Sijoitusasunnot.com Group Oyj

Ei kyllä vaadi, tää on aivan helppo homma :joy:

“Poikkeukselliset tulokset eivät synny siitä, että tekee asioita kuten kaikki muut.”

Tähän kiteytyy myös meidän bisnes. Teemme liiketoimintaa aika poikkeuksellisella tavalla, joka ei kovin helposti ensivilkaisulla aukene ulkopuoliselle. On ehkä vaikea ulkopuolelta nähdä, kuinka voisimme esim. tässä haastavassa markkinassa onnistua hyvin. On helpompi ottaa se kanta, että jos markkina on huono, yhtiöllä tulee menemään huonosti.

Jos kuitenkin markkina on tähän saakka ollut hyvin suotuisa ja olemme sen siivellä menestyneet, niin missä ovat ne kilpailijat, jotka ovat myös menestyneet hyvin? Ei niitä oikein ole. Kuten aiemmassa kommentissa tuli esille, hallitsemme tätä pelikenttää aika vahvasti.

10 tykkäystä

Tukijalkojen toimintaa voi ehkä hahmottaa vielä paremmin oman pääoman tuoton kautta:

Oman pääoman tuotto tukijaloittain
Realistinen laskelma Nopea kierto* Jalostus Pito
Kate/tuotto% 21,5 % 18,0 % 6,3 %
Velkavipu 60,0 % 55,0 % 55,0 %
Kiertoaika kk 8 12 12
OPO:n tuotto 80,6 % 40,0 % 14,0 %

Taulukosta havaitsee selvästi sen, kuinka nopean kierron liiketoiminnan oman pääoman tuotto on erinomainen. Tätä liiketoiminnan osaa tässä kokoluokassa teemme vain me ja hyvin onnistuneesti. Muiden toimijoiden on hyvin vaikea päästä tällaisiin lukemiin. Pitosalkun tuotto osoittaa, että oman pääoman tuotto on siellä huomattavasti alhaisempi, vaikka meillä asuntojen vuokratuotto on tyypillistä korkeampi. Pitosalkun kohdalle ei ole huomioitu arvonmuutoksia.

Laskelma on yksinkertaistettu, esimerkinomainen ja siinä on käytetty esitteestä löytyviä tyypillisiä tietoja tukijalkojen tietoja. Nopean kierron katteeseen on laskettu mukaan myös kohteesta saatavia vuokratuottoja ja kiertoaika on laskettu suht varovasti 8 kuukaudella olettaen ettei kohteita laiteta heti myyntiin / saada myytyä tai saadulle pääomalle ei löydy heti uutta sijoituskohdetta. Parametrejä on helppo muuttaa ja testata oman pääoman tuottoa eri skenaarioilla. Huom! OPO:n tuotto on laskettu yksinkertaisella tavalla ja erilailla kuin esitteessä (esim. ennen verojen maksua), mutta luvut ovat keskenään vertailukelpoisia.

2 tykkäystä

Olen tietoinen, että olen valuaation suhteen varsin kriittinen, toki olen samalla myös tietoinen kykyjeni rajoista. Numeroni voivat olla ns. täysin pielessä, mutta parempien puutteessa tarvitsin itselleni kuitenkin jotkin numerot, joilla voisin päätöstäni perustella. Pohjolan Eka nauraa ja itkee vuorotellen pohdinnoilleni, mutta se on hinta, jonka joudun oman ajatteluni kehittymisestä maksamaan.

