Salkkujen tuotto-%

Minun aktiivinen sijoitusmenneisyys ajoittuu kevääseen 2020. Salkku elänyt 2020-2021 hieman indeksin alla, syksyllä 2021 alkoi tapahtua, samalla kuin oma osakepaino huipussaan. Omat osakevalintani ovat tylsiä eikä ne ainakaan vastakkaista sukupuolta kiinnosta alkuunkaan - itse tyytyväineen tasaiseen ja korkean osinkovirtaan, nämä arvonnousut nyt on vain paperirahaa tilille tuleviin ja mahdollisesti muihin käyttötarkoituksiin nostettaviin osinkoihin nähden, joita nyt ollut keittiöremppa, ilppi ym… :sweat_smile:

7 tykkäystä

Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tulee hyvä mieli tämän ketjun lukemisesta. Olen henkeen ja vereen arvosijoittaja ja siksi jäänyt monet kurssiraketit, kuten QT, Harvia, Revenio ja Talenom ulos salkusta. Tuntuu, että kaikilla foorumilaisilla vähintään 2/4 edellä mainituista osakkeista salkussaan ja tuottoluvut ovat myös näyttäneet siltä. Nousumarkkinassa en ole kehdannut edes omia tuottolukujani tänne kertoa, koska ne häviävät 95 %:lle ketjun salkuista. Nyt voin ylpeänä todeta, että salkku pinnistää 1% plussalle alkuvuoden osalta. Tämän viestin tarkoitus ei ole iloita muiden huonoista tuotoista vaan todeta, että ehkä en olekaan se kaikista huonoin sijoittaja vaikka siltä on tuntunut. Jatkan uskollisena omalle sijoitusstrategialle ja toivon, että arvo-osakkeiden aika koittaa vielä.

58 tykkäystä

Hyvä että on oma strategia ja hyvältä kuulostaa salkun ytd tässä markkinassa.

Ps. Kyllä osa mainitsemistasi osakkeista on välillä ollut arvo laarissa hyvällä kasvulla.

1 tykkäys

Kaikki kasvulupaukset on pitänyt hyväksyä ja ottaa laskelmiin ilman turvamarginaalia ja katsoa melko kauas tulevaisuuteen, jotta jonkin edellä mainituista osakkeista pystyy kertoimien puolesta laskemaan arvo-osakkeeksi omien kriteerieni perusteella. Tai vaihtoehtoisesti olisi pitänyt hypätä mukaan ensimmäisten joukossa jo vuosia sitten.

1 tykkäys

Olen ollut toiveikas, mutta samalla tavalla kynnetään… ei silti luovuteta ja katsotaan peiliin. Isoja liikkeitä en ole tehnyt, myin Plugit ja Hyzonit veke ja sen jälkeen ne taisivat nousta kolmanneksen. :grimacing: Vertailuindeksini OMXHGI on -11,41%.

En ole tekemässä isompia peliliikkeitä salkussani, tulevina kuukausina tulen ehkä lisäilemään tiettyjä osakkeita, joita jo omistan, koska olen tutkinut niitä firmoja ja luotan niihin kovin. Hyvää tuuria on ollut ja huonoakin, mutta kyllä minä olen mokaillutkin - sinänsä aika hajautettu salkku on, jossa riskillä ei mielestäni ole valtavaa osuutta.

Hyvää on se, että jatkossakin pystyn säännöllisesti laittamaan suhteessa tuloihini paljon rahaa sijoittamiseen ja se, miten paljon näen vaivaa oppimisen eteen. Tämän kuun säästöasteeni saattaa olla jopa yli 90 prosenttia (normaalisti jonkin verran yli 80 prosenttia), jos asuntolainani lasketaan säästämiseksi - pakkohan sitä jostain on iloita ja taputtaa itseään olkapäälle. :partying_face:

Ei mulla muuta, nyt harmittaa, mutta toivottavasti 20 vuoden päästä ei harmita. :slight_smile:

image

66 tykkäystä

Osakesäästötilin tylsän turvallinen salkku. (Ja ainoa salkku missä poimintaa teen)



YTD -2% Silti 1v kivasti plussalla noin 17% Salkku avattu keväällä 2020. Tuottoa siitä 86%, tuo 3v graafi käyttäytyy vähän huonosti, kun salkku ei niin vanha ole. Käteistä salkussa 4%.

Virheinä salkussa: mm Gofore kevennys. Vincit ja Tieto-Evryn ostaminen tilalle. Toisaalta riskiprofiili laski kyllä tuolla toimella.
Vertailu HMX koska sijoitan atm vaan Helsingin pörssiin.

