Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

https://keskustelut.inderes.fi/t/nokia-ketju-mita-ajatuksia-teilla-on-nokiasta/74/12183?u=mukava_valkku

Mä ainakin liputan näitä viestejä, joissa joka toinen kappale on boldattu tai eri fontilla tms.

  1. Se tekee tästä foorumista ihan perseen näköisen, kun teksti on ihan

    mitä

    sattuu.
  2. Jos viestissä on jokin oikeasti oleellinen esille nostettava asia, niin se on ihan aiheellista korostaa esim. boldauksella. Harvoin kuitenkaan yli 50% viestistä on sellaista asiaa.
  3. 99,9% foorumin väestä osaa noudattaa yleistä netikettiä tämän suhteen, joten miksi sinä olisit poikkeus?

Itse en näe asiaa samoin kun sinä. Mun mielestä Nokia-ketju on ollut luettavuudeltaan ja sisällöltään foorumin parhaimmistoa. Taidat muutenkin vähän liioitella ton boldaamisen kanssa, sillä omaan silmään boldaamista on käytetty ihan hyvin. Mun mielestä on jotenkin outoa muutenkin toi Nokia-ketjun floodauskeskustelu… Ihan asiallisia kommentteja ja uutisia siellä on jaettu. Toivon, että sama meno jatkuu. :wink:

Kyse lienee kuitenkin pohjimmiltaan makuasioista, joten niistä on turha kenenkään vetää raivareita.

1 tykkäys

No jaa, viimeisin viesti olisi ollut ihan hyvä esimerkki, mutta se on poistettu. Sisältöhän siinä oli ihan asiaa, ei siinä mitään. Esitän kuitenkin sellaisen haasteen, että etsikää nimimerkiltä Oxymoron_007 viesti, jossa ei ole yhtään boldausta. Miten voi olla, että joka ikisessä viestissä on jotakin niin järisyttävän poikkeavan oleellista, että se täytyy korostaa lihavoimalla?

Sen verran olen ehdollistunut siihen, että lihavoitu kohta tekstistä tulisi olla jotenkin keskeistä. Nyt kun vähän sitä sun tätä lihavoidaan, niin silmä alitajuisesti hakeutuu niihin, ja sen jälkeen aivot ovat ymmällään, kun se ei ollutkaan mitään tärkeää. Mun kohdalla tää on ainakin johtanut siihen, että ei jaksa enää lukea mitään viestejä, joissa joka kappaleesta on boldattu jotakin.

1 tykkäys

Tietenkin hyvä, että tuot esille asioita jotka häiritsee sinua. Ehkä kyseiset nimimerkitkin pohtivat boldauksien käyttöä kohteliaan huomautuksesi jälkeen, onhan niiden boldauksien käyttö tavallaan kokenut inflaation.

Omaan lukukokemukseen ne ei negatiivisesti vaikuta, mutta ymmärrän kyllä jos ne jotain häiritsevät. En usko, että kukaan laittaa niitä boldauksia huumorin vuoksi, vaan varmasti siinä on taustalla reilu ajatus tehdä uutisesta nopeammin luettava. On tärkeää arvostaa näitä henkilöitä, jotka niitä uutisia meille tuo.

1 tykkäys

Ylläpito voi hyllyttää jäseniä määräajaksi/ikuisesti (ns. Inderesin foorumin putkaan). Jäsenmäärän kasvaessa linja hyllytyksiin on tiukentunut ja olen hyllyttänyt säännöllisesti jäseniä, joita liputetaan toistuvasti hyvin syin. Näissä liputuksissa lienee takana viestiesi rajallinen sisältö (lähinnä referaatteja uutisista) sekä, vaikka tämä ei ole mikään kieliopin mekka tämä foorumi, ruokottoman suuri määrä kirjoitusvirheitä mikä tekee tekstistä vaikeaselkoista ja laskee foorumin tasoa.

19 tykkäystä

Multa myös sananen tähän keskusteluun, että olen itse myös hyllyttänyt joissain tapauksissa jäseniä määräaikaisesti jos viestien sisältö on todella vähäinen jatkuvasti tai ylipäätään sääntöjen vastaista :slight_smile: Kaikkihan haluavat loppupeleissä, että Foorumin sisältö pysyy laadukkaana - eikös näin? :hugs:

19 tykkäystä

Itsekin pistin merkille tuon ketjun. Lähinnä silmään pisti se, ettei sinne ole postannut kukaan muu ja että se luo yhdessä siivottoman kirjoitusasun kanssa roskaisen vaikutelman. Avauspostauksessa pelkkä referointi englanniksi sai aluksi koko ketjun näyttämään spämmiltä yhden henkilön toimesta. Avauspostauksilta on mielestäni lupa odottaa tavanomaista korkeampaa tasoa.

Nähdäkseni mikään viesti yksittäin tarkasteltuna ei kuitenkaan alita foorumilla yleisesti hyväksyttyä tasoa. Olen nähnyt heikomman sisällön läpäisevän seulan ongelmitta.

