Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Olit oikeassa, poistin kaikki viestit. :smiley:

Poistin @buyhelsinki sun kommentit Remedy-ketjusta koska ne eivät tuoneet muille sijoittajille mitään uutta tietoa. Et myöskään perustellut heittoa osakkeen kurssikehityksestä. Jos sellaisia roiskii, pitäisi olla hyvät perustelut.

3 tykkäystä

Poistin @Oxymoron_007 yhden sun kommenteista Suunta-ketjussa.

Tästä on puhuttu aiemminkin, mutta kokonaisia uutisia ei voi vain kopioida tänne. :wink: Siihen lienee joku syy, että ne on muurin takana lehdillä omilla sivuillaan.

Niitä voi referoida

https://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/tekstinhuolto/tekstilajeja/referaatti/

5 tykkäystä

Näkyykö muille jos käyttäjä on kellarissa jäähyllä? Jollain on usein meno päällä yöaikaan, kenties glögiä mukissa…
Onneksi pian saadaan takaisin @viljo , hänen juttujaan jo alkaa olla ikävä.

7 tykkäystä

Näkyy. Klikkaa vaikka tuota Viljon nimitagia, jonka viestiisi lisäsit, niin näet tunnuksen statuksen. :slight_smile:

9 tykkäystä

Moi Eve! :slight_smile:

Ostin/myin juuri äsken -ketju on tarkoitettu vain viesteille, jossa on maininta omista toteutuneista ostoista ja myynneistä.

Kahvihuoneessa voi muutenkin jutella lähes kaikesta hyvässä hengessä. :slight_smile: Sitten osakkeen kursseja voi ihmetellä täällä: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju

Laitoin sulle viestiä, koska sun viesti voidaan pian liputtaa ja/tai poistaa.

Kiitos ja mukavaa viikonloppua Sulle! :slight_smile:

5 tykkäystä

Liputin ensimmäisen viestin, kun viestistä ei käy juuri mitään selville? Miksei kahdella suurimmalla omistajalla (toinen toki myös hallituksen jäsen) voisi olla vaikka jatkuvaa dialogia? Salaliittoteorioiden esittely pelkkien keskustelukumppanien perusteella on ennemmin kaffehuone tavaraa.

Molempien yhtiöiden ketjuissa on ihmetelty että miksei preato ole keskustellut muiden suurten omistajien kanssa, nyt kävi ilmi että on, ja se on sitten taas uusi ongelma. :upside_down_face:

4 tykkäystä

Haastan nyt vähän, mutta en täysin ymmärrä miksi @Teukka täysin oikeutettu kritisoiva viesti koskien @timontti liputettiin. Varmaan voidaan olla kollektiivisesti yhtä mieltä, että jälkikäteen mainittu on tuonut tänne viime päivinä lisäarvoa tuomalla esille uutisia, jotka tukevat hänen nykyistä positiotaan. Twitteristäkin oli viesti kadonnut, jossa hän mainosti, että JPOW im ready, sen jälkeen kun US markkinat avasivat nousuun FEDn päätöksen myötä. Kaksinaismoralismia sanon minä, ilman hammasteluja.

10 tykkäystä

Koska sieltä liputetaan kaikki viestit jos et huuda kovaan ääneen ”rokottamattomat on paha paha kauhea ihminen” vaa pitää sanoa ”jee tahtoo uuden piikin koska piikit pelastaa 100% kaikki ja kaiken marssia myöten” :smirk:

1 tykkäys

Aivan. En ole ilmeisesti seurannut ketjua riittävästi. Kiitos täsmentämisestä.

1 tykkäys

Mun mielestäni tuo on täysin selvä asia. @timontti on analysoinut tilanteen omista lähtökohdistaan ja päätellyt tilanteen olevan sellainen, että on tehnyt omat ratkaisunsa. Olisi jokseenkin omituista siirtyä käteispainoon ja julistaa osakepainon puolesta. Mun mielestä on huomattavasti loogisempaa olla itsensä kanssa samaa kuin eri mieltä. On suunnattoman kornia edes kuvitella olevansa omien sijoituspäätöstensä kanssa neutraali.

