Salkkujen tuotto-%

Mutta kiva kun tuotiin yhdessä hyvässä yhteistyössä tämä liian yleinen itsepetoksen muoto esille.

Ko. itsepetos on tuonut monille ongelmia, mutta ei enää tämän keskustelun jälkeen, koska totta kai kaikki maailman ihmiset lukevat ja sisäistävät tämän. :wink:

Toisaalta petoksista parhain on itsepetos. Muiden pettäminen on tuhmaa.

EDIT. Ja taas unohtui johtopäätös salkkujen tuoton osalta. Jos haluat huijata itseäsi, fine, mutta älä tuo sitä muiden tiettäväksi matemaattisesti tai loogisesti mitattavassa muodossa, koska salkusi tuotto nyt vaan on se, mitä se on, vaikka miten sitä haluaisit toisin tulkita.

Täällä näkee kyllä melkoisia tuottoja. Tosin tuo oma esimerkkini kertoo paljon myös siitä, että valitsemalla ajanjakson sopivasti (esim. tuossa oli lähtökohtana finanssikriisin aikaiset alhaiset kurssit ja loppuajankohtana nykyinen kurssihuippu) tuotot voivat näyttää paremmilta kuin valitsemalla toisenlainen ajanjakso.

Esim. itse tein 2015-2017 kaksi vuotta tappiota, kun taas vaikkapa nyt koronakriisin pohjista nousua on ollut puolessa vuodessa +60%, Eli jos katsottaisiin näitä lyhyemmiltä pätkiltä niin tilanne olisi kovin erilainen. Syy miksi oma esimerkkini oli finanssikriisin ajoilta tähän päivään oli se, että huvikseni vertasin omaa salkkuani Vernerin käsittämättömään suoritukseen niin otin samat päivämäärät. Venyttämällä tarkasteluajanjakson alkua aivan pohjiin (n. puoli vuotta tuosta taaksepäin) tuotto oli +875%.

Eli salkkuni tuottoprosentteja ovat mm. -40%, -14%, +60%, +433% ja +875% valitusta ajanjaksosta riippuen. Itse tykkään seurata pitkän aikavälin tuottoja, niissä alkaa näkyä pitkät trendit ja satunnaisten isojen kurssivaihteluiden merkitys tasaantuu. Koko Nordnetin historiani vuoden 2008 alkupuolelta on aika lailla tasan +500%, mikä tekee +16% vuosituottoa koko ajalle.

Näitä on sinänsä ihan kiva katsella ja etenkin vertailla eri ajanjaksoja verrattuna indeksien kehitykseen, näkee milloin oma strategia on toiminut hyvin ja milloin huonosti.

10 tykkäystä

Itselleni suuri oivallus sijoittajana oli alkaa miettiä mikä on koko omaisuuteni tuotto. Jos sinulla on omistusasunto se on yleensä useita satoja tuhansia. No siihen lainaa ja siihen voi pyytää lyhennysvapaata tai ottaa lainaa sitä vastaa tai myydä ja vaihtaa pienempään. Alkaa löytymään sijoitettavaa ja salkku turvota. Venettä ei esimerkkinä tarvi talvella. Myy poissa syksyllä, sijoita ja osta uusi keväällä. Ole tiukkana kauppoissa.

Tämä liityyy tuohon salkun tuottoon sikäli, että tuotto ja riski kulkee käsikädessä ja suhtautuminen riskiin voi muuttua, kun pelissä saksalaisen laatuauton verta ja tai omakotitalon verta massia. riskiin suhtaudutaan eri tavalla, jos 10 miljoonan lottovoitosta sijoitettuna 1 miljona tai koko 10 miljoonaa. Seppo Saarion kirjassa sanotaan oivasti: “Rikkaan peli on puolustaminen”. Kun kerran saa omaisuuden sitä alkaa puolustaa, riskiä lasketaan.

5 tykkäystä

Juuri näin. Pienillä summilla voi ottaa isojakin riskejä, kun muutaman tonnin menettäminen ei kokonaiskuvaa kaada. Sen sijaan skenaario, missä on omakotitalon verran rahaa kiinni osakkeessa, joka tekee Talvivaarat niin siinä huumori loppuu keneltä tahansa oikeasti. Siksi hajautusta tarvitaan, niin osakkeiden ja rahastojen kuin talletustenkin kesken. Mikä tahansa sektori tai maantieteellinen alue voi pettää pahasti ja jos on all in yhdellä sektorilla voi jälki olla rumaa.

