Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Mielenkiintoinen tulee kyllä olemaan tuo markkinareaktio Q2-tulokseen. Tämä tulee mielestäni olemaan tärkeä käännepiste seuraavien kuukausien kurssikehityksen suhteen, sillä teknisesti ollaan mielenkiintoisessa vaiheessa. Nousutrendin alalaita on pitänyt jo 4 kertaa koronapohjista, joten se todennäköisesti pitää nytkin ja nähdään pientä nousua ennen ensi viikon osaria. Vastaan tulee kuitenkin tuo n. 33,7€ vastustaso JA noin samoilla tasoilla oleva MA200. Jos breikattaisiin alaspäin nousutrendi niin se olisi huono merkki, jos taas päästään läpi MA200sesta hyvän osarin siivittämänä niin seuraava isompi vastus olisi vasta n. 37€ tienoilla.

Itse uskon tällä hetkellä tuohon jälkimmäiseen positiiviseen skeraarioon ja siksi Sampoa salkussa iso siivu.

23 tykkäystä

Minä en valitettavasti usko, omistan Sampoa ja muitakin osakkeita. Olen kuin käänteinen Kuningas Midas, kaikki osakkeetkin mihin käsilläni kosken niin eivät suinkaan muutu kullaksi vaan ihan pelkäksi isoksi läjäksi paskaa. Sori, olen tänään hieman negatiivisella tuulella. :grin:

26 tykkäystä

Itse uskon että Q2 tulee olemaan vähintään “ok”, mutta koska Sampo, niin kurssi jatkaa matelemista (Sampo suurimpana salkussa joten sama perustelu kuin turskansaalistajalla) :slight_smile:

6 tykkäystä

Pandemian iskiessä pelkäsimme, mitä tapahtuu vakuutusyhtiöille. Nyt esimerkiksi autoilun vähentäminen on vähentänyt vahinkoja. Kvartaali on ollut pohjoismaisille vakuutusyhtiöille historian paras, ja Sampo tulee kertomaan Ifin erittäin hyvästä vakuutustuloksesta, Vilén sanoo.

Sammolle hyvä kombo-osake on Kamux. Autoilun vähetessä IF:n tuotto kasvaa. Autoilun kasvaessa (eli nyt), IF:n tuotto laskee mutta Kamuxin tuotto kasvaa :smiley:

22 tykkäystä

Testivoittajaksi nousi Ifin laaja kotivakuutus. Se on hinnaltaan testin halvimpien joukossa ja ehdoiltaan parhaasta päästä – niin kerros-, rivi- kuin omakotitalossa asuvalle. Lisäksi Kuluttaja arvioi Ifin asiakastyytyväisyyden paremmaksi kuin vakuutusyhtiöillä keskimäärin.

Kilpailutin itse myös juuri huhti-toukokuussa ja päädyin IF:n.

15 tykkäystä

Testissä ei huomioitu alennuksia eli ilmeisesti OP Pohjolan bonuksia ei laskettu tässä laskelmassa. Käsitykseni mukaan Pohjolan asiakkaat saavat bonuksia sen verran paljon takaisin, että varsinaiset maksut ovat hyvinkin pieniä. IF onkin tästä valittanut aikanaan.

2 tykkäystä

Itse vaihdoin OP:lta juurikin Ifiin viime keväänä. Sampoon sijoittaneena tuntui myös hyvältä. Katsotaan taas ensi vuonna uudestaan.

5 tykkäystä

On muuten Sammossa konsensus levällään kuin ne kuuluisat Jokisen eväät (lähde Varan konsensus):
Sampo_q2_Ennusteet

Asioita jotka pistävät itsellä silmään:

If alalaita (tulos laskisi vuodentakaisesta, vaikka kaikki verrokit raportoineet ATH-tuloksista).

Mandatum alalaita (tulos tappiolla vaikka pörssit menneet katosta läpi, WTF? :thinking:). Todennäköisesti joko päivittämättömät ennusteet tai odotus siitä, että diskonttakorkojen lasku nakertaa loven tulokseen.

Holdings alalaita: en oikein käsitä miten voi olla tappiolla, kun kruunu vahvistunut ja sijoitustuotot kehittyneet todella hyvin.

Topissa tuohon spreadiin ei kannata kiinnittää huomiota.

Meidän numerot/ennusteet tulee ulos lähipäivinä :slight_smile:

Ainiin vielä pieni tiedotus asia tänne, olen itse ensi viikon poikkeuksellisesti lomalla (olen metsässä juoksemassa rastien perässä: https://laplandchallenge.net/) ja näin ollen Sampo-liveä ei tule. Tarkoitus kyllä jatkaa Sampo-liven tekoa Q3:lla. Tuloskommentit etc. tulevat luonnollisesti @Matias_Arola :lta :muscle:

64 tykkäystä

image

28 tykkäystä

Posin kautta, olen seurannut Sampoa nyt vajaa 10v ja tämä on ensimmäinen raportti minkä missaan. Ei jää montaa Sampoa liveä välistä tulevaisuudessa :blush:

23 tykkäystä

Eka sampo-live oli todella opettavainen ja ihan parhautta. Mielelläni odotan tulevia livejä, kiitos niistä!

3 tykkäystä

Sampo said to explore bid for $1.5B U.K. insurer Hastings Group…

7 tykkäystä

Alkaako tapahtua… miksi muuten kerrotaan, että harkitaan tarjousta? Olikohan tämä se keissi, johon Nalle viittasi kevään videossaan?

image

21 tykkäystä

Kurssi ei ainakaan tunnu kiittävän tästä, pieni kuoppa tuosta aukes heti.

1 tykkäys

Hastingin kurssi kiittää :slight_smile:

6 tykkäystä

Siis onko tämä hyvä juttu vai huono juttu.

10min kurssireaktion perusteella “hyvin lievästi huono juttu. paitsi jos omistat Hastings Grouppia jolloin hyvä juttu”. Tosin enpä jaksa uskoa että Sampo tekisi huonoja diilejä, joten pitkässä juoksussa varmaan silti hyvä.

Itse ainakin olen sitä mieltä, että mielummin Sampo saa käyttää omistajien rahoja uusiin yhtiöihin kuin johonkin huonosti tuottaviin korkopapereihin.

4 tykkäystä

Varmaan paras odotella analyytikkojen kommentit ja lisätietoja. Ensiksi suhtaudun tähän itse positiivisesti, koska a) se on merkki, että Sampo tekee jotain b) se on merkki, että Sampo pyrkii laajentumaan vakuutustoimintojaan (vrt. jos rahat olisi käytetty fintechiin, pankkeihin tms). c) luottaen Sammon kykyyn arvioida mitä kannattaa tai ostaa niin uskoisin heidän pyrkivän ostavan defensiivistä liiketoimintaa halvalla… d) nyt kun TopDanmark ei taida olla ihan ostohinnoissa niin löytyi kenties jotain muuta

Nämä haihattelut voi ampua sitten itse kukin alas vaikka heti :smiley:

5 tykkäystä

KL korjailee

image

sitten:
image

2 tykkäystä