3 tykkäystä

Lainatkaa tänne aina se liputettu viesti jos se on vielä saatavilla. Tympäsee kun ei heti tiedä tarkalleen mistä puhutaan. :slight_smile:

Tässä siis liputettu viesti. Vaikea sanoa varmaksi, mutta veikkaisin liputuksen syyksi tuota toista kappaletta.

Tämä on ollut päivänselvää jo pidemmän aikaa. Valitettavasti uusilla käyttäjillä voi kestää aikansa ennen kuin tuon hoksaa. Tällä hetkellä EVO on jatkuvan rummutuksen kohteena.

10 tykkäystä

Laitoin saman suomeksi, joten poistin tuon viittaamasi twiittaamasi. Ei tieto ole hävinnyt mihinkään

https://twitter.com/timontti/status/1471760151057207300?t=YG3v-EzC4wIQ4vh5nU2geQ&s=19

Kyllä, usein tuon esille sitä näkökulmaa johon kiinnitän eniten huomiota ja jolla olen perustellut usein joitain ratkaisuja sijoitustoiminnassani.

Tämä on todella valitettavaa. Bussin alle tulee mentyä jos myy tiiviisti seuraamaansa yhtiötä (SmartEye). Mutta ajan henki palstalla on se, että harmistusta riittää jos pelaa käteisellä safetyä ja tuo esille omaan päätökseen liittyvää infoa. Eli enää ei tarvitse kuin tuoda markkinan viimeaikaisen nousutrendin vastaista infoa.

Kyllä olen tykännyt tuoda esille infoa aina niistä keisseistä joissa on positio ja joiden koen tarjoavan sijoittajalle mielenkiintoisia paikkoja. Jos katsot EVO-kirjoitteluani niin koetko senkin oikein rummutukseksi, sanahan viittaa että takana olisi omia agendoja. Olet aikaisemmin käyttänyt minusta termejä pumppaaja, rummuttaja. Minähän keissin tänne palstalle toin ja olen lähinnä jakanut tietoa firmasta, satunnaisten meemien ym. ohella.

Lopuksi.
Usein täällä sanotaan tiedonvälitystäni tarkoitukselliseksi pumppaamiseksi. Ilmeisesti tämä on joku seuraajamäärän tuoma oletus joillekin täällä oleville? Mutta koska tämä johtaa nykyään säännöllisesti molemminpuoliseen harmistumiseen, ilmoitanpa tehneeni mitä vain, tai tuonpa esille uutta tietoa, niin antaa senkin olla. Nyt tarvitsen lepoa tästä raskaasta duunista, jota olen ilmaiseksi tuottanut.

Vielä loppuun muistutuksena teksti, joka on ollut profiilissani jonkin aikaa

Mukavaa joulua ja uutta vuotta 2022 tänne.

67 tykkäystä

Huoh, taasko ollaan tässä vaiheessa ympyrää.

Itse henkilökohtaisesti kiitän @timontti pyyteettömästä työstä jota hän tehnyt foorumin puolesta, ja valehtelisin jos väittäisin, että juuri hänen tekemänsä pohjatyö ei olisi helpottanut omaa sijoittamistani viimeiset pari vuotta. Joku kaivaa myyrän lailla tietoa minulle valmiiksi, whats not to like? Itse pitää vain tankata ne (tieto), ja tehdä lopullinen päätös. Jos menee vihkoon, peilistä löytyy syyllinen varsin nopeasti.

Olkoonkin, että nykyään viestit painottuvat vahvasti karhumaisuuteen, mutta kuten yllä mainittu pariin kertaan, eikö se ole täysin luonnollista, jos oma näkemys on tällä hetkellä karhumainen?

