Sijoittamisen psykologia

Hyviä ajatuksia tosiaan. Mä olen yrittänyt hallita tätä asiaa tekemällä edes jonkin tason omaa analyysiä ja koittanut miettiä omia pieniä panostuksiani tietoisesti ja strategisesti. Ja, jos joku valituista osakkeista markkinoiden takia vajoaa alaspäin, oon koittanu miettiä, että mä olen tehnyt johtopäätöksen tiettyjen asioiden perusteella ja ne on edelleen valideja, kun horisontti on pitkä. Tai siis onhan se hyvä miettiä, onko joku ympäristössä olennaisesti muuttunut.

Pörssin virran mukana meneminen tai sen arvaaminen tuntuu itselle täysin turhalta, eikä sellaiselta, jossa haluaisin onneani yrittää. Onko se vähän paradoksaalista? Kun pörssi kuitenkin on sellainen systeemi, jolla on usein lyhyellä aikavälillä tosi vähän tekemistä reaalimaailman tai reaaliliiketoiminnan kanssa. Pörssi on barometriluonteinen.

Jääkö pitkän matkan juoksijat näissä kisoissa jalkoihin? Luottamusta herättää se, että historian valossa kuitenkin vastaus on ei, vaikka päivän peleistä ulkona olisikin kuin lumiukko kesällä.

4 tykkäystä

Sitä on vaikea nähdä, miten sitä on kehittynyt “sijoittamispsykologiassa”; tunteiden hallinnassa jne. Tämä vuosi on mennyt aika hyvin, jos YTD:tä katsoo. Nyt toki kykenen olemaan rauhallinen, mutta mites sitten, kun taas salkku punastelee. :slight_smile:

Se on toiminut mulla hyvin, että käyn kerran viikossa salkussani tarkastelemassa tilannetta, koska jos joka päivä kävisin, niin se vain lisäisi stressiäni sekä hätäisiä johtopäätöksiä. Toki harvemminkin voisin käydä, mutta tämä kerran viikossa tahti tuntuu mukavalle, koska olen utelias tsekkaamaan tilannetta eikä tämä tahti aiheuta em. sähläyksiä tai stressiä.

Hyvänä ja huonona puolenani voisi sanoa sen, että nykyään en enää tee nopeasti päätöksiä, vaan nukun yön yli tai useimmiten jopa muutaman yön, jos joku “tilanne” tulee. Toki tässä joskus voi käydä siten, että kun se “dippi” tulee, niin se on jo kurottu umpeen, kun olen vasta tehnyt päätökseni… toisaalta aiemmin hätäilin ja tein päätökset turhankin nopeasti.

Nyt omien osakkeiden dippaillessa olen aika rauhassa seuraillut tilannetta, koska luotan yhtiöihin pitkässä juoksussa ja olen myös pohtinut harkiten, mitä lisäilen ja mitä en. Pohdin ja tutkin onko yhtiöissä tai niiden toimintaympäristöissä tapahtunut jotain jne. ennen kuin lisäilen ja täytyy sanoa ettei tällaiset pohdinnat itseltäni käy nopsaan.

Tässä oli vähän omia ajatuksia. Mun tapani eivät ole suosituksia muille eivätkä varmasti sovi useille, mutta vähän ajattelin avata sitä, miten nykään toimin. Koetan toimia harkitsevammin ja rauhallisemmin sekä katsoa pidemmälle että välttää fomoilut + hätäilyt. :slight_smile:

19 tykkäystä

Olen joskus leikitellyt ajatuksella, että unohtaisi salkun kokonaan esimerkiksi 10 vuodeksi, mutta säästäisi kuitenkin automaattisesti kuukausittain lisää.

Mahtaisi olla aikamoinen elämys, kun avaisi lopulta salkun ja katsoisi, että kuinkas täällä on jakseltu. :face_with_monocle: Tuottokin lähes täysin varmasti jatkuvaa mikromanagerointia parempi.

19 tykkäystä

DRIP ei taida suomessa onnistua, muulloinhan tuo olisi ihan mukava ajatus.

Niinhan sitä sanotaan, että kuolleiden salkut tuottaa parhaiten, koska he ei ole puuttumassa tuottoihinin.

