Lentävä koira
Ketjun aiheena on, voiko joku tavallinen ihminen lähteä nollasta ja koota satojen tuhansien varallisuuden melko nuorella iällä. Yksi parhaista kavereistani on tällainen. Olen tuntenut hänet leikki-iästä asti. Hänellä oli rakastava koti, mutta hänen vanhempansa eivät pystyneet lainkaan laittamaan rahaa säästöön. Kaikki mikä tuli, meni saman tien.
Kävimme samaa luokkaa koko peruskoulun. Minä suoriuduin kaikista lukuaineista aina leikiten, hänellä oli vaikeampaa. Hänellä oli lukihäiriö, jonka vuoksi hän oli tukiopetuksessa läpi ala-asteen. Sellaisissakaan aineissa joihin lukihäiriö ei liiemmin vaikuta, kuten vaikka matematiikka, hän ei ollut kummoinen. Voitaneen sanoa että hän oli älyllisesti aika keskinkertainen. Luonteeltaan hän oli impulsiivinen ja menevä, monesti sattui ja tapahtui. Koulun jääkiekko-otteluissa hän ei sietänyt häviämistä, sateisella jalkapallokentällä rässäsi kerran kärsällä tussun nahka-nelosen poskeeni.
Hän sanoi joskus minulle, että olen vähän sellainen sisärotta, kun taas hän on ulkorotta. Hänellä oli tapana seikkailla pyörällä milloin missäkin, hän tunsi kaikki salaiset paikat.
Yläasteelle vaihdoimme koulua mutta pääsimme samalle luokalle. Samaan kouluun tuli vähävaraisemman alueen ala-asteelta henkilöitä, jotka häiriköivät ja kiusasivat meitä, häntä vielä enemmän. Hänen koulumenestyksensä ei kehittynyt suotuisasti. Hänellä oli tarve hankkia ja kokea, hän tarvitsi kipeästi rahaa joten meni jo nuorena kesätöihin, sitten myös iltatöihin. Rahaa meni myös pussikaljoittelun opetteluun, siinäkin oli kaikenlaista sekoilua johon en osallistunut.
Hänen aivoihinsa muodostui yhteyksiä työnteon ja tavoittelemisen arvoisten tavaroiden ja kokemusten välille, minulla ei. En ollut juurikaan kesätöissä, en kerännyt juurikaan kokemuksia, en ottanut riskejä, identiteettini pohjautui siihen mitä jo synnynnäisesti olin, hänellä siihen että koko ajan pitää kokeilla ja tehdä.
Biologian opettaja mainitsi kerran, että on olemassa lentävä koira. Vieressäni istunut tirskahti ja sanoi, että kyseessä on kaverini. Kutsutaan häntä tästedes sillä nimellä.
Lentävä koira pääsi alimmalla keskiarvolla lähilukioon. Lisää töitä, lisää ostoksia, lisää kokemuksia. Lukio ei sujunut, hän keskeytti toisena vuonna. Aloitti myöhemmin sisuuntuneena iltalukion ja valmistui ylioppilaaksi vuotta myöhässä, kävi armeijan ja pääsi ammattikorkeakouluun. Kovalla panostuksella opinnot sujuivat jo paremmin, sivussa lisää töitä, ei varmaan vieläkään hirveästi rahaa säästöön. Valmistuminen, kokopäivätöihin, nopea eteneminen. Eräs päivä hän sanoi minulle ostaneensa sijoitusyksiön, sitten toisen. Alkoi kysellä osakkeista, niitäkin alkoi kertyä. Samalla piti moottoriaan käynnissä investoimalla myös ulkomaanmatkoihin ja muuhun kivaan. Jätti hyväpalkkaisen työn ja hyppäsi startupiin osakkaaksi, lisää töitä, omistusasunto, perhe.
Nyt hän asuu hulppeassa talossa, on laittanut vuokralle edellisen asuntonsa, muita sijoituskämppiä, osakkeita, kallis auto, kallis kello. Ennen muuta sydämellinen, sosiaalinen ja rento tyyppi, loistava asiakkaiden parissa. Piti aina huolta että yhteytemme säilyi, jos olisi ollut minusta kiinni, ehkäpä ei olisi säilynyt, olen huono yhteyksien säilyttäjä.
Miksi hän on menestynyt niin hyvin? Hän ei ole koskaan jäänyt laakereilleen mehustelemaan, millainen hän on nyt, vaan uskoo että jos yrittää koko ajan uutta ja tekee töitä, ottaa riskejä, epäonnistuu ja oppii, voi tulla joksikin muuksi kuin on tällä hetkellä. Hän on nyt aivan eri ihminen kuin lapsena ja nuorena, hän muovasi itsestään erilaisen.