Mielestäni on foorumilaisten/keskustelukumppanin/yhteisön aliarvioimista ajatella, suuri joukko menisi sokeana vain yhden nimimerkin päätöksien mukaan. Jos näin olisi, tässäkin tapauksessa syypää ei todella ole se tietoa tarjoava osapuoli.

Toki, kait Timontin pitää ottaa tämä melkoisena sulkana hattuun, kun herran tekemisiä seurataan niin tarkasti… :blush:

Vaikken pidä “marttyyrikuolemista”, olet kyllä breikkisi ansainnut. Kiitos ilmaisesta työstäsi, josta itsekkin olen hyötynyt suuresti.

46 tykkäystä

Minulla ei ole mielipidettä suuntaan tai toiseen, mutta olen miettinyt, mikä ihmisiä toiminnassasi ärsyttää. Olen päätynyt tähän teoriaan:

Olet mieltä X → postaat X:ää tukevia juttuja → kerrot siirtyneesi kantaan Y → postaat Y:tä tukevia juttuja.

Ihmiset näkevät agendan, kun kannan muuttaminen tapahtuu ennen postausten sisällön muuttamista. Eli ensin ei esimerkiksi tule viestejä, joissa ollaan huolissaan Firmasta, vaan tulee positiivisia viestejä ja kerralla viesti, että Firman osakkeet on myyty. Sen jälkeen alkaa sadella negatiivisia viestejä, kunnes taas ilmoitat, että Firman osakkeita ostettu ja kuuta kohti. En tiedä, teetkö näin, mutta näin monet selvästi asian kokevat.

Tarkoitukseni on vain tunnistaa ongelma, niin eri osapuolten on helpompi joko ratkaista se tai olla vain sinut asian kanssa.

29 tykkäystä

Hyvin todennäköinen tuo esittämäsi prosessi ja osan viestien lukijoiden reaktio. Itse ymmärrän täysin Timontin ajattelu ja toimintatavan. Kummastelen jos sitä voi edes villeimmissä unelmissaan pitää pyrkimyksenä vaikuttaa jotenkin yleiseen mentaliteettiin. Jokainen on itse vastuussa tiedon kaivamisesta, analysoinnista ja sitten näiden perusteella päätöksenteosta. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa prosessoida tietoa ja siirtää se toimintaan. Arvopaperikauppa voi olla luonteeltaan nopeaa ja miksi ihmeessä pitäisi kiiruhtaa kertomaan muille mitä tekee ennen kuin on itse tehnyt.

Onko käynyt niin, että Timontti on saanuut pyytämättään profeettaa seuraavan lauman, joka samalla tietyllä tavalla paheksuu häntä, ettei hän hoida heidän salkkuaan samanaikaisesti omansa kanssa?

8 tykkäystä

Olen kiitollinen EVO-ketjun infoistasi. Viestisi näyttelivät isoa roolia omassa sijoituspäätöksessä ottaa EVO salkkuun Harvian lisäksi ainoaksi pitkän aikavälin sijoitukseksi. Tykkään myös siitä, että olet lopettanut vahvojen hymiöiden lisäämisen linkkeihisi. Jää enemmän lukijan vastuulle tulkita sisältöä. Kaikki pikku rasahdukset eivät voi ollakaan timanttien ja rakettien arvoisia juttuja. Olet saanut vapaasti linkitellä sinne juttuja ilman omia kommentteja. Olen havainnut, että vähemmän tykättyjen käyttäjien kohdalla vastaavat linkit ilman omaa tekstiä liputetaan herkemmin pois, myös muista ketjuista siis.

Mitään osakekurssiin vaikuttavaa rummutusta en siis tarkoittanut. Ongelma tulee paremmin esille noista muiden viesteistä. “No investment advices” on mielestäni ihan hyvää huumoria. Hyvää joulua myös sinulle :slight_smile:

6 tykkäystä

Kiitos, mukava kuulla perustelut. Olisi tosiaan pitänyt avata asiaa enemmän, kuten myöhemmin teinkin. Dialogi ei ole ongelma ja se olisi jopa suotavaa, mutta jos fuusion korvaavista ratkaisuista on aloitettu keskustelut ennen fuusion kariutumisesta tiedottamista, voi perustellusti epäillä, että kyseessä on dialogin lisäksi myös sisäpiiritiedon vuotaminen.

1 tykkäys

Tämähän on liputusketju eli poistoon laitettavat eli vessaketju. Täällä puhutaan helpommin myös ilmiöistä, jotka voivat haiskahtaa joidenkin nenään. Kahvihuoneessa sitten enempi pullantuoksuisia. Inden voisi olla hyvä ottaa ilmiöihin kantaa alustan omistajana @Verneri_Pulkkinen , niin saadaan ihan virallisiin ketjuihin puheeksi.

1 tykkäys

Iltaa Foorumilaiset! Tägään nyt aluksi viestiini @Verneri_Pulkkinen:n, @AaroV:n, @Yu_Gong:n ja @Erno_Hilvenius:n, jotka voivat halutessaan täydentää viestiäni sitä mukaan jos jotain lisättävää löytyy.

Tulin tässä hetki sitten katselemaan mikä meininki Foorumilla on, ja oon nyt poistanut useita viestejä tästä liputusketjusta siitä syystä, että ne eksyvät ketjun aiheesta. Tämän ketjun tarkoituksena ei ole käydä keskustelua yksittäisen käyttäjän (esimerkiksi @timontti) toiminnasta yleisellä tasolla, vaan täällä on tarkoitus keskustella ketjun nimen mukaisesti liputuksista.

Esitän nyt kuitenkin muutaman näkökulman liittyen keskusteltavaan aiheeseen, koska asia liittyy Foorumin sääntöihin. Muistuttaisin nyt aluksi Foorumin säännöstä viisi:
“V) Markkinoiden väärinkäyttö tai pyrkimys siihen on kielletty Foorumilla. (MAR)”
Tämän säännön rikkomisen takia on joitain käyttäjiä hyllytetty Foorumin olemassaolon aikana, eli Ylläpito luonnollisesti seuraa ja analysoi jatkuvasti myös tämän säännön näkökulmasta käyttäjien viestejä. Yleisesti ottaen MAR:n kanssa haastavin analysoitava kohta on markkinoiden manipulointi, ja minkälainen viestintä markkinoiden manipuloinnin pyrkimykseksi voidaan luokitella.

Kehottaisin itse jokaista aiheesta kiinnostunutta katsomaan alla olevan Rahamuseon järjestämän webinaarin, jossa FIVA:n markkinavalvoja Juha Manu valottaa hiukan tarkemmin yksityissijoittajien asemaa markkinoiden väärinkäytön suhteen.

Hyvin tärkeä osuus mielestäni alkaa n. 40 minuutin kohdalla, jossa käsitellään nimenomaan sosiaalisessa mediassa kommunikointia. Yksi keskeisistä pointeista mielestäni on se, että “Manipuloinnin näkökulmasta somekirjoittelun osalta on keskeistä se, onko kirjoittajan tarkoituksena ollut harhaanjohtavan tai kokonaan väärän tiedon levittäminen tavoitteena vaikuttaa osakkeen kurssiin” (lainattu Juhan diasta tossa 40 min kohdalla). Eli nimenomaan kommunikoinnin harhaanjohtavuus on asian keskiössä. Ja tästä nyt jokainen pystyy päättelemään, että esimerkiksi ilmoitukset luokkaa “minulla on X-suuruinen positio firmassa Y, koska Z”, missä Z on jotain markkinoiden jo tiedossa olevaa tietoa, ts. ei sisäpiiritietoa, eivät ole luokiteltavissa markkinoiden manipulaatioksi ainakaan millään tasolla yksiselitteisesti, vaan viestissä pitäisi olla riittävän selkeä pyrkimys vaikuttaa yksittäisen osakkeen kurssiin hyödyntämällä jotain tietoa, jolla muita sijoittajia pyritään johtamaan harhaan.

Lainaan vielä about 50 minuutin kohdalta kysymyksien alusta Juhaa itseään liittyen peesaamiseen “Kannattaa tiedostaa se, että omaa järkeä kannattaa käyttää, että kaikilla kirjoittajilla sinänsä, ei voi koskaan tietää mitkä tausta-ajatukset ylipäätään on kirjoittajilla siellä. Jos lähdetään, että tausta-ajatukset on ihan hyviä, niin siltikään et kyllä kannattaa miettiä et mikä se oma riskinkantokyky on, ja mihin ne perustaa ne sijoituksensa, et valvoja ei kaikelta pysty suojaamaan sijoittajia myöskään, että jos tietoisesti ottaa riskejä hyvin vähäisellä perehtymisellä, niin se on kyllä vähän niinku omaa syytä sitte, mutta tää on niinku yleisesti.” Lainaus on hiukan raskas, mutta minun mielestäni siinä on erittäin tärkeä pointti sijoittajan henkilökohtaisesta vastuusta. Etenkin jos peesaa joitain kirjoittajia, niin tärkein vastuu on itsellä omasta toiminnastaan. Pelkästään esimerkiksi se, että joku sijoittaja kääntää takkia nopeasti esimerkiksi jonkun osakkeen suhteen tai vaikkapa portfolioallokaatiossa ei millään lailla ole rinnastettavissa markkinoiden manipulaatioon, vaan kyseessä on hänen henkilökohtaisen sijoitustoiminnan normaaleja toimenpiteitä. Jos näkemys ja sijoittajan korostama narratiivi siinä samalla muuttuvat markkinoilla tiedossa olevan tiedon pohjalta, niin silloin tässä ainakin minun käsityksen mukaan ei markkinaviranomaisten mielestä ole mitään väärää, koska sijoittajia ei yritetä johtaa harhaan, eikä sillä edes yritetä sellaisenaan vaikuttaa yksittäisen yhtiön kurssiin.

Pitää myös pitää mielessä likviditeetti. Yksittäisten esim. suomalaisten somepersoonien kannanotot voi johtaa hyvin erilaisiin kurssireaktioihin, mikäli kyseessä on markkina-arvoltaan 10 miljoonan euron yhtiö, vs. 10 miljardin euron yhtiö, mutta samat säännöt siitä huolimatta pätee edelleen. Jos 10 miljoonan euron yhtiössä syntyy merkittävämpi kurssireaktio vaikka siksi, että somepersoona on kertonut ostavansa yhtiötä sellaisilla perusteilla, jotka ovat markkinoiden tiedossa, niin usein silloin kyseessä ei ole sellainen tapaus, että yksittäinen sijoittaja yrittäisi manipuloida jotain pikkufirman osaketta ylös, vaan pikemminkin likviditeettiongelmasta, jossa pienempien toimijoidenkin liikkeet esim. FOMO:n alaisena voivat liikuttaa kurssia prosentuaalisesti merkittäviä määriä. Vastaavasti vaikka minkälainen somepersoona kertoisi menevänsä vaikka 100% cash siksi, että S&P 500 on hänen mielestään kuplassa (kuviteltu tilanne), niin uskallan väittää, ettei tällä olisi itse indeksin kehitykseen mitään vaikutusta, koska pelkästään S&P:n indeksin futuurisopimuksilla käydään kauppaa päivässä satojen miljardien dollarien arvosta (nimellisarvoltaan, kun yksi futuurisopimus vastaa arvoltaan n. 200 000 dollaria S&P-indeksissä). Mutta tällaisessakin tilanteessa pätee samat säännöt - MAR:ia pitää siitä huolimatta noudattaa, vaikkei omilla sanomisilla tai tekemisillä olisikaan mitään merkittävää vaikutusta kohde-etuuden kaupankäyntiin.

62 tykkäystä