Sijoittajana koettua - omakohtaisia tarinoita - inspiraatioksi tai opiksi

On tämä kyllä mielenkiintoinen harrastus. Ehkäpä jopa mielenkiintoisin ei-liikunnallinen harrastus, joka minulla on koskaan ollut.

Olen tänään harrastanut tätä lajia kaksi ja puoli vuotta. Nämä kuukaudet ovat täyttyneet paitsi odotuksista myös yllättävistä käänteistä ja melkeinpä vaarallisista tilanteista.

Se tunne, kun odotan uutista, joka räjäyttää koko potin. Se tunne, kun pelkään pahimman skenaarion toteutuvan. Se tunne, kun odotan, että jotain tapahtuu - ja useimmiten mitään ei tapahdukaan. Ja se tunne, kun luulen, että nyt jokin omaa osaketta koskeva tuore uutinen on katastrofaalinen ja kokeneet sijoittajat tulkitsevatkin sen positiiviseksi. Ja olen huojentunut, kun en tehnytkään paniikkisiirtoja suuntaan enkä toiseen.

Noh, potti ei ole vielä räjähtänyt. Mutta tämä harrastus on kuitenkin tähän mennessä reilusti voiton puolella! Ei, ei - ei siis salkun tuottoprosentin osalta, vaan kaiken sen muun osalta, mitä tässä on tullut opittua harrastuksen aikana.

Rahaa on tullut laitettua säännöllisesti joka kuukausi pörssiin ja suoriin osakkeisiin, ja onhan sitä kertynyt jo aikamoinen potti, kun kuukausiakin on kertynyt, mutta eihän se markkina-arvo vielä ole sitä, mitä toivoisi. Enemmän on tullut laitettua vielä näihin harrastusmaksuihin. :sweat_smile:

Ja sitten muutama päivä sitten luin Hesarista, kuinka suoriin osakkeisiin sijoittamisen väitetään olevan kuin lottoamista. Niin harva loppujen lopuksi tulee voittajana maaliin - auts, no niinhän se taitaa olla.

Sitä jaksan kuitenkin ihmetellä, kun varoitetaan sijoittamasta siten, ettei mene katki missään vaiheessa. Mutta mitä se katki meneminen on, jos kerran ei saa sijoittaa kuin sen verran, mitä on varaa menettää?

Sitäkin jaksan ihmetellä, miten mahtavaa porukkaa täältä foorumilta löytyy! Olen saanut pyytäessäni ja joskus pyytämättäkin apua palstalaisilta sijoitusilmiöiden pohdintoihini. :pray: Siis, että te kokeneet sijoittajat viitsitte auttaa meitä aloittelijoita ymmärtämään näitä mielenkiintoisia, joskus loogisia ja joskus tosiaan aivan epäloogisiakin ilmiöitä.

Ja onhan se minulle jo aikaa sitten selvinnyt, että ilman teitä foorumilaisia olisin ollut todella monta kertaa aivan hukassa täällä sijoittamisen ihmemaassa :blush:

40 tykkäystä