Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Olen tästä asiasta täysin samaa mieltä. Ainoa ongelma tulee mieleen, että esimerkiksi kauppalehti listaa top 5 eniten nousuvaraa olevaa osaketta. Minä kerron perustelut ketjuun osakkeesta A, Matti osakkeesta B jne. Lopulta isolta osin juttu on tällä foorumilla liki kokonaisuudessaan. Kauppalehti on ainakin tarjoushinnalla sen verran edullinen, että olen valmis maksamaan juttujen kokonaan lukemisesta.

Poistin viestisi. Kamuxin kilpailijoista käytiin keskustelua, mutta kun kilpailijan perhekytköksiä ja kompetenssia aletaan pohtimaan pelkän sukunimen perusteella alkaa se eksymään aiheesta eli Kamuxista.

On totta, että perheyhtiöissä saattaa olla omanlainen dynamiikka, ja johdosta usein löytyykin perheen tai suvun edustajia ja joskus voikin kysyä että onko kaikilla kompetenttia tehtävään. Kuitenkaan tässä asiayhteydestä se ei ole enään relevanttia.

11 tykkäystä

Tervetuloa TeeHoo foorumille! :slight_smile:

Tähän ketjuun voit ilmoittaa osakehankintasi ja -myyntisi:

Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 4)

Viestisi liputettiin ja poistettiin, koska viestisi ei kuulunut yhtiöketjuun. @Benjamin , sama juttu yllä olevaan ketjuun myynnit ja ostot… ei yhtiöketjuun. :slight_smile:

Kiitos ja mukavat päivänjatkot molemmille!

Ystävällisin terveisin Alokas

7 tykkäystä

Olisihan se mukavaa välillä tietää, miksi viesti on poistettu.

Taisit udella QT ketjussa paljonko QTlle tulee rahaa per auto/näyttö, lukemalla vaikka laajan raportin tai etsimällä “per näyttö” tai “per auto” QT-ketjusta, olisit löytänyt nopeasti vastauksen tähän kysymykseen, mitä aika usein käsitellään ketjussa.

image

Ja extra näytöistä vähän vähemmän, jos autossa vaikka 4 näyttöä.

2 tykkäystä

Jos asiasta haluaa keskustelua niin kannattaa aina kertoa mitä on kirjoittanut poistetussa viestissä. Jos kyseessä oli joku Qt-ketjun lyhkäsistä tuumailuista niin osa niistä näyttäisi olevan poistettu ja ainakin yksi on siirretty toiseen ketjuun.

Tuo ei myöskään pidä paikkaansa, koska tavoitehintaa ei laskettu kurssilaskun takia.

Miksi se laskettiin? Ei yhtiö tiedottanut välissä mitään. Oliko syy kiristyneet verrrokkien arvostuskertoimet? Sehän tarkoittaa sitä että verrokkien kurssit ovat laskeneet. Eli kurssilasku on syy. Vai oliko syy korkojen nousu?

Olet postannut joulukuussa Qt-ketjuun screenshotin, josta käy ilmi tavoitehinnan laskeminen. Tämän jälkeen asiasta on keskusteltu ja ketjuun on linkitetty Inderesin raportti, jonka tiivistelmässä jo kerrotaan miksi tavoitehintaa on laskettu ja raportissa asiaa avataan tarkemmin.

Eli liputuksien yhtenä syynä lienee se, minkä @Johnnyboy jo edellä mainitsi, ettei samoja asioita tarvi käydä läpi jatkuvasti vaan tietoa pitää pystyä hakemaan itsekin.

6 tykkäystä

Se minun liputettu koski kysymystä Qt saamasta hinnasta per näyttö.

1 tykkäys

Omakin kysymykseni Wuhan ketjussa poistettu jo kaksi kertaa. Kysyin mikä yökerho nyt on auki, koskien väitettä että ne ei olisi kiinni.

Miksi minun kysymys ei ole aiheellinen kun taas väite, että yökerhot olisi auki on jees jees?

1 tykkäys

Mielestäni kyllä asiallisiin kysymyksiin kannattaisi aina vastata liputtamisen sijaan, vaikka kyseessä olisikin usein toistuva kysymys. Tämä kuuluu mielestäni ihan foorumin toimintakulttuuriin. Aiheeseen hyvin perehtyneet pystyvät vastauksen antamaan lonkalta yhden minuutin vaivannäöllä. Ei pidä lähteä vaikkapa Sharevillen linjalle, jossa usein näkyy nenäkkäitä vastauksia asiallisiin kysymyksiin.

Vastaukseni koski tuota @enska :n kysymystä. Yökerhokyselyt niiden ollessa kiinni sen sijaan kuulostavat lähinnä provokatiivisilta, vaikka en itse niitä ole liputellut.

5 tykkäystä

vastasin siinä QT ketjussa @enska kysymykseen, mutta kommenti poistettiin heti XD toxic

Esim jos tuossa Qt ketjussa on liki 5000 viestiä niin kestää aika kauan kahlata ketju läpi. Se ei varmasti sotke ketjua jos siellä joku asia kysytään useampaan kertaan.