Tuohon kiinteistöportfolioon liittyen vielä mietteitä:

  • Asuntosijoittajana tiedän, kuinka hölmöltä tuntuu, että kun teillä 29 M€ nettoarvosta kiinteistöjä taseessa, ja joku maallikko-“arvonmäärittäjä” tulee ja napsaisee siitä 10 M€ pois, niin eihän se ihan oikein mene. Teidän tasearvonne tuntuvat minusta realistiselta, ei kuitenkaan mitenkään liiallisen alhaisilta. Se mikä teitä jonkin verran suojaa on se, että esim. Toivon portfolioon nähden korkojen nousun indusoima tuottovaatimuksen kasvu ei pitäisi iskeä teidän tasearvoihin pahasti (ja nettovuokratuoton kasvu huomioiden ei varmaan ollenkaan).
  • Kyse ei kuitenkaan ole siitä, ettenkö uskoisi tasearvojenne kestävän, kyllä minä niihin luotan - siis siinä mielessä että perustilanteessa kiinteistöt saadaan kohtuullisen helposti realisoitua tasearvoon tai yli. Mutta toisaalta on fakta, että jos haluan omistaa kiinteistöportfoliota, niin Helsingin pörssiin listatun yhtiön kautta omaisuus väistämättä aliarvostetaan. Ja joudunhan minä listatun yhtiön kautta kantamaan kuluja ja riskejä, joita suoralla portfolion omistamisella en kohtaa.
  • Vaikka itse pitäisin kiinteistöjänne tasearvoja parempina, joudun kuitenkin elämään sen totuuden kanssa, että pörssi laajemmin ei näin tee. Ja edelleen, jos haluaisin hankkia itselleni Helsingin pörssin kautta kiinteistöportfoliosiivun, joudunhan väkisinkin toteamaan, että muualta sellaisen saan selvällä alennuksella.

Voi olla, että taseenne huolellisempi kampaaminen nostaisi arviotani sen arvosta osien summassa parhaimmillaan muutamia miljoonia, mutta kokonaisarvon kannalta olennaisempi merkitys minun papereissani on vahvasti myynti- ja jalostusliiketoiminnassa.

Tässä tulee sivumennen todettua se, mikä korkeampaa arvonmääritystä vastaan pörssissä puhuu: yrityksellänne on lopulta kuitenkin todella lyhyt track isommassa mittakaavassa toimimisessa, oikeastaan minkään tukijalan osalta. Alle 3 vuotta sitten yhtiönne ja sen toiminta oli vielä nykyiseen verrattuna pientä. Minä diggaan, ja uskon teidän onnistuvan ylläpitämään tuollaisia kannattavuuksia, kenties ylittämäänkin tavoitteet, mutta osakesijoittajana en voi olla immuuni sille, miten yhtiöitä pörssissä yleisesti arvotetaan.

Minun laskelmissani ehdottomasti kyllä. Vrt. Toivo, jonka hankekehitykselle annan omissa papereissani päivän fiiliksestä riippuen EV/EBIT 5-5,8x.

Kyllä tämäkin teillä kohtuu vahva on (katson oikaistua lukua), ja ehdottomasti lisää kiinnostavuutta sijoituskohteena. Pitäisikö vielä huomioida suuremmalla kertoimella tämän vuoksi :thinking:, no en tyrmää ajatusta, mutta tuollaisen kertoimen tupakkiaskin kanteen tosiaan olin saanut.

Sanoin tämän jo aiemmin, mutta toistettakoon. Ehdottomasti mielelläni näkisin itseni tällaisen ja nimenomaan tämän yhtiön omistajana. Tiimi on todella kova. En ole vielä siis tehnyt lopullista päätöstäni antiin osallistumisesta. Uskallan sanoa tämän siitäkin huolimatta, että sen voi tulkita suoraksi viestiksi myyjälle jatkaa myymistä :smiley: .

3 tykkäystä

@Henri_Neuvonen , miten te pääsette myytävien kerrostalojen jäljille? Tarjotaanko teille niitä vai etsittekö itse aktiivisesti? Kuinka paljon niitä on markkinoilla ja onko teillä mahdollisuus valita ns parhaat? Onko niistä kilpailua?

2 tykkäystä

Tämä on erinomaisen havainnollistava taulukko.

Oman pääoman tuotto on tässä bisneksessä ehkä tärkein mittari mitä itse seuraan.

