Satojen tuhansien salkut - Mistä rahat?

Satuin törmäämään Kauppalehden keskustelupalstan ikivanhaan ketjuun vuodelta 2012, jossa oli useita tarinoita sen kuuluisan sadan kilon kerryttämisestä. Ajattelin jakaa sen tänne kun osuu aiheeseen. Sattuisiko täällä peräti pyörimään ketjuun aikanaan kirjoittaneita? Olisi hauska kuulla jatko-osaa :wink:

23 tykkäystä

Vähän reilu vuosi tuosta eteenpäin ja salkku vihdoin ylitti tuon satasen sileän. Aloittaessani tämän harrastuksen ajattelin, että sitten kun minulla on kuusinumeroinen salkku olen rikas. No ei se nyt kyllä erityisen rikas olo ole mutta kuitenkin olo on aika mukava. Hauska nähdä kauan menee että toinen satanen ylitetään. :slight_smile:

70 tykkäystä

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: olen sijoittanut alle 10v ajan ja pelkästään indekseihin. Hajautus on globaali ja salkku melko lähellä ACWI IMI:ä. Nettokuukausipalkka on noin 2600€. Viime vuodet olen sijoittanut 50% nettopalkasta. Yksi lapsi löytyy, joten se rajoittaa säästämistä. Salkku on nyt noin 150 000€. Grindaus on köyhän ainut oljenkorsi. Ajatuksena on höllentää säästöastetta pikkuhiljaa ja antaa korkoa korolle -ilmiön tehdä osa työstä. En tarvitse miljoonasalkkua. Sellaisen tavoittelu on aivan liian riskistä; saattaa kuolla ennen kuin ehtii nauttimaan rennosta elämästä.

57 tykkäystä

Hyvin sanottu tuo viimeinen lause, säästämisessä ja sijoittamisessa ei (ainakaan omasta mielestä) ole mitään järkeä jos niistä ei mitenkään koskaan nauti.

Itsellä nyt noin 130.000 € sijoitusomaisuus, ei velkaa ja 3500€ nettona kuukaudessa palkkaa. Olen huono sijoittaja, joten en edes nykyään kamalasti jaksa yrittää vaan olen siirtynyt käyttämään yhä enemmän ja enemmän kiinteiden kulujen jälkeen jäävää rahaa. Ikää 43v, joten nyt on mielestäni hyväkin jo aloittaa omaisuudesta nauttiminen vaikken toki koskaan olekaan firetellyt tai grindannut.

18 tykkäystä

Palkasta on tullut säästettyä kaikki ylimääräinen osakkeisiin ja rahastoihin. Pari viimeistä vuotta olen keskittynyt vaimon salkun kasvattamiseen mikä on vasta noin 20 k. Naimisissa kun ollaan niin koen että ollaan jokatapauksessa samassa veneessä. Rahat hän sijoittaa itse.

Osakesalkun kehitys
0 € - 2012
3 927 € - 2013
5 473 € - 2014
7 594 € - 2015
14 148 € - 2016
20 095 € - 2017
25 464 € - 2018
39 820 € - 2019
49 993 € - 2020
74 389 € - 2021
78 493 € - 2022
96 275 € - 2023
102 211 € - 2024

Oppirahoja on tullut matkan varrella makseltua mm. Talvivaara ja Injeq. Suurimmat onnistumiset taitaa olla Metso ja Meta.

Ikää alkaa olla sen verran että miljoonasalkun voinee unohtaa ilman jäätäviä uhrauksia tai sikamaista tuuria. Salkku tuo jo nyt turvaa arkeen ja ehkä mahdollistaa joskus töiden keventämisen ennen eläkeikää.

