Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Tiedoksi niille jotka eivät seuraa Twitteriä. Tänään myöhemmin tulossa videota missä foorumin oma Verphu haastattelee Magnussonia Q2:sta.

52 tykkäystä

@Mirko_Sampo_IR ensinnäkin kiitokset sinulle ja Sammolle, että panostatte tähän foorumiin, vaikka meidän tuulipukujen kanssa ei pitkille lounaalle pääsekään ellei itse avaa lompakkoa.

Toiseksi: Tutkin Sammon yrityskauppoja ja törmäsin mainioon sivuun, jossa merkittävät kaupat on listattu. Kehitysehdotuksena: Olisiko mahdollista lisätä kaikkiin kauppoihin summat (ja vaikka keskihinnatkin) ja omistusosuudet. Google kuitenkin suosii tuota sivua hakutuloksissaan.

Esim Intrum: “Sampo myi 5,2 prosentin omistusosuutensa Intrumista helmikuussa 2020.” Helmikuussa kurssi kuitenkin vaihteli 230-300SEK.

Esim Nets: “Ostotarjouksen toteutuessa Sammon sijoituksen suuruus on 230 miljoonaa euroa.” Kuinka suuren osan Netsistä Sampo tällä summalla sai?

Nordeasta mielestäni hyvä, lyhyt ja ytimekäs : “Sampo aloitti Nordean osakkeiden oston vuonna 2008. Vuonna 2010 omistusosuus ylitti 20 prosenttia ja pankista tuli Sammon osakkuusyhtiö. Osakkeiden keskimääräinen hankintahinta on 6,46 euroa. Vuoden 2019 elokuussa Sammon omistusosuus Nordeassa laski ylimääräisen osingonjaon myötä hieman alle 20 prosenttiin.”

15 tykkäystä

All right, kiitos tiedosta.
Pitää katsoa onko Magnusson taas Verphulle hiukan “yläluokkaisen pöyhkeä”,
mistä oli juttua jo Q1 yhteydessä, hiukan sitä silloin ihmeteltiin.

4 tykkäystä

Mitä tuolle Sammon kurssille tapahtuu :joy:
Nyt en ymmärrä, jos yritys teki Q1.llä 150 miljoonaa voittoa ja nyt oli se ”pahin”, eli Q2. Lockdownit päällä etc, voittoa 409 miljoonaa, ja vielä ilmoittaa laajentuvansa.
Silti markkinoille tämä ei riitä.
En ihan oikeasti käsitä? Ja tämä ei ole sarkasmia.

19 tykkäystä

Hastingsin ostohinta olisi kai voinut olla hippusen halvempi, mutta laajentuminen kelpaa itselle kun tarkoitus pitää Sammot salkussa osingonjauhajana. Kunhan eivät osinko enää tuosta 1.5e:stä laske

3 tykkäystä

Pikakommentit Sammon Q2-tuloksesta, konferenssipuhelusta ja Hastings-ostotarjouksesta luettavissa täältä: Pikakommentit Sammon Q2-tuloksesta ja konferenssipuhelusta | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Pahoittelut kommenttien viivästymisestä, on ollut uutisvirran osalta suhteellisen vilkas päivä. Yhtiöpäivitys luettavissa luonnollisesti huomenna.

29 tykkäystä

Kiitos palautteesta. Kaikki osakkeenomistajat, salkun koosta riippumatta, ovat meille tärkeitä!

Tuo on hyvä ehdotus, joskin monessa tapauksessa hinta ja/tai omistusosuus ovat sellaisia, joita emme ole ulos raportoineet. Esimerkiksi tarkkaa omistusosuutta Netsistä emme ole julkistaneet, tässä kyseisessä tapauksessa sopimusteknisistä syistä.

19 tykkäystä

Mutta yrityksen markkina-arvo on dipannut about 8% tämän ilmoituksen jälkeen, siis noin 1.5 miljardia.
Eli tälle laajentumiselle ei lasketa lainkaan hintaa?
Suomessa kun joku yrittää, niin ”dumaaminen” alkaa ja tuomitaan heti :joy:

  • Q2 oli historiallisen vahva sijoitusnäkökulmasta.
  • Hastings kauppa vaikuttaa ylihintaiselta (+40% ytd koronasta huolimatta!).
  • Euroopan finanssisektori on aneeminen.

Olen itse yllättynyt, että Sämpylät maksavat edelleen yli 30€ :wink:

Omien ostolla nyt IF ja muut alennuksesta.

