Salkkujen tuotto-%

Kovia tuottoprosentteja täällä kaikilla! Mulla on samat prosentit omassa salkussa, mutta eri etumerkillä. Salkun kehitys on ollut suorastaan katastrofaalinen ja luvut ovat surullista katseltavaa. Näitä kuvia katsoessa tulee paha mieli eikä näistä ketään muuta voi syyttää kun itseään. Mietin kehtaanko edes julkaista näitä, mutta laitetaan nyt esimerkki siitä toisesta ääripäästä. Harvemmin näitä miinusmerkkisiä tarinoita postaillaan. Tältä näyttää kun ahne ottaa liikaa riskiä kerta toisensa jälkeen ja paska osuu isosti tuulettimeen.

Taustaa sen verran, että ostin v. 2016 asunnon, johon käytin kaikki rahani. Palasin osakemarkkinoille v. 2018 aikoihin ja sain hiljalleen salkun kasvatettua 10.000 euron paremmalle puolelle v. 2019 aikana. Salkun kehitys(%) pyöri nollan molemmilla puolin, joten ahneena lähdin hakemaan parempaa tuottoa viputuotteilla v. 2019 keväällä. Salkusta suli silloin neljännes. Kesälomalla 2019 oli vapaa-aikaa ja ajattelin tienata vielä isommalla vivulla hävityt eurot takaisin. Silloin tein kaikista isoimman sukelluksen kun kurssien lähdettyä väärään suuntaan ostin aina vaan alempaa kun ajattelin, että saan niillä kompensoitua kalliimmalla ostetuista tulevia tappioita ja “saa halvalla” / “hyvät tuotot”. Siinä konkretisoitu “'älä tartu putoavaan puukkoon” kun kurssiliikkeet jatkuivat paljon pidemmälle mitä odotin ja vielä vipukertoimella. Olis pitänyt todeta paljon aiemmin, että nyt meni vihkoon ja sulkee positiot tappiolla. Juha Kinnusen sanoin: “Toivo ei ole strategia.” Otin yhteensä 11 kiloa turskaa viime vuonna. Se on paljon kun salkku oli suuruusluokkaa 10-15k. Lisäsin sen verran rahaa salkkuun mitä pystyin palkkatuloista ja masennuttuani tappioista annoin salkun elää omaa elämäänsä koronan iskemiseen saakka. Silloin ajattelin, että laskeviin kursseihin voi myös tehdä tuottoa eikä antaa salkun sulaa ja lähdin uudestaan ostamaan viputuotteita. Hetkellisesti olin voitolla vuotta 2020 kunnes isompi veivi meni vihkoon, enkä taaskaan osannut minimoida tappioita vaan otin kunnolla turskaa. Graafista on nähtävissä, että olen senkin jälkeen yrittänyt viputuotteilla saada salkkua takaisin pinnalle, mutta aina on tullut tilanne, missä veivi on mennyt pieleen ja olen ottanut kohtuuttoman paljon turskaa onnistumisiin nähden.

Tyhmän uhkapelin tuloksena ~15 kiloa turskaa kahden vuoden aikana ja suuri osa pääomasta menetetty. Huonoin tilanne mitä voi käydä. Nyt olisi korkea aika jo tajuta, ettei niihin viputuotteisiin kannata koskea kun niillä polttaa vain näppinsä. Tappioita on jopa niin paljon, että niiden kuittaaminen on jo hankalaa ennen niiden vanhentumista, minkä tietysti haluaisin tehdä. Summa vastaa puolen vuoden bruttotuloja tai 2,5 vuoden säästöjä palkkatuloista. Tappioiden suuruuden vuoksi myös motivaatio sijoittamisen jatkamiseen on vähissä. Saa nähdä josko tästä vielä jotenkin pääsisi pinnalle.

200 tykkäystä