Salkkujen tuotto-%

Ootko laskenut, mitä käy tuottoprosentille, kun huomioit noista myynneistä syntyneen verovelan?

Tämä kannattaa huomioida omissa tuottolaskemissa, jos on myynyt koronan takia ja sitten ostellut takaisin. Koskee myös silloin, jos vahvan viime vuoden jälkeen myi ao-tililtä ja siirteli os-tilille.

17 tykkäystä

Uuh tuo on julmaa, mutta totta. ;D Koronamyynneistä saattoi monelle tulla 10-30 % lovi (jos esim. myy 100 % voitolla ja myyntivoittoverot 30 %, tulee 30 % lovi tuottoon. 100 %tuotto on oikeasti 70 % jos tulee myytyä) kokonaistuottoon.

7 tykkäystä

Väistelet karhuja koko vuoden markkinoilla ja kaavit hyvät rahat ja sitten tulee The Karhu ja ottaa päälle kunnon puraisun… :sweat:

3 tykkäystä

Minulle ainakin koronadippi oli juuri sopiva tästä syystä, kun salkku kävi lähes tasan nollissa ja sai siirrettyä osakkeita OST:lle ilman veroja. Nyt taas jonkin aikaa turvassa karhulta. :grin:

nn_tuotot

3 tykkäystä


Oma salkku pärjännyt vuoden aikajaksolla indeksiä hieman paremmin. Alussa pitkälti muutaman prosentin indeksin yläpuolella ja nyt korona aikana olen pyrkinyt rakentamaan salkkua hold-moodiin. Hieman tuli myös treidailtua, mutta eihän siitä mitään tullut. Parempi holdailla. Kriisin alussa sain suht hyvin myytyä ennen pahempaa tiputusta, mutta ylpeästi pidin mm. Nohon lapuista kiinni ja sain lopulta myytyä ne tismalleen pohjalla.

Noin puolet salkusta sain ostettua lähellä pohjia ja muuten olen täytellyt salkkua nousun varrella. Dippi mahdollisti nyt irtautumisen indeksistä, mihin olen tyytyväinen. Nyt salkku vuoden aikana plussalla 35%.

3 tykkäystä

Nordean salkku näyttää +29% tällä hetkellä. Siellä pääosin OSTIssa vety/uusiutuvia sekä jotain lottolappuja tyyliin Patterson UTI yms. Nordnet sitten onkin astetta ikävämmän näköinen, kun näyttää edelleen -4% vaikka euroissa plussalla pitkälti päälle 10%. Tuolla sotkee ikävästi alkuvuoden huipusta ostellut rahastot ja ETF, joita tuli myytyä tietenkin väärissä kohdissa (pohjilta esim Super-Tanska, joka olisi nyt jo iloisesti plussalla :slight_smile: ja jäljelle jääneistä ei yksikään ole vielä plussalla.

Edit: Sijoitusura itsellä alkoi kunnolla vasta tammikuussa, kun myin pidempään kerrytetyt S-Pankin rahastot pois ja aloit tutkiskelemaan edullisempia/parempia tuottoja.

Nyt iskit Petri semmoisen kommentin, että mun on pakko vähän koittaa avata tähän lisää keskustelua :smile_cat: En mä tiie, että oonko ainoa tässä ajattelussa, mutta mun mielestä tiettyyn pisteeseen asti jos veroja esim. maksaa veivailun takia aikaisemmin ei ole edes mikään haitta! No, mistä näin bold statement: kaikessa yksinkertaisuudessaan verot on pakko maksaa tuotoista jossain vaiheessa, ja ainoastaan jos verovelka aiheuttaa sen, että varoja on otettava pois salkusta, on siitä merkittävää haittaa tuotolle tavalla, jonka @Verneri_Pulkkinen tuossa ansiokkaasti kuvasi! Tää korostuu mun mielestä etenkin yksityishenkilöillä, jotka säästää kuukausittain tuloistaan tietyn osuuden salkkuun (ja oletetaan nyt salkun koko kuitenkin <1 MEUR, jotta ansiotulojen “kompensointikyky” tuohon mahd. verovelkaan ei jäisi merkityksettömäksi), koska heidän ei välttis edes tarvitse ottaa salkusta varoja pois verojen maksamiseen, tai tehdä muita vastaavia salkun tuottoja haittaavia toimia! Tietenkin hankintameno-olettamat kai pitäisi myös huomioida jotenkin, jos tätä tarkastellaan myös 10+ v. holdaajien näkökulmasta, silloin tietenkin verotettava tulo suoraan pienenee (en nyt muista heti onko verotuksessa tullut tämän osalta mitään muutosta viimeisten vuosien aikana, ja toi verotettavan tulon pienentyminen on siis karvalakkimalli siitä mitä oikeasti tapahtuu). Itelle kuitenkin semmonen 10+ v. holdaaminen ei välttämättä ehkä ihan oo relevanttia, itelle semmonen pitkä holdiaika on 5-8 vuotta (näin hiukan hatusta vedettynä).