4 tykkäystä

Taidettiin juuri tässä ketjussa hajatuksesta puhua aiemmin. Jatkan tässä vielä vähän omaa ajatusmaailmaa eteenpäin. Jos nyt ajattelisis, että joku olisi esimerkkinä opiskelemassa ja tarvitssisi autoa hinta 10000€ seuraavana kesänä. Ei muuta kuin rassi myyntiin 10000€ sijoituksiin. Mihin sijoittaisit? Nikola? Itse tuli hankittua eilen AbbVietä ja minulla siihen satsattuna viisinumeroinen summa. Talouden uutiset eivät ole parhaita mahdollisia. Tarvitsenko tuota rahaa? Ei tiedä.10000€ summalla Minun itse helpompi elää tilanteen kanssa, kun tiedän, että Abbvie maksaa noin 5% osinkoa. Tuo 10000 € summalla 500€. Tuosta ensimmäinen osa 125€ tulee tilille marraskuun alussa. Usea sanoo, ei kannata kerätä osinkoja, joutuu maksamaan veroja. Maksan summasta 25,5% veroa eli 31 €. Tämä on smana verran kuin tekisin oston ja myynnin johonkin ETF:ään tai puolen vuoden kuukausi säästöt ETF:ään ja myynti. Mitä maksan ETF voitosta veroa? 30% tai enemmän. Saamani osinko taas on poissa Abbvien arvosta. Siitä myytäessä ei tule yhtä isoa voittoa. En osaa varmuudella sanoa tuottako Abbvie paremmin kuin indeksi. Osinkojen maksu saa käyrän näyttämään heikommalta, koska vero otetaan aikasessa vaiheessa poissa. Siitä huolimatta saan aikasessa vaiheessa uutta sijoitettavaa tai sitten minulla rahaa tarpeeseen. Minulle ei aiheudu myyntikustannuksia. Minä en maksa hallinnointikuluja. Salkkuni on noin indeksi. Minun henkisesti helpompi olla, kun salkkuun tulee kassavirtaa. Tiedän, että Humira tuo hyvää kassavirtaa Abbvielle aina 2023 asti, jolla se pystyy hoitamaan velkaa ja maksamaan osinkoa. Olen laskenut yhtiölle arvon johon suhteutettuna nykyinen hinta on maltillinen. Minulla on vastaavan kaltaisia sijoituksia. En välttämättä odota niistä yli 10% tuottoja, mutta 5% osinkotuotto ja 3% tahtiin kasvu riittää tuomaan 8% tuotto. 10000€ panostuksella se noin tuo “tonni” jolla ei merkitystä. Kun minulla on noita tonneja useampia niin asialla alkaa ainakin minulle olemaan merkitystä. Ne ei ehkä näy salkuissani isoina prosentteina, siitä huolimatta niillä minulle merkitystä.

9 tykkäystä

Hajautuksesta vielä sen verran, että toisin, kuin usein sanotaan niin salkun keskittäminen ei paranna tuottoja (ei edes tuotto-odotusta) vaan ainoastaan tuottojen hajontaa*. Eli salkku todennäköisemmin tuottaa todella hyvin tai todella huonosti suhteessa indeksiin, mitä keskitetympi se on. Hajautus pienentää riskejä pienentämättä tuotto-odotusta ja siten on ainoa ilmainen lounas sijoitusmarkkinoilla.

*Tämä logiikka aukeaa parhaiten, kun ajattelee, että jokainen maailman osake on aina jonkun omistama. Näin ollen sijoittajat saavat keskimäärin markkinatuoton. Alla hieman teoreettinen esimerkki:

  • Jos osakkeet jaettaisiin siten, että jokainen sijoittaja omistaisi vain yhtä osaketta, osa voittaisi indeksin isosti, osa olisi lähellä indeksiä ja osa häviäisi indeksille rutkasti, koska jokaisen sijoittajan tuotto olisi sen yhden osakkeen tuotto

  • Jos taas kaikki sijoittajat omistaisivat yhden osakkeen sijasta markkinaindeksiä, kaikilla sijoittajilla olisi samanlainen salkku ja se tuottaisi saman verran kuin edellisen kohdan kaikki salkut yhteenlaskettuna. Kukaan ei saisi yli- tai alituottoa suhteessa indeksiin.

Osakemarkkinat tuottavat markkinatuoton riippumatta siitä, miten osakkeet jakautuvat sijoittajien kesken. Keskittäminen kannattaa vain, jos aidosti on parempi kuin muut sijoittajat. Tuotto-odotusta se ei paranna.

Meni vähän off topiciksi, jotta olisi edes jonkinlainen kytkös ketjun aiheeseen niin itse olen tehnyt hyvää tulosta hajautetulla salkulla, huonoa tulosta keskitetyllä, huonoa tulosta hajautetulla ja hyvää tulosta keskitetyllä. Eli ainakaan itselläni ei ole selkeää historiaa, että jompi kumpi tapa olisi tuottanut aina toista paremmat tuotot.

Hajautuksesta voisi jatkaa jossain toisessa ketjussa, aihe on tärkeä osa sijoittajan riskienhallintaa, joten siitä voisi keskustella enemmänkin.

