Salkkujen tuotto-%

Q1 arvo-osuustilin osalta näyttää hiljalleen ylöspäin, +8,76%. OP:n AOT-salkussa 55% tylsän tasaisia hesuliyhtiöitä ja 45% indeksirahastoja.

OST:n osalta en osaa sanoa juuta enkä jaata, kun OP ei tarjoa vieläkään mitään käppyröitä, mutta koska 100% hesulia, niin aika tasaisena pysynyt, ei tuottoa osinkoja lukuunottamatta, mutta eipä juuri tappiotakaan ensimmäisen kvartaalin osalta.

1 tykkäys

Suomi-osakesalkkujen tuotot ovat useimmille kehittyneet aika huonosti viimeiset vuodet. Niin myös minulle. YTD on minun suomi-osakesalkussani -2,1 %, eli olen jopa hävinnyt OMXHGI:lle (-1,1%). En ole silti huolestunut, koska osingot :wink: (vitsi, vitsi).

Ostin ensimmäiset osakkeet melkein neljäkymmentävuotta sitten, mutta kaikki säästöt menivät sen jälkeen lähinnä opinto- ja asuntolainojen lyhentämiseen. Varsinaisesti aloitin vakavammin osakesijoittamista vasta vuonna 2007 (kaavassa nollapisteena 100). Ensimmäiset vuodet menivät päin p:tä ja panoksessa oli merkittäviä rahasummia. Heikoin hetki oli tasan viisitoista vuotta sitten, eli maaliskuussa 2009 (mittapiste 39,9). Sen jälkeen OMXHGI on noussut noin 4x (mittapiste 165) ja minun Suomi-osakesalkkuni yli 11x (mittapiste 405). TWR-luvut ovat OMXHGI 9,9 % p.a. ja minun Suomi-osakesalkkuni 17,8 % p.a viidentoista vuoden aikana. Ihan huikeat luvut ollakseen “Hesuli”.

Vuonna 2009 maaliskuussa minulla oli varmaan samanlaista jännitystä ja epätoivoa kuin monilla nuorilla sijoittajilla on nyt. En kuitenkaan antanut periksi. Jatkoin tasaisesti lisäämällä uutta rahaa osakkeisiin ihan v 2021 asti. Tulos näkyy osakesalkun arvossa. Koko on nyt noin 30 kertaa suurempi kuin viisitoista vuotta sitten. Melkein liian iso.

47 tykkäystä

Tasainen Q1. Vaihdoin vertailuindeksin hesuliin että näyttäisi paremmalta. Salkun tuottoa on rajoittanut 1/3 paino Suomessa ja Ruotsissa, eivätkä small capitkaan (1/5 salkusta) ole vielä aivan täysin raketoineet suurten lailla. Tympii katsella aina yläpuolella liihottavaa sp500:aa mutta ei auta kun kärvistellä. Raha valuu jo shitcoineihin, meemiosakkeisiin ja ntf:iin asti, joten luulisi ettei roskakorin pohjaliejussa lilluva hesuli ole enää kaukana.

9 tykkäystä

Maaliskuu 2024 oli niukasti positiivinen. Tein vain muutamia transaktioita.

Maaliskuu 2024: + 1,61 %
vuoden alusta: + 4,50 %
12 kk: + 16,77 %
2 v: + 8,17 %

Vieläkään ei ole selvyyttä perinnönjaosta veljen arvaamattomuuden takia. Hän on nyt vihdoin muuttamassa, mutta haalii kaiken mahdollisen mukaansa. Täytyy vain toivoa, että pörssi jatkaa nyt hienoista nousuaan, että saan maksettua kaikki lakimieskulutkin.

10 tykkäystä

YTD +9.39%, pääosin jenkkiosakkeiden ansiosta, suomilaput laahaavat vielä jonkin verran perässä

8 tykkäystä

Joskus muistaakseni Brexit-äänestyksen tienoilla aloin ajatella, että nyt taitaa olla aika kypsä myös minun sijoittamisille. Toki aiemminkin olin jo kypsytellyt ajatusta, mutta matkustelu sun muut veivät voiton (ja hyvä niin, upeita muistoja noista reissuista). Eli vajaan 8 vuoden opintomatka takana.