Kuten tuosta voi todeta niin pitosalkulla ei päästä yhtiön tavoittelemaan oman pääoman tuoton tavoitteisiin joten sitä ei siitä syystä kannata kasvattaa liian suureksi suhteessa koko liiketoimintaan. Mahdollisen portfoliopreemion toteutumisen tuoma hyöty on kuitenkin aika suuri niin se kortti yhtiön on järkevää varmasti katsoa. Kuulemani mukaan preemiot ovat olleet +50M tai +100M kokoluokassa aika mukavia viime vuosina. Markkina on varmaan sieläkin hieman muuttunut etenkin matalien tuottojen portfolioissa. Vaikutus ei pitäisi olla yhtä suuri korkeampien tuottojen kohteissa.

Yhtiön vahvuudeksi voi todeta sen, että se pystyy tilanteiden mukaan allokoida pääomia eri tukijalkojen välillä riippuen markkinatilanteista. Tehokkaan myyntikanavan ansiosta on mahdollista halutessaan myydä nopeasti pitosalkun kohteita, jos tulee hyviä ostopaikkoja nopean kierron kohteissa tai jalostuskohteissa. Osto&myyntitilanteista riippuen yhtiö pystyy ajoittamaan myyntejään ja optimoida kassaa niin, että pääomat ovat koko ajan tehokkaassa käytössä maksimoidakseen oman pääoman tuottoa.
Allokointia pystyy myös tekemään tukijalkojen sisällä kuten Henri on todennut. Tässä markkinassa järkevämpi keskittyä hieman korkeamman tuoton kohteisiin, koska niille kysyntää selkeästi enemmän on kuin matalamman tuoton kohteille.

Useimmilla kiinteistöalan verrokkiyhtiöllä ei ole aivan yhtä hyviä mahdollisuuksia mielestäni optimoida pääomien käyttöä tai muuttaa strategian painopisteitä.
Rakennusliikkeiden on hankala tehdä oikein mitään, jos uudiskohteiden kauppa ei käy.
Pitosalkkuyhtiöihin vaikuttaa merkittävästi korkotasojen ja asuntojen hintojen vaihtelut.

1 tykkäys

Noniin, tällaisilla ainakin saataneen tämä foorumilla käyty avoin ja välitön dialogi toimitusjohtajan kanssa hyvin tapettua :pensive: .

15 tykkäystä

Olen kyllä hieman itsekin ihmetellyt tätä toimitusjohtajan todella avointa keskustelua foorumilla, joten en ole yllättynyt, että tästä joku kohu saadaan aikaiseksi. Tämähän on siis positiivinen asia, että johto käy keskustelua, mutta lähinnä juuri tuosta näkökulmasta, että yleensä TJ:t ei kommentoi juuri mitään listautumisilmoituksen ja listautumisen välillä. En todellakaan ole mikään expertti, mutta ainakin oma ymmärrykseni on ollut, että tämä liittyy jotenkin näihin pörssin “sääntöihin”, että ei voida kauheasti kommentoida eikä niinkään siihen, että toimitusjohtajilla ei olisi halua sitä tehdä. Witted oli hyvä esimerkki, missä TJ oli myös samassa tilanteessa aktiivinen foorumilla, mutta piti kyllä tosi paljon kielen keskellä suuta ja moneen kertaan eri asioihin liittyen totesi, ettei voi näitä asioita kommentoida. En ole lukenut listalleottoesitettä niin en tiedä mitä kaikkea siellä lukee, mutta tosiaan asettaahan se sijoittajat eriarvoiseen asemaan jos Inderesin foorumilaisille kerrotaan jotain sellaisia tietoja, joita muille sijoittajille ei.

Itselleni on muodostunut TJ:stä positiivinen ja osaava kuva ja saattaisin kireästä arvostuksesta ja haastavasta markkinatilanteesta huolimatta harkita pienen position ottamista, koska osaava johto on aivan ensisijaisen tärkeää tällaisessa yrityksessä, joten ei tällaiset heitot (vaikka huumorilla onkin) aivan tuulesta temmattuja ole:

Tuo Agent_Moneymakerin “asiakaspalaute” oli mielestäni myös tosi positiivista luettavaa.

9 tykkäystä

Harmittaa kyllä Henrin ja koko sijoitusasunnotcomin puolesta, jos tuosta tulee jotain sanktioita. FIVA on kyllä tyypillisesti ollut aika saamaton, mutta tätä he tuskin pystyvät sivuuttamaan täysin, kun on isossa lehdessä asiasta mainittu. Toivottavasti pelkällä huomautuksella selvitään, jotta saadaan muutenkin vaikeassa markkinassa käynnistetty IPO maaliin.

Arvostan suuresti TJ:n aktiivista osallistumistaan keskusteluun. Tässä on oppinut samalla itsekin hurjasti asuntosijoittamisesta, kun on lukenut tätä ketjua ja tutustunut yhtiöön. Aionkin kaiken järjen vastaisesti osallistua antiin. Palan halusta nähdä miten tämän yhtiön lopulta käy.

27 tykkäystä

Selailin hieman tarkemmin listalleottoesitettä ja Henrin viestejä. Näin tässä tosiaan näyttää käyneen, että foorumiviesteihin saattoi lipsahtaa esitteen ulkopuolinen tieto.

Mutta ei tässä nyt kannata mielestäni mihinkään säkkiin sen vuoksi pukeutua. Jos on toimittu väärin, niin vastuu pitää tietysti kantaa, korjata virhe ja sitten mennä eteenpäin.

Muutama omasta mielestäni olennainen pointti:

Ensinnäkin, virhe ainakin näyttää täysin tahattomalta ja se on tehty julkiselle foorumille. Ei siis ole kyse mistään hotellin aulabaarissa omalle serkulle annetusta sisäpiirivihjeestä. Tietenkin olisi parempi, että tällaista virhettä ei olisi sattunut, mutta läpinäkyvään ja avoimeen sijoittajaviestintään liittyy riskinsä. Virhe vaikuttaa varsin inhimillinen ja jos tilanne korjataan asianmukaisesti, ei se mielestäni vaaranna sijoittajien tasa-arvoa.

Jos pikaisella googlettelulla yhtään oikein ymmärsin, niin tilanteen voisi korjata esimerkiksi listalleottoesitettä päivittämällä ja antiaikaa jatkamalla. Lisäksi päälle saattaisi tulla jonkinlainen sanktio, mutta en kyllä maalaisjärjellä näe tässä sellaista tahallisuutta tai tuottamuksellisuutta, että sakko olisi tarpeen. Etenkin, kun pörssissä on nähty aika paljon isompiakin sijoittajaviestinnän sekoiluja viimeisen vuoden-parin aikana.

Minä ainakin pidän Siepin Harrin ja Neuvosen Henrin kaltaisia avoimia toimitusjohtajia nykyaikaisen listautumisen ja sijoittajaviestinnän pioneereina. Onhan tällainen aktiivisuus aivan mielettömän positiivinen juttu, eikä minulla ainakaan ole mitään kaipuuta aikaan, jossa toimitusjohtajia näkee vain kerran kalenterikierrossa, ja silloinkin vuosikertomuksessa. Kun näin isoa kulttuurista muutosta tehdään, on ihan selvää, että joskus tulee myös huteja.

En missään nimessä halua, että avoin sijoittajaviestintä koetaan niin vaaralliseksi, että siihen ei uskalleta lähteä. Näen, että Sijoitusasunnot.comin tapauksessakin ollaan edelleen vahvasti plussan puolella, vaikka tässä nyt pieni huti taisi sattuakin.

Ja aina löytyy myös joku, joka haluaa potkia kompuroivaa nilkoille. Mielestäni sellaista ei kuitenkaan sijoittamiseen kaivata, eikä se edistä läpinäkyvää liiketoimintaa ja sijoittajaviestintää lainkaan. Vaikka joillakin vanhan liiton sijoittajilla varmasti onkin kaipuuta vain pörssitiedottein tapahtuvaan viestintään ja muutoinkin hillittyyn IR-toimintaan, niin olen vakaasti sitä mieltä, että tämä avoimemman viestinnän trendi on kokonaisuudessaan kaikkien sijoittajien etu.