6 tykkäystä

Totta turiset. Itsellä tällä hetkellä salkusta yli 60% jotenkin “tekno”-lootaan liitettävää tavaraa (AMD, NVIDIA, Remedy, QT, Nokia) ja Beta on korkea. Kun indeksit nousee prosentin, salkku kirmaa jopa pari prossaa. Kun indeksit laskee prosentin, salkku sukeltaa helposti pari prosenttia. Ja jos on “teknot on kuraa iik” päivä niin voi olla punaisella vaikka indeksit muuten olisivat nollilla tai jopa vähän vihreällä. Uskon kuitenkin että näillä lapuilla on parempi koronaresistenssi kuin monella muulla pitemmässä juoksussa.

4 tykkäystä

Totta. Sitten kun vielä Nordnetin salkkugraafi ei ole täysin aukoton, esimerkiksi jos on osallistunut anteihin siirtämällä rahaa Nordnetin ulkopuolelta, niin ainakin itselläni joskus uusi osake tilillä lävähti kokonaan tuotoksi. Jos antirahat on tulleet Nordnetin salkusta, silloin se on itselläni toiminut oikein.

8 vuoden aikana oman Nordnet salkun tuotto liikkunee ainakin jossain 13-14% p.a. maastossa. Kuvaajan mukaan tuotto olisi 17% p.a. mutta muutaman annin vuoksi, johon olen osallistunut, en siis luota siihen ja vähennän siitä suosiolla jonkun verran, niin ei ainakaan tule valehdeltua :slight_smile: . Viimeinen kolmen vuoden kuvaaja pitäisi olla täysin oikein, koska siinä ei ole ollut anteja jotka olisivat vaikuttaneet tilastoon. Osittain näiden kuvaajien tarkastelu onkin viihdettä silloin, jos/kun se “laskuri” ei ole täysin aukoton. Toki omalla excel-kirjanpidolla on mahdollista tehdä ihan aukoton tarkastelu, jos on viitseläisyyttä moiseen ja varmasti osa on näin tehnytkin.

4 tykkäystä

Mietin kannattaako tänne edes kirjoitella, mutta kirjoitellaan nyt sitten kun kaikki muutkin. Eli eilen käytiin jo tuossa haaveessa eli 10 000€ tuotossa ja tänään menty hiukan jo yli tällä hetkellä… En olis mitenkään uskonu että tälläseen tuottoon päädyn tällä kokemuksella, aloitin siis huhtikuussa alle satasen sijoituksilla (tyhmää, tiedän, sillon hyvä jos tiesi mikä osake on) ja toukokuussa aloin sijoittamaan isommalla kädellä, joka oli osittain jo myöhäistä koska osa dipistä oltiin kiritty jo aika hyvin, toki isot kasvuvarat jäivät vielä.

Olisi pitänyt hieman aikaisemmin paneutua sijoittamiseen, ennen rahojen sullomista koneistoon, kun oli ajatuksissakin jo. Olisi ehkä hieman järkevämpiä päätöksiä tehnyt ja tuotto olisi parempi. On kyllä varmasti ollut osa sijoituksista silkkaa aloittelijan tuuria :laughing: Pelasin paljob penniosakkeilla ja veivailin kaikkea huolella, sitten tuli vähän DAX viputuotteita ja sitä rataa… Huomaa kyllä graafista tuon, että ei ihan ‘terveillä’ osakkeilla tullut pelleiltyä, välillä turpaan tulikin :grin: Huomaa että tuurilla ne tyhmätkin pärjää, en omankaltaista taktiikkaa kyllä suosittele kenelekään.

Vielä on todella paljon oppimista, yritän kaiken ohella opetella (=kun viitsii :smiley:) vähän teknistä analyysiä, niin pystyisi paremmin pelaamaan viputuotteilla. Katsotaan nyt kauanko pysyy tuossa tuotossa, suurin osa on vedyssä ja se tunnetusti ailahtelee rajusti. Ajatuksena oli jo jossain vaiheessa ulkoiluttaa koko salkku, mutta kela tästä ei varmasti pitäisi (vai kuinka?). No ehkä ei kannata vielä luovuttaa… Ison riskin penniosakkeita löytyy salkusta vielä muutama, näitä en varmaan aio siivota pois edes kun osa punottaa.

Tuotto ei siis mikään iso ole, mutta itselle se oli yksi virstanpylväs. Toivottavasti kaikilla lapuilla on sama suunta ja se on ylöspäin.

28 tykkäystä


Pojan salkku missä pääomana lapsilisät. Avattu reilu kuukausi sitten. Salkussa kuusi rahastoa tasaosuuksin.(5aktiivista ja yksi passiivinen) Tuottotavoite oli 10% vuodessa. Tämä toteutui melkein jo kuukaudessa. Ainoa ongelma oli että lupasin lopettaa suorat osake ostot jos tämä salkku voittaa omani. Tällä hetkellä näyttää siltä että pitää etsiä uusi harrastus.

