Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Hyviä argumenttejä sinullakin Eka. Nämä on kai näitä kasvukipuja.

@Pohjolan_Eka Tarkoitatko premium-segmentilla esimerkiksi maksullista foorumia? Itse olisin kovin innostunut maksamaankin tälläisestä palvelusta. Vaiko, että premium-segmenttiin pääsee tietyllä “arvostus” tasolla? Arvostustason mukaan tehdyt rajaukset saattavat teoriassa heikentää sananvapautta, sillä valtavirtaa vastustavilla kommenteilla ei saa yhtä suurta tykkäys määrää.

Kimurantti kysymys. Inderesin foorumin analyyttinen ja lähes rakettivastainen tyyli on säilyttämisen arvoinen.

4 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen ja kumppanit, kuinka monta viestiä keskimäärin on viimeisen 6kk aikana kirjoitettu per päivä ja kuinka monta viestiä niistä kirjoitetuista on liputettu? Tästä saataisi prosentuaalista havainnollistavaa lukua, joka voisi antaa toista kuvaa siitä, että täällä ei enää voi kirjoitella kun kaikki liputetaan.
Jos dataa saa helposti, niin voi jopa verrata viimeisen vuoden ajalta, kuinka paljon viestien määrä on kasvanut per päivä ja miten liputettu osuus on muuttunut kun palstalle on tullut paljon uutta porukkaa.
Voipi olla että trendi on kasvava, mutta silti absoluuttinen määrä voi jäädä pieneksi ja täällä erilaisista itkupotkuraivareista voi saada väärän kuvan liputusten määristä.

Yksi asia olisi myös saada omaan profiiliin statistiikka (siinä missä siellä on tykkäysten määrä jne), josta kävisi ilmi prosentuaalisesti liputettujen omien viestien määrä per kirjoitetut viestit. Saisi vaikka itse seurata omaa kirjoitusten kehittymistä, jos alkuun foorumille tullessa se on ensimmäisten 6kk aikana vaikkapa 10%, niin 12kk päästä se olisikin vain 3% kirjoitettujen viestien määrästä. Aiheettomia liputuksiahan valvotaan joka tapauksessa enemmän tai vähemmän.

5 tykkäystä

Myönnän että tuo premium-segmentti oli heitto, koska se on lähtökohtaisesti Inderesin arvojen vastainen (sijoitustiedon demokratisointi) enkä siksi usko sen toteutuvan. Täälläkin moni parhaimmista keskusteluista tulee jo nyt käytyä yksityisviestein ja niihin keskusteluihin voi myös kutsua useita käyttäjiä, eli tämä toiminnallisuus on jo periaatteessa olemassa.

Pakollisen merkkimäärän nostaminen 100 tai vaikka 200 merkkiin saattaisi myös riittää siihen että ne laaduttomimmat viestit jätetään oman pään sisälle ja keskitytään kirjoittamaan täyttä asiaa.

7 tykkäystä

Lukekaas kaikki ketjun vaikka viimeisintä 30 viestiä. Liikaa liputuksia - liikaa KL keskustelua - liian tiukka moderointi - liian paljon uusia kirjoittajia jotka nakertavat korkeaa tasoa.

Ymmärrätte varmaan että näkemyksiä on aika paljon ja konsensusta ei ole.

Itse toivoisin että ns. todistetut asiakirjoittajat jotka ovat oikeasti tuottaneet arvoa palstalle saisi vähän enemmän siimaa, ehkä sihdin ei pitäisi olla ihan yhtä tiukka kuin uusilla kirjoittajilla.

10 tykkäystä

Itse en anna juurikaan arvoa palstalle ja tykkään erittäin paljon huumorista. Mutta silti mustakin on erittäin hyvä asia että täällä liputellaan (mm. Vähentänyt mun turhia viestejä). Jos tässä esim. Kävisi niin että turhia viestejä on enemmän kun asiaa voi käydä niin että nämä meidän rainmaker kirjottajat poistuvat ja se on taas ainakin mun lompakolle aikas kallis paukku…

Ja meiltähän löytyy kahvihuone sille mm. huumorille. :+1:

ps. Juhlapyhiksi toivoisi että muutaman surffitytön kauniit kaaret sais postailla… :sunglasses::beer:

2 tykkäystä

Hyvää keskustelua täällä.