Ensimmäiset pienet rahat tietysti Nokiaan ja metsäyhtiöihin. Aikanaan näistä metsästä irtauduin voitolla, Nokiasta sain tappioita. Eihän se ole tuulipuku eikä mikään, jolle Nokia ei olisi aiheuttanut tappioita :grin:

Tiedän olevani liian tunteellinen sijoittaja, korona ja sen alussa tehdyt typeryydet alleviivaavat tätä. Listautimishypellä oli kiva leikkiä ja keräillä kahvirahoja. Ainoat osakkeet, joita jätin salkkuun listautumisanneista on se säälittävän pieni erä Inderesin osakkeita.

En ole osannut tehdä moniakaan onnistuneita myyntejä, liikaa olen holdaillut. Varsinkin 2022 alkanut turbulenssi yllätti minut housut kintuissa. Kyseessä oli myös äärimmäisen raskas työvuosi, joten salkun seuraaminen jäi täysin ja myynnit tekemättä tarpeeksi ajoissa. Silloin harvoin kun kävi kurkistamassa, sai todeta eurojen lentäneen taas pesästä.

Ihan kaikkea en ole onnistunut mokaamaan, koska olen (vielä) voitolla. Mutta eiköhän tämäkin korjaannu vielä ajan saatossa kun nykysalkusta suuri osa on kiinni OMXHn indeksissä ja osakkeissa😅

Nykyään noin 1/3 sijoituksista muualla kuin Nordnetissä. Nekään eivät ole tappiolla pitkällä aikavälillä, eivätkä muuta isoa kuvaa.

Olen joskus tännekin maininnut, että sijoittamani summat ovat kovin pieniä. Tähän vaikuttaa mm. perhe ja puolison vuodet kotona lapsia hoitamassa, oma lähelle keskiarvotasoa jäävä palkkataso & se, että olen välillä priorisoinut lainanlyhennyksiä.

Tällä menolla veikkaan, että pääsen aikanaan 50-v. korvilla myllyttämään enemmän näitä sijoitushommia, kun velat on maksettu ja muksutkin lähellä pesästä lentämistä. Siihen on toki vielä aikaa. Silloin on kuitenkin eläkkeelle vielä 20 vuotta, joten sijoitushorisontti on tarpeeksi pitkä. Ajattelin FIREttää itseni eläkkeelle alle 70 vuoden iässä. Otaksun virallisen eläkeiän lähentelevän tuolloin 80 vuoden rajapyykkiä, joten aikaiseksi eläköitymiseksi tuo on laskettava.

Tässäpä vielä tuottograafi

18 tykkäystä

Paistaa se päivä Hesuli-sijoittajankin risukasaan, salkku jo viisinumeroisen summan verran plussalla tänä vuonna. Ja mikä tärkeintä indeksi on voitettu useammalla prosentin kymmenyksellä :face_with_peeking_eye:

30 tykkäystä

Jos on myynyt voitollisia osakkeita salkusta niin häviääkö se voiton osuus tuotoista? Itselläni salkku Nordnetissä. Kiitos jos joku osaa vastata! Esim. jos myydyt osakkeet oli yhteensä 1000€ voitolla ja nyt salkku näyttää +1000€ Max. ajalta niin olisiko tuotto muuten +2000€?

Tuolla toisessa keskusteluketjussa piti faktatarkistaa yksi asia OST:n osalta. Oli ihan kiva yllätys, että sehän oli ihan kunnolla plussalla YTD. Kalenterin mukainen vilkaisu ja osinkojen uudelleensijoitus olisi vasta ensi viikolla.

Aina tämä passiivireppu päihittää AOT:n, jossa näyttää olevan vain +9,13 % YTD, kun taas OST on yli +20 % YTD.

Nousu on Helsingin pörssissä nyt virallisesti alkanut, kun jopa Juurikin KISS :kiss: -metodi toimii. Siinähän keskitytään alhaisen arvostustason osakkeisiin, mutta niistä vain ja ainoastaan hyvää tulosta tekeviin. Hyvien firmojen osalta aliarvostus purkautuu aina ennen pitkää. Samoin Helsingin pörssin. Globaalissa tarkastelussa parhaat pörssinousut tehtäneen pian Suomessa.

Kevät saapuu!

