Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Kaippa se on ollu sallittua antaa perusteltuja targettihintoja kaikilta? varsinki jos targetit on joskus myös alaspäin, jos näin niinku analyytikoihin vertaa…

1 tykkäys

Jepukan kommenttiin helppo yhtyä. Itse olen aina haaveillut sellaisesta mentorista joka saisi maalaisjärkisesti avattua sellaisia verhoja jonne en osaisi itse kurkkia tai uskaltaisi. Sijottanut olen kyllä jo 90 luvun lopulta asti. Salaa ja hiljaa, arvaten ja järkeillen.ihan jees on mennyt. Meri nyt kyllä juuri tähänkin sopiva henkilö, sama vaikka pari sanaa arabiaa luen senkin kahteen kertaan.Hienoa kun on intoa jakaa asiaa jonka hallitsee ja selkeää innostusta piisaa. Onhan teitä tosiaan monta muutakin. Omat jutut ei tuolle tasolle yllä ja koitankin pysyä sopivasti kuulolla, mut pikku osallistuminen jees, jos sitä rohkaistus joskus jonkin näkemyksenkin jakaa😁

6 tykkäystä

No vaikka on millainen ”industry expert” tai kokenut kirjoittaja, niin joku Fuelcellin kurssinousun ennustaminen on aivan pelkkää arpapeliä. Meriltä toki tulee paljon todella arvokasta infoa, ei siinä mitään.

Niin tuo keissi tuolla FuelCell Energy ketjussa viimmevuonna oli kyllä aika legendaarinen :grin:. Mistä tämäkin ketju sai alkunsa. Siinä ketjussa oli tuotu kyseisen firman asioita niin tekniikan kuin tulevaisuudenkin suhteen hienosti esille ja kaikki jotka sitä oli seurannut sai varmasti arvokasta tietoa omaan tekemiseensä. Ja jotkut jopa jonkun verran myös pääsivät tekemään omilla päätöksillään tuottoa. Eli keskustelu oli minun mielestä hyvinkin rakentavaa ja toisia tukevaa pääsääntöisesti. Hyvä henki päällä :slightly_smiling_face:. Sitten astui kuvaan tämä liputtaminen joka ei ollut aikaisemmin missään määrin keskusteluissa mukana. No jokainen voi ihan itse käydä lukemassa kyseisen ketjun viestit vaikka viimmeisen kuukauden ajalta ja todeta että mihin tuonkin ketjun sisältö on mennyt :roll_eyes:. Henkilökohtaisesti tämä liputus asia ei minua haittaa. Harmittaa vain miten sillä saadaan hyvä henki ketju toisensa jälkeen tapettua. Välistä tuntuu että se kait näissä liputuksissa on se tarkoituskin… mutta niinhän ei voi olla. Jatketaan nyt vain tuolla eri osioissa kirjoittelua ja tiedon jakamista :slightly_smiling_face:…tällä liputus keskustelulla ei kyllä tuo yhdellekään ukolle euroakaan tilille. Tilin teko kait se on tämän sijoittamisen tarkoitus :grin:

33 tykkäystä

Nyt tulee täysin offtopic kommentti mutta pakko ottaa kantaa omalta osalta että ei todellakaan ole varaa foorumille menettää meidän parhaita sisällöntuottajia.

Mulla ei ainakaan oo siihen varaa! nimim. +200% peesaaja :cold_sweat:

Toivoisin että foorumin ylläpito tekisi asialle jotain, esimerkiksi katsoisi käyttäjät jotka näissä ketjuissa erityisesti uusiutuvan energian yhtiöiden osalta liputtaa tiettyjä käyttäjiä esim. Meriä ja suoraan bannia vaan, eiköhän täällä ole yhtenäinen näkemys siitä keiden tuottama sisältö on arvokasta yhteisölle, itse en valitettavasti tähän kuulu mutta arvostan todella suuresti kaikkia jotka sisältöä tuottaa. Omalta osaltakin välillä häröilyviestejä tullut mutta pikkuhuilin jälkeen skarpattu taas mitä oksentaa, kuitenkin arvostan ja äänestän ehdottomasti meidän arvokkaimpien sisällöntuottajien puolesta!

Ja aivan sama onko viesteissä pilkku väärin lauseissa, tämä ei tiedon laatua vähennä, ja jos se avoin tiedon jakaminen mitä täältä itse kukin saanut ja varmasti myös mukavia tuottoja tehnyt tapetaan niin on todella sääli…

Mielestäni @jepukka666 on erittäin hyvä ajatus yllä koskien aktiivisia kirjoittajia, ja tähän päälle katsoa nuo liputtajat ja antaa huilia. Itse vahvasti kyseenalaistan että esim. vetyketjuissa liputtajat on niitä jotka aktiivisesti seuraavat ja käyttävät saamaansa tietoa, eli varmasti kateellisuus tai muuten vaan trollaaminen syynä tähän.

4 tykkäystä

Kiva olisi saada statistiikkaa ketkä liputtavat. Voisin kuvitella, että jos liputusoikeus olisi vain “aktiivisilla” jäsenillä, tuokin poistaisi ainakin hieman turhia liputuksia.

Konkari-tasosta ylöspäin voi liputtaa.

Ja edelleen muistutan, että suurin osa liputuksista osuu täysin naulan kantaan ja liputtaminen helpottaa valtavasti moderointia.

14 tykkäystä

Olen huomannut että täällä liputetaan jos ketjussa esitetään kysymys joka käsittelee hieman laajempaa kokonaisuutta. Vaikka ei suoraan kysytä kyseisen ketjun yhtiöstä, voi se silti koskea yhtiötä. Aina ei näköjään nähdä metsää puilta.

Missä tuo kuhunkin ketjuun soveltuvan viestin raja menee? Voisiko ne viestit vaikka sitten kääntää kahvihuoneeseen, miksi ne pitää liputtaa ja poistaa vaikka eivät ole millään tavoin asiattomia?

Tuohon pitää ylläpidon panostaa enemmän, että siirtää viestin. Joskus kovassa tohinassa se jää tekemättä ja siitä risut minulle.

4 tykkäystä

Olen tällä palstalla suht tuore käyttäjä enkä edes mitenkään aktiivinen kirjoittaja, ja suhtaudun osin senkin takia ehkä vähän toisin kuin pitempiaikaiset ja aktiivisemmat. Tää on miulle lähes yksinomaa tiedon ja osaamisen kerryttämisen väline, ja arvokas sellainen, ei sosiaalisen elämän jatke.

Pidän “toiset säännöt aktiiveille”/“aktiiveille immuniteetti liputuksia vastaan”-ajatusta hankalana. Vaikka asiantuntijuuteen perustuvana yhteisönä lähtökohtaisesti tietämyksestä ja sen innokkaasta jakamisesta saakin ansioita (ja se on ihan oikein), antaisi meritoituneille palstan säännöistä erivapauksien antaminen ristiriitaisen viestin uusille käyttäjille. “Jos aktiiviset ja tykkäyksiä kirjoituksillaan keräävät käyttäjät voi hehkuttaa ATH-lukemia tai heittää muