Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

En ole lukenut Saulin tuoretta yhtiöpäivitystä, mutta tästä huolimatta olen hieman skeptinen Nordeaan liittyvien “ilmaveivien” suhteen.


Tässähän on kyse tulkinnasta, mutta en minä ainakaan saa tuosta jälkimmäsestä kappaleesta sellaista kuvaa, että Sammossa oltaisiin laittamassa Nordea -omistusta lihoiksi tavalla tai toisella. Ainakaan lähiaikoina. Ennemminkin olen tullut siihen käsitykseen, että Sampo on uskossaan Nordeaan niin vahva, että voidaan ajaa tämän omistuksen kanssa vaikka kalliolta alas.

Ja kyllä, arvo-osuustililtä löytyy edelleen Sampo ylipainossa (yli 35 %).

10 tykkäystä

Magnusson taisi myös Q4 haastattelussa mainita, ettei nyt ole välttämättä paras hetki miettiä nordean myyntiä, kun nuo uudet tavoitteet asetettiin.

Mutta ei sampo voi oikein itseään ajaa samanlaiseen nurkkaan nordean kanssa kuin topin - sanomalla että olisi pikkuhiljaa kiire päästä tästä eroon. Eli oli suunnitelmat nordean kanssa mitkä tahansa, kai tämä viesti on ainoa mitä voidaan lähettää.

4 tykkäystä

Kuulisi varmaan myös Nordea-ketjuun, mutta sattuneista syistä tässä OP aamukatsauksesta poiminta koskien mm. Nordean luottotappiovarauksia

8 tykkäystä

Tuossa suora kuvakaappaus Sammon kotisivuilta. Strategia on luoda omistaja-arvoa kaikin laillisin keinoin pohjolan finanssisektorilla :slight_smile:

10 tykkäystä

Tänään on julkaistu laaja kattaus tietoa Sammon liiketoimintojen toimintaympäristöstä. Suosittelen lämpimästi tutustumaan :slightly_smiling_face:

13 tykkäystä

Kuten tuossa kohta julkaistavassa videossa lupasin, niin ohessa pari graafia Sammosta ja sen kehityksestä vs. verrokit. Käytännössä kaikkien graafien tarina on sama, arvostusero suhteessa verrokeihin on revennyt kaikilla rintamilla.


Ohessa Sammon osinkotuoton kehitys 2015 kesän jälkeen. Kuten näkyy, niin kaikkien verrokkien osinkotuotot ovat tällä periodilla laskeneet (TINA-hinnoittelu), mutta Sammon osinkotuotto on noussut noin 20%:lla. Hyvin näkyy tuossa 2018, kun kassavirrat ja puheet alkoivat eriytyä toisistaan, 2019 kesällä markkina käytännössä sanoi, että Stadigh bluffaa osinkolupauksellaan ja näihän siinä kävi.

Ohessa vielä sama data mutta osinkotuotto%:lla mitattuna.

Eteenpäin katsovan PE-kertoimen muutoksessa näkyy hyvin miten 2018 syksyllä lähdettiin erkaantumaan verrokkiryhmästä. Btw näkyy myös hyvin miten huikea ostopaikka tuo koronakriisin pohja oli :slight_smile:

Myös kurssidata kertoo samaa tarinaa, vakuutusyhtiöt ovat menneet menojaan ja Sampo “mörnii”:

18 tykkäystä

Hämmästyttää kyllä tuo konsensuksen osinko, Saulikin kirjottaa raportissaan " Konsensus (Vara 27.5) odottaa Sammolta tällä hetkellä 1,95e, 2,16e ja 2,29e osinkoa seuraavalta kolmelta vuodelta. Konsensus odottaa Sammon jakavan koko kassavirtansa ulos lähivuosina ja näin ollen käytännössä jatkavan aiempaa osinkopolitiikkaansa. "

Omasta mielestäni Sammolla on kyllä aika selkeä osinkopolitiikka nykyisellään - miksi se aiheuttaa niin paljon hajontaa?

Jos olisin analyytikko, kyllä minä lähtisin ennustamaan sitä 70% osingonjakosuhteella osinkoa tuloksesta.

Toivottavasti tuo Nordean 0,4€ osinko jätettäisiin taseeseen ja sijoitettaisiin mahdollisuuksien mukaan, eikä ensivuonna jaettaisi ulos sitä :slight_smile: Onneksi sitä ei oltu " korvamerkattu " mihinkään.