Keksin vain yhden ryhmän, jonka etu tämä ei ole. Nimittäin sijoittajat, joilla on aiemmin ollut “yksinoikeus” käydä vapaamuotoisia “foorumikeskusteluja” toimitusjohtajien kanssa suljettujen ovien takana. Voi miettiä, että mitäköhän olisi tapahtunut jos Henri olisi lipsauttanut tämän vastaavan tiedon muutamalle “piireihin” kuuluvalle sijoittajalle kabinetin puolella?

Niimpä.

Inderesin yhtiökuvauksessa tämä tiivistetään hyvin:

Yhteiskunnallisena tavoitteenamme on demokratisoida tieto finanssimarkkinoilla, jotta kaikilla olisi tiedon puolesta yhtäläiset mahdollisuudet sijoittaa ja säästää omaan tulevaisuuteensa.

Tätä kohti Harrit, Henrit ja Mikaelit etujoukoissa.

74 tykkäystä

Yllä oleva teksti on kuin omalta näppikseltäni. Itse olen 10v näissä karkeloissa ollut mukana ja seurannut hyvin tarkkaan Sijoitusasunnot.comin toimintaa liki alusta asti. Hienoa työtä ovat tehneet ja tarjonneet palvelun kun kysyntää on ollut. Itselläni ei ole ollut palvelulle tarvetta, koska kohteet ovat jotain ihan muuta mitä pitkäjänteisen asuntosijoittajien pitäisi hankkia.
Perustajat toimivat suurella intohimolla ja tämä jos mikä on ehdottoman hienoa ja tärkeää.

MUTTA,

Jotenkin tässä tulee nyt mieleen, että hurmosta ja vauhtia on aivan liikaa, mitä tässä nyt Neuvosen viestit olen lukenut.
Miten minusta tuntuu, että tämän palvelun loppukäyttäjien asemalle ei anneta näiden kirjoittelujen perusteella minkäänlaista painoarvoa?

Markkina on totaalisen eri kuin viimeiset 10v ja yritys sanoo, ettei vaikuta heihin!? Siis mitä!? Onko heidän asiakkaansa immuuneja uudelle ajalle? Sumentaako viimeiset vuodet täydellisesti kyvyn arvioida tulevaan heidän asiakaskuntansa maksukyvyn suhteen?
Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että tämä liikeidea on todellakin suunnattu sellaisille joilla ei oikeasti ole edes kykyä tai intohimoa asuntosijoittamiseen.
Jokin tässä yhtälössä nyt ei vaan toimi.

Vai onko kyse pohjimmiltaan siitä, että markkinointi on niin taitavasti rakennettua, että nämä myyvät asunnot vaikka väkisin niillekin joilla kykyä ostaa ei ole. Toki, Wincapita on varmaan kaikilla edelleen muistissa:

15 tykkäystä

Yhdyn tähän kirjoitukseesi ihan täysin!

Ensinnäkin kiitos Henrille, että on täällä ollut aktiivisesti vastailemassa sijoittajien kysymyksiin ja mietintöihin.

Olen itse lukenut tämän keskustelun kokonaisuudessaan läpi ja eipä tässä hirveästi epäkohtia ole tullut eteen. Joku tässä casessa kuitenkin särähtää korvaan ja tulee mieleen, että voiko näitä Henrin vastauksia verrata siihen taitavaan myyntimieheen, joka myisi vaikka eskimolle jäätä. En tiedä.

Kiinnostava tarina, kiinnostava ja innostava toimari. En kuitenkaan usko, että tämä ala ja yhtiö olisi immuuni nykyisessä maailmantilanteessa.

