Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Q1-tulosta edeltävä konsensus julkaistu: Consensus Estimates | Sampo.com

21 tykkäystä

@Mirko_Sampo_IR Onko Sammossa mietitty että osinkoa aletaan jakamaan useammassa erässä, vai halutaanko pitää kerran vuoteen?

12 tykkäystä

Kerran vuodessa on todettu hyväksi ja se on valvojayhteistyön näkökulmastakin yksinkertaisinta. Osakkeenomistajilta ei ole suuremmin tullut painetta muuttaa frekvenssiä. Aina voi toki tehdä ehdotuksen yhtiökokoukselle :slightly_smiling_face:

37 tykkäystä
15 tykkäystä

Osaako joku sanoa oliko Topdanmarkin tulos Q1 2021 todella kova vai oliko nyt Q1 2022 todella huono? (tai jotain noiden välimaastosta???)

Result on the soft side due to a decline in investment returns and also related to more claims from two rather ‘big’ storms early in the year.

But the underlying business is doing well. :sunglasses:

Also, the the overall profit guidance for this year was raised, mainly because of the sale of life business to Nordea. And Topdanmark always applies a conservative approach in the beginning of the year, which often results in increases later in the year

Edit:

Weather related claims was in q1 163 million dkk, expectations: 85 million dkk.

Investment returns was minus 140 million dkk, expectations: minus 59 million dkk.

24 tykkäystä
7 tykkäystä

Eikös osinko makseta yhtiökokouksen yhteydessä yleensä? (Tai siis irtoaa silloin). Osinko vaati tietääkseni yhtiökokouksen hyväksynnän (ellei kyseessä ole joku viime vuoden rästiosinko) Ja yhtiökokouksen ajoittamiseen voi kai vaikuttaa yhtiön hallituksen/IR:n muut kiireet yms.
Tai voisi sen osingon kai maksaa missä tahansa vaiheessa vuotta yhtiökokouksen jälkeen, mutta Suomessa ainakin suurin osa maksaa keväällä yhdellä kerralla.

1 tykkäys

Ajoissa maksuun vaan ja mieluusti 2 tai 4 kertaa vuodessa, niin ei kurssikaan niiaile liiaksi.

19 tykkäystä

Eikös nämä vaihtoehdot nyt sitten kumoa toisensa?
Tuntuisi, että se on joko ajoissa tai osissa, molemmat ei ole mahdollisia saada.
Tuossa vaikka Cityconin 4 osingon maksua seuraillut, niin näkyy tippuvan kurssi enemmän tuolla systeemillä.
Osingot maksuun vaan maaliskuussa, niin voi jokainen käyttää miten haluaa niitä.

3 tykkäystä

Mitä merkitystä sillä on, maksetaanko osinko maaliskuussa vai vaikka joulukuussa, ja että kuinka nopeasti se maksetaan yhtiökokouksen jälkeen? Jos merkityksettömän muutoksen tekemiseen kuluu työaikaa, toivottavasti sitä ei tehdä.

35 tykkäystä

No esimerkiksi joku noheva sijoittaja voi saada vajaassa vuodessa jonkinlaisen tuoton pääomalleen.
Minä sijoitan ammatikseni, osinko on sijoittajan palkka, tykkäisitkö sinä, jos työnantajasi sanoisi tammikuussa, että maksan palkkasi joulukuussa, ehkä.

12 tykkäystä

On selvää, että Sampo odottaa tytäryhtiöiden osinkojen tuloutumista ennen kuin maksaa oman osinkonsa. Ei se ole sen kummempaa.

Siis mitä ihmettä, Sampo on ilmoittanut osingonmaksupäivän jo talvella, jos se ei miellytä niin miksi ihmeessä sijoittaa tähän? Jos sijoitat ammatiksesi ja sinun likviditeetti on kireällä sen takia että Sampo maksaa osingot vasta toukokuun lopussa niin pitäisikö silloin miettiä että onko oikeat laput salkussa?

Ja sinä voit pitää pääomat töissä jossain muussa lapussa ja isket rahat kiinni Sampoon vasta yhtiökokouspäivänä.

