Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Mitäs luulette, onko nyt viimeiset mahdollisuudet piiiitkääään aikaan saada Sampoa alle 30€? Mulla on vähän sellainen tuntuma nyt.

2 tykkäystä

ei ole

3 tykkäystä

Tässä Suomesta tilasto-otantaa kolmen päivän takaa. Liittyy mm. liikenneonnettomuuksien, henkilöonnettomuuksien (ensivastetehtävät) ja omaisuusvahinkojen (rakennuspalot ym.) kautta vakuutusyhtiöihin.

kuva

Edit: Lisäksi poliisi on kertonut mediaan, että asuntomurrot ovat loppuneet tyystin.

23 tykkäystä

Hyvälle näyttävät nuo Astonin postaamat tilastot Sampon näkökulmasta…

Ketjussa olikin aiemmin jotakin keskustelua mm. ravintoloiden toiminnankeskeytysvakuutuksista, eli että näyttäisi siltä että ei jäisi vakuutusyhtiöiden maksettavaksi koronan tapauksessa. Onko tästä mitään uutta tietoa, eli onko näin että vakuutusyhtiöt pääsisivät näistä sluibailemaan itsensä ulos? Entä onko ajatuksia voisiko muilla toimialoilla olla jotakin korona-pommeja vakuutusyhtiöiden näkökulmasta?

1 tykkäys

Jos ja kun Topdanmarkin Q1-raporteista selviää, että Sampo on haalinut merkittävän määrän Topin osakkeita, niin onko tällä vaikutusta Topin osakkeen kurssiin? Ja merkittävä määrä - onko tälle joku ns. raja vai vaatiiko osake-enemmistön kurssinousuun? Näihin asioihin perehtyvänä ja Topdanmarkia sijoituskohteena miettivänä kyselen.

1 tykkäys

Sampo ei voi ostaa salaa Toppia. Sammolla on edustajia TOP hallituksessa, eli Sammon pitää antaa MAR-tiedote (Markkinoiden väärinkäyttöasetus – MAR - Sääntelykokonaisuudet - www.finanssivalvonta.fi) mahdollisista kaupoista.

Jos Sampo jossain vaiheessa ostaisi TOP:n osakkeita, olisi tällä suurella todennäköisyydellä positiivinen vaikutus kurssiin. Käytännössähän Sampo implisiittisesti sanoo, että he ovat valmiita ostamaan hinnalla X ja käytännössä tämä asettaa osakkeen hinnalla tietyn lattia hinnan. Näin kävi myös edellisellä kerralla. Pidänkin todennäköisimpänä vaihtoehtona, että Sampo tekisi tarjouksen koko osakekannasta, kuin että se lähtisi imuroimaan osakkeita markkinalta. Toki tuo kurssi on jälleen karannut ja en usko Sammon olevan kiinnostunut noilla hinnoilla.

16 tykkäystä

Liittyy lähinnä vakuutusalaan eikä Sampoon suoranaisesti: Most UK firms do not have coronavirus coverage, insurance industry told | Financial Conduct Authority | The Guardian

Mahtaako olla pohjoismaissa sama tilanne?

Taitaa olla, eiväthän ne firmat uutisten perusteella kuitenkaan korvaa mitään. Käsitykseni mukaan korvauksia annetaan vain, jos esim. yrityksen toimipaikan sulkeminen on suoraan johtunut paikassa ilmenneestä koronavirustapauksesta.

Sanoma on moneen otteeseen sanonut, että heillä on koronan kestävät vakuutukset ensi kesän festivaaliperuutuksia vastaan. Jostain muistan lukeneeni, että olisivat ulkomaisia vakuutuksia

3 tykkäystä

Sampo tuli tänään reilu 6% alas. Onko minulta mennyt joku uutinen ohi?

Kokonaisuudessaan reilumpi laskettulupäivä, joten eiköhän Sampo tullut yleisen laskun mukana.

1 tykkäys

Jenkkipankkien tulokset vaikutti. Itsellä stop-loss aiheutti myynnin.

kuva

10 tykkäystä

Puhdasta spekulointia ja fiilistelyä… Mahtaisiko tällainen kriisi jättää pidemmänkin jäljen? Ihmiset muuttuvat varovaisemmiksi, joka johtaa a) vähemmän vahinkoja, ja b) vakuutuksia ostetaan enemmän?

1 tykkäys

En usko, että tämän kriisin jälkeen ostetaan yhtään ylimääräistä vakuutusta. Yhtiöt eivät korvaa. Sen rahan voi sijoittaa omaan henk.koht. vakuutussalkkuun pahan hetken varalle.

Sammon osake näyttää menevän yhä syvemmälle kellariin jo toista päivää putkeen. Ei tätä kauaa viitsi katsella

En itse tiedä, mitä Sammosta pitäisi ajatella. Aikanaan fanitin firmaa, mutta jotenkin tuntuu, että Sammossa on tällä hetkellä paljon riskejä liittyen vakuutustoiminnan tuottojen kestävyyteen, Nordean tilanteeseen yms. Italian velkamörkö monimutkaisine solmuineen varjostaa myös Sammon tilannetta. Odottelen itse vielä Sammon suhteen.

3 tykkäystä

Totta, kohta joutuu taas ostohommiin. En osaa yhtään arvioida onko 25e ja risat hyvä hinta tähän tilanteeseen, mutta eiköhän se meikäläisen pitkään salkkuun mahdu. :slight_smile:

6 tykkäystä

:smiley:

Saanko kysyä millä perustein, millä sijoitushorisontilla ja tuotto-odotuksella olet Sampoon sijoittanut?

Se, että joku osake laskee jo toista päivää putkeen, ei pitäisi olla mikään peruste ostolle, eikä varsinkaan myynnille. Kannattaa muistaa, että sijoittaminen on maraton, eikä mikään parin päivän pikapikapikasprintti, joka ei ole mitään muuta kuin arvailua. Toisin sanoen, turha edes lähteä ylipäätään ostamaan mitään osaketta, jos katse ei ole pitkällä tulevaisuudessa. Treidaajat toki erikseen.

16 tykkäystä

Olet toki oikeassa. Olen vaan tullut hieman varovaiseksi, kun ensin sijoitin pitkällä tähtäimellä ja tuli takkiin 30% tämän Koronan seurauksena (toki oli Koronalle herkkiä osakkeita osa, kuten Outoteciä). No nyt olen saanut yli 10% takasin lähinnä sillä periaatteella, että myyn jos laskua tulee enemmän. Sammon kanssa tein vähän poikkeusta, eli parin päivän aikana tippunut n. 8% enkä myynyt pois. Sampo ja Fortum ovat ainoat salkussani joiden kohdalla olen sietänyt hieman enemmän laskuakin. No viimesen viikon ovatkin olleet hyvässä nousussa. Eli tällä hetkellä mennyt hieman treidaamisen puolelle jollain tavalla. Fortum on harvoja osakkeita, joihin vielä usko riittää. Itse ajattelen, että riski tulla alaspäin vielä isomminkin on suuri, kun varsinkin jenkkilän uutisia seuraa…

1 tykkäys