Kaikki tämä ja oma intuitio käskee pysymään erossa tästä listautumisesta. Eiköhän tähän myöhemminkin mukaan ehdi, jos näyttää siltä, että Henri on seisonut sanojensa takana. :slight_smile:

Edit: lainaus ei ilmeisesti toiminut ja viittaan vastauksessani @Toni8 postaukseen.

3 tykkäystä

On itsekin todettava että todella hyvää keskustelua yhtiöstä, olen mielenkiinnolla seurannut, kiitos aktiivisille keskustelijoille siitä!

Itse palaisin vielä @SijoitusSeppo kysymykseen siiitä onko järkevää ostaa sijoitusasunto sellaisesta taloyhtiöstä jossa pelkkiä vuokraasuntoja? Tätä olen itsekin puntaroinut ja olen ollut myös kallellaan siihen että välttäisin sellaista taloa jossa pelkkiä vuokraasuntoja samoista syistä, itselläni kuitenkaan ei ole yhtäkään sijoitusasuntoa joten omalla näkemyksellä on varsin ohuet perusteet.

Mutta asiaan liittyen, katsottuani Indereksen tuottaman Asuntosalkku yhtiön perjantaina julkaistun webcastin, jossa toimitusjohtaja avasi asuntosijoitusstrategiaansa ilmeni että heillä on keskeisessä roolissa vuokraasuntojen hankkiminen nimenomaan omistusasuntotaloista. Alla muutamia sitaatteja Asuntosalkun nettisivulta, jossa alla myös linkki.

Asuntosalkun liiketoimintastrategia perustuu sijoittamiseen yksittäisiin valikoituihin omistusasuntotalojen asuntoihin, joissa vuokralainen asuu omistusasujien naapurina.

Asuntosalkun johdon näkemyksen mukaan omistusasuntotaloissa asumisen haluttavuus ja siten myös vuokrataso ovat vuokrataloasuntoja oleellisesti paremmat. Yhtiön valitsema strategia luo johdon näkemyksen mukaan kilpailijoista merkittävästi poikkeavan vuokratarjoaman, jota on vaikea kopioida nopeasti.

Valittu malli mahdollistaa vuokrien joustavan täsmähinnoittelun kulloisenkin markkinatilanteen mukaisesti, koska vuokralaiset eivät tiedä toisistaan ja toistensa vuokrista, kuten vuokrataloissa.

5 tykkäystä

Tuota samaa itsekin mietin. On toki niin, että asuntosijoittamisen logiikka on eri puolilla maata erilaista. Jossain korostuu arvonnousu tai vuokralaiskysynnän vakaus enemmän. Toisaalla sitten taas vuokratuotto. Mutta ei se sitä tarkoita, että muuttunut taloudellinen ympäristö ei vaikuttaisi ihan jokaiseen maantieteelliseen kolkkaan tässä maassa.

Muutaman asian pitäisi olla ihan kiistatonta:

  • Taloyhtiöiden kulut kasvavat kovaa vauhtia, eikä niiden siirtämisen onnistuminen vuokriin ole mikään itsestäänselvyys.

  • Rahoitusmarkkinoilla epävarmuus on lisääntynyt. Se heijastuu sekä lainansaantiin että luo todellisia riskejä esim. niiden taloyhtiölainojen marginaalien nousulle. Ja tuo pätee myös niihin vanhoihin jo nostettuihin taloyhtiölainoihin.

  • Liikkuminen kallistuu, mikä alleviivaa lähipalveluiden merkitystä vuokra-asuntojen kysynnässä.

Sijoitusasunnot.comin kohteiden kaupankäynnissä yksi erittäin merkityksellinen asia näyttää usein olevan se, että myytävään kohteeseen kohdistuu merkittävä yhtiölainaosuus. Nyt vihdoin julkisuudessa on alettu puhumaan yhtiölainoihin liittyvistä riskeistä, mutta merkityksellisempää on poliittinen keskustelu liittyen yhtiölainojen määrälliseen tai verotukselliseen muutokseen. Yhtiölainojen houkuttelevuus tulevaisuudessa on mielestäni ihan keskeinen asia firman menestymismahdollisuuksissa tulevaisuudessa, ja se on jäänyt tässä keskustelussa liian vähälle huomiolle. Ts. Sijoitusasunnot.comin yritystarinaan kohdistuu aivan poikkeuksellisen suuri poliittinen riski.