IF:llä olisi hyvät mahdollisuudeet kasvaa baltiassa, sillä sen markkinaosuus siellä on suht pieni, mutta silti pysyttäisiin lähellä ydin markkinaa " pohjoismaita "

5 tykkäystä

Hyvä haastis, ehdottomasti tännekin talteen

19 tykkäystä

Eikö tämä ole ennemmin riski kuin mukava uutinen? Kohta saadaan kartelli-syytöksiä yms., kun alalla (pohjoismaissa) ei näytä olevan lainkaan kilpailua, vaan kaikkien yhdistetyt kulusuhteet ovat erinomaisilla tasoilla. Eli vastaavanlaiset toimet saattaa uhata muitakin vakuutusyhtiöitä?

1 tykkäys

Toki. Toistaiseksi oikeusasiamies tai FSA ei ole ilmoittanut, että tutkinnan kohteena olisi Trygin lisäksi muitakin vakuutusyhtiöitä. Mutta saattaa tietenkin olla niin, että tutkinta laajenee muihin yhtiöihin tuonnempana.

Viittaatko isolla riskipositiolla Nordeaan? Se ei ole portfoliosijoitus, vaan Sammolla on halu olla mukana (pohjois-?)europoppalaisissa pankkifuusioissa.

Niin tiedä syvimpiä tarkoitusperiä, saattaa olla että on ketunhäntä kainalossa.
Nyt ei kyllä kosnsolidaatiota taideta hetkeen nähdä…

Muistanko väärin, mutta eikö @Sauli_Vilen vielä pari vuotta sitten sanonut, että Sampoa voidaan arvostaa yli osien summan ts. hyvä yhtiö preemiota osien summaan. Vai oliko niin, että erittäin kova ja nouseva osinko silloin tarkoitti että yhtiöstä pystyi maksamaan yli osien summan?

1 tykkäys

Katsohan tuo video @Pandakarhu

Niin muistelet aikaa kun Sammosta maksettiin melkein 50e ja sille piti keksiä perusteluita…
Vähän sama tilanne kuin, että miksi Elisasta maksetaa reilusti yli 50e…

Itse pidän tuota osien summaa hiukan epäkuranttina lähestymistapana (spekulatiivisena), sen realisoituminen kun on monessa tapauksessa erittäin epätodennäköistä.

Esim Nokiaa arvostetaan alle osien summan, mobiiliverkot saa nyt kaupanpäälle, mutta silti eipä vaan Nokiaakaan pilkottu, ainakaan vielä. Ei vaan löydy ostajia eri toiminnoille…

4 tykkäystä

Voi olla myös Nallen isänmaallisuutta :slight_smile:
Saapas nähdä miten tämä nyt muuttuu, kun ei ole finjävelit enää avainpaikoilla.

1 tykkäys

Mitä loistavin uutinen myös Sammon osakkeenomistajille. (oletan että jos yksi vakuutusyhtiö sanoo että henkivakuutuksia ostetaan niin pätee aikalailla kaikilla )

Tässä taas näkee sen "skaala"edun mitä IF tuo muihin toimijoihin nähden, IF toimii laajasti pohjoisessa, jolloin yhden maan “vakuutusmarkkina myllerrykset” jäävät lievemmiksi kuin suoraan kyseisen maan kilpailijoilla. Mainehaitta Trygille, voi tuoda lisää asiakkaita IF & Topille :slight_smile:

Toki jos tämä laajentuisi niin Topdanmarkiin kuin Ifiinkin, ei se ainakaan kurssia nostaisi.

2 tykkäystä

Olenks mä ihan väärässä, että Sammon Q2 tulee mahdollisesti olemaan parempi kuin Q1?

  • vakuutustekninen suorittaminen vakaata
  • sijoitustuotteet reboundanneet markkinoiden mukana
  • nordean tulos tuskin isosti romahtaa…? osakekurssi on ainakin elpymään päin…

Jotain jää nyt varmaan huomioimatta…

edit: kyllähän tuo Sauli odottaa selvää parannusta Q1 vs. Q2 oikaistu EPS. Tosiaan itsekin tässä hämääntyy kun kurssi mörnii 30€ tuntumassa :slight_smile:

image

8 tykkäystä

Täysin samaa pohdin. Itse en nyt joko näe jonkun asian taakse miksi Sammon kurssi junnaa paikallaan jopa enemmän laskevassa trendissä, tai sitten tässä on yksinkertaisesti edelleen hinnoitteluvirhe markkinalla. Ne speksit jotka ovat helposti kaikkien nähtävillä antavat osakkeelle kyllä edelleen positiivisen nousuvaran. Yksinkertaisena kaverina olen edelleen tankannut Sampoa koska minä en näe mitään syytä olla tankkaamatta. Pahimmat skenaariot koronan suhteen eivät ainakaan toistaiseksi käynyt toteen.

8 tykkäystä

Ihan oikein tulkittu, Q2 tulee itseasiassa olemaan tosi vahva kvartaali. Isoin heilurihan luonnollisesti nuo sijoitustuotot.

20 tykkäystä