11 tykkäystä

Ost:n aloitin joulukuussa eli sen kehitys on aika tarkkaan sama kuin ytd kehitys. -9% näyttää olevan ytd OST, tämmöisillä osakkeilla (tällä hetkellä)

7 tykkäystä

Ytd -25%
Viime elokuu -45%.
Vuosi -35%

Nousukausi oli hankalaa mut onhan tämäkin höpöä. Harmi vain ettei talo ja vauva osuneet viime vuoden kevääseen :grin: :dotted_line_face:

8 tykkäystä

Sijoittamista takana: 2,4 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -3,8%
Toukokuun tuotto: -1,8%
YTD: -22,8% (S&P 500: -13,3%; Nasdaq 100: -22,5%)
Kokonaistuotto (2.1.2020): -8,9% (S&P 500: 27,9%; Nasdaq 100: 44,8%)
Drawdown: 36,5%

Lisää miinusta. Tällä kertaa tuli hävittyä myös indekseille loppukuun nousun vuoksi (Itsellä osakepaino ollut 0% nyt viimeiset kaksi tai kolme viikkoa). YTD tuotto on kuitenkin aika pitkälti identtinen Nasdaqin kanssa, eli huonomminkin olisi voinut mennä. Itse mutuilisin että pidempi nousu ei ala vielä, ja osakepainoni kanssa tietenkin myös toivon sitä :smiley:

11 tykkäystä

Kuukausi: YTD% (YTD% vuosi sitten)

Tammikuu: -10,60% (-0,15%)
Helmikuu: -18,06% (10,80%)
Maaliskuu: -16,65% (16,68%)
Huhtikuu: -19,89% (47,08%)
Toukokuu: -19,21% (52,43%)

Vuosi: (YTD%)

2020: 129,24%
2021: 124,16%

Kohtalaisen tasaista heiluntaa kuukaudesta toiseen.

9 tykkäystä

Vuosi 2022 jatkuu haasteellisena toukokuussakin:

YTD: -14,29 %
Toukokuu: -0,24 %

3 tykkäystä

Turskaa on salkku täynnä:

YTD: -11,09%
1v: +24,09%
Vuoden 2020 alusta: +177,17%

Vuosituotot:

  • 2020: 51,02%
  • 2021: 102,74%

Salkun sisältöä pääset ihailemaan tarkemmin tästä tai seuraamaan Sharevillessa tästä:Shareville. Pistän linkin aina ihan vain sen takia, kun sitä on niin moneen kertaan erikseen kysytty.

7 tykkäystä

Ost salkku

Salkun athoosta kohta vuosi, sensijaan sijoituskiinnostus indikaattorini on nakutellut jatkuvasti uusia ath-lukemia.

Fiiliksiä matkan varrelta…

1.3.2020-31.7.2021 :person_fencing: :four_leaf_clover: :woman_cartwheeling: :superhero:

1.8-31.11.2022 :man_with_probing_cane: :face_with_symbols_over_mouth: :yawning_face:

1.12-31.1 :zzz: :zzz: :fearful:

1.2-28.2 :ukraine: :cold_sweat: :cold_face: :scream:

1.3- :frowning_with_open_mouth::sun_behind_large_cloud:

Osakepoiminnat keskimäärin aika paskoja, enkä oikein usko, että voisin saavuttaa osakepoiminnalla jotain etua vs muut sijoittajat.

Enkä usko sitäkään vähää, että pystyn saavuttamaan etua makrotalouden ennustamisella.

Silti taas huomenna mietin mitähän ostaisin ja vähentäisinkö käteispainoa….Erikoista toimintaa. :slightly_smiling_face:

Tuottoja kivasti Roviolla ja Stockmannilla, ne on sitten hävitty Aspolla ja Tokmannilla.

Hajautusta tällä hetkellä pirusti.

Välittäjää huomioitu noin 3500€urolla vajaan 2,5 vuoden aikana ja silti kehtaan harmitella kaupassa kallistunutta kahvipakettia :upside_down_face:

Aot


Ostin sinne OmaSp ja Sampon 2020 marraskuussa. Rovion 2021 kesällä.
Myin OmaSp tänä keväänä ja ostin tilalle tokmannia ja admicomia. Siinä kaikki liikkeet.
Mun mittakaavassa siis holdisalkku.

21 tykkäystä

Salkkusi on tuottanut kolme kertaa indeksiä paremmin viimeisenä 3v ja selvinnyt viime aikojen vaikeuksista vähän flättinä. Jos ei puhdasta sattumaa niin vaikuttaa erinomaisilta poiminnoilta.