Vielä asunnoista sen verran, että Sijoitusasunnot.comin myymät omat kohteet näyttävät mielestäni ihan riittävän hyviltä firman uskottavuuden kannalta. Mutta tosiaan, noissa välityskohteissa on tarjolla totaalista roskaa (esim. aiemmin mainittu Porin Pihlava), ja hankala nähdä että se laadullisesti tulisi parantumaan. Firman imago (“asuntoja alle markkinahinnan”) on hieman ongelmallinen, jos ajatellaan asiaa siltä kannalta, että myyjät tarjoaisivat firman kautta välitettäväksi järkevämpiä asuntokohteita. Myytäväksi tulee sitten kohteita Porin Pihlavasta tai Hollolan huonomaineisimmalta kadulta. Toki täytyy nostaa firmalle hattua siitä, että se on ihan uskomattoman hyvällä prosentilla saanut myytyä noiden esimerkkien taloistakin kämpät eteenpäin. Jos omistaisin puolikkaan kerrostalon Pihlavasta tai Hollolan nistikadulta, ja haluaisin roskasta eroon, minäkin soittaisin ensimmäisenä Sijoitusasunnot.comin välittäjälle. Mutta jatkuuko tuollaisten kohteiden sijoittajakysyntä myös tästä eteenpäin?

3 tykkäystä

Mikäli katsomme samankaltaisia liiketoimintoja rapakon takaa tilanne ei siellä ainakaan ole parempi. Redfin joka on noin puolen miljardin arvoinen listattu putiikki lopettaa asuntojen flippauksen. Toki jokainen yritys on erilainen, mutta kertonee jotain mitä korot voi tehdä tämänkaltaiselle liiketoiminnalle pahimmillaan. Sijoittamisessa kuitenkin tärkeää miettiä riskejä ja tämänkaltaiset jutut ei ainakaan itsellä herätä kovin suurta luottamusta bisneksen kestävyydestä jokaisessa suhdanteessa. Redfinin flippaus bisnes muodosti ison osan kokonaisliikevaihdosta ennen tuota lopetusta. Yhtiön arvo on laskenut vuodessa lähes -90%.

Voihan se tietenkin olla, että täällä korot eivät nouse aivan niin korkealle jenkeissä, mutta väkiselläkin tuntuu, että tässä yritetään aukaista jäätelökioskia talvipakkasilla. Ei kenenkään tarvi muiden syntejä kantaa, mutta aina kannattaa vilkaista missä kaukaisetkin verrokit menee tässä markkinatilanteessa.

"Approximately 862 workers who had been renovating RedfinNow homes will be laid off as part of the online brokerage’s latest cuts, CEO Glenn Kelman said in an SEC filing. "

9 tykkäystä

Sijoitusasunnot.com väittää, että se myy kokonaisia kerrostaloja eteenpäin minuuteissa, mutta tämä väite ei yksinkertaisesti ole totta. Se, että ne menevät varatuiksi minuuteissa, on eri asia, kuin se, että asunnoista olisi kaupat tehty.

Kun ajat käyvät vaikeammiksi, peruuntumisia tulee todella paljon, minkä jälkeen sijoitusasunnot.com joutuu miettimään, miten asunnot saisi liikkumaan eteenpäin.

Yksi keino, mitä käytetään, on huutokaupata asuntoja.

Tässä yksi esimerkki:

https://sijoitusasunnot.com/kohteet/roninmaen-helmi/

Tämä kohde tuli markkinointiin elokuun lopulla, noin 3 kuukautta sitten. Asunnot menivät, kuten tapana on ollut, nopeasti varatuiksi.

Mikä on tilanne nyt?