Kesän voi vielä nauttia, mutta syssyllä pitää opetella kasvuyhtiöihin sijoittamista. Voi ei. Harmi, kun sitä aiemmin ehdottamaani Inderesin mallisalkkua seuraavaa ETF:ää ei ole vielä perustettu, eikä edes rahastoa.

EDIT: Kaikki omistukset Hesulin pörssissä. OST:n osalta tonni tai pari voittoa 2021 vahingossa väärälle tilille ostetusta ruotsalaisesta pikkufirmasta nimeltä Investor. Olisi pitänyt nekin voitot ottaa Ruotsin lisäksi Norjasta ja Tanskasta Nordeaa ostamalla, niin olisi Helsingin pörssin yksioikoisen tylsä 100%-osuus säilynyt.

20 tykkäystä

Laitan sijoitushistoriaani eQ:n vuosilta framille ja avaan tuolloisen salkkuni, jonka siis ylivarovaisena siirsin 2008 huhtikuussa Nordeaan ja palasin sitten 2013 heinäkuussa Nordnettiin kun Stonesoftista oli tullut lunari (tosin nuo rahat eivät näy salkkutuotoissani koska ostin niillä Villa Saigonin loppukesästä 2013). 1999-2002 Evlinetin historiaa ei minulla ole tallella enkä sen perään ole kysellyt kun avasin sen Datafellows anti mielessä eikä siellä kovin paljon tapahtumia ollutkaan, ulkomuistista vedän. eQ-aikojen tuotto siis lähes olematonta ja sinä aikana minulla oli sijoitusurani ainoa swingikauppavaihe (2002-2003) Nokian kanssa, josta selvisin niukasti kuivin jaloin (muutama toimintatonni kyytipoikana, 700K:n liikevaihdolla) ja pysyttäydyin sen jälkeen minulle ominaisessa kilpikonnataktiikassa eli mitä vähemmän peliliikkeitä sen paremmin kulkee.

8 tykkäystä

Mitähän tästä kannattaisi oppia.

Pitkä ja heikko sijoitusura takanapäin. Ensimmäiset osakkeet ostin 2008 kun oli ikää perustaa arvo-osuustili. Sama tuhat euroa F-securea homehtui siellä vuoteen 2014 asti kunnes luin warren buffettin elämäkerran ja innostuin. Tämähän kuulostaa hauskalta!

Seuraavat kahdeksan vuotta oli mukavaa mutta ei tuottoisaa. Oli niin kiva lueskella maailman asioita ja olla kiinnostunut. Yllättäen tämä viihtyminen ei korreloinut rahantekemisen kanssa. Vuoteen 2018 asti yritin etsiä halvan tasearvon firmoja ja vasta sitten totesin että tämähän ei toimi ja aloin kokeilla muuta.

Joukkoon mahtuu erinomaisia onnistumisia ja karmeita tappioita. Nämä eivät ole korreloineet näkemyksen kanssa. Tuottoja ja tappioita on tullut kun asiat meni suunnitellusti ja myös silloin kun pelasin ihan fomolla. Pahin tappioni -35k oli Kamux. Parhaat tuotot 25k remedystä, jonka osasin myydä koska ei ollut harmainta hajua miksi olin siihen sekaantunut alunperinkään :man_shrugging:

Vuosi 2022 oli kokonaisvaltainen opetus elämästä. Pörssivuosi oli hirveä samaan aikaan kun kun vauveli syntyi ja poltin 50k haaveiden taloprojektiin. Menot räjähti samalla kun tulot sukelsi.

Sota iski tajuntaan ja puolison mielenterveysongelmat raastoivat. En voi suositella.

Osakejännäilyn tilalla on kyllästyminen ja kyynisyys. Luulen että se on hyvä mielentila rahantekoon. Haaveet ja elämän fokus on perheessä ja lainanmaksussa. Rahat on rahastoissa ja USAssa. Pitää olla pikkuisen parempi osakekeissi että viitsii sietää sitä volaa.

Onnittelut kaikille jotka olette kärryillä jo muutaman vuoden jälkeen. Harva meistä oppii gurujen kirjoja tankkamalla, vaan ne tunteet ja tilanteet pitää opetella viimekädessä itse. Tässä ketjussa on monia upeita stooreja joissa kymmenen vuotta kerätään iskuja, mutta sitten lopulta alkaa lumipallo pyöriä. Luulen olevani yksi heistä :+1:t2:.