1 tykkäys

En enää muista tarkemmin mistä luin, mutta siinä treidaaja kertoi säännökseen asettaa treidit silloin kuin pörssi ei ole auki. Lukiessa ajatus tuntui älyttömältä, mutta hetken sitä pohdittua kokeilin sitä itsekkin ja suosittelen samaa muille. Teet “analyysisi” oli se sitten teknisesti käyrästä tai muu akkuroitu arvo millä arvaat kehitystä. Kun pörssi aukeaa sitä tekee mieli aika monta kertaa sorkkia. Samalla on todella opettvaista, kun se pörssi tekee yleensä jotain ihan muuta mitä olet ajatellut tai paremmin sanottuna arvannut. Henkilökohtaisaesti olen pyrkinyt pitämään silmät irti pörssistä sillä hetkllä asetan toimeksiantoja. En tiedä onko kurssi nousussa vai laskussa.

9 tykkäystä

Silläkin uhalla, että tämä menee varsin sakeaksi, niin pakko kirjoitella sellaisesta aiheesta kuin osakkeeseen tai yhtiöön rakastuminen.

Kävin nimittäin niin, että sain kunnian olla parhaan ystäväni häissä bestmaninä ja tokihan sitä kelvollinen puhe täytyi valmistella. Valmistelutyön aikaan kuuntelin ja luin taas lukemattomia sijoitusmedioita, joissa toitotettiin, miten ei saa rakastua omistamiinsa yhtiöihin. Toisenlaista näkökulmaa nautiskelin kirjoista ja teksteistä, joissa analysoitiin rakkautta ja rakastamista.

Sanottakoon, että puhe ei käsitellyt sijoittamista, enkä normaalisti ammenna sijoitusoppeja rakkaustutkimuksesta.

Koska aivoni nykyään toimivat niin, että ne prosessoivat kaikkea sijoittamiseen liittyvää lähes 24/7, niin en voinut olla huomaamatta ajattelevani jatkuvasti osakkeeseen rakastumista ja sitä, miksi se niin monien mielestä on kiellettyä.

Jos minun pitäisi määritellä rakastuminen, niin ehkä sanoisin sen olevan jonkinlainen psyko-fyysinen ja pitkäkestoinen (1 kk- 2 v) tunne tai tila, joka ei välttämättä edellytä erityistä tahdonalaista aktiivisuutta tai rakastumista edistäviä tekoja.

Määritelmästä voi toki olla montaa mieltä, mutta luulen useimpien ymmärtävän mitä tarkoitan. Kaikkihan me kai olemme joskus rakastuneet?

No entä sitten rakastaminen? Ainakin omasta mielestäni se edellyttää päätöstä rakastaa ja rakastaminen on siten ennen kaikkea aktiivista tekemistä ja tahtomista. Rakastavan ihmisen tahdonalaiset teot, päätökset, käyttäytyminen ovat rakastavia. Rakastaminen synnyttää rakkautta.

Tästähän on lukemattomia tarinoita, miten esimerkiksi eron partaalla ollut pariskunta löytää uuden rakkauden, kun toisen vakavan sairastumisen vuoksi he alkavat tehdä (rakkautta edistäviä) tekoja toisilleen - ja yhdessä.

Nyt kun suurin osa on varmaan jo lopettanut tämän viestin lukemisen, voidaan siirtyä osakepoimintaan ja osakkeiden omistamiseen. :smiley:

Olen sitä mieltä, että osakkeeseen saa rakastua.

Rakastuminen on usein jopa tärkeä osa sijoitukseen sitoutumisessa, koska alkuhuuma saa sinut tekemään tekoja (ensihuumassa automaattisesti tehtävä analyysi ja raportti-sulkeiset), joiden myötä vähitellen opit rakastamaan (päätät tahtoa seurata osavuosikatsaukset, CMD:t ja analyysit, vaikkei se aina niin kovin kivaa edes olisi).

Ja kun opit rakastamaan (osaketta), olet sitoutunut tekemään sen työn (analyysi/seuranta), jota hyvä parisuhde (omistajuus) edellyttää.

