Satojen tuhansien salkut - Mistä rahat?

Kuulostaa lähinnä tsoukilta tuo hitaasti kasvaminen. Toiset hyvin toimeentulevat eivät pääse miljoonasalkkuun koko elämänsä aikana. Jos nyt nopeasti laskee niin olet alle 40v tai siinä hujakoilla, pari tutkintoa ja kohtapuoleen miljonääri. Ei nyt ihan huonosti mene. Ja mitä seuraillut sua toisella foorumilla niin kuntoiluprojektikin vissiin edistyy…

11 tykkäystä

Prioriteeteista kiinni, jos kerran lähtökohdaksi otetaan hyvin toimeentulevat.

Ei toki pääse miljoonasalkkuun jos ei sijoita ja jos kulupuoli on niin korkea ettei sijoitettavaa jää.

1 tykkäys

Voi olla myös epäonniset sijoitukset. Kaikki ei mene aina kuin elokuvissa

Pitää paikkansa, unohtui mainita.

Mutta jos on hyvät tulot ja kohtuulliset kulut ja aloittaa sijoittamisen aikaisin ja vaikka indeksisijoittaa palkasta automaattisesti jonkun osan joka kuukausi niin kyllä eläkeikään mennessä pitäisi ihan kohtuullinen salkku olla.

Kyllä näin on.

900 € /kk ja 5.5% nettotuotolla niin menee 35 vuotta.
Ei helppoa mutta ei mahdotontakaan jos aloittaa esim 30-vuotiaana pitkäjänteisen tekemisen.

2 tykkäystä

Kaikki mitä pystyy laittamaan jo 20-vuotiaana kesätyörahoista yms helpottaa vielä huomattavasti.

2 tykkäystä

Helpottaa mutta harvalla kiinnostusta siinä vaiheessa sijoittamiseen. Onneksi nykyäön valveutuneita nuoria on enemmän kuin omassa nuoruudessa… Ei silloin osakkeista juuri puhuttu muutenkaan. Ei koulussa, eikä monessa perheessä. Tiedot anneista luettiin hesarista ja anteihin jonotettiin fyysisesti milloin missäkin. Sanotaan että olihan sitä vähän erilainen kynnys mennä teininä muutaman satasen (markkoja) ostoksia tekemään micmacin farkuissa ja pilotti päällä kun muut on paikalla liituraitapuvuissaan. Pmj automeccia, soneraa, nokiaa, prohaa yms. Kokemuksia sinänsä.

5 tykkäystä

Minulla on ystävä joka kuuluu ylimpään tulodesiiliin. Valittaa kuinka ei vaurastu ja piensijoittamiselle nauraa partaansa. Ei kuulema mitään hyötyä, samassa sivulauseessa mainitsee tilanneensa uuden vajaa 4k€ maksavan sähköpyörän kun normaali mankelilla ei jaksa polkea 6km työmatkaa :face_with_hand_over_mouth::sweat_smile:

35 tykkäystä

Pääsäntöisesti taitaa vaurastuminen alkaa, kun etsii “syntipukin” peilistä(ja pitää sille puhuttelun), sen sijaan että syyttelee millon hallitusta, oppositiota, naapuria, tuulen suuntaa, verottajaa, kuluttajia, maapallon pyörimissuuntaa jne. :expressionless:

Toki onhan se hienoa kunnioittaa perinteitä ja laukoa vanhoja sloganeita tyyliin, “Suomessa/ työllä ei vaurastu”. Ehkä työnteolla ei vaurastukaan, vaan sillä mihin sen palkan tai muun tulon laittaa.

27 tykkäystä

En haluaisi viedä ketjua väärille raiteille… mutta pakkohan tätä on kommentoida. On se nyt surullista että Suomessa palkkatöillä rikastuminen vaatii sen että etsii jostain Lidlistä parhaat tarjoukset 20+ vuoden ajan. Ja muutaman tonnin sähköpyörän ostaminen on sellainen investointi joka “katkaisee kamelin selän”. Tiedän että ette nyt varsinaisesti tarkottaneet tätä, mutta onhan Suomen matala palkkataso yhdistettynä korkeaan ja progressiiviseen verotukseen aika hävytön este vaurastumiselle.

Itse olen saanut ~99% tuloista ja varallisuudestani muuten kuin palkkatuloista, eli asiahan ei minua henkilökohtaisesti koske. Tuntuu vaan palkansaajien puolesta huonolta yhtälöltä, ja suoraan sanoen epäreilulta.

61 tykkäystä

Suomessa työnverotus estää työllä rikastumisen. Ellei pääse keplottelemaan itseään Postin pääjohtajaksi.

Vaurastumiseen vaaditaan sitten sijoittamista, johon ei Suomessa kannusteta. Mutta sijoittaminen mahdollistaa sen, että 3000 bruttotuloilla pyörivä meikäläinen on huomattavasti varakkaampi kuin 6700 bruttona tienaava sisareni. Mikä on samalla hyvin surullista, koska kyvykkyyden ja etenkin ahkeruuden pitäisi oikeudenmukaisesti mielestäni näkyä elintasossa.

Toi 2900-3300 bruttona on tuo paras tuloluokka verotuksen kannalta. Progressio ei ala vielä syömään kaikkea.

17 tykkäystä

Pointtinsa tässä mutta haluan muistuttaa, että kyllä siihen elämiseen kannattaa myös satsata nuorena. Lisäksi työllä tulee pystyä sijoittamaan ja elämään.