44 tykkäystä

Itse peukutin kommenttia, koska itselleni osingon ajankohdalla ei ole suurta merkitystä, olettaen että se on vaikka maalis-toukokuussa, eikä joulukuussa niinkuin kommentissa.

Itse uudelleen sijoitan osingot kuitenkin, joten vaikka inflaatio kuukaudessa söisikin sen (banaanien)ostovoimasta 1% - saatan saada ostokohdettani vaikka 10% halvemmalla (tai kalliimmalla) näinä volatiileina aikoina.

Itse en osaa arvioida Sammon käyttöpääoman tarpeita, joten luotan heidän arviointikykyynsä. Luulisi sen tällä hetkellä kuitenkin olevan vähäistä - riippuen missä muodossa nordea varoja säilytetään tällä hetkellä.

Kannattaa muistaa että sammolta on myös pyydetty esim. kvartaaliosinkoa, jota he eivät ole nähneet tarpeelliseksi, mutta mikä on vielä pahempi versio tuosta “maksetaan osinko vasta toukokuussa”.

Toki tämä on hyvä kanava olla yhteydessä yhtiön IRään, jos jokin asia (vaikka vähän pienempi) ei miellytä yhtiön tekemisessä, mutta en tiedä onko se näin laajan keskustelun arvoinen (ainakaan itselleni). Mikä ei tietenkään ole vain sinun syy, vaan myös minun ja muiden keskusteluun osallistuneiden.

PS. Kommentit kuten “laita laput laitaan jos yhtiön toiminnassa on mielestäsi mitään arvosteltavaa” on mielestäni varsin typeriä, toki piensijoittajienkin kannattaa yrittää vaikuttaa yhtiöihin, jos näkee jossain vaikuttamisen aihetta.

8 tykkäystä

Ollaan samaa mieltä, olet todennäköisesti väärällä foorumilla, veikkaan että Suomi24:lla on enemmän samanhenkisiä sijoittajia.

En muuten vastannut sinulle ellet sitten kirjoita useammalla nimimerkillä.

Minusta 2vkoa osinkojen maksuun ei ole mikään poikkeuksellisen pitkä aika, itseasiassa Sampon 12pv on aika keskitasoa, nopeasti katsottuna Suomessa mikään firma ei maksa alle viikossa osinkoja, lyhin on 8pv ja pisimmät viiveet ovat yli 20pv.

11 tykkäystä

Siis vastasin tuohon niinpaljonturskaan “onko sillä mitään väliä maksetaanko osinko maaliskuussa vai joulukuussa”, sillä on todellakin minulle väliä.
Älä laittele sanoja minun suuhuni ole hyvä. Esim. Missään en ole maininnut kireällä olevaa likviditeetiäni, mikä sinä olet tälläistä kertomaan?
Minun Samponi on kymmenen vuoden salkussa vähintään, joten älä ole huolissasi.
Kysymys myös sinulle mitä sillä voittaa, että ostaa Sammon osakkeita yhtiökokouspäivänä? En ymmärrä ajatustasi.

Siis hetkonen - jos sinulla on 10v vähintään Sampossa niin ensimmäistä vuotta lukuunottamatta saat aika tarkkaan 12kk välein osingot eli mitä merkitystä sillä on että maksetaanko osingot maaliskuussa vai toukokuussa, kuitenkin menee 12kk seuraaviin osinkoihin?

Auta ymmärtämään, minulle tämä valitus maksun ajankohdasta on jotenkin täysin uskomatonta.

32 tykkäystä

Oikeaakin sisältöä ketjuun, puolet Sammon Nordea positiosta myyntiin jonka jälkeen Sammolle jää noin 2,6% osakekannasta ja 100 miljoonaa osaketta.

90 tykkäystä

On tullut sen verran “ilmoituksia” tällaisesta “osinkokeskustelusta”, että sitä voi jatkaa Kahvihuoneessa tai vaikkapa privana. Kiitos! :slight_smile:

Vaihtoehtoisesti voi miettiä @TJT :n laittamaa yllä olevaa viestiä Nordean-osakkeiden myyntiprosessista.

Muistutuksena, että Sampo-konsernin osavuosiraportti julkaistaan 4.5. 9.30-10.00. :slight_smile:

35 tykkäystä