Tietenkin sinun tahtosi rakastaa (omistaa) saa ja voi heiketä, mikäli kumppani (omistamasi yhtiö) pettää toistuvasti luottamuksesi (“taas negari, prkl!”). Tarpeeksi petettyjä lupauksia ja yksipuolista rakkautta, niin pistät suhteen poikki, ja etsit itsellesi paremman kumppanin.

On myös niin, että toisten tapa rakastua ja rakastaa on itsetuhoinen. Rakastutaan kaikenlaisiin jännittäviin renttuihin (liikevaihdoton IPO), joiden toivotaan muuttuvan, vaikka itsellä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia vaikuttaa rakkauden kohteen tulevaisuuteen (omistusosuus 0,0003 % osakekannasta, enkä edes tiedä, mitä yhtiö oikeasti tekee).

Jos tunnistat edellisestä kappaleesta itsesi, niin voi olla, että ehkä sinun ei oikeastikaan kannata rakastua osakkeeseen. Sinulle voi toimia paremmin kylmä tarpeiden tyydytys (automatisoitu indeksisijoittaminen) ja kukasta kukkaan hyppiminen (treidaajaksi?).

Useimmille lyhytjänteisyys, tempoileminen sekä omistautumisen puutteesta tehdyt sijoituspäätökset (ja valitettavasti myös parisuhdepäätökset) ovat kuitenkin paljon suurempi ongelma kuin pitkäjänteisyys ja sitoutuminen.

Siksi suosittelen rakastumaan osakkeisiin. Ainakin hyviin laatuosakkeisiin.

Puheeni häissä ei onneksi ollut niin kuiva, kuin tästä viestistä voisi olettaa. Asiaan kuuluvasti muistin rakastamisesta paasaamisen ohessa myös vit**illa sekä morsiamelle että erityisesti sulhaselle.

64 tykkäystä

Kiitos tästä kirjoituksesta, mielenkiintonen lähestymistapa ja analogiaa on helppo jatkaa hajauttamisen (polyamoria) kautta eteenpäin. Ihmissuhteesta poiketen, osakkeeseen rakastunut sijoittaja pyrkii saamaan mahdollisimman monen muunkin rakastumaan samaan osakkeesen, jakaen auliisti osakkeen parhaita puolia ja tuottomahdollisuuksia kanssasijoittajalle.

Minusta kuitenkin tämä ajattelutapa on hieman vaarallinen ja se tuo tunnepuolen mukaan sijoittamiseen liian vahvasti. Oma tunnetila on omien kokemuksien mukaan jopa jonkinlainen kontraindikaattori pitkässä omistussuhteessa. Parisuhteessa näin ei nähdäkseni ole vaan tunnetta kannattaa seurata, mutta myös tahtoa. Sijoittajan pitäisi mieluummin arvioida kuinka rakastuneita sijoittajat keskimäärin ovat kulloiseenkin osakkeeseen, mikä on sen johdon luotettavuus, mikä on sen aiempi tracki ja tulevaisuuden ennusteet. Usein nämä kaikki kulkevat jossai määrin samassa junassa, mutta ei aina. Välillä esimerkiksi yhtiöstä johtumattomista syistä tapahtunut kuplautuminen aiheuttaa poksahtaessaan sen, että osakkeeseen muodostuu omistajiksi iso läjä katkeroituneita exiä tai exiksi haluavia ja tämä voi toimia yllättävän pitkään hyvänä sisäänpääsynä opportunistiselle sijoittajalle. Sijoittamisessa ja parisuhteessa olisi molemmissa hyvä painottaa pitkänaikavälin työtä, lyhyen kohinan sijaan. Toisaalta mielestäni sijoittamisessa täytyy aina olla valmis päättämään omistussuhde lyhyen pohdinnan jälkeen mikäli syy omistamiselle ei enää päde. Parisuhteessa tulisi käyttää hieman pidempää pohdinta-aikaa ja jopa keskustelua rakkauden kohteen kanssa.