@NEA: tässä kuukausitason statseja foorumilla.

Viestejä tulee nykyään n. 14 000 kuukaudessa. Pahoittelut hieman epäselvät graafit olen puhelimella.

Ja liputuksia noin 500.

Eli alle 4 % viesteistä liputetaan.

Ottaen huomioon räjähdysmäisen kasvun foorumilla, viestien määrässä yms. viimeisen 12kk aikana sanoisin, että suht hyvin täällä on onnistuttu pitämään tasoa mistä iso kiitos kuuluu aktiivisille palstalaisille.

16 tykkäystä

Tuota Premiumia on meilläkin sisäisesti palloteltu, mutta olen mm. itse argumentointi sitä vastaan sillä, että se voi luoda foorumille ”kahden kerroksen väkeä”. Ja jos meillä olisi suljettuja ketjuja, riittääkö Premium-jäsenien aika jakaa laadukasta sisältöä siihen ”toiseen” ketjuun?

Tuo jäsenten omat viestiketjut on myös hyvä pointti.

Merkkimääräähän viilattiiin yhdessä vaiheessa ylös, mutta se aiheutti myös paljon närää. Nykyinen 20 on ollut suht ok kompromissi.

7 tykkäystä

Olen samaa mieltä, tietty kunnioitus pitäisi olla niitä kohtaan jotka tuovat enemmän substanssia ketjuihin.

En sinällään kaipaa kunnioitusta mutta kyllä tässä yksi päivä nauratti kun joku liputti viestini Greenlane ketjussa. Olen sinne kontribuoinut ehkä 20 substanssiviestiä niin yksi jossa ei ollut, napsahti heti lippututkaan. No varmasti meni oikein ja sääntöjen puitteissa. Mutta itse kyllä tiedän ketkä ovat arvokkaita kontribuuttoreita ketjuissa joita seuraan ja heille on kyllä paljon suurempi toleranssi.

14 tykkäystä

Mietitäämpä tilannetta, missä moni hoitaa tänä päivänä kaiken älypuhelimella. Sieltä sitten Twitterin kautta tulee vastaan hyvinkin oleellista tietoa firmasta x. Käyttäjä ajattelee että jaampas tiedon forumille, niin muutkin voivat aiheeseen tutustua. Sitten tuleekin vastaan minimivaatimukset, vähintään x-määrä merkkejä, täydellinen lauserakenne, ei turhia lihavointeja ja lisäksi toki alle lyhyt ja ytimekäs referointi. Veikkaanpa että tieto jää siinä vaiheessa monelta jakamatta ja kohdeyleisö siirtyy hakemaan tietonsa sieltä, mistä sen nopeammin saa.

Enkä siis kannata mitään linkkispämmiä yleisesti, mutta otetaan esimerkiksi vaikka posari. Luetko mieluummin sen pelkän linkin täältä jopa vähän huonommalla ulosannilla vai muiden kanssa myöhemmin Kauppalehdestä samalla kun se mahdollinen vaikutus kurssiin on jo täysin syöty? Eli kumpi on se ykkösjuttu, informaatio vai x-määrä sääntöjä ja niiden valvominen? Jälkimmäisestä surullisena esimerkkinä toimivat kaikki roskalavat ja nettikirpputorit, joita on loppujen lopuksi x-kappaletta joka kylässä, kun mikään ei ole kellekään hyvä ja loppujen lopuksi ne tavarat kannetaan mieluummin roskiin kuin lähdetään niitä netissä kauppaamaan.

6 tykkäystä

Myös ylläpidolla tulee välillä huteja, kun liputuksia tulee kymmeniä päivässä ja useissa tapauksissa pitäisi lukea useita viestejä, jotta konteksti selviää. Suht hyvin muistan aktiivisimmat kirjoittajat, mutta muisti feilaa välillä. @Johannes_Sippola voinee yhtyä tähän vaikeuteen.

Mutta onneksi suurimmalla osalla on ymmärtäväinen ja hieman humoristinen asenne näihin liputuksiin.