18 tykkäystä

Tuotto on ollut kieltämättä hyvä. Osakepoiminnat keskimäärin ei… ja perustelut:

Aloitin vuonna 2020 ja silloin indeksin selvään voittamiseen riitti kun sijoitti yhtiöihin, joille luvattiin reilua kasvua tulevaisuudessa.
Tarkoitan, että en löytänyt sieltä kovinkaan montaa liiketoiminnassa ylisuoriutunutta yhtiötä, vaan tuotto tuli yleisesti paisuvista kertoimista.

Alkuvuoden 2021 hyvä tuotto tuli pääosin kovalla riskinotolla, koska nostin Evon ja varsinkin Harvian jäätävään ylipainoon.
No, siinä mielessä onnistuneet osakepoiminnat, että molemmathan onnistuivat hienosti liiketoiminnassaan ja kurssinousuille löytyi vahvoja perusteita. Myös molempien yhtiöiden merkittävät kevennykset osuivat ihan kivasti ennen kertoimien normalisoitumista.

Näiden onnistumisien lisäksi voisin laittaa liian pitkän listan salkussa olleista yhtiöistä, joiden kertoimet edellyttivät huippusuoritusta, mutta joiden liiketoiminta kuitenkin alkoi yskimään tai tarinaan tuli pahoja säröjä, joten siinä mielessä olen keskimäärin epäonnistunut osakepoiminnassa.

2021 syksystä tähän päivään salkku on voittanut indeksiä lähinnä sen vuoksi, että päätin suojella kassaa. Ymmärsin viimeistään viime syksynä kuinka onnekas olen ollut ja samalla ymmärsin rajalliset kykyni osakepoimijana.
Pörssien yleinen kalleus oli toinen merkittävä syy valintaan.

Olisin nykyään indeksisijoittaja jos osakepoiminta ei olisi niin jäätävän kiinnostavaa. :sweat_smile:

Aotista sanoisin, että olen onnistunut osakepoiminnassa ainakin tähän kevääseen asti, mutta käytettävissä oleva data :slightly_smiling_face: ei riitä pitkälle meneviin johtopäätöksiin.

16 tykkäystä

YTD -6,13%. ei johdu osakevalinnoista vaan olin kässinä toukokuuhun asti.

1 tykkäys

Osakesalkkuni on sulanut vuoden alusta 10% mutta en ole ainakaan vielä menettänyt yöunia. Isoimmissa kuopissa olen vain ostanut lisää, sotakassaa on vielä noin 150 000 euroa (+ superluotto) jäljellä.

Muut sijoitukset sen sijaan tuottavat kuten ennenkin, kiinteistörahastot paukuttavat kaikki tasaisesti 8-24% vuosituottoa. Yrityslainojen vuosituotto on noin 10%. Nämä muut omaisuusluokat tasoittavat mukavasti pörssin heiluntaa. Käteistuottoja osinkojen, tuotonmaksujen ja korkotulojen muodossa tälle vuodelle on tullut 46 000 euroa (koko vuoden ennuste 83 000 euroa).

Tässä vielä sijoitusvarallisuuden kehitys jonka perusteella osaa laittaa alkuvuoden volatiliteetin oikeaan perspektiiviin.

Huhtikuussa sijoitusvarallisuus kasvoi reilut 300 000 euroa vanhojen saatavien maksun myötä. Muutenhan alkuvuoden varallisuuden kehitys näyttäisi melkein huolestuttavalta :sweat_smile: Tästä eteenpäin omaisuus kasvaa tahi laskee tuottojen mukana, lisää rahaa ei sijoituksiin ole enää tarkoitus laittaa.

58 tykkäystä

Hyviä lukuja👍 Ihan mielenkiinnosta, 24% jopa? Mikäs kyseessä?

4 tykkäystä

Todetaan aluksi että mainitsemasi 24% on tuoreen sijoittajan puolen vuoden tuotto vuosituotoksi muunnettuna. Odotan tuottotason tuosta laskevan, rahaston pitkän aikavälin IRR on 12,6%. Kyseinen rahasto on Samla Asunnot Ky. Minimisijoitus on muistaakseni 50 000 euroa.

22 tykkäystä

Tuntematta tarkemmin tätä, niin näiden kanssa toki hyvä olla varuillaan, ettei käy kuin Huhtanen Capitalille. Tuo arvonnousu nyt on enemmän ja vähemmän laskennallinen erä ja saadaan jonkun konsultin lausunnolla suunnilleen mihin arvoon tahansa. Olikos tuo Samla Samppa Lajusen busineksiä?

2 tykkäystä