Edit. Vielä lopuksi lisätäkseni, että itse olen kokenut, että itselle toimii osakkeiden kanssa se, että myyn sitä jossain vaiheessa joka tapauksessa pienen osan pois vaikka olisin kuinka varma osakkeesta. Varsinkin jos arvostuskertoimet ovat nousseet katosta läpi. Tämä helpottaa myöhemmin myyntipäätöksiä kun sellainen on tehty jo aiemmin kerran. Sama myös lisää ostaessa, pyrin ostamaan noussuttakin osaketta joskus lisää, jotta saisin katkaistua alkuperäisen hirttäytymisen ensimmäiseen ostohintaan. En ole mielestäni mikään hätähousu osakkeiden kanssa, yleensä pidän osakkeita vuosia, joitakin ollut jopa yli 10vuotta.

12 tykkäystä

Näin kauniin kesäillan kunniaksi (ainakin Pohjois-Pohjanmaalla on tämä tilanne) päätin jatkaa tätä analogiaa osakkeisiin rakastumisesta, josta @Mauri ja @Umpimahka jo kirjoitti hyvin ansiokkaat tekstinsä. Olin pohtinut tätä aihetta aikaisemminkin sekä ehkä sivunnut sitä HÄRÄT VASTAAN KARHUT-kirjoituksessani.

Tämä aihe pulpahti takaisin mieleen tässä osarihuumassa foorumia lukiessani. Jostain syystä itse assosioin käsitteen “osakkeeseen rakastumisen” negatiivisesti. Kertokoon se enemmän minusta kuin rakastumisen tai rakastamisen todellisesta määritelmästä. No se siitä…

Tehdään nyt siis testi oletko rakastunut yhtiöön nimenomaan tällaisella vaarallisella tavalla. Havaintojeni mukaan oireet ovat seuraavat:

  • Olen puhunut yhtiöstä me-muodossa.
  • Olen puhunut toimitusjohtajasta käyttäen etunimeä.
  • Olen taipuvainen etsimään vain yhtiön tarinaa tukevia asioita.
  • Olen taipuvainen puhumaan yhtiöstä vain positiiviseen sävyyn.
  • Ostan pääsäntöisesti dipistä
  • Käännän negarin posariksi.
  • Ei mikään näistä. (Onnittelut!)
0 äänestäjää

Ja vielä lopuksi,
Rakastuminen yhtiöön on

  • OK
  • Vaarallista
0 äänestäjää
4 tykkäystä

Tänään mentiin ihan kivasti ylöspäin pitkästä aikaa Helsingin pörssissä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Välillä tulee hetkiä jatkuvan laskun aikana kun tuntuu, että voisi nyt joskus noustakin kun olen jo all in. Ainoat lisäykset tulee palkasta irrottamalla ja osingoista. Tänään oli hetkellisesti kiva fiilis kun noustiin, mutta samaan aikaan ärsytti kun muutama firma mitä ajatellut lisääväni, lähti nousuun. Oikeestaan koskaan ei ole kovin hyvä :joy: . Periaatteessa lasku olisi parasta jos firmoilla ei menisi samaan aikaan huonommin, mutta henkisesti olisi kyllä paha jos kaikki menisi kovasti alas >15% nykyisestä. Pystyisin kuitenkin holdaamaan hamaan tappiin ja uskoisin, että kyky ostaa lisää kaikella ylimääräisellä säilyisi. Tämä nykytilanne pörssissä kovan laskun jälkeen tuntuu aika turvalliselta kun alaspäin ei luulisi olevan niin paljon matkaa (vain 100% :grin: ). Ollaanko jopa pohjalla? Pahin varmaan olisi jos ei seuraavaan 2-5 vuoteen alkaisi nousu. Siinä usko alkaisi kyllä olla todellisella koetuksella. Nopea droppi olisi paljon helpompi kestää kuin vuosien luisu.

Nyt jo noin pari vuotta mennyt kurssit alaspäin, mutta itse en ole ollut koko aikaa mukana, joten henkinen puoli ei liene niin raastettuna kuin jos olisin ollut all in kaksi vuotta sitten. Nousihan loppukeväällä 2022 aloitettu salkku tänään nollille, joten torjuntavoitto tavallaan.

Toivottavasti alet jatkuu, mutta jos ne ei koskaan lopu niin ne ei ollutkaan alennuksessa.
-Blackpartacus

9 tykkäystä

Tämä liittyy mielestäni sijoittamisen psykologiaan, joten otan asian puheeksi tässä ketjussa.

