikoluen niin taitaa olla ytd:kin indeksin päälle. Anyways, tämä vuosi tähän mennessä ihan ok.
Ja lisätään vielä että koronamonttuun ajoin n. 80% osakepainolla.

9 tykkäystä

Vahvaa paikallaan polkemista oman salkun kesäkuu. Kulujen, osinkojen ja valuuttakurssi muutosten jälkeen mahtava -0,59% tappio.

Eka viikko oli vielä ihan hyvä mutta loput laskettiin ja mörnittiin lopputulos kesäkuulta -0,33%