61 tykkäystä

Vuoden 2021 marraskuun puolivälissä oli ihan ok fiilis, vaikka harmitti, että kyseisenä vuotena jäin hieman indeksistä. :slight_smile:

Vuosi 2022 ei ollut elämäni parasta sijoitusaikaa. :cowboy_hat_face:

2023 voitin indeksin. :sunglasses:

Tilanne tänä vuonna on se, että OMXHGI menee vähän eellä, mutta kyl mä sen vielä voin tavoittaa. :muscle:

2021 huipuista maaliskuun loppupuolelle, ihan mun näköistä menoa on ollut:

image

36 tykkäystä

Pari viikkoa jälleen edetty vuotta.
Tuottojen vuositavoite lähestyy ihan realistisesti, eikä olla vielä edes kesälomatunnelmissa.

Tyreksen volatiileinta vipunurkkausta on taas uusissa huipuissa kevennetty strategisesti todella isolla kädellä, jotta huojunta alaspäin saadaan kuriin.

Ostin Amerikan suurinta ja maailman toiseksi suurinta ranskanperunafirmaa, kun sen kurssi tippui atk-ohjelmistoongelmien vuoksi 20% loppuviikosta. Aivan tajuton reaktio moiseen väliaikaiseen ”atk-pulmaan”.

Seligsonin Phoebus pakitti hieman tällä viikolla, joten turvaväli siihenkin kasvoi hieman.

16 tykkäystä

Minullakin sukelsi pörssisalkku aika syviin vesiin 2021 vuoden jälkeen. En saanut lyötyä juurikaan lisää rahaa kehiin pörssikurssien laskiessa. Vuosi sitten tulot lisääntyi, ja päätin aloittaa taas aktiivisemman pörssisijoittamisen. Salkkuni tilanne oli siinä vaiheessa -16% luokkaa. Viime kesän, syksyn ja talven aikana olen ostanut pääasiassa suoria osakkeita hesulista, joka taas sopivasti ryöminyt maailmantilanteesta johtuen. Viimeisen 12kk tuotto% onkin nyt ollut ~14%, ja salkku on nostettu taas ns pinnalle. Muutamat mahdolliset hutiostoksetkin osunut vuoden varrelle, mutta suurimpaan osaan olen tyytyväinen. :sweat_smile:

Lisäksi olen ostanut viimeisen 12kk aikana yhden Bitcoinin, joka on nyt 122% plussalla.

Nyt oikeastaan vaan toivon, että kurssit ryömii vielä muutaman vuoden ajan, niin saan rahalleni enemmän vastinetta…

19 tykkäystä


Päivitys 10.4.2024

17 tykkäystä

Tavoite ylittyi ensimmäistä kertaa tänä vuonna kun kalenterivuotta on jäljellä 72%.
Tästä alkaa arviolta 1-2 kk kestävä tapahtumien sarja, jonka tarkoituksena on suojata salkkua merkittävältä arvon laskulta kohti loppuvuotta kuljettaessa.

20 tykkäystä

7% YTD tavoite saavutettu! :sunglasses: Paremmalta siis näyttää tämä vuosi verrattuna viime vuoteen, jolloin taisteltiin juuri ja juuri nollan päälle. Positiivisin mielin viikonlopun viettoon :chart_with_upwards_trend:.

13 tykkäystä

Hieno vuosituotto. Itsekin pääsin vastaaviin kun salkku oli pieni (alle 200k€). Riskinsietokyky aleni itselläni merkittävästi kun salkun koko nousi yli megan.

3 tykkäystä

Sen verran komeaa luettavaa oma tulos, että pakko laittaa taas päivitys. Todella tyytyväinen täytyy sanoa
Vuosi tästä taakse katsoen +9,99%, 1 kk vuorostaan +1,59%

Ei voi olla kuin tyytyväinen huomioiden new York mortagen huono tulosvuosi, kuten myös McCormick käynyt alhaalla ja pysnyt siellä tällä kertaa

5 tykkäystä

Hieno päivä salkulle kun suurin omistus, Acuvi AB päätti raketoida 18 prosenttia kohti ylämummoa.

Tämän myötä salkku on pian vivuton ja saan nauttia velattomasta huojunnasta.

17 tykkäystä