12 tykkäystä

Olet varmasti oikeassa, mutta hankalaahan tuo on käytännön tasolla koska uudet käyttäjät ottavat vanhoista esimerkkiä ja kokevat varmasti epäreiluna jos liputukset kohdistetaan pääsääntöisesti uusiin käyttäjiin.

Haluaisin tähän kohtaan siteerata nyt erään ansioituneen keskustelijan äskettäistä viestiä: ping @Meri, sinulta varmaan löytyy joku hyvä kommentti tähän keskusteluun :wink:

Liputtamalla heikkolaatuiset viestit pidetään keskustelun taso korkealla, jolloin ketjuihin ylipäätään kannattaa kirjoittaa. Jos keskustelun taso heikkenee vielä nykyisestä niin yhä useampi siirtyy yksityisviesteihin/yksityisketjuihin, koska ei ole mitään järkeä kirjoittaa pitkää viestiä jos sen perään tulee 20 onelineria kurssiliikkeistä ja ATH-lukemista. Toisaalta jotkut käyttäjät eivät tykkää tiukasta liputuslinjastakaan ja lopettavat ketjuihin kirjoittamisen sillä perusteella. Kaikkia ei siis voi mitenkään miellyttää, mikä on harmillista.

9 tykkäystä

Alunperin luulin, että tämän foorumin mahtava taso liittyi siihen, että tämä oli 200 €/vuodessa maksava Premium ominaisuus! En vastustaisi!

3 tykkäystä

Olen ehdottomasti lähtökohtaisesti tiukan liputtamisen kannalla ja että viestien pitää sisältää asiaa. Sitten on aika pienen porukan yritysketjuja jossa tietty aktiiviporukka. Silloin on hyvä olla pelisilmää jos jotain erityistä on yrityksessä tapahtunut ja sitä vähän ventiloidaan.

9 tykkäystä

Mun mielestä liputtajien määrää pitäisi nostaa ennen kuin menee piiloon. En tiedä mikä raja on nyt mutta rima on liian alhaalla. Siihen vielä että jokainen tykkäys vaatii kaksi liputtajaa lisää

Olen myös huomannut että liputusta käytetään kateuskorttina tiettyjä kirjoittajia kohtaan. Siihen auttaa jos minä vaikka liputan 10 Meren viestiä niin ylläpito arvio että onko kyse kiusaamisesta vai asiallisesta liputuksesta.

Kiusaamisesta bannia. Liputtaminen voi olla kiusaamista. Siihen pitää olla nollatoleranssi.

5 tykkäystä

Avaatko vähän mitä tuolla Meri esimerkillä haet? Itse ainakin (ja varmasti moni muukin) lukisin mielelläni kokeneempien käyttäjien perusteltuja oletuksia kurssien kehittymisestä. Toki edelleen senkin jälkeen vastuu on kuulijalla ja siksi mielestäni tuollaiset viestit vaativat huomattavasti enemmän sisältöä kuin aiemmin esimerkkinä antamani posaritiedotteen jakaminen.

3 tykkäystä

@Meri ja hänen ympärillä pyörivä keskustelu kahvihuoneessa olivat yksi syy miksi perustin tämän ketjun. Hän on eräs keskustelupalstan johtavista vetyasiantuntijoista, yksi eniten kanssasijoittajille ylituottoja luoneista keskustelijoista ja samalla varmaan yksi kovimpia kirjoittajia keräämään lippuja lyhyillä ja hieman oudosti kirjoitetuilla viesteillään :grin: Aikaisemmin hän jakoi kovin mielellään näkemyksiään, mutta liputukset ovat ilmeisesti vähentäneet motivaatiota jakaa vetysalaisuuksia foorumin liputtajille ja ne parhaat jutut ovat siirtyneet yksityisviesteihin. Mieheltä varmaan löytyy hyvää näkemystä tähänkin aiheeseen.

13 tykkäystä

Taannoin oli kyllä kovaa liputus intoa joissain Vety ketjussa kun siellä juteltiin ekaa kertaa viikkoihin, mutta siitä on aikaakin paljon. Kyllä arvostan @meri paljon tuolla puolella! Yleensäkin koko energia ketjujen alkuvaiheessa oli todella mahtava apu päästä alkuun ja hyvää keskustelua! Toki käyttäjiä oli jotain 10-15 kpl.