1 tykkäys

Toisaalta hankalaa niitä tavoitehintoja on tiputtaa kun epsiä tulee ensi vuodesta lähtien 5 pinnaa lisää. Nordea kun alkaa maksamaan osinkoa normaalisti, niin sieltä tulee lisää. Tulevien vuosien ennusteilla Sampo on selvästi alle keskimääräisten historiallisten kertoimien

1 tykkäys

Ensimmäinen ajatukseni tuohon on suo siellä vetelä täällä. Hastingsin hankinta ei miellyttänyt markkinaa ja samoin voi sanoa osinkotarinan päättyminen. Toimia on helppo viisastella jälkeenpäin. Nyt foorumi on positiivinen ostoon ja markkina negatiivinen. Joku tuossa esittikin, että suomalaiset piensijoittajat tyytyväisiä muut negatiivisia, kuka on oikeassa?

Pörssissä ei sitten loppujen lopuksi kuitenkaan ole kyse siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Toimimalla rationaalisesti ja tunteettomasti saa hyviä tuloksia.

Sammon mainitut ostot voivat hyvin olla hutetoiijakin ja joku muu juttu jyrää markkinalla. Nalle on aina puhunut pohjoismaisesta finanssikorsernista ei vakuutusyhtiöstä. Oma mielipiteeni, että sijoitustoiminta on se yksi Sammon vahva osaamisalue ja se on hyvin pysynyt omalla “circle of competence” alueellaan. Lisäksi se keskittynyt maanteiteellisesti Pohjolaan. Sillä on kuitenkin tarve hajauttaa riskejään maanteiteellisesti ja samalla toimialoilla. Finanssi puoli siirtää riskiä muualle. Esimerkkinä, jos tulee Protector Forsikringin tapaan Kensinton case tapainen onnettomuus, niin niissä Sampo voi ottaa osumaa If:in ja Top Danmarkin molempien kautta. Nordea, Nordax tai Saxo ei niistä juuri hetkahda.

Varmasti Sampo olisi voinut tehdä paljon parempiakin siirtoja sitä en yritä puolustella. Minua kiinnostaa enemmän oikeat faktat asioiden takana. Foorumilla on hivenen"pikavoittojen tavoittelun makua" ja ei taida kovin pitkälle tätäkään ketjua mennä taaksepäin kuin sellaisesta puhutaan. Erään mestarin mukaan se pörssi tosiaan on paikka, jossa rahat siirretään kärsimättömiltä kärsivällisille. Jotkut sanovat, että alkaa oll seniili homekorva, mutta nähtyjen videoiden perusteella yhä pyörittelee numeroita varsin sujuvasti. Omistamme samoja yhtiöitä ja myönnän ihan suoraan, että hän luettelee niiden merkittävimmät luvut minua paremmin. Samoin Sammon kohdalla olen ollut ihan tyytyväinen tehtyihin ratkaisuihin. Sain Sammolta esimerkkinä Nordeaa hyvään hintaan ja pystyin itse tekemään ratkaisun miten toimitaan. Samoin osingoissa Sampo on siirtänyt rahaa omistajille ratkaisuun.

15 tykkäystä

Kyllähän tässä väkisinkin tulee mieleen että eikö nyt muuta keksitty kuin tuo Hastings… No varmaan se hyvällä johdolla on ihan jees.

Paljonkohan tuollaisen hybridilain korko on?

Seuraava ote on Aki Pyysingin kolumnista, jonka jaoin kahvihuoneen puolella hiljattain. Pahoitteluni, etten ole sitä tiivistänyt, vaan lainaan suoraan Akin tekstiä, sillä mielestäni Akilla on pointti ja hän tuon sen melko taitavasti esille.

Sampo roikahti enemmän kuin mahdollisen ostotarjouksensa arvo

Suhtaudun luultavasti jopa keskimääräistä suomalaissijoittajaa epäluuloisemmin suomalaisten yhtiöiden ulkomaisiin yritysostoihin. Muistan nimittäin hyvin esimerkiksi Nokian ostamat kannattamattomat eurooppalaiset televisiotehtaat 80-luvulta ja Stora Enson Consolidated Paperilla yritetyn Amerikan valloituksen. Kumpikin yhtiö on pystyssä vielä tänäkin päivänä, mutta se johtuu muista syistä kuin näistä miljardiluokan harhalaukauksista.

Niinpä en varsinaisesti samppanjaa tilaillut, kun kuulin Sammon harkitsevan ostotarjousta lontoolaisesta Hastings Groupista. Itse asiassa, jos olisin ollut ruudulla ja huomannut uutisen, olisin varmaan myynyt surutta ja ostokohdetta yhtään enempää tutkimatta heti ostolaitaan. Olin kuitenkin punttisalilla tiedotteen tulon aikaan, mutta osake otti hyvin osumaa ilman tukitultanikin.

Torstaina tilanne kuitenkin oli jo, että Sammon markkina-arvo oli laskenut sen saman 1,2 miljardia euroa, kuin mikä on Sammon mahdollisen ostoskohteen markkina-arvo.