Sijoituskeskustelussa pyöritellään aika paljon tulevaisuuden näkymiä ja erilaisia skenaarioita. Se on tosi luonnollista, koska onnistuakseen kohtuullisesti, varsinkin suorien pörssiosakkeiden omistamisessa on tärkeää arvioida yrityksen tulosnäkymiä jollain aikavälillä.

Kuitenkin yksi keskustelun piirre on usein monimutkaisetkin arviot tulevaisuuden tekijöistä, makrosta ja pörssien indeksitasoista jne. Voidaan esimerkiksi perustella, että tällä hetkellä eri mittareilla kohtuulliselta näyttävä pörssin arvostustaso ei olekaan enää houkutteleva, jos yhden tai kahden seuraavan vuoden tulosennusteet ovat liian optimistisia. Jos tuleekin taantuma, jota ei vielä nähdä. Jos inflaatio riistäytyy käsistä. Jos käy niin tai näin. Todetaan, että ei ole täysin mahdotonta, että pörssi romahtaa jossain vaiheessa.

Miksi me sijoittajat hyvän ja tarpeellisen analyysin ohessa suomme niin paljon aikaa ja ajatuksia niidenkin tekijöiden ja skenaarioiden “murehtimiseen”, jota meillä ei todennäköisesti ole mahdollista ennustaa? Miksi mahdollinen pörssiromahdus pelottaa meitä niin paljon, että pohdimme sitä säännöllisesti? Kun kaikki tiedämme lähtökohtaisesti, että pörssi on heiluva paikka, missä todennäköisesti näin taas jossain vaiheessa käykin.

On ihan ymmärrettävää, että sijoittaja ei halua menettää pääomaa. Siksi hänellä voi olla tapana muistuttaa itseään pahimmistakin skenaarioista. Hän myös yrittää arvioida makroa ja muita tekijöitä, varautuakseen ja havaitakseen riskiä tarkoittavat merkit ympärillään. Loogista. Mutta entä, jos laajennetaan hieman perspektiiviä kattamaan muutkin elämän osa-alueet:

Tämän viestin pääkysymykset
Miksi emme tavallisessa elämässä jaksa säännöllisesti olla huolissamme, olemmeko 5 vuoden, vuoden, tai kuukauden päästä ehkä sairastuneet vakavasti? Joutuneet onnettomuuteen? Menettäneet rakkaan läheisen? Käymmekö esimerkiksi säännöllisesti terveystarkastuksissa sulkemassa ahdistavia vaihtoehtoja pois? Luemmeko terveyslehtiä havaitaksemme mahdolliset sairauden oireet ajoissa? Harkitsemmeko autoilun välttämistä, ettemme joudu onnettomuuteen? Keskustelemmeko näistä inhottavista vaaroista aiheeseen vihkiytyneellä palstalla?

Miksi tavallisen elämän merkittävät riskit, jotka voivat realisoitua koska vain, aiheuttavat suurimmassa osassa meitä vähemmän huolta kuin sijoittamisen riskit? Miksi pystymme sulkemaan ne pois mielestä niin tehokkaasti, että emme jatkuvasti murehdi? Sijoittamisessa kysymyksessä on loppupeleissä suurimmalle osalle “vain” virtuaalinen lukema salkkuarvosta, joka voi heilahtaa alaspäin. Ja joka historiallisesti on aina päätynyt uuteen nousuun, uusiin huippuihin, jos kyseessä on ollut hyvin hajautettu salkku.

Tämä ei ole ivallinen kysymys, vaan vilpitön itseäni askarruttava asia.

55 tykkäystä

Jaa-a. Ollaan elämän syvien kysymysten äärellä. Missä lie vastaukset. Eivät kaikki ole huolissaan mainituista asioista, mutta osa on.

Olisiko kenties sisäänrakennetuna niin, että INTJ-persoonallisuus huolehtii eri tavalla kuin ESFP?

3 tykkäystä

Voisiko olla että kertomasi selittyy ainakin osin sillä että ihmisellä on tyypillisesti huono suhteellisuudentaju?

Säästetään hyttysiä ja tapetaan elefantteja.