2 tykkäystä

varmasti totta, toki kannattaa koittaa sitä suurennuslasin näköistä etsintä painiketta. Mutta on myös totta, että helppo ja nopea myös vastata, kun konkarit ainakin tietää mistä on joskus ollut puhe.

En tosin ole lukenut ketjua sitten Qt myyntien, mutta ehkä pian on pakko vähän vilkaista kun vaan vielä laskettaisiin!

Hyvä jos sait vastauksen!

1 tykkäys

Hei kaikille,

Kiitos enska kysymyksestäsi! Kysymykseksi on ihan hyvä. Täällä on näköjään keskusteltu jo tietyistä liputuksista, joten vastaan nyt vähän yleisellä tasolla liputuksista ja siihen liittyvistä teemoista. :slight_smile:

Tällä Foorumilla on vajaa 19 000 käyttäjää ja lukijoita on huomattavasti enemmän. Tämä on hyvin laadukas sijoitusaiheinen keskustelufoorumi, koska täällä saa monipuolisesti tietoa erilaisista sijoittamiseen liittyvistä teemoista. Laadukkuuden takaa kohtelias ja toiset huomioiva ystävällinen kulttuuri, mikä täällä vallitsee.

Joskus moderaattorit joutuvat puuttumaan erilaisiin asioihin, suurin osa toimenpiteistä lähtee liputuksista ja kyllä mekin joskus “ehdimme” ennen liputtajia tekemään toimenpiteitä. Noin 90 prosenttia liputuksista on selkeitä, 5 prosenttia vaatii hetken tuumimista ja loput 5 prosenttia on ehkä harmaalla alueella, jossa tarvitaan ehkä ajatuksia muilta moderaattoreilta. Harva liputus on aiheeton ja onhan niitäkin toki suuressa liputusmassassa aina mukana.

Meitä on täällä neljä aktiivista poliisia, jotka seuraavat foorumia ja foorumilaisten laittamia liputuksia. Poliiseilla on keskenään hyvin samansuuntainen linja, minkä on tässä omin silmin nähnyt ja olen samaa mieltä muiden poliisien kanssa, että selvästi suurin osa liputuksista on aiheellisia. On monia eri liputtajia, jotkut ovat hieman aktiivisempia ja toiset ei niinkään. Liputuksia osuu usein kieltämättä samojen henkilöiden kohdalle, mutta toki niitä myös tulee kaikenlaisille kirjoittajille moderaattoreille, foorumin aktiivisimmille kirjoittajille etc.

Uudet foorumilaiset kannattaa ottaa vastaan hyvin ja opastaa sääntöjen pariin, kun ne voivat olla vielä ymmärrettävästi hakusessa. Toki heidän viestinsä kannattaa siirtää tai poistaa, ihan tilanteen mukaan. Emme aina luonnollisesti ehdi opastamaan jokaista uutta foorumilaista, mutta pyrimme siirtämään viestin oikeaan paikkaan tai jos mahdollista, niin jopa ohjeistamaan. Usein onneksi monet foorumilaiset opastavat uusia, mainittakoon, vaikkapa @Wondadog . :slightly_smiling_face: :+1:

Mikäli liputuksia osuu usein omalle kohdalle, niin on lähes aina syytä mielestäni katsoa peiliin. Monet muut foorumilaiset ovat kokeneet esimerkiksi viestittelyn olleen häiritsevää ja useimmiten olemme liputtajan kanssa samoilla linjoilla. Liputtaminen, moderointi ja yhteisönrakentaminen on tärkeää, jotta täällä säilyy laadukas tietorikas keskustelukulttuuri.

Mikäli aiheeton viesti osuu yhtiöketjuun, saattaa parille analyytikolle lähteä “hälytysilmoitus”, että ketjuun on tullut jotain viestiä, joten he päättävät tulla tarkistamaan tilanteen. Monet muutkin ovat saattaneet ottaa hälytyksen käyttöön, tällaisissa tapauksissa se on monille erityisesti ärsyttävää tulla katsomaan viestiä, joka on ainakin useammille ihan aiheeton. Vaikka ei olisi hälytyksiä käytössä, niin se on silti useimmille harmittavaista lukea viestiketjua, jossa on paljon turhia viestejä ja tämä korostuu, jos seuraa aktiivisesti useita kymmeniä viestiketjuja.

Riittää vain, että yrittää parhaansa ja ottaa toiset huomioon. Pyritään itse hakemaan tietoa, vaikka erilaisia hakutoimintoja käyttäen esimerkiksi foorumin omaa hakua tai googlea. Sitten voidaan laittaa viesti tai kysymys oikeaan ketjuun, niin hyvin kirjoitettuna kuin osaa hyviä tapoja noudattaen. Pieni prosentti viesteistä liputetaan ja jos itseään liputetaan moninkertaisesti muihin normikäyttäjiin nähden, niin pyydän tarkastelemaan omia kirjoitustottumuksia. Liputetuista ei voi millään sanoa, että olisivat tyhmiä tai tietämättömiä… mitään tällaista ei voi sanoa ja muutenkin kyllähän varmaan useimmiten varsinkin aktiivikäyttäjät tietää, miksi hänet on liputettu.

Foorumin kulttuurin ja sääntöjen noudattaminen hyödyttää ihan kaikkia, jos ei noudata, niin se aiheuttaa harmia kanssalukijoille, liputtajille (jotka tuntuvat haluavan antaa oman panoksensa yhteisölle, mutta jotka eivät nauti liputtamisesta), analyytikoille ja erityisesti ikävää mieltä sääntöjä noudattamattomalle itselleen. Kaikki me teemme virheitä, jokainen voi joutua joskus liputetuksi, mutta myös jokainen voi yrittää huomioida muut yhteisönjäsenet niin hyvin kuin osaa se riittää.

Liputuksia ei pidä ottaa henkilökohtaisesti ja turha tässä useammin liputettuja on arvostella, sen mitä minä olen tutustunut heihin, niin tietäväisiä ja fiksuja kavereita ovat ja mitä privaviesteillä ollaan keskustellut, niin myös hyviä tyyppejä. :+1: :slightly_smiling_face:

En vastannut tässä mihinkään tiettyyn kysymykseen tai viestiin. Koetan vain sitä tässä sanoa, että olemme sijoittajayhteisö, joka katsoo tulevaisuuteen, niin koetetaan tehdä parhaamme, jotta tämä pysyy ystävällisen informatiivisena sijoittajayhteisönä jatkossakin - siinä voittaa kaikki. :slightly_smiling_face:

Yhteisönrakentamisterveisin Alokas

29 tykkäystä

Toivoisin että tulisi samanlainen ‘palkinto’ kuin hyvästä/loistavasta vastauksesta kun liputetaan.

‘Onneksi olkoon! Ensimmäinen liputettu viestisi. Ylläpito poisti sen mutta tässä mitali, toivottavasti tuli parempi mieli.’

Vakavasti(tämä on minulle harvinaista): Kuvailin Remedy-ketjussa miten Nordean tuore analyysi tulee vaikuttamaan sijoituskäyttäytymiseeni Remedyn suhteen.

Nähdäkseni ketju oli täynnä vastaavan tyylisiä ‘heittoja’.

Ehkä olin väärässä ja minun kannattaa jättää palstalla kommentointi kokonaan - en koe minkään kommenttini tuovan yhtään enempää lisäarvoa mihinkään kuin tuon poistetun kommenttini?

Mitään säädytöntä tai loukkaavaa siinä ei pitäisi olla - minulla ei juuri koskaan ole mielihalua kirjoittaa sellaisia kommentteja. :kissing_heart:

3 tykkäystä

Sieltä taisi kadota +20 muutakin samanlaista viestiä, joten ei kannata lliikaa itseensä ottaa.

9 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-3/22214/9833?u=sener

En tiedä miten saan tuon viestini tänne, kun viesti jostain syystä liitettiin sopimattomaksi. En kyllä itse pidä sitä millään tavalla sopimattomana, mutta ehkä jonkun ohut nahka oli sitten eri mieltä.

"Nyt kyllä lähti taas viesti poistoon niin nopeasti, että tämä alkaa muistuttamaan kiinalaista sensuuria? Oli mielestäni ihan asiallinen kommentti ja kritiikkiä pitää minun mielestäni saada esittää.

Modet - yrittäkää edes löytää yhteinen standardi minkä mukaan moderoitte. Mielestäni poistamiseen ei riitä pelkästään se, että viesti ei ole pelkkää naminamia ja pusipusia, vaan kielenkäytön saa antaa elää tiettyyn rajaan asti. Foorumi muuten köyhtyy sisällöltään siihen, mitä te modet haluatte täällä nähdä."

3 tykkäystä

@TervanKypsyttelija lta poistettiin Kahvihuoneesta viesti, jonka ehdin nähdä ennen poistoa. Voisiko sen saada tänne näkyviin jotta olisi mahdollista arvioida poiston perusteita? Sen perusteella mikä mielikuva minulla siitä on, en ihan ymmärrä miksi poistettiin. (En itse kykene rekonstruoimaan minkäänlaisella tarkkuudella enää.)

2 tykkäystä

@Sener toi sun viesti liputettiin todennäkösesti vaan sen takia, ettei tullut suoraan tähän ketjuun (sopii paremmin tänne), poistan ton kahvihuoneen version tosta viestistä ettei tuu kahta samaa viestiä eri ketjuihin (kun ystävällisesti lainasit koko viestin jo tänne niin ei tarvita kahta samanlaista viestiä eri ketjuissa) :slight_smile: @Kale-possu vastailen tohon tässä ihan just kun eka katon noi muut viestit.

3 tykkäystä