Tässä ei tietenkään ole mitään järkeä. Oli Nalle ostamassa Lontoosta mitä kuraa tahansa, tuskin tappiota tulee ihan koko sijoitetun pääoman verran. Lisäksi Sampo on perinteisesti ollut osakkeenomistajan perspektiivistä mukavan sniidu maksamaan liikaa. Vielä vähän mutuilemalla voisin kuvitella Bonking Boriksen eristäytyvällä saarella olevan vakuutusyhtiöissä ostajan markkinat, kun EU:hun italialaisten laskuja maksamaan jäävät lienevät ostamassa enemmän Eurotunnelin lippuja Pariisiin kuin varaamassa uusia Heathrown lentoja.

Keskiviikon tekemättä jääneen myynnin sijaan laitoinkin ostohousut jalkaan. Sampoa oli jo ennestään salkussa ja tapojeni vastaisesti nostin jonkun salkkuosakkeen keskihintaa radikaalisti. Mutta oli tilannekin poikkeuksellinen. Hyvin solidi osake laskee absurdin paljon semijärjettömästä syystä. Voihan se kauppa vielä vaikka peruuntuakin. Ja voi olla, että molemmat USA:n presidenttiehdokkaat ovat jo Varjoisten kujien miehiä, mutta Björn Wahlroos ei tosiaankaan ole.

Sampo on 17 miljardin markkina-arvollaan sen kokoluokan lappu, että eivät sen hintaa piensijoittajat paljoa liikauttele. Mutta nostin sen kuitenkin esimerkiksi robinhoodimaisesta ajattelusta, jossa ostetaan ja myydään osakkeita, milloin mistäkin hämärästä signaalista johtuen ja hinnasta yhtään välittämättä.

23 tykkäystä

Vähän omia fiiliksiä ranskalaisilla.

  • Markkinareaktion toisaalta ymmärrän, mutta toisaalta magnitudia en. Pitää hiukan suhteuttaa tuota Hastingsiä Sammon kokoluokkaan, ei se nyt oikeuta tällaiseen markkinarvon laskuun.

  • RMI:stä en löytänyt juttua hirveästi, mutta vähän jäi minulla hampaankoloon että RMI:lle jää 30%. Mieluusti näkisin että Sampo omistaisi koko osuuden, tässä jää kuitenkn pieni riskin mahdollisuus kun ei hirveästi ole tietoa RMI toimista. Lisäksi Hastingsiä ei integroida vaan se on itsenäinen yhtiö → synergiat? Toisaalta uskon että synergioita syntyy.

  • Brittein vakuutusmarkkina? Pohjoismaat on aika vakaat markkinat kuinka Brittien osalta? Aika näyttää, veikkaan että Sampo on tehnyt taustatyönsä.

3 tykkäystä

Markkinat lyö yli. Aina. Jos Mr. Markkina on keksinyt että nyt luisuu koska kauppa, “kaikki tietää” että nyt luisuu joten myyden ja odotetaan halvempaa takaisinostohintaa.

Parin päivän päästä voi ehkä arvioida mitä markkina oikeasti on mieltä kaupasta. Kun on ehditty pari sykliä veivata alas-ylös-alas ja hakea sitä oikeaa arvostusta. Se tuskin on 30 eeroa missä nyt rämmitään.

6 tykkäystä

@Mirko_Sampo_IR Näin vähän oletinkin. Osaatko vastata miksi näitä tietoja salataan? Itse olen aina ajatellut, että kauppa syntyy kun molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä ehtoihin. Tästä oletuksesta luulisi molempien haluavan julkistaa omistajilleen tiedon siitä, kuinka hyvän diilin on tehnyt. Ylipäätään arvostan avointa tiedon jakamista.

Entä ovatko sopimusehtojen salaaminen pysyvästi pakollista vai olisiko (tulevaisuudessa) mahdollista, että tiedot julkaistaan esim 3,6 tai 12kk jne sopimuksen jälkeen? Eli siis sellaisista jotka ovat jo ns. kirjoissa ja kansissa.

2 tykkäystä

Viittaako tuo siis “normaaliin” vai tänä keväänä jaettuun normaalia huomattavasti pienempään osinkoon?

Vielä ei taida olla tietoa siitä, maksaako Nordea osingot nyt sitten 1.10. kuten itse sopivat, vai seuraavatko EKP:n suositusta siirtää ne ensi vuodelle. Ainakin Santander aikoo kuulemma siitä huolimatta maksaa tämän vuoden puolella.

Olettaisin itse että viittaa tähän uuteen osinkopolitiikkaan "Vähintään 70% konsernin vuotuisesta nettotuloksesta (pl. satunnaiset erät), missä nyt sitten tarkoitus pysyä.