Tietenkin mulla esim. yrityksen sisällä tommoinen mainitsemani “kuukausisäästäminen” ei onnistu, vaan tuloveroa pitää maksaa sitä mukaan kun myyntivoittoja tulee. Ite oon kuitenkin jo ottanut sen siten, että verojen maksaminen välillä kuuluu pelin henkeen, ja siksi pidän sellaista määrää ns. “koskematonta käteistä” (Medifilmin kokonaisvarallisuudesta edelleen hyvin pientä osaa) josta sitten vuoden aikana maksetaan mm. verot ja esim. TradingView:n kulut joita Medifilmiin aiheutuu. Siten voi huoletta veivailla välillä tilikauden aikana, ja mikäli onnistuu hyvin, niin silloin esim. longeissa osakemäärät kasvaa ja osinkovirta alkaa hitaasti mutta varmasti kasvaa suuremmaksi vuosittain (tietenkin yhtiöt toivottavasti siinä samalla korottelee osinkoja vuosien saatossa, mikäli yhtiövalinnat on tehty hyvin, ja osingot reflektoi yhtiön omistajille tulevaa kassavirtaa) :slight_smile: Mulle ainakin on huojentavaa pitkällä aikavälillä, jos nään kehityksen longeissa, jossa osakemäärät kasvaa onnistuneen veivailun seurauksena, ja tiedän, että mulla on osuus X veroista jo mahdollisesti “etukäteen maksussa” (jossa onneksi yrityksen tuloveroprosentti on se 20%, eikä 30% pääomatuloveron mukainen…), samalla kun kasvanut osakemäärä tarkoittaa suoraan suurempaa omistusta kohdeyhtiössä, jonka tarinaan ja riski-tuotto suhteeseen pitkällä aikavälillä uskon, ja bonuksena mahdollisesti tulee em. hitaasti mutta varmasti kasvava osinkovirta! Teen jossain kohtaan varmaankin Q2 tuloskauden aikana viimeistään tänne tilikauden 1.6.2019-31.5.2019 päivitystä, jossa selvennän nuo kassanhallinnalliset jutut Medifilmin osalta tarkasti!

12 tykkäystä

Kyllä tuosta on se merkittävä haitta, että buy and hold sijoittajalla verovelka on myös kasvamassa korkoa samaan tyyliin kuin nykyään voi olla OST:lla.

Jos Buy and hold Boris saa pääomalleen 10% tuottoa vuodessa ja pitää omistuksiaan 20v, jonka jälkeen lunastaa kaikki ja maksaa verot, on Veivaaja Veikon, joka maksaa joka vuosi voitostaan veroa saatava pääomalleen tuottoa melkein 13%, että heillä on sama rahamäärä 20v jälkeen.

Yksityishenkilön ei mielestäni ole tällaisessa tilanteessa kauheasti tarvetta erotella mitkä rahat ovat salkun ja mitkä ansiotuloista tilillä, sillä vaikkei salkusta tarvitsisi irrottaa rahaa maksaakseen veroja, on se raha samalla tavalla osakkeista pois kuin jos tarvitsisi ottaa suoraan salkusta sillä tällöin on vain vähemmän lisättävää salkkuun.

5 tykkäystä

No jos normiholdaajalle 10% on OK tuotto ja oma salkku huitelee lähempänä +100% viimeiseltä vuodelta veivailujen jäljiltä niin voin siitä maksaa ne verot jos verokarhu kauniisti pyytää… :weary:

4 tykkäystä

Menee ehkä sitten kokonaan eri keskusteluun, mutta veivauksesta haettavat hyödyt on parhaimmillaan per. edestakaiset kaupat ainakin prosenttien luokkaa. Jos tuossa onnistuu useita kertoja (ja tiedän, tämä on iso jos), niin tuo 3% erotus per annum ei välttämättä ole edes kovin mahdoton saavuttaa, tai jopa ylittää. Mutta jokainen tietenkin tyylillään! :slight_smile: Myönnän kyllä myös sen, että oma tyylini ei todellakaan ole parhaiten optimoitu verotuksellisesti kaupankäynnin suhteen, mutta tämä on sellainen tyyli mihin olen tottunut, ja minkä pohjalta mielestäni toimin kaikista optimaalisimmalla tavalla sijoittajana :smile_cat:

Tää sun mainitsema tilanne @Jarnis on kyllä varmasti jonkunlainen ääripää, mutta parhaimmillaan todella kaunis esimerkki siitä, mitä veivailulla voi saada aikaan, jos sitä tekee taitavasti!
PS: On kyllä huikea tuotto, pakko antaa rispektit sinne suuntaan heti! :money_mouth_face: :relaxed:

Kurkkasin statistiikkaa ja ehkä hieman pyöristelin ylöspäin :sweat_smile:. +81%…

image

7 tykkäystä

Tuo pyöristys ei kyllä mun mielestä edes muuta kauheasti kokonaiskuvaa, huikeeta!

