Seeing Machines (SEE)

SM kommunikaatiossa viljeltiin paljon design winnejä 2018 asti, kun niitä vielä tuli. Sitten loppui uutiset. No 2019 tuli muutama vanhan sopimuksen jatko.

On totta, että laskevat eri tavalla. Smart laskee OEM:t ja jokainen voitettu malli on dw. SM laskee myös OEM:t, mutta puhuvat programeista (vrt Smartin kunkin OEM:n platform). Programin julkaisun yhteydessä ilmoitetaan, että kauppa sisältää esim. “a model”, “many models”, “much of the portfolio” jne.

Olen näitä tutkinut molemmilta osapuolilta ja tehnyt yhteenvetoa exceliin, toivottavasti kohta jakokelpoisessa kunnossa.

33 tykkäystä

Tätä odotellessa! Uskon että moni on asiasta hämillään ulkomaalaisten ystäviemme ja Colinin huutelun jäljiltä.

5 tykkäystä

Jännästi raketoinut alkuvuoden aikana ilman mitään uutisia. Joku tietää jotain?

Omista hieman tuota OTC-lappua. Smartin mies toki olen lähtökohtaisesti.

Veoneer signs collaboration agreement with Qualcomm, creates the Arriver brand for software device
The vehicle technology company Veoneer has signed an agreement with Qualcomm Technologies, which means that the companies will collaborate on scalable solutions for advanced driver support, ADAS, “collaborative driving” and self-driving systems. The intention to start a collaboration was first communicated on 27 August 2020. This is stated in a press release.

The platform will address the automotive sector’s growing need for scalable upgradeable solutions, which require advanced and energy-efficient data, connectivity and cloud services for all types of vehicles.

The system integrates Veoneer’s next generation perception and driving policy software with Qualcomm Snapdragon Ride ADAS / AD scalable portfolio of System on a Chip, SoC, processors and accelerators.

Veoneer and Qualcomm have been collaborating for several months to create a product portfolio with a scalable, open ADAS and autonomous driving system that addresses the entire vehicle market with an integrated software and SoC platform

Arriver is the name of Veoneer’s dedicated software unit that develops complete software for perception and driving policy. Arriver is 100 percent owned by Veoneer, but for the collaboration with Qualcomm, the business will be managed in accordance with a special information management and reporting structure.

In connection with today’s agreement, Veoneer and Qualcomm have also made progress in planning when different functionalities can be implemented on the platform. Arriver’s software is already running on the Snapdragon Ride platform and the plan is for it to be offered to vehicle manufacturers within the next few months.

The collaboration between the companies has been presented to a number of vehicle manufacturers and Tier 1 suppliers, which has resulted in very positive comments regarding the platform’s intended specifications and capacity.

1 tykkäys

Koulin kuulemma twiittaa pää märkänä QC eventistä… itse en näe… esim

Juu en mäkään. Bannasi mut kun kyselin asiallisesti design winneistä.

https://www.linkedin.com/pulse/snapdragon-dmsomscpd-colin-barnden![kuva|281x499](upload://9M3qMhembU1k8TrasX3rpuc9rW3.jpeg)

4 tykkäystä

Tommonen pieni teksti ja kuva tuli myös Colinilta vastaan. Hajautus mielessä pitää ottaa harkintaan jos SEE löytäisi myös tiensä salkkuun :thinking:

Näissä kahdessa QC:n press notessa mainittiin Seeing.

Näistä gen3 adoptoivista autovalmistajista löytyi kaksi lainausta:

"Qualcomm Technologies’ integrated automotive platforms continue to drive leadership and growth across telematics, infotainment and in-car connectivity, with an order pipeline of more than $8 billion. Qualcomm Technologies has secured infotainment and digital cockpit wins with 19 of the 25 global automaker brands and continues to work with numerous automakers and Tier 1 suppliers to bring next generation technologies to vehicles. "

“Qualcomm Technologies’ integrated automotive platforms are driving leadership and growth across telematics, infotainment and in-car connectivity, with an order pipeline of more than $8 billion. Qualcomm Technologies has secured infotainment and digital cockpit wins with 20 of the 25 global automaker brands. Qualcomm Technologies continues to work with numerous automakers and Tier-1 suppliers to bring next generation technologies to vehicles”

Oma tulkinta on, toisin kuin Colin vihjaa, ettei “wins with 20 of the 25 global automaker brands” tarkoita mitään uutta merkittävää. Nämä voitothan pitäisi olla jo tiedotettu (eikä näitä voittoja ole ollut erityisen järisyttävää määrää? Tämänhän voisi laskea). Selvästi QCn tuotteilla varustetut mallit tulevat pitämään myös sisällään Seeingin softaa (tai pikemminkin, en näe syytä miksi eivät sisältäisi jos autovalmistaja tahtoo DMSn). Mietin että voisikohan tässä olla se syy miksi Seeing ei ole paljon DW:itä ilmoitellut? DW:t tulee lopulta QCn voitoista myöhästettynä?

1 tykkäys

Oma ymmärrys ei riitä, mutta onko Seeingi noissa aina mukana vaikka voidaanko tuo dms-palikka esim jättää pois ta kilpailuttaa

Tarkoittaakohan tuo 20 automakers, että noin monesta on saatu dw johonkin automakerin malliin vai kaikki mallit käyttäsivät tuota? Myöskin mikä rooli tuolla Jangolla, kun on myös DMS Qualcomín alustalla?