1 tykkäys

Eipä välttämättä. Joo se 2000 euroa, jonka 20v jannu realisesti saa kasaan on muuttunut 10 vuodessa 9% vuosituotolla siihen noin 4700 euroon. Jos 30v:nä aloittaa ja sijoittaa tonnin kuussa, niin toi etumatka on kurottu nopeasti kiinni.

Alle kolmekymppisen kannattaisikin vetää maksimiriskillä, koska sen tylsän kuukausi säästämisen indekseihin voi aloittaa hyvinkin kolmekymppisenä ja saada hyvän eläkepotin kasaan.

2 tykkäystä

Eiköhän 20-vuotiaana aloittava sijoita enemmänkin ajan saatossa kun sen 2000 euroa. Jolloin se onkin vaikeampaa saada kiinni.

1 tykkäys

20v jannulla voi olla vielä pääsykokeet edessä ja intti käymättä. Porukka valmistuu nykyisin 25-27 vuotiaana. Opintojen aikana harva saa kummoisia summia säästöön, vaikka tekisi töitä.

5 tykkäystä

Olen itsekin lähihoitaja vammaistyössä. Bruttopalkka “haittakorvauksista” riippuen 3000-3700€/kk.
Itse ostin asunnon heti kun pääsin työelämään ja tuo kerrytti tuloja oikein mukavasti. En siis koskaan ole asunut vuokralla.
Sen lisäksi kovasti säästänyt joka kuukausi. Lisäksi koronan aikaan salkku paisui n. +10K

Kymmenessä vuodessa paljon muuttanut. Nyt on 3 pientä lasta, pieni kaksio myyty ja sitä seurannut rivarin pätkä. Nyt asutaan hetkellisesti aso kämpässä. Kallis 20K auto pitänyt laittaa lasten vuoksi. Säästöön paljon vähemmän kuin joskus. Indeksiin joku satanen kuussa.
Kaikki kallistunut niin vietävästi. Ruokaan menee joku 800e/kk…

Minulla tällä hetkellä osakkeissa n. 18K ja usa rahastossa 3k. Tilillä n. 24K.
Perintöverot maksettu 2 vuotta sitten ja sieltä pitäisi tulla 24K.

Sekalainen kirjoitus. Ehkä tuosta voisi ynnätä,että oman asunnonosto heti nuorena ja piheys sinkkuaikoina ovat olleet minulle se juttu, että olen saanut jonkinlaisen turvan rakennettua elämääni.
Ja sen verran lisättävä, että minulla ja vaimolla on yhteinen talous ja rahat. Vaikka kyseinen omaisuus onkin isoksi osaksi tehty ennen lapsia.
Voin suositella jos tulot ovat suunnilleen samat. (ja miksei muutenkin)
Vaimo hieman parempi palkkaisempi. :slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Verotus ja tasapäistäminen tekevät kyllä sen, että pelkällä työllä ei Suomessa pääse rikastumaan.

Molemmat asiat hankaloittavat myös sijoittamalla vaurastumista, mutta kyllä keskituloinen lapseton ihminen pystyy säästämään vähintään tuhat euroa kuussa. Ja sen kun sijoittaa tuottavasti niin vaurastuminen on väistämätöntä. Se on vain prioriteettien valitsemista.

Nuorena on hyvä tehdä kaikkea, mutta opiskelijajutuissa ja elämässä menot ovat usein pieniä vaikka elämä on vauhdikasta. Pienillä summilla on hyvä aloittaa sijoittaminen ja tehdä sijoitusvirheet jo ennen kuin on varaa sijoittaa suuria summia.

13 tykkäystä

Olin tulossa kirjoittamaan täysin samaan; jotenkin koomista välillä lukea näitä viestejä, joissa kerrotaan miten kannattaa muuttaa johonkin hevon perseeseen että vuokra halpa, hakea kaupasta säästötuotteet, ostaa tonnin Toyota ja karsia kaikki mukavuus elämästä. Ja sitten on ehkä 200k sijoitussalkku 20 vuoden päästä!

Suosittelen ihan jokaista nuorta (ja vanhempaa) myös elämään, eikä maanisesti keräämään rahaa jotain tavoitetta varten. Säästäminen ja sijoittaminen on tietenkin hyvästä, mutta ei todellakaan hinnalla millä vaan. Terveys ja elämä ovat ennakoimattomia ja mitä tahansa voi tapahtua. Sitten ei paljon haudassa lohduta, että kolmekymppisenä asui Janakkalassa rintamamiestalossa ilman sähköä, että sai 1000€/kk säästettyä.

38 tykkäystä

Itse 21v ja salkku karvan alta 30k mutta tietysti tileillä muuten ei ole hirveästi rahaa koska asun vielä kotona joten kulut aika nollat ja tietysti nyt vielä tuon päälle opintolainasta vipua… Näen silti että uskallan pitää sijoituksissa suurimman osan rahoistani koska nyt jos joskus voin ottaa sitä riskiä ja näkemystä ja tietysti oma ajatusmalli on se että olen valmis nyt vähän kituuttamaan jos se takaa sen että ei tarvi olla 100% luotto tähän eläkejärjestelmään ja mahdollisesti työelämässä olemista voi keventää huomattavasti myöhemmin. Tulevaisuus kuitenkin tuo muuttoa ja toivottavasti omaa perhettä niin varsinkin ennen jälkimmäistä olisi mukava olla semmoinen potti kasassa että vaikka säästöaste putoaisi pieneksi hoitaisi korkoa korolle jo hommaa omalla painollaan.

6 tykkäystä

Esim tämä hyvinkin 60t€ 30-vuotiaana jopa ilman lisäsijoituksia, kyllä siinä on tekemistä ottaa kiinni jos aloittaa vasta 30v ikäisenä.

4 tykkäystä