Juu tottakai onnistuneella veivauksella voidaan saavuttaa merkittävästi korkeampia tuottoja. Lähinnä pointtina oli, että jokaisen veivaajan tulee tiedostaa, että ei riitä että kulujen jälkeen saa saman tuoton kuin holdaajat, vaan nämä täytyy oikeasti voittaa, että pääsee samaan tuottoon. Kun lisäksi ottaa huomioon, että veivaaminen on nollasummapeliä pörssin tuoton päälle, voidaan todeta, että suurimman osan ei kannata liikoja veivata.

Paitsi tietenkin OST:lla. :smiling_face_with_three_hearts:

8 tykkäystä

Tulkitsen Vepun ja Johanneksen vastauksista, että mun kommentti oli piikikkäämpi kuin itse tarkoitin :smiley:

Pointtini vaan oli se, että jos veivailee (ao-tilillä) niin on mun mielestä vain itselleen rehellinen, kun huomioi siitä muodostuvan verovelan eli tulevaisuudessa verottajalle menevän kassavirran, mille et pysty ansaitsemaan tuottoa. Tämä nimenomaan tuosta syystä mitä Verneri kuvasi yksinkertaistetulla laskuesimerkillä. Myöskään, jos et huomio veroja niin saavuttamasi tuotto ei ole täysin verrannollinen sellaisen sijoittajan tuotto-%:iin, joka ei ole käynyt kauppaa tai vaikkapa suoraan indeksiin.

Jokainen toki laskee tuottonsa, kuten itse parhaaksi näkee ja ost-tilillä toki tämäkin muuttuu :slight_smile:

3 tykkäystä

Tähän vielä kommentoin vähän omia ajatuksia: Jotta näitä @Petri_Gostowski:n mainitsemia tilanteita voisi verrata keskenään, niin periaatteessa myös indeksin tuotoista pitäisi oikaista tulevat verot vastaavalta aikaväliltä, jotta noita “lopullisia tuottoja” voi verrata keskenään. Siksi ehkä tuollaisissa joutuis keskittymään siihen deltaan, joka tulee veivaajalle tuosta “aikaistetusta verovelasta”, jolle ei pysty ansaitsemaan tuottoa, verrattuna normaaliin tilanteeseen, jossa verot maksetaan vasta koko holdausperiodin lopussa (ja koko kiinni olevalle pääomalle pystytään ansaitsemaan tuottoa). Eli käytännössä pitäisi jotenkin määrittää tuo deltan suuruus, jotta voidaan tietää, kuinka paljon paremmin veivaajan pitäisi tuottaa indeksiä vastaan tällä strategialla, jotta lopputulos on sama kuin holdaajaalla, tai voittaa holdaajan strategian :slight_smile: Tässä viestissä ehkä pointtina se, että toi matikka voi mennä yllättävän hankalaksi lopulta ihan vaan laskettavien asioiden määrän takia, kun veivaajalla tilannetta pitäisi tarkastella melkein transaktiotasolla, jos haluaa tarkat laskelmat ulos. Tilanne vaikeutuu vielä entisestään, jos veivaaja vaihtaa aktiivisesti salkussa olevia yhtiöitä (koska tällaista “veivaussalkkua” vastaavaa holdaajan salkkua voi olla hankala kehitellä), ja mikäli veivaajalla on todella monta transaktiota vuodessa :smile:

2 tykkäystä

Tässä oma kuvaaja 2014 vuoden lopusta, kun ensimmäiset osakeostot tein. Alkuun mentiin 4-8 osakkeen salkulla ja kuten kuvaajasta näkee, niin siirrytty 2018 keskitetympään salkkuun jolloin lähdin tavoittelemaan yli 20% vuotuista tuottoa ~3 osakkeen salkulla ja nimenomaan kasvuyhtiöitä painottaen.

Salkussa tällä hetkellä qt, Remedy ja Intel. Remedy vastaa noin 80% salkusta. Isolta osalta tuottoa vastannut myös admicom, jonka position myin kokonaan talon rakentamisen rahoittamiseksi.

Iso kiitos inderesin analyyseille ja tälle yhteisölle foorumilla, josta olen jo vuosia ammentanut tietoa ja vinkkejä hyvistä sijoituksista.

Myös isoja virheitä on tullut tehtyä mm. Verkkiksen kanssa, josta on myös suurimmat tappiot, siihen aikaan noin 10-15% salkun koosta. Onneksi osasin myydä laitaan heti enkä jäänyt odottelemaan lupauksia paremmasta huomisesta.

16 tykkäystä

Medifilmin salkun tuotto YTD tässä postauksessa vs. S&P 500 :slight_smile:

5 tykkäystä

Ei saa näkyviin kun ei ole tunnareita tuonne

Tuotonhan sä pystyt näkemään myös ilman tunnareita! Koitan myös pitää silleen, että Medifilmin seinällä näkyy kun teen kauppaa (muistakaa vaan se, että Shareville pistää myöhästettynä noi kaupat, eli hetki kun Sharevilleen päivittyy, että oon tehny kauppaa ei ole sama kuin osto/myyntihetki), jonka näät myös ilman Sharevillen tunnareita.
Pistin ton postauksen yhteyteen myös kuvan Medifilmin salkun tuotosta tällä hetkellä vs. S&P, sen saat auki ihan foorumilla :slight_smile:

1 tykkäys