1 tykkäys

Voi olla Seeingin oikotie onneen tämä.

Olematta asiantuntija itse epäilen, että isot OEM jakavat platforminsa näiden isojen klustereiden välille. Esim. Platform A on QC Snapdragon ja Platform B on NVIDIA jne. Lisäksi platformien sisällä voi tapahtua vielä oletettavasti vaihtelua.

Olen samaa mieltä, että Seeingin kertoma oma pipeline ratkaisee.

Dual Sourcingista Smart on avoimesti puhunut isojen OEM kohdalla. Tämä menee varmasti pitkälti näille kahdelle

Onko Seeing ollut tässä yhteistyössä siitä lähtien kun dw-tiedotukset loppui, eli 2019?

Mielestäni näin. Sanamuotoja aina väännellään jotta voidaan esittää se positiivisin kuva, mutta säännellyissä tiedotuksissa totuus paistaa läpi. “wins with 20 of the 25 global automaker brands” ei tosiaan ota kantaa kuinka monta yksittäistä mallia on voitettu. Pitää tutustua QCn voittoihin, jos jaksaa.

Näinpä juuri, ei tässä sen enempää hätäillä tarvitse. En kuitenkaan osaa sanoa kumpi tulee loppupelissä olemaan markkinajohtaja, eikä minulla ole mitään hyvää syytä koittaa sitä arvata. Seeingin ja QCn yhteistyö on ollut tuottoisaa, mutta ei Nvidian ja Smartin kehitys tähän pyssää.

2 tykkäystä

Sanamuoto ei missään nimessä väitä, että voitot olisi 20 valmistajan kaikkiin malleihin. Varmaa on, että jotakin on voitettu kaikilta 20 valmistajalta.

Samoin ei välttämättä tarkoita edes, että kaikissa olisi molemmat ”infotainment” ja ”digital cockpit”. Voi olla, että jollekin on mennyt ensimmäinen, jollekin toiselle toinen, ja kolmannelle molemmat.

Lienee parempi välttää ylitulkitsemasta myynti-/markkinointipuheita. Kuten sanottu, sanamuodot muotoillaan näyttämään mahdollisimman hyviltä. Lasketaan niistä virallisista tiedotteista sitten, kuinka paljon on mitäkin myyty ja kenelle.

3 tykkäystä

Here is the partner video from Qualcomm media. Seeing Machines
Don’t forget to check the keep an eye on the car OEMs shown

4 tykkäystä

Videossa esillä olevat sisätilat Mercedes-Benz eqc, gle ja a sarja. Sinänsä hassua, että NVIDIA ja MB piti olla kovasti kimpassa ja mersua on haukuttu pitkin nettiä, mitäs colin nyt sanookaan :sweat_smile:

3 tykkäystä

Tässä EE Timesin artikkelissa on vielä käsitelty tuota QC virtual eventiä, haastattelussa QC:n Automotiven VP Nakul Duggal (mukana hyvin vähän DMS:ää).

“How will Qualcomm win? By teaming with many partners, from Veoneer to GM, Qualcomm is in the automotive market to win.”

Aika näyttää, miten SM-Qualcomm-Veoneer yhteistyön käy. Mutta se on varmaa, että ei tässä muut Tier1 ja Intel tai Nvidia aio vierestä katsoa, jos kilpailija olisi kehittänyt jotain uutta ja mullistavaa (en väitä että nyt on näin käynyt). Lisäksi, jos SM on valinnut strategiseksi partnerikseen QC:n ja Veoneerin, niin se on vähän muiden suuntaan pyllistämistä. Strategisia kumppaneita kun voi olla vain rajallinen määrä. Yhteistyötä voi toki tehdä kaikkien kanssa.

E: vaikea myös laittaa näitä julkistuksia perspektiiviin, kun kaikki hehkutus tulee itse asianosaisilta firmoilta tai yhdeltä “riippumattomalta industry expertiltä”.

2 tykkäystä

Kai se SEEn kolmen pilarin strategia tarkoittaa sitä että on useita myyntimalleja ja strategisia kumppaneita.

Hieno liike SEE:ltä mennä kimppaan qualcomin kanssa. Ne on siellä esitteissä Googlen kanssa samassa rivissä. Jos colinia on uskominen on tää q+see malli no-brainer ylivoimaisuutensa ansiosta. Hw agnostic sais turpaa kun ei pysty käsittelemään niin paljon datapisteitä.

Se pitää vielä sanoa et q ilmeisesti sanoi “We work with partners with hardened commercialized solutions that are actually tested with miles on the road, across various parts of the world.” Tää kommentti on kuin suoraa colinin play bookista :grin::grin:

Se mikä tässä casessa ei vakuuta on johtajien competenssi. Jotenkin se paulin ulosanti tuntuu tökeröitä ja selittelevältä, niiku fondiassa… No antaa lukujen puhua puolestaan, jos q-diili onnistuu näkyy se nopeasti seen kassassa. Kiva huomata miten dms-toimittajan osake lähtee kun raketti!

Huomenna väliaikatietoja SM:n FY2021 H1 tuloksesta (siis 7-12/2020).

6 tykkäystä

laitahan tänne sitten! Kiitos jo etukäteen.

1 tykkäys