Huono suhteellisuudentaju näkyy niin monessa muussakin arjen asiassa, kuten se että 50e parkkisakko saa höyryn nousemaan korvista mutta auton 5000e vuotuisen arvonaleneman kanssa ollaan ihan sujut.

32 tykkäystä

Varmaan tuollainen palsta jostain löytyy jossa huolehditaan mainituista asioista. Tällä palstalla kokoontuvat osakehuolestuneet. On olemassa joukko ihmisiä jotka jatkuvasti diagnisoivat itselleen uusia sairauksia. Liittyy mm yleistyneisyyteen ahdistuneisuushäiriöön. Tauti aiheuttaa näille henkilöille huomattavaa kärsimystä. Kuten osalle palstan ihmisiä aiheuttaa kursseista murehtiminen. Jos touhu alkaa mennä yli, niin kannattaa ehkä pohtia toimenpiteitä.

Hiukan kevyempi näkökulma on ajatella salkun seuraamista urheilujoukkueen fanittamisena. Sen sijaan että olet Tappara fani olet oman salkkusi firmojen fani. Kuten aito fani seuraat herkeämättä salkkusi pörssikurssit ja luet kaikki uutiset. Matkustat yhtiökokouksiin, vierailet yhtiön toimipisteissa (Kamux) ja lasket autoja tehtaan parkkipaikalla ja koitat päätellä käykö kiuasfirman linja täysillä. Tappara fani taas matkustaa vieraspeleihin, käy katsomassa joukkueen harjoituksia, lukee kaikki uutiset joukkueesta, selvittää pelaajien ja valmentajien taustoja, seuraa yleisömääriä ja sponsoreita ja koittaa niistä laskea mitä uusia pelaajia saadaan ensikaudelle. Saattaapa se Tappari fani nähdä painajaisia nöyryyttävästä 10-0 Ilves tappiosta. Tämä lienee heidän vastine 90% pörssiromahdukselle.

Ulkoapäin katsottuna sekä salkun että Tapparan fanitus näyttää järjettömältä. Salkun fanituksessa voi toki tehdä aktiivisia valintoja ja vaikuttaa salkkunsa menestykseen. Tappara fani ei voi muuta kuin purra hammasta ja toivoa parasta.

Molemmissa toiminnoissa haetaan sisältöä elämään. Ei sen kummempaa.

15 tykkäystä

Tässä kun juhlittiin karhumarkkinan 2-vuotis syntymäpäivää jokunen aika sitten niin tuli mieleen kirjoitella hyvin lyhyesti omasta henkisestä voinnista.

Kiitos vaan,hyvää kuuluu. Salkku on sulanut euromääräisesti huipuistaan about 50tuhatta eurorahaa. Harmittaako,no tottakai. Mutta hopeareunuskin on.

Kun minähän olen paljon parempi vain olemaan ja odottamaan kuin myymään ja ostamaan.

Tokikin minulla on nyt tullut kirkkaampana mieleen että odottellen niitä omistamieni yrityksien osavuosiraportteja ja lueskelen niitä läpi.

En ole koskaan yrittänyt ajoittaa markkinaa. Luotto on kova että tunnistan kyllä jos yrityksellä on enemmän potentiaalia kuin mitä kurssikäyrä näyttää,en vain ole ensimmäisten joukossa siinäkään hommassa.

Olin pitkän aikaa tuijottelematta salkkua,se on ihan hyvä. Rahat eivät ole pois elämisestä.

Lokakuu ja talvikin on tulossa,talven tullen tuottoja.

Takkuparran viisauksien kirjoista… Fundeeraa mitä funtsit et alat duunaa niin ei lopputulema kismitä.

päälliköllä 10prosenttia salkusta käteistä ja panoksia on.

Edit: Tämä lähinnä tälläinen yksin turinointi. Katsotaan jos salkku olisi huipuissa takaisin 5 vuoden päästä

18 tykkäystä

Tapparaa 90-luvullakin kannattaneena tällainen parin vuoden pörssialamäki ei tunnu miltään. Ahdistuksen sietämistä voi helposti harjoitella monessa paikassa pörssin ulkopuolella.