Klikkaamaalla yllä olevan linkin kohdasta “varaa asuntoja” jokainen voi todeta, että lähes puolet asunnoista on edelleen myymättä (orannsilla oleva on varattu, mutta ei myyty, vain punaisella olevat on oikeasti myytyjä).

Tämä jälkeen jokainen voi myös todeta, että kun sijoitusasunnot.com ei pysty myymään asuntojaan nettisivujensa kautta, niin he joutuvat laittamaan niitä myyntiin huutokaupat.comin kautta:

//huutokaupat.com/3796935/kattavasti-saneerattu-sijoitusasunto

Kun asunnot eivät mene kaupaksi niiden alkuperäisille ostajille, vaan niitä joudutaan huutokauppaamaan, jokainen voi miettiä, mitä tämä tekee yhtiön liikevoittomarginaalille.

23 tykkäystä

Onhan yhtiö aiemminkin huutokaupannut käsiin jääneitä asuntoja. En sinäänsä pidä pahana jos muutama kohde menee huutokaupan kautta, mutta tuo Roninmäen 40% myymättömiä on aika paljon. Toisaalta tossa kyseisessä huutokaupassa asunto myytiin vain 3,4% alle listahinnan ja liikevoittomarginaalin ollessa keskimäärin 20%, ei toi alennus vaikuta pahalta.

Ei pidä ylen katsoa tuota Huutokauppaustakaan. Huutokaupat.com erityisesti on erittäin toimiva markkinapaikka. Itse näen sen muodostavan ihan oikean hinnan erityisesti sellaisille kohteille, jotka ovat siedettävässä teknisesti kunnossa. Erillisillä kohdenäytöillä voi myös korjausvelkaa käydä arvioimassa. Kuitenkin kaupat näistä tehdään erillisillä kauppakirjoilla, joissa sitten myyjän ja ostajan velvollisuudet ja vastuut jaetaan.

Mm. ulosottolaitoksilla on toiminta tehostunut ja realisointiarvot parantuneet, kun ovat alkaneet näitä käyttämään. Se sinänsä tukee tuota hinnanmuodostumisen periaatetta eikä aina huutokaupasta huudettu ostos ole markkinahinnan alle.

Huutokaupat.com on hyvä paikka ostaa käytettyä tavaraa uuden hinnalla tai uutta tavaraa kalliimmalla mitä kaupasta saa ostaa.

Eli ihan hyvä tapa se on realisoida myös asunto-osakkeita, varsinkin jos myyntikomissio on kohtuullinen.

8 tykkäystä

Antia ei keskeytetty aikaisimpana mahdollisena ajankohtana, joka ei yleiseisti lupaa kovin hyvää tulevalle pörssilistaukselle, ainakaan “IPO-flippaajille”. Toni8 ja mattisijoittaja aika hyvin pohjusti tätä casea ja nyt olisi vielä mahdollisuus tänään merkanneille perua merkkauksensa…

4 tykkäystä

Vähän yllätys ettei anti tullut vielä niin täyteen että olisi keskeytetty. Vuosi takaperin anteja tuli kuin liukuhihnalta ja kaikki olivat järjestään ylimerkittyjä moninkertaisesti. Ja näistä monissa liiketoiminta oli paljon huterammalla pohjalla kuin sijoitusasunnot.comilla, joka sentään on melkoinen menestystarina jopa kansallisella tasolla. Maailma on todella muuttunut, tai sitten ajoitus on vaan kertakaikkisen huono.

Toivotaan että anti menee nyt ylipäänsä läpi koska yhtiö on erittäin mielenkiintoinen ja sen näkisi mielellään pörssissä.

Itselleni on ollut alusta asti selvää että haluan päästä tämän firman omistajaksi omassa mittakaavassani merkittävällä siivulla. Päädyin kuitenkin ottamaan @Turpo1 vinkistä vaarin ja peruin antiin osallistumiseni. Todennäköisyys sille että saan tätä laadukasta yhtiötä ostettua pörssistä vielä antihintaa halvemmalla on mielestäni nyt aika korkea.

8 tykkäystä