33 tykkäystä

Sanoisin, että 1kk on aikas lyhyt pätkä tämän tarkasteluun. Jatka harrastusta vielä 5v ja katso sitten tilanne. :smiley:

3 tykkäystä

Seurantajakso on alkuun yksi vuosi. Siinä ajassa onnistun varmasti keksimään jonkun itsestäni riippumattoman syyn että voin rakasta harrastusta jatkaa. Oman salkun 1kk kehitys oli 5.6% mutta siinä on myös vipua 15-20%.
Jatketaan seurantaa.

1 tykkäys

Oho! Mikäs Kelan tukimuoto on sellainen, että se skaalautuu alaspäin, jos on pääomatuloja? Ei kai vaan sedän kiinnostuksen kohde eli eläkkeet? :slight_smile: Sanna kun nykyään tukee (valtionvelalla, toim.huom) sedän sijoitusharrastusta joka kuukausi, niin ei kai tähän ole tullut muutosta?

Besservisserit voisivat myös kaivaa esille, riippuuko Kelan muut tukimuodot (asumistuet, opintorahat, työttömyyskorvaukset, toimeentulotuet, sairauspäivärahat jne.) pääomatuloista. Toimeentulotukeen ei varmaan saa olla mitään tuloja, mutta entä muut??

Masse-setä, FA, valtion tuki sijoitustoiminnalle välttämätöntä, etenkin laskumarkkinassa :laughing: :laughing: :laughing:

2 tykkäystä

Opintoraha ja asumistuet lähinnä mietityttää itseä tällä hetkellä. Ilmesesti saisi kuitenkin tienata yli oman rajan (1000€/kk kieppeillä) kahtena vai kolmena perättäisenä kuukautena, jos vuositulot(?) eivät ylity ja ei mene yli tuon aikamäärän koska sitten lukeutuisi vakituiseksi tuloksi :thinking: No onnneksi pääsee jo näillä näkymin makselemaan +2t€ verottajalle tämän vuoden voittojen osuuksista :grimacing: Ei täällä rikastumaan ainakaan pääse helposti, varsinkaan rehellisesti :smiley:

1 tykkäys

Täsmennys: Kelalla on tarkat ohjeet ansiotulojen vaikutuksesta eri tukimuotoihin, mutta sedän kyssäri koski pääomatuloja!

Jos ette jaksa kahlata sedälle läpi Kelan sivuja, niin kertokaa omista kokemuksista. Tälläkin foorumilla on näitä yhteiskunnan elät… (eikun selviytyjiä) sedän lisäksi muitakin :slight_smile: Rohkeasti vaan esille nimimerkin turvin…

Masse-setä, FA, tykkää kun rakasta harrastusta tuetaan :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign:

Kyllä ne pääomatulot vaikuttaa opintotukiin ja asumistukiin aivan kuten muutkin tulot, lisäksi kela pyysi minulta selvitystä siitä, miksi en rahoita opiskeluitani sijoitusvarallisuudellani. Tähän kuitenkin riitti heille vastaus etten halua myydä pääomaani ja elän mielummin tuella. Osingot mulla n. 2-3k€ luokkaa

6 tykkäystä

Pari vuotta sitten asia oli tapetilla julkisuudessa ja muistaakseni kelan kanta on, että myynti on aina bruttona tuloa.

Eli jos myyt tonnilla 1500 eurolla ostetut osakkeet, teet tappiota 500 euroa mutta kelan laskelmissa tulosi on 1000 euroa.

Nice

3 tykkäystä

Väärin. Kela huomioi voitot, mutta ei tappioita.

“Jos olet myynyt osakkeita tai muuta omaisuutta, Verohallinto laskee veronalaisen luovutusvoiton vähentämällä myyntihinnasta hankintahinnan ja voiton hankkimisesta aiheutuneet menot (esimerkiksi kaupankäyntikulut) tai hankintameno-olettaman. Luovutustappioita ei vähennetä.” https://www.kela.fi/omat-tulot-mitka-tulot-huomioidaan

6 tykkäystä

Kappas vain, oliskohan tuo muuttunut juurikin aikanaan syntyneen pienimuotoisen kohun jälkeen.

Joka tapauksessa nyt homma näyttäisi olevan suht järkevällä tolalla.

Vanhemman lapsen salkku oli holdissa koko opiskelun ajan mutta nuoremman osalta jotakin säätöä voisi näköjään tehdäkin.

1 tykkäys

Mitkä rahastot valitsit jos saa kysyä. Itse etsin juuri eri rahastoja tukemaan lasten muutamia osakepoimintoja.