4 tykkäystä

Dyslektikot samalla porttikieltoon?
O Sancta simplicitas.
Muuten, oletettavasti kohta löytyy kiinnostusta muiltakin jäsenten puolesta tähän osakkeeseen…
Ainakin päivittäiset volyymit viittaa siihen.
Anteeksi korjaamattomia kirjoitusvirheitäni :wink:

Useiden liputusten takana lienee tapasi kopioida suoraan uutisartikkeleita kommenttiin, mikä tekee niistä pitkiä. Pituus ei itsessään ole ongelma (täällähän jotkut tykkäävät kirjoittaa oikeita esseitä vastauksissaan), mutta kun kopioit käytännössä suoraan muun henkilön kirjoittamaa sen koko pituudeltaan vastaukseen se eittämättä floodaa ketjuja nopeasti.

Yleensä referoidaan max. muutamia lauseita tai kappale uutisesta, ei koko pätkää. Ihmiset kyllä osaavat linkata uutisen auki jos haluavat lukea enemmän. :wink: Hienoa että jaksat kuitenkin kaivaa näitä uutisia aktiivisesti.

1 tykkäys

Aika erikoinen linjaus, että viestejä poistetaan/ihmisiä lokeroidaan kirjoitusvirheiden takia. Joillakin voi olla esimerkiksi ihan luonnollinen syy, että virheitä sattuu. Eduskunnassakin on ihmisiä töissä, jotka eivät välttämättä pysty lukemaan tai kirjoittamaan täydellisesti.

Tästä tulee kuva, että tämä on vain “täydellisten ihmisten” paikka. Aika moni sijoittamisella rikastunut on kuitenkin kaikkea muuta kuin täydellinen.

4 tykkäystä

Tietääkseni en ole referoinut kertaakaan koko artikkelia linkin kera!
Kiinnostavaa että haluat ylläpitää korkeatasoista ja akateemisesti oikeaoppista suomen kieltä kirjoitusvirheittä mutta itse käytät sanoja kuten “flodaa”. Luulen oppineeni jotenkuten suomea mutta sana ei löydy minun suomalaisesta sanakirjasta. Sitäpaitsi kirjoitusvirheet ovat mielestäni pienempi ongelma kun huonosti suomenettuja englantilaisia termejä ja lyhenteitä joita vilisee tässä foorumissa.
Kyllä on hyvä joskus astua alas hevosen selästä - sanonta englanniksi ainakin “get off your high horse”.

“Floodaus” on ihan vakiintunut termi nettimaailmassa/palstoilla, sille ei ole parempaa suomekielistä vastinetta.

4 tykkäystä

Joku, ilmeisesti Keisari on ottanut asiakseen mellastaa tällä liputtamisella.

Olen näköjään tehnyt virheen oltuani liian aktiivinen ja kuvitellut tekeväni ok avatessani maksumuurin takana olevaa asiaa…

Kyllä tämä minulle jo riittää…

Mielestäni kaikki tuollainen “jos vielä liputetaan niin en enää kirjoita”- uhriutuminen on ihan turhaa. Jos omista viesteistä liian iso osa päätyy liputetuksi niin ehkä olisi syytäkin siirtyä vähäksi aikaa ainoastaan lukemaan ja oppimaan. Minua ainakin kummastuttaa se, että joillain käyttäjillä saattaa olla jossain ketjussa muutaman tunnin sisällä kuusi viestiä, joista viisi on liputettuna, mutta silti joutavat tokaisut jatkuvat niin kuin mitään ei olisi liputettu.

Kuten aiemminkin todettu niin linkkeihin olisi syytä kirjoittaa oma mielipide tai lyhyt selostus siitä mitä linkki sisältää. Linkittämisen tarkoitus tulisi selvitä ilman linkin avaamista. Tarkoitus ei ole se, että nakataan vaan laiskasti jotain epämääräistä linkkiä kehiin kaikkien muiden luettavaksi ja muut sitten miettivät minkä takia kyseinen juttu on linkitetty ketjuun.

Iso peukku kurssien taivastelu- ketjusta. Sinne on helppo siirrellä turhat hämmästely yksittäisten firmojen ketjuista :slight_smile:

29 tykkäystä

Kenestä keisarista puhut? En muistaakseni ole liputtanut yhtään viestiäsi jos minusta puhut, muutenkin liputtelen aika harvakseltaan ja lähinnä “miksi kurssi rommaa/raketoi” tyyppiset viestit.

1 tykkäys

Voihan se niinkin olla että yksi sama (tai pari muutakin) ei pidä kirjoituksistasi, niin liputetaan.
En ymmärrä ettei ihmiset anna jonkun postauksen olla siinä ettei tarvitsisi leikkiä foorumipoliisia.
Mutta tärkeintä, miksei lähettää mielummin PM,n parilla sanalla jossa todetaan esimerkiksi että "postauksesi kuuluisi paremmin XX otsikon alle?
Minun mielestä se on pelkurimaista liputtaa nimettömänä.
Kai tämä mielipide suvaitaan julkistaa ilman toistuvaa liputusta?
Henkilökohtaisesti en koskaan aio liputtaa kenenkään postausta.

1 tykkäys

Kyllä nyt yksi liputus ja kerta hyllyllä istumassa on vähintään hankittava😁se karaisee😁

4 tykkäystä

Nyt olen tässä hetkisen seuraillut foorumin liputustoimintaa ja haluaisin tuoda oman kantani esiin.

Kaikkihan on varmaan huomanneet, kuinka paljon liputtelu on latistanut porukan mielialaa. Esimerkiksi Nokia ketjussa on ollut mukavan seesteistä ja rauhallista pitkän aikaa, kunnes tuli hype ja uusia lukijoita. Yhtäkkiä aikaisemmin ketjussa hyväksytty keskustelu ei enää kelvannutkaan. Nyt monet arvostamani nimimerkit on lähestulkoon savustettu ulos.

On suuri harmi jos esimerkiksi Nokia ketjussa kontributoineet @Lexus ja @Oxymoron_007 eivät enää linkkaa uutisia, kerro mielipiteitänsä tai muuten osallistu keskusteluun sen takia, että joku näkee tärkeämmäksi liputtaa viestit ‘luettavuuden’ takia. Ketjun luettavuus ei kärsi oikeasti juuri lainkaan siitä, että joku on laittanut asiallisen viestin tai maksumuurillisen uutisen kokonaisuudessaan. Ei ole kovin hankalaa scrollata uutisen ohi, jos ei ole aikaa lukea. Toki tykkäisin itsekin saada näihin uutisiin valmiiksi pureskeltuja ajatuksia ja tiivistelmiä, mutta ei normaalilla ihmisellä ole aikaa ruveta purkamaan jokaista viestiä palasiksi. Niinpä osa tyytyy boldaamaan tekstiä. Ehdottaisin, että liputuksiin ruvetaan soveltamaan tiukempaa regulaatiota. Olen varma, että keskustelua voisi moderoida ihmisläheisemminkin, liputus tuntuu varmasti todella henkilökohtaiselta hyökkäykseltä.

Ainiin, ja kaikkien olis varmaan välillä hyvä muistaa, että ei ne internetin keskustelupalstat ole niin vakavaa liiketoimintaa :slight_smile:

ps. Pidän moderointia hyvin tärkeänä asiana ja pääasiassa tällä foorumilla se toimii erinomaisesti (ehkä parasta moderointia missään)!

edit: ei kukaan kummiskaan ohita liputettua kommenttia, nehän ne ihmismieltä eniten kiinnostaa. Sen sijaan, että olankohautuksella ohittaa kommentin, niin nyt “täytyy” avata liputettu kommentti ja tihrustaa haalennettua tekstiä.

11 tykkäystä

Päädyin itse tänään samoille linjoille, mutta päinvastaisesta syystä. Viime vuonna täällä ylpeästi liputettiin kaikki turhat nollaviestit piiloon ketjuista ja sitä pidettiin yleisesti hyvänä asiana (mitä nyt vetyjengi saattoi vähän murista). Nyt käyttäjiä on tullut paljon lisää ja ketjut ovat täyttyneet Kauppalehti-tason viesteistä, joita ei enää automaattisesti liputeta pois vaikka liputusoikeuden omaavia käyttäjiä on moninkertaisesti!

Mikä pahempaa, moni ennen kovin laadukasta tekstiä kirjoittanut vanhan kaartin edustaja on gonahtanut ja päättää sen nollakommenttinsa lauseella “tämän saa liputtaa”. Sitten jos liputat ne syvästi kunnioitetun käyttäjän laittamat 5 copy paste spammiviestiä (tämä oikeasti tapahtui!), niin aletaan diivailemaan ja esittämään uhkauksia. Luulisi että kyseisillä käyttäjillä olisi itsekunnioitusta ja persoonaa sen verran että ymmärtäisivät miten naurettavalta näyttää ottaa kilarit jostain liputuksesta.

Onko täällä ylipäätään kenelläkään enää motivaatiota liputtaa nollaviestejä ja yrittää ylläpitää keskustelun korkeaa tasoa? Minusta on alkanut tuntua että tämä sota on jo hävitty ja että liputtaminen on pääsääntöisesti täysin turhaa ja aiheuttaa vain pahaa mieltä käyttäjien keskuudessa.

Mielestäni tänne voisi jo harkita premium-segmentin perustamista, jotta voidaan pelastaa se mikä on pelastettavissa.

30 tykkäystä

Alkaa kyllä vähitellen tämä liputtaminen ärsyttämään. Joku sankari katsoi asialliseksi hyllytyksen neljäksi päiväksi, katsoin historiasta, että reilusta 300 viestistä peräti 3 kpl on liputettu, mutta kaippa se oikeuttaa neljän päivän hyllytykseen :unamused: Viimeisin liputettu viesti oli sitä paitsi ihan asiallinen ja vastaus teknisen analyysin kurssiliikkeeseen.