Edit
Jotenkin absurdia kirjoitella tällaiseen ketjuun kun tämän kokoinen salkku on tuntunut pitkään niin kaukaiselta haaveelta. Nyt kun ensimmäinen tavoite on täynnä ei todellakaan ole rikas olo. 100k säästöillä meidän talouden kuluilla elää ilman tuloja n. 3 vuotta. Rahat saa poltettua nopeamminkin jos ostaisi vaikka uuden sähköauton, töllön ja puhelimen. Eniten fiiliksissä olin n. 20k kohdalla kun tajusin että salkun arvo ohitti autoni arvon. Mahtaakohan miljoonakaan tuntua lopulta miltään jos rahaan ei kuitenkaan uskalla koskea, eikä siitä kehtaa kertoa kenellekään muuta kuin anonyyminä Inderesin foorumilla.

Ja alla vielä vaimon ja lasten salkkujen kehitys
0 € - 2017
2 935 € - 2018
5 593 € -2019
7 466 € - 2020
11 978 € - 2021
11 732 € - 2022
17 116 € - 2023
21 886 € - 2024

Lapsi 1, 4v
571 € - 2020
1619 € - 2021
3080 € - 2022
3880 € - 2023
4088 € - 2024

Lapsi 2, 0v
300€ - 2024

62 tykkäystä

Oma juttu:
30 vuotiaana noin 240t€ velaton salkku.
Lähteenä palkasta tienatut rahat, opintolaina ja myös kulutusluottoa. Onnistuin spekuloinnissa. Eli siis tuurilla.

Impulssikontrolli ollut olematon, eli todella huonoa sijoittaja-ainesta. Sitä kuitenkin erittäin kivisellä tiellä monen erheen ja itsetutkiskelun kautta onnistuttu kehittämään, mutta matkaa vielä on. Spekulaatiosta/gämbläämisestä pysyn kaukana, koska en halua menettää onnenkantamoista.

45 tykkäystä

Tässäpä oma tarinani.

Reilut 15 vuotta sijoittamista takana palkasta säästämällä. Ensin rivikoodaajana normaalilla palkalla (brutto ~50-60k/v), suunnilleen 10k vuodessa säästöön. En sillä vielä 100k:ta saanut rikki vaan siihen tarvittiin oman firman perustaminen muutaman muun kanssa.

Ensimmäinen 100k tuli täyteen 2018 ja toinen 2020. Koronan aikana asiakkailta alkoi löytyä enemmän rahaa investointeihin ja tämä rupesi näkymään firman tuloksessa. Ja tuotti salkkukin ihan mukavasti noissa ralleissa. Siitä sitten seuraavia rajapyykkejä 300k 2021, 400k 2022, 700k 2023 ja nyt maaginen seitsemän numeroa menee rikki kesän aikana.

Salkkuni koostuu valtaosin isoista indeksi etfistä, joten tuottokin on tullut indeksejä mukaillen. Tuoton osuus salkun pääomasta on tällä hetkellä melko tarkalleen neljäsosa. Tämä on vähän mutta johtuu puhtaasti siitä että olen tallettanut valtaosan pääomasta viimeisen muutaman vuoden aikana.

Varsinaista päämäärää ei minulla tässä touhussa ole. Pikkuhiljaa rahan saaminen ulos firmasta ja sillä osakesalkun kasvattaminen siten että omaisuuden hajautus olisi parempi. Onneksi mistään ei näe tarkalleen minkä arvoinen firma on niin ei konkreettisesti tiedä kuinka suuri osa munista on yhdessä korissa.

81 tykkäystä

Edellisessä tarinassa on paljon samaa kuin omassani. Takana noin 20 vuotta työuraa asiantuntijana yliopistotason koulutuksen jälkeen. Valmistumisen jälkeen grindaamista, saaden säästöön ensin 500eur/kk, sitten 1000eur/kk ja nousi säästösummat jossain vaiheessa 2000eur/kk tasolle.

