Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Jee, minut liputettiin kun liputin sen mahdollisemmisesta pyynnöstä :bangbang:
Taisi sanat olla vähissä tai vitsi turhan kuiva. :unamused:
Jokatapauksessa järjestelmä toimii ja toimivuutta kunnioitan. :bowing_man:

Moni hyvä foorumi on tuhoutunut turhaan jankkaamiseen. Hyvä sääntö olisi, että älä postaa kolmatta viestiä samasta aiheesta ilman erittäin merkittävää uutta näkökulmaa. Eli avausviesti + mahdolliset tarkennukset vastaväittäjälle, muttei enää kolmatta. Foorumin modethan nämä lopulta päättää. Ihan vaan ideana @Sijoittaja-alokas ja @Verneri_Pulkkinen Esim Autostadium foorumi on lukukelvoton jankkaamisen takia. Inderesin palstalla on yleensä ollut erittäin vähän jankkausta ja paljon erilaisia näkökulmia.

Uhkailu. Musta se oli toive ettei ihan kaikkea tarvitse postata. Taustallahan tuohon oli esittämäni neutraali toive että öljyväittely olisi edes oikeassa ketjussa. Tämä ei ollut kohdistettu pelkästään OldFekille vaan myös muille kirjoittajille. Tähän @OldFeki alkaa syyttää minua siitä että jahtaan häntä henkilönä ja kuittailla mun kirjoitusvirheistä. A) En jahtaa häntä henkilönä. Oldfekin osalta olen pistänyt hänelle myös ison kasan likejä. B) Kirjoitusvirheistä kuittailu on varsin mautonta. Omaan lievän lukihäiriö ja omat kirjoitusvirheet hävetti nuorempana paljon. Nyt vanhempana olen jo EVVK leirissä. Eihän kukaan sivistynyt suullisessa väittelyssä irvaile toisen ärrävialla.

Koitin postata tämän liputusketjuun katsotaan meneekö se sinne.

14 tykkäystä

Ei koske kenenkään yksittäisen viestejä vaan argumentointia yleisesti. Siksi laitan tähän ketjuun (saa liputtaa jos kokee menevän ohi aiheen :smile: ) RISA framework on joskus tullut vastaan ja se on kätevä työkalu pohtia sekä omia että vastapuolen argumentteja. Sekä ennen kaikkea miten ja miksi ne esittää tai jättää esittämättä. Siitä voi olla apua keskusteluissa joissa kaksi osapuolta hakkaavat päätä seinään kehänä.

RISA tulee sanoista Real, Important, Spesific ja Aligned. Harwardin entinen valmentaja selittää asiaa paljon paremmin videolla mikä löytyy:

Foorumilla on ihan mahtavia retorisia mittelöitä ja propsit niille ketkä pistävät itsensä likoon. :saluting_face:

6 tykkäystä

Avokado, minulla ei ole ongelmaa kovienkaan väittelyiden kanssa. Sellaisten lukemisestakin saa toisinaan paljon irti ihmisten tuodessa parhaat faktansa ja argumenttinsa esiin. Hyvissä väittelyissä on myös ainakin kaksi osapuolta. Parhaissa vain kaksi. Foorumilla on ollut paljon hyviä väittelyitä vuosien varrella. Niitä ei ole tarvetta rajoittaa kunhan niissä käyttäydytään sivistyneiden aikuisten tavoin.

Huolesi Foorumin tuhoutumisesta on turha. Toisin kuin sinulla, profiilini on julkinen. Kaikki hyvät ja huonot kirjoitukseni on kaikkien luettavissa ja arvosteltavissa. Näin on ollut aina. Persoonani – tai kenenkään muun persoona – ei kuulu arvosteltavien asioiden joukkoon.

Tammikuussa profiilini on ollut julkinen viisi vuotta. Moni asia on sinä aikana muuttunut. Foorumin laatu, hieman ketjusta riippuen, on pysynyt korkeana. Kaikki kirjoituksiani lukeneet tietävät, että olen yksi niistä, jotka yrittävät auttaa muita tuomalla ketjuihin asiasisältöä ja pitää tason korkeana.

Kiitos tykkäyksistäsi. On mukava kuulla, että olet joskus pitänyt lukemastasi. Tähän on helppo vastata. Olet kirjoittanut foorumille paljon sen tasoa nostavia kirjoituksia, joista lievää lukihäiriötäsi ei kyllä huomaa – ja en tiedä oletko huomannut – olen tykännyt niistä oikein kovasti ja tykkään sellaisista kirjoituksista jatkossakin. Suhtautumiseni tykkäyksiin on hieman ristiriitainen. Tavallaan systeemi on ihan ok, sillä paljon tykätyt viestit kannattaa yleensä lukea. Toisinaan foorumilta löytää kirjoittajien teräviä havaintoja ja erinomaisia kirjoituksia, joihin on myös selvästi panostettu, mutta tykkäyksiä ne eivät aina saa.

Käväisin edellisen lauseen kirjoittamisen jälkeen katsomassa foorumin tilastoja. @Jarnis on Inderesin keskustelupalstan viestikuningas. Foorumin ensimmäisten käyttäjien joukkoon kuuluva kunniajäsen, @timontti, on viestimäärässä toisena. Minulla on luultavasti edellä mainittuja herroja enemmän aikaa osallistua, ja kirjoitteluni oikeuttavat näköjään kolmanteen sijaan ja tykättykin selvästi on.

En ymmärrä, mitä tarkoitat sillä, että jahtaan sinua kirjoitusvirheistä. En tee sellaista. Oletko miettinyt mahdollisuutta, että olet tulkinnut (ehkä kertomasi taustan vuoksi) jotain väärin ja lähdit kierroksille täysin syyttä? Oli miten oli – henkilökohtaisuuksiin meneminen ei ole kuitenkaan oikea reaktio eikä sellaista kannata jatkaa, eikä varsinkaan aloittaa. Myös “pienissä sievissä” kannattaisi keskittyä lukemiseen kirjoittamisen sijaan, sillä lauantai-iltaisin foorumilla näkee toisinaan melkoisia suorituksia.

Kohta viiteen vuoteen mahtuu paljon. Olen joidenkin aikaisempien purkausten kohdalla miettinyt jopa sitä, toimiiko foorumin hahmot, vaikka tällainen vanhempi ukko, korvikkeena jollekin aivan muulle käsittelemättömälle asialle ihmisen elämässä. Joskus kirjoituksista on aistinut kiihtymyksen ja suoranaisen vihan, joka on ollut täysin suhteetonta keskustelun aiheeseen nähden.

Luulen, että olet nyt samaa mieltä siitä, että “Tuleeko minustakin tuollainen, kun eläköidyn…” -kommenttisi “Pörssien suunta” -ketjuun, ja sieltä vieläkin löytyvä jatko viestiisi, ei ollut kovin hyvin harkittu. Näiden viestien jälkeen ihmettelen myös, että jotain on jäänyt vieläkin hampaankoloon ja haluat vielä lauantai-illan epilogin liputusketjussa.

Kuten valtaosa foorumin kirjoittajista, osallistun mielelläni hyvätasoiseen keskusteluun. Toisinaan arvostelen kirjoitusten sisältöä tai korjaan asiavirheitä, en kuitenkaan arvostele viestien kirjoittajia. Enimmäkseen tuon ketjuihin tuoreita uutisia maailmalta ja niihin liittyviä havaintoja, joskus myös ongelmia, joihin en tiedä ratkaisua. En pelkää tuoda esille myöskään mielipiteitäni, jotka on helppo tunnistaa sellaisiksi.

Henkilökohtaisuuksiin en lähde, mutta minulla ei ole mitään ongelmaa alentaa keskustelun tasoa vastaamalla sontaan samalla mitalla. Olen kirjoittanut pariin kertaan aikaisemminkin, että jos leikkiin lähtee pitää se myös kestää eikä lähteä itkemään, jos joku vastaakin riidanhaastoon. Kiusaamismentaliteetti on minulle punainen vaate. Tämä pappa osaa potkaista takaisin.

14 tykkäystä

Ei aina keskusteluissa toteudu mutta jos edes yksityisviesteissä

“jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin älä sano mitään”

21 tykkäystä

Moi,

kirjoitin viestin ketjuun Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 3). Viesti kuitenkin liputettiin ja poistettiin miltei välittömästi. Olisin halukas tietämään, mitä foorumin sääntöä viestini rikkoi. Myönnän, ennä viestissä oli hieman hyperbolinen sävy, mutta se oli tietoista retoriikkaa auttamaan muita havahtumaan tilanteen vakavuuteen.

1 tykkäys

Olisi helpompi kommentoida, jos tietäisi mitä kirjoitit.

E: @Santtu3 no sitten taisi olla ihan osuva liputus :rofl:

4 tykkäystä

Tännekö sen sitten saa kirjoittaa? Vaikka “rikkoi” sääntöjä?

No se meni niin, että 10 vuoden kuluttua venäjä on valloittanut Suomen ja puoli Eurooppaa…:joy:

9 tykkäystä

Näin viestin ennen liputusta ja olihan se aika huuruinen kirjoitus, jota ei voi erottaa trollausviestistä. Semmoinen siis mikä ei nyt välttämättä tuo ketjuun mitään, mutta taatusti saa kymmenet ihmiset kirjoittamaan viestiin vihamielisen vastauksen. Ihan oikea liputus mielestäni :+1:

12 tykkäystä

Jaa, en ole trolli enkä käytä huumeita. Se oli vain omat aidot mietteet nykyisestä maailmantilasta. Ehkä sitten parasta puhua näistä vaikka terapeutin kanssa. Kiitos.

5 tykkäystä

Moiset harhat vaatisivat ensin koko NATOn purkamisen. Sitä ennen jos Venäjä keulii NATO-rajasta yli, koko NATO sanoo “ei muuten käy” ja se ei juuri riipu siitä kuka on äänestetty johtoon Jenkeissä.

Jo Briteiltä löytyy sen verran kättä pidempää ydinsukellusveneistä että koko skenaario on käytännössä mahdoton ellei suunnitelmissa ole täysimittainen ydinsota.

Muutenkin porukat pistävät ihan liikaa painoarvoa sille kuka sattuu olemaan presidentti tai mikä puolue on vallan kahvassa. Virkamiesarmeijat pitävät huolen siitä että oikeasti maailma ei kaadu siihen että valta vaihtuu tasaisin väliajoin.

12 tykkäystä

Näköjään Nokian Pekka Lundmark on messias ketjun Nokia uskovaisille. asiallinenkin kritiikki liputetaan heti pois. Tulokset omista-arvon luonnissa, joka on toimitusjohtajan onnistumisen kaikkein tärkein mittari, ovat sitten kait erinomaiset? Uskonto sumentaa järjen niinhän se aina on.

Mun mielestä tuo Pekalle potkut kun kurssi ei nouse on aika tyhjä päivästä narinaa.

6 tykkäystä

Hataran muistikuvani mukaan muutama vuosi sitten Surille toivottiin melko yleisesti potkuja huolimatta kurssista. Saatan muistaa väärin.

Aiotaanko palstalla jossain vaiheessa puuttua tähän lähes joka ketjussa esiintyvään “metakeskusteluun”? Tällä epäselvällä nimityksellä viittaan siis tilanteeseen jossa ketjun keskustelu muuttuu aiheesta kirjoittamisen sijaan kirjoitteluksi siitä, mistä ketjussa kirjoittajien mielestä saisi tai ei saisi puhua. Luodaan myös omia sääntöjä ja “ojennetaan” muita, aivan asiallisia kirjoittajia.

Mielestäni tämä, selkeästi yleistyvä, kirjoittelutapa alkaa olla siinä määrin häiritsevä että siirryn pian tiettyjen asioiden seuraamisessa muille foorumeille. Lisäksi palstan moderointikäytänteiden ollessa tietyissä asioissa erittäin tiukka, joihinkin asioihin ei puututa ollenkaan.

Olen tullut siihen tulokseen että foorumista alkaa ainakin itselleni tulla liian iso osa päivittäistä netissä istumista. Ehkäpä on aika etsiä muuta ajanvietettä, semminkin kun palstalla ei enää juuri uutta sijoitustietoa tai vinkkejäkään ole.

3 tykkäystä

Joissain joo, mutta toisaalta eri ketjuissa on eri kulttuuri ja keskustelu siitä mitä ketjulaiset ketjulta haluavat on ihan ymmärrettävää. :slight_smile: Kunhan se ei ole jatkuvaa.

Toki keskustelun voisi siirtää esim. liputusketjuun tai kahvihuoneeseen jos se venyy jatkuvaksi.

4 tykkäystä

"Henkilökohtaisesti olisin toivonut vahvempaa kannanottoa faktoihin perustuen, mutta Suomen ulkopolitiikan näkökulmasta varmasti parempi vaihtoehto. Eipä tässä ole juurikaan voitettavaa ja paljon hävittävää. Tai seuraavaksi ruotsalaisten jalkapallofanien sijasta murhataan suomalaisia.

PS. Tämä siis liityy Elina Valtosen melko ympäripyöreään kommenttin aiheen tiimoilta. Ilmeisesti edellinen kommentoja poisti viestin ?"

Olisi mielenkiintoista kuulla miksi viestini poistettiin? Ymmärrän että Lähi-Idän tilanne on hankala ja moniulotteinen. Mutta kuulisin mielelläni mikä viestissäni rikkoi palstan sääntöjä. Terroristien tai murhaajien kritisoiminen tuskin on palstan sääntöjen vastaista?

2 tykkäystä

Moikka!

Kiitos viestistäs!

Se liputettiin varmaan alun perin siksi, koska se viesti, mihin vastasit, niin kirjoittaja itse poisti sen ja seuraavakin viestin aiheeseen liittyen oli sellainen, jonka senkin kirjoittaja oli itse poistanut.

Sitten ajattelin, että viestisi jää “yksinäiseksi” ilman viestiä, mihin olit vastannut, Jos siinä olisi vielä se viesti, johon olet vastannut, niin viestistäsi saisi ehkä enemmän irti?

Palautin viestisi, niin voit muokata sitä, jos haluat tai vaikka lisätä sen linkin, johon olet kommentoinut. :slight_smile:

12 tykkäystä

Mikäs tässä meni pieleen kun ei viesti kelvannut Elisan ketjuun?

Ihan omakohtaista kokemusta tässä on taustalla. Kerran vuoteen Elisa on käynyt kauppaamassa jonkun leasing modeemin vanhan tilalle, tullut asentamaan viihteen jota ei osata käyttää jne…

Ei kyse nyt ole kuin muutamista satasista kerrallaan, mutta kusetus mikä kusetus ja vielä valtio-omisteiselta yhtiöltä.