11 tykkäystä

Tästä nousee mieleeni hankala pähkinä purtavaksi…

Keneltä sallitaan viesti / “uutinen”, jonka sisältö on vain ja ainoastaan tavoitehinnan määrittely, ts. osakkeen tulevan hinnan ennustaminen?

Jos kyseessä on Mr. Nönnönnöö, jonka titteli on analysti, hänen tavoitehintansa on sellaisenaan arvokkaana pidetty tieto / linkki foorumiin.

Jos taas joku foorumin käyttäjä (tähän helppona esimerkkinä @Meri, jonka energia-alan tuntemusta ja jopa uskomattomalta tuntuvaa kykyä hahmottaa lähitulevaisuuden tapahtumia ja niiden vaikutusta asianosaisten osakkeiden kurssiin on jo monia kertoja saatu todistaa), on hänen maalailunsa osakkeen hintakehityksestä turhaa spämmiä,.joka liputetaan välittömästi palstan tasoa laskemasta.

Millä näytöillä tulevaisuutta saa arvailla euromäärineen kaikkineen, ja miksi foorumin käyttäjäpiirin ulkopuolelta luettu tieto on lähtökohtaisesti arvokkaampaa?

Hankalaa…

7 tykkäystä

Pitäiskö muutamalle erikoisosaajalle laittaa “industry expert” plakaati nimen viereen? :slight_smile: Tämä oli mielestäni sitten hiukan hauskasti kirjoitettu.
ja vain ystävyydellä ja kunnioituksella.

7 tykkäystä

Melko uutena forumilaisena haluan tuoda oman näkökulman tähän keskusteluun. Liityin foorumille joskus loppukesästä viime vuonna ja huomasin heti miten paljon arvokasta tietoa tänne kirjoittavat aktiivit jakavat. Monellakaan yksittäisellä ihmisellä ei ole aikaa seurata asioita niin laajasti ja monipuolisesti kuin tällä yhteisöllä, joten jokaisen pitäisi antaa heille hieman kunniaa sekä mielestäni katsoa välillä sormien läpi myös vähemmän asiapitoisia viestejä. Ainoa palkinto mitä tästä vaivannäöstä heille on tätä kautta tarjolla, on kiitokset viesteihin - sekä tietysti pääsy myös toisten käyttäjien jakamaan sisältöön.

Itse olen pyrkinyt pysymään ”pois jaloista” ja kommentoimaan vain silloin kun on jotain oikeasti sanottavaa. Olen viime aikoina huomannut hieman vähemmän merkityksellisten viestien määrän kasvua, ja samalla valitettavasti joidenkin aiempien aktiivikäyttäjien asiaviestien (kuten @Meri) määrän vähentymisen liputtamisten johdosta. Toivottavasti liputuskäytäntöön saadaan pian jokin muutos ja palautettua vielä muutaman kuukauden takainen hyvä ja innostunut henki. Ja samalla estettäisiin arvokkaiden tietojenbongailun siirtyminen muille, yksityisemmille alustoille.

Olen foorumilta saatujen tietojen perusteella tehnyt useita sijoituspäätöksiä (röyhkeästi siis peesannut :innocent:) ja onnistunut keräämään varsin mukavaa tuottoa, mikä olisi todennäköisesti jäänyt pelkästään oman ajankäytön resurssien varassa huomattavasti pienemmäksi. Kiitos siis vielä tässäkin ihan jokaiselle aktiivisesti uutisia, huhuja ja mielipiteitään ilman kiihkoa jakaville käyttäjille!

Oma ehdotukseni parannuksen suhteen on, että aktiiviset kirjoittajat ansaitsisivat jotain tasoja tai pisteitä, jolloin liputtamiseksi tarvittaisiin useampi ääni mitä korkeampi kirjoittajan taso on. Aiheettomista liputuksista otettaisiin liputusoikeus määräajaksi pois ja näin estettäisiin ”kostoliputukset”. Lisäksi useammasta aiheellisesta liputuksesta poistettaisiin kirjoitusoikeus määräajaksi, ja toistuvista rikkeistä vaikkapa kolmannella kerralla lopullisesti.

Tämä on niin arvokas yhteisö ettei pilata tätä!

22 tykkäystä