Eldoradon portit avautuivat, kun pääsin osakkaaksi työpaikallani. Tuli perustettua oma holding-yhtiö sijoituksia varten. Vuotuisia osinkotuloja alkoi tulla sisään 6-numeroinen summa, ja osingot tietenkin verovapaasti holdariin. Osakkaaksi pääsy ja holding-yhtiön käyttö vero-optimoinnissa on oma tarinani 7-figs sijoitussalkkuun. Työskentely alalla, missä on riittävän korkea jalostusarvo on myös ollut tämän mahdollistaja.

Palkkatulojen ollessa 80keur/vuosi ja siihen päälle 200keur verovapaita osinkotuloja holdariin on suurin piirtein samat käteen jäävät tulot kuin puolen miljoonan palkkatulot, joita saavat vain kaikkein korkeimmissa johtajapositioissa olevat. Jälkikäteen voi sanoa, että kannatti venyä muutaman kerran tiukassa paikassa ja vähän tuuria oli myös mukana. :sweat_smile:

101 tykkäystä

Edustan itse kultalusikkaosastoa. Kun täytin 18, vuonna 2009, sain tietää että minun nimissäni oli melko iso osakesalkku. En muista tarkkaa summaa, mutta olisiko ollut noin 45 000€. Tämä siis finanssikriisin alkusysäyksen jälkeen, aika nopeasti ymmärsin että salkku oli sulanut sitten Nokian kultavuosien. Vanhempani olivat siis avanneet arvo-osuustilin about heti kun synnyin ja salkku koostui noin 10 suomalaisyhtiön osakkeista. Nokia, UPM, Stora Enso, ja näitä muita kansanosakkeita. Faija myöhemmin sanonut että käytännössä laittoi lapsilisät aina osakkeisiin ja uudelleensijoitti osingot. Joku alkupääoma tuli myös isoisältäni ristiäislahjaksi tms. Maksoi sieltä myös jotain satunnaisia minun harrastusmenoja kun salkku kasvoi.

No siinä sitten täysi-ikäisenä Faija kysyi, että mitäs nyt tehdään. En itse tajunnut silloin näistä asioista yhtään mitään joten totesin, että jatka sinä vaan hallinnointia. Faija siihen, että OK ja katsotaan yhdessä jos ja kun rupeaa kiinnostaa. Sitten opiskeluaikoina rupesi vähän kiinnostamaan, siirsin salkun hallinnoinnin itselleni ja rupesin itse seuraamaan sitä, mutta en myynyt kuitenkaan mitään. Kun markkina nousivat finanssikriisin jälkeen niin salkku oli muistaakseni jossain vaiheessa, ehkä 2013-2015, noin 70 000€ arvoinen. Opiskeluaikojen loppupuolella, about 2016, aloin itse tekemään pieniä varovaisia ostoja, lähinnä niillä osingoilla mitä salkku tuotti.

Nyt sitten 8 vuodessa salkun koko on kasvanut noin 120 000 euroon ja mukaan on mahtunut ties mitä pelleilyä ja kokeilua. Indeksirahastot otin mukaan kun vuonna 2017 kuuntelin rahapodia muutamia jaksoa, tuntui järkevältä.

Ei voi muuta sanoa, kun että lapsille sijoittaminen on kaikenpuolin järkevää touhua ja onneksi omaan päähän mahtui varsinkin opiskeluaikoina sen verran järkeä että en laittanut salkkua lihoiksi ja lähtenyt reppureissaamaan tms. Nyt tuntuu, että tuo salkku tuo jonkun verran turvaa. Iso kiitos vanhemmille tästä ja samaa aion harrastaa oman jälkikasvuni kanssa.

145 tykkäystä

Elokuu 2021 alkoi omalle lapselle säästäminen ja valitsin USA:n ja Euroopan rahastoja, joista saanut ihan kelpo tuoton ja toivottavasti tässä on alku satojen tuhansien salkulle. Hienoa, että vanhempasi ymmärsivät aloittaa heti!