14 tykkäystä

Sijoittaminen on vapaaehtoista ja itse valittu riskinotto, sairauksille ei voi mitään. Savuttomia keuhkolääkäreitä sairastuu keuhkosyöpään, absolutisteja haimakirurgeja haimasyöpään, joten sairauksista turha stressata niille ei voi mitään. Liikkuakin on pakko ja autoilla ja joku muu voi ajaa päälle sillekään ei voi itse mitään, tai ydinsodalle. Sijoittaminen ei ole lainkaan pakollista vaan täysin itse päätettävissä, siksi siitä pitää stressata paljon enemmän, aina voi laittaa korkotilille vaihtoehtoisesti.

Itsellä on nyt salkku dekadia isompi kuin edellisten romahdusten aikana, vielä en tiedä miten tilanteeseen suhtautuisin jos parin vuoden nettopalkat häviäisi sijoituksista muutamassa kuukaudessa. Tähän saakka kyllä ollut yllättävän ok fiilis 26kk yhtäjaksoisen laskun jälkeen, vain hiukan sisuuntunut.

6 tykkäystä

Hyvä ja mielenkiintoinen näkökulma. Toisaalta ihmiset tekee kaikenlaista muutakin vapaa-ehtoisesti, kuten tupakoi, juo viinaa, syö epäterveellisesti, ei liiku, ei suostu koskaan menemään lääkäriin, hankkii lapsia, ajaa pyörällä/skootilla ilman kypärää, matkustaa ties minne jumalan selän taakse lomailemaan. Riskisiä valintoja nämäkin kaikki. :blush:

Sairauksillekin voi jotain käymällä tarkastuksissa pienistäkin tuntemuksista ja määräaikais tsekkauksissa. Tosin lääkäri voi hermostua neuroottiseen asiakkaaseen.

Lainasin @Harri_Janari viestiä koska tämä herätti mietinnän viikinkipäällikön sarvikypärän alla.

Harrille tsempit,ei olla menty vivulla metsään ja 3 vuoden miinus 7 prosenttia saattaa itseasiassa olla helpompi käsitellä kuin vaikkapa viikinkipäällikön salkun huipuista sulaminen,riippunee ihmisestä ja kypärän kestävyydestä.

Ihmismieli on siitä hassu että kun kaikki menee hyvin niin pienet notkahdukset,on se sitten osakemarkkinoilla tai oikeassa elämässä, tuntuvat pahemmilta.
Kun asiat ja osakekurssit menevät alamäkeen niin herkästi herää mietintöjä että onko tästä mahdollista pala takaisin satulaan ja nouseeko se osakesalkku huippuihinsa.

Kun oma salkku mörnii ja asiat menee heikommin niin silloin tulee tehtyä joko äkkinäisiä (usein huonosti suunniteltuja) ja isoja liikkeitä tai vaihtoehtoisesti vaipuu horrokseen eikä tee mitään,mikä saattaa itseasiassa olla parempi,riippuen onko boomeri konepajoja vai bumtsibumia eksynyt salkkuun.

Tällä viikinkipäällikkö tarkoittaa sitä että. Kun asiat menevät stabiilisti (salkku mörnii, ei mene ylös mutta ei kauheasti alaskaan) on se helpompi käsitellä kuin vuoristorata ja paperituottojen menettäminen 150tuhannesta 35 tuhanteen.

Parranpärinöitä ja hengen nostatusta.

10 tykkäystä

Osakkeista ja yhtiöistä on paljon erilaisia mielipiteitä. Aika usein tuo alla oleva kaavio näyttää pitävän paikkansa - itse pyrin olemaan huomioimatta liian varmoja mielipiteitä ellei ne tule pieneltä joukolta ns. luetettavia tahoja

38 tykkäystä

@Antti_Jarvenpaa:n ajatuksia herättävä tviittiketju sopinee tänne aika hyvin.

Tässä on yksi lempikohdistani tuosta ketjusta:
Edellisen toteamuksen voi tuoda lähemmäksi sijoittamisen todellisuutta toteamalla, että on aina mahdollista tehdä todella hölmö päätös, joka tuottaa suuresti. Et välttämättä vain tiedosta sitä, millainen mäihä sinulla kävi.

14 tykkäystä