Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Minultakin liputettiin hämmästyksekseni lyhyt viesti tahi kommentti jonka olisi pitänyt Venäjän ja P-Korean johtajien lukea. Siis ei mitään väärää sanaa Foorumilaisille.

Ja tämän viestin sisällöllinen arvo sijoitusfoorumilla oli?

4 tykkäystä

Kempower-ketjussa kirjoitin viestin, jossa ihmettelin että heidän Youtube-kanavallaan olevalla videolla, joka kertoo Amerikan-tehtaan vaiheista on vain 94 katselukertaa. Ihan aiheellinen huomio, vai kui?

Ja tämä meni poistoon?!

Mitä fiddua. Toinko ketjuun jotain lisäarvoa. Mielestäni kyllä. Ihmettelin miljardiluokan firman Youtube- näkyvyyden heikkoutta. Toiset pohtivat tj:n englanninkielisien sanan lausumista, mutta tämä on ok ? (Mulle yks ja sama, vaikkei tuokaa keskusteluun lisäarvoa.)

9 tykkäystä

Liittyen yllä olevaan kysymykseeni?

No niin liputtajat ja ylläpito. Mikä oli vasikoinnin syy? Mitä tein väärin? Kaipaan vastauksia edelleenkin.

5 tykkäystä

Asiahan ei minulle tietenkään kuulu, mutta luulen, että olet liian positiivinen henkilö, ja tässä kohtaa joltain katkesi jotain. Omasta puolesta voin sanoa, että jatka samaan malliin! Tuot hyvää lisäarvoa palstalle.

10 tykkäystä

Ymmärrän fiilikset. :+1:
Et kuitenkaan loukannut ivailemalla edellisiä kirjoittajia tai tulevia lukijoita.
Tekstiisi ei varmastikkaan tullut kännispäissään tehtyjä kirjoitusvirheitä. (itse oikein pelkään kirjoittaa sanan väärin)
Ajatuksesi kun näppäilit suurelle yleisölle, vain veikkaan, että kirosanojen määrä taisi olla pyöreä nolla. :ok_hand:

Ehkäpä tässä on taustalla se, että lähes kaikkien isojen pörssiyhtiöiden kohdalla tilanne on sama. Harvia, Fortum, Elisa yms yms. Kaikilla on Youtube-kanavat, lähes kaikkien videot saavat yleensä enintään muutaman sataa katselukertaa. Satunnaisia valopilkkuja löytyy, lähinnä kanaville ladattuja suoria TV-mainoksia, mutta yleisesti ottaen se perustauhka ei oikein ketään muuta kiinnosta kuin ehkä meitä sijoittajia.

Saman viestin voisi siis kirjoittaa siis lähes joka ketjuun.

1 tykkäys

Jees. Ihan kuivin suin, ilman kirosanoja ja täysin vilpittömin mielin. Normaali perus postaus.

Kyse ei ole yhdestä viestistä, vaan periaatteesta. Ei kenenkään viestejä saa poistella mielivaltaisesti. Onko kysymys mielivaltaisuudesta, vai oliko poisto perusteltu? Sitä en tiedä, kun poistaja ei ole ilmaantunut kommentoimaan.

Tuossa joku ehtikin kommentoimaan, ettei noita videoita katella muidenkaan firmojen osalta. Tämä oli mulle uusi tieto. Joten viestilläni oli infoarvoa ainakin mulle itselleni :smile:

Mut jos tämmösiä mystisiä vasikoimisia tulee jatkossakin, eikä mitään selityksiä, niin sitten tämä foorumi ei ole mun paikkani. Ei ainakaan kirjoittelumielessä, luen kyllä jatkossakin.

(Ja mulla aina lipsuu kirjoitusviheitä, oli alusta mikä hyvänsä ja vaikka lukisin tekstini miten monta kertaa hyvänsä. )

6 tykkäystä

Ei kannata lannistua. Näissä pitäis olla semmonen mahdollisuus, että mode voisi käyttäjän pyynnöstä postata tänne sen poistetun viestin niin sitä voisi sitten paremmin arvioida, että mikä siinä mahdollisesti oli liputuksen arvoista. Monessa tapauksessa on ollut niin, että täällä on ihmetelty poistoa ja väitetty, että sanoin vaan niin ja näin (tai perinteinen: olin eri mieltä!). Lopulta on selvinnyt, että tänne on kirjoitettu pelkästään se asiallinen osuus viestistä yms.

5 tykkäystä

Ei yhdestä liputuksesta kannata itseensä ottaa vaan ennemmin miettiä toiko viesti paljoa lisäarvoa, ja jos ei ainakaan liikaa, olisiko siitä voinut tehdä pitemmän tai muuta jotta se olisi täyttänyt “laadukkaan viestin” kriteerit.

Eli esim. olisit itse voinut etsiä verrokki videoita ja vertailla katselukertoja näihin tms…

1 tykkäys

Itse kukin voi lainata poistettua viestiä siten, että näpäyttää oikeassa yläkulmassa olevaa omaa kuvaa ja valitsee kirjekuori-ikonin. Sieltä löytyvät.

Ei kannata lannistua. Juurikin mielestä foorumin löysä liputuskäytäntö houkuttelee paikalle päivystäviä poliitikkoja, jotka mielellään savustavat foorumilta vastustajakseen kokemia nimimerkkejä. On omakohtaistakin kokemusta.

14 tykkäystä

Jee, minut liputettiin kun liputin sen mahdollisemmisesta pyynnöstä :bangbang:
Taisi sanat olla vähissä tai vitsi turhan kuiva. :unamused:
Jokatapauksessa järjestelmä toimii ja toimivuutta kunnioitan. :bowing_man:

Moni hyvä foorumi on tuhoutunut turhaan jankkaamiseen. Hyvä sääntö olisi, että älä postaa kolmatta viestiä samasta aiheesta ilman erittäin merkittävää uutta näkökulmaa. Eli avausviesti + mahdolliset tarkennukset vastaväittäjälle, muttei enää kolmatta. Foorumin modethan nämä lopulta päättää. Ihan vaan ideana @Sijoittaja-alokas ja @Verneri_Pulkkinen Esim Autostadium foorumi on lukukelvoton jankkaamisen takia. Inderesin palstalla on yleensä ollut erittäin vähän jankkausta ja paljon erilaisia näkökulmia.

Uhkailu. Musta se oli toive ettei ihan kaikkea tarvitse postata. Taustallahan tuohon oli esittämäni neutraali toive että öljyväittely olisi edes oikeassa ketjussa. Tämä ei ollut kohdistettu pelkästään OldFekille vaan myös muille kirjoittajille. Tähän @OldFeki alkaa syyttää minua siitä että jahtaan häntä henkilönä ja kuittailla mun kirjoitusvirheistä. A) En jahtaa häntä henkilönä. Oldfekin osalta olen pistänyt hänelle myös ison kasan likejä. B) Kirjoitusvirheistä kuittailu on varsin mautonta. Omaan lievän lukihäiriö ja omat kirjoitusvirheet hävetti nuorempana paljon. Nyt vanhempana olen jo EVVK leirissä. Eihän kukaan sivistynyt suullisessa väittelyssä irvaile toisen ärrävialla.

Koitin postata tämän liputusketjuun katsotaan meneekö se sinne.

14 tykkäystä

Ei koske kenenkään yksittäisen viestejä vaan argumentointia yleisesti. Siksi laitan tähän ketjuun (saa liputtaa jos kokee menevän ohi aiheen :smile: ) RISA framework on joskus tullut vastaan ja se on kätevä työkalu pohtia sekä omia että vastapuolen argumentteja. Sekä ennen kaikkea miten ja miksi ne esittää tai jättää esittämättä. Siitä voi olla apua keskusteluissa joissa kaksi osapuolta hakkaavat päätä seinään kehänä.

RISA tulee sanoista Real, Important, Spesific ja Aligned. Harwardin entinen valmentaja selittää asiaa paljon paremmin videolla mikä löytyy:

Foorumilla on ihan mahtavia retorisia mittelöitä ja propsit niille ketkä pistävät itsensä likoon. :saluting_face:

6 tykkäystä

Avokado, minulla ei ole ongelmaa kovienkaan väittelyiden kanssa. Sellaisten lukemisestakin saa toisinaan paljon irti ihmisten tuodessa parhaat faktansa ja argumenttinsa esiin. Hyvissä väittelyissä on myös ainakin kaksi osapuolta. Parhaissa vain kaksi. Foorumilla on ollut paljon hyviä väittelyitä vuosien varrella. Niitä ei ole tarvetta rajoittaa kunhan niissä käyttäydytään sivistyneiden aikuisten tavoin.

Huolesi Foorumin tuhoutumisesta on turha. Toisin kuin sinulla, profiilini on julkinen. Kaikki hyvät ja huonot kirjoitukseni on kaikkien luettavissa ja arvosteltavissa. Näin on ollut aina. Persoonani – tai kenenkään muun persoona – ei kuulu arvosteltavien asioiden joukkoon.

Tammikuussa profiilini on ollut julkinen viisi vuotta. Moni asia on sinä aikana muuttunut. Foorumin laatu, hieman ketjusta riippuen, on pysynyt korkeana. Kaikki kirjoituksiani lukeneet tietävät, että olen yksi niistä, jotka yrittävät auttaa muita tuomalla ketjuihin asiasisältöä ja pitää tason korkeana.

Kiitos tykkäyksistäsi. On mukava kuulla, että olet joskus pitänyt lukemastasi. Tähän on helppo vastata. Olet kirjoittanut foorumille paljon sen tasoa nostavia kirjoituksia, joista lievää lukihäiriötäsi ei kyllä huomaa – ja en tiedä oletko huomannut – olen tykännyt niistä oikein kovasti ja tykkään sellaisista kirjoituksista jatkossakin. Suhtautumiseni tykkäyksiin on hieman ristiriitainen. Tavallaan systeemi on ihan ok, sillä paljon tykätyt viestit kannattaa yleensä lukea. Toisinaan foorumilta löytää kirjoittajien teräviä havaintoja ja erinomaisia kirjoituksia, joihin on myös selvästi panostettu, mutta tykkäyksiä ne eivät aina saa.

Käväisin edellisen lauseen kirjoittamisen jälkeen katsomassa foorumin tilastoja. @Jarnis on Inderesin keskustelupalstan viestikuningas. Foorumin ensimmäisten käyttäjien joukkoon kuuluva kunniajäsen, @timontti, on viestimäärässä toisena. Minulla on luultavasti edellä mainittuja herroja enemmän aikaa osallistua, ja kirjoitteluni oikeuttavat näköjään kolmanteen sijaan ja tykättykin selvästi on.

En ymmärrä, mitä tarkoitat sillä, että jahtaan sinua kirjoitusvirheistä. En tee sellaista. Oletko miettinyt mahdollisuutta, että olet tulkinnut (ehkä kertomasi taustan vuoksi) jotain väärin ja lähdit kierroksille täysin syyttä? Oli miten oli – henkilökohtaisuuksiin meneminen ei ole kuitenkaan oikea reaktio eikä sellaista kannata jatkaa, eikä varsinkaan aloittaa. Myös “pienissä sievissä” kannattaisi keskittyä lukemiseen kirjoittamisen sijaan, sillä lauantai-iltaisin foorumilla näkee toisinaan melkoisia suorituksia.

Kohta viiteen vuoteen mahtuu paljon. Olen joidenkin aikaisempien purkausten kohdalla miettinyt jopa sitä, toimiiko foorumin hahmot, vaikka tällainen vanhempi ukko, korvikkeena jollekin aivan muulle käsittelemättömälle asialle ihmisen elämässä. Joskus kirjoituksista on aistinut kiihtymyksen ja suoranaisen vihan, joka on ollut täysin suhteetonta keskustelun aiheeseen nähden.

Luulen, että olet nyt samaa mieltä siitä, että “Tuleeko minustakin tuollainen, kun eläköidyn…” -kommenttisi “Pörssien suunta” -ketjuun, ja sieltä vieläkin löytyvä jatko viestiisi, ei ollut kovin hyvin harkittu. Näiden viestien jälkeen ihmettelen myös, että jotain on jäänyt vieläkin hampaankoloon ja haluat vielä lauantai-illan epilogin liputusketjussa.

Kuten valtaosa foorumin kirjoittajista, osallistun mielelläni hyvätasoiseen keskusteluun. Toisinaan arvostelen kirjoitusten sisältöä tai korjaan asiavirheitä, en kuitenkaan arvostele viestien kirjoittajia. Enimmäkseen tuon ketjuihin tuoreita uutisia maailmalta ja niihin liittyviä havaintoja, joskus myös ongelmia, joihin en tiedä ratkaisua. En pelkää tuoda esille myöskään mielipiteitäni, jotka on helppo tunnistaa sellaisiksi.

Henkilökohtaisuuksiin en lähde, mutta minulla ei ole mitään ongelmaa alentaa keskustelun tasoa vastaamalla sontaan samalla mitalla. Olen kirjoittanut pariin kertaan aikaisemminkin, että jos leikkiin lähtee pitää se myös kestää eikä lähteä itkemään, jos joku vastaakin riidanhaastoon. Kiusaamismentaliteetti on minulle punainen vaate. Tämä pappa osaa potkaista takaisin.

14 tykkäystä

Ei aina keskusteluissa toteudu mutta jos edes yksityisviesteissä

“jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin älä sano mitään”

21 tykkäystä

Moi,

kirjoitin viestin ketjuun Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 3). Viesti kuitenkin liputettiin ja poistettiin miltei välittömästi. Olisin halukas tietämään, mitä foorumin sääntöä viestini rikkoi. Myönnän, ennä viestissä oli hieman hyperbolinen sävy, mutta se oli tietoista retoriikkaa auttamaan muita havahtumaan tilanteen vakavuuteen.

1 tykkäys

Olisi helpompi kommentoida, jos tietäisi mitä kirjoitit.

E: @Santtu3 no sitten taisi olla ihan osuva liputus :rofl:

4 tykkäystä

Tännekö sen sitten saa kirjoittaa? Vaikka “rikkoi” sääntöjä?

No se meni niin, että 10 vuoden kuluttua venäjä on valloittanut Suomen ja puoli Eurooppaa…:joy:

9 tykkäystä