15 tykkäystä

2016 vuonna ensiasunnon lainaneuvottelussa pankki ylipuhui rahastosijoittajaksi. Säästösumma oli jotain kymppejä kuukaudessa ja aika pian vaihdoin pankin rahastot Nordnetin tarjontaan. Kuukausittainen säästösumma kasvoi ensin satasiin ja lopulta tonnin paremmalle puolelle. Jossain vaiheessa kevensin hieman kuukausittaista säästösummaa ja nykyään siirrän palkkapäivänä edellisestä palkasta tilille jääneet rahat sijoituksiin.
Hiljattain salkun ja käteisvarojen rikkoi 200 kiloeuron rajapyykin. Seuraava lähivuosien tavoite on kasvattaa osinkotulot 1000€/kk tasolle.

42 tykkäystä

Ostin vuonna 1997 ensimmäisen kerran osakkeita ja rahastoja kesätyö- ja YO-lahjarahoista. Siitä se lähti. Jatkuva säästäminen, sopivalla tavalla normaalia elämää häiritsemättä, on ollut se oikea tie minulle. Elämän varrella on tullut myös perintöjä, jotkut niistä ovat ollet reaaliarvoltaan nollan lähellä, toiset taas arvokkaampia.Perintöjä kannattaa jalostaa, jos niissä on potentiaalia. Luopua esim turhista kiinteistöistä, mökeistä yms. Ja sijoittaa rahat paremmin tuottaviin kohteisiin.

19 tykkäystä

Menin töihin 97 ja katselin elisan, sonera, fortuminen listautumisia pennittömänä. Kiinnostus oli herännyt pari vuotta aikaisemmin. Hiljalleen aloin osteleen osakkeita. Onneksi ollut kohtuu palkkaisissa töissä eikä asunto ole ollut omaan budjettiin kalleimmasta päästä vaan kohtuullinen. Lisäksi kämppien hinnat oli 2000 luvun alussa aika helpoja kunnes hyppy tuli joskus 2004-5 alkaen. Jatkanut samaa linjaa ja osingot kasvaneet melkoisesti reilussa 20 vuodessa. Nyt salkku vajaa 900 000 e. Tämä siis täysin omilla rahoilla mutta pointtina on pitkä aika, kohtuulisen hyvä säästämisaste ja hyvä palkkainen työ. Pienistä tuloista vaikea kerätä. Silti tuo aika on ollut se suurin tekijä tuotoissa. Lisäksi aika perusyhtiöihin sijoittanut millä hyvä kassavirta ja tulos kunnossa. Ei mitään toivotaan toivotaan yhtiöitä. Teknologia yhtiöihin olisi pitänyt mennä aikaisemmin isommin mutta hyvä näinkin. Huonot yhtiöt pysyy yleensä huonoina ja hyvät on hyviä myös jatkossa.

62 tykkäystä

Kiitos edesmenneille sukulaisille. Pari perintöä jättänyttä osakesäästäjää osasi kuolla just ennen noususyklin päättymistä ja perikunta ehti myydä osakkeet hyvään aikaan. Sitten tuli laskua, mihin saumaan oli hyvä sitte tällätä raatajasukupolven rahnat kiinni.

14 tykkäystä

Tällä viikolla se tapahtui, eli Nordnetin tilien (AOT+OST) yhteisarvo kiipesi sataantuhanteen euroon. Toki loppuviikon lasku taas kutisti salkun koon viisinumeroiseksi, mutta kuitenkin :smiley: Sijoittaminen aloitettu alkuvuodesta 2019, eli kutakuinkin viisi vuotta kesti tämän virstanpylvään saavuttaminen. Nyt ikää 26 vuotta, opinnot tulivat ainakin tältä erää maaliin vuonna 2022 eli nyt pari vuotta oltu täysipainoisesti työelämässä. Salkun rahojen lähteenä palkkatulot, pieniltä osin myös opintolaina. Elämäntyyli varsin pienikuluinen, halpa vuokrayksiö pienehköltä paikkakunnalta, ei autoa, ei kalliita harrastuksia tai lomareissuja.

Viime aikoina tuntunut, että into sijoittamiseen ja säästämiseen ollut laskusuunnassa (varmaankin alakuloisen Hesulin syytä) mutta jospa tästä saisi taas ainakin hetkeksi lisää virtaa :slightly_smiling_face:

72 tykkäystä

Nopeasti olet saanut kerättyä ensimmäisen 100.000€!

Kun on säästänyt paljon laskumarkkinassa (oletan, että omistat paljon Helsingin pörssin osakkeita) on tuo summa nousukaudella todella komeassa nousukiidossa kun parhaassa tapauksessa sekä yhtiöiden tulokset nousevat suvantovaiheesta ja samalla arvostuskertoimet nousevat. Esimerkiksi PE 10 firman tulos nousee vaikka 30% ja samalla PE kipuaa 15 on todellista nousua aivan todella paljon.

16 tykkäystä

Ikää 31v. Salkku nyt 130ke. Salkun sisällöstä tarkemmin noissa salkkukatsauksissa joita olen tehnyt. Uusimman päivityksen ajattelin tehdä lähiaikoina. Sijoittamisen aloitin 2014 Nordnetissä, alkuun pääasiassa opintolainoja ja kesätyörahoja silloiseen Nordnetin superrahastoon ja välillä osakkeisiin suoraan. Valmistumisen jälkeen sitten säännöllisesti palkkatuloja olen laittanut sijoituksiin. Viimeaikoina säästöaste kokoajan pienentynyt erinäisten kulujen kasvaessa (lainojen korot, omistusasunnon yhtiövastikkeet, kalliimman auton vakuutukset yms.). Lisäksi selkeästi “elintasoinflaatio” vai miksi sitä kutsuisi on lisääntynyt. On tullut ostettua parempaa tv:tä, autoa ja hifilaitteistoa ja harrastusvälineitä yms. Ulkomaanmatkoja pari kertaa vuodessa. Mutta olen täällä elämässä elämää ja säästäminen ei ole ykkösasia tällä hetkellä elämässä, vaikkakin tärkeä ja kiva harrastus. Ja kallis viimevuosina, toisaalta tämä vuosi vähän parempi salkun ollessa noin 10% ytd.

41 tykkäystä

Ikää pian 47. Säästelin pankin rahastoon muutaman satkun kuussa jotain 28v-37v. Sitten vähän hiljaista kun pieniä lapsia jne. Sittemmin pyrin laittamaan muutaman satkun kuussa osakkeisiin- enempää ei opettajana pysty. Äidiltä tuli pientä perintöä. Nyt salkut jotain luokkaa 110k.

58 tykkäystä

Tein koulumestarityyliin oheisen kuvan sijoitusvarallisuuden kehityksestä. Hmm…eräs rajapyykkikin on näköjään saavutettu :champagne::champagne::champagne: :partying_face: :cowboy_hat_face:

Aloitin systemaattisen sijoittamisen myöhään vasta 40+ iässä, ja siksi olen ottanut vahinkoa takaisin sijoittamalla 70%-160% kuukausittaisesta kassavirrasta, mihin on tilanteessani ollut mahdollisuus. Vipua siis on ollut käytössä, mutta aika maltillisesti. Asuntolaina on vivussa mukana (tosin asuntoa ei ole laskettu mukaan sijoitettuun varallisuuteen).

Kun tulen työläisperheestä, isoja perintöjä tms ei ole tullut. Suomen valtion mahdollistamaa ilmaista korkeakoulutusta voi kiittää kyllä. Varallisuus on kertynyt grindaten palkkatuloista säästämällä, ja salkun 9,25% annualisoitu tuotto (ja tarkka riskien hallinta) on sitten huolehtinut lopusta.

Huomatkaa lievästi eksponentiaalinen kasvutrendi - olisiko korkoa korolle ilmiö havaittavissa? Toki mennyt tuotto ei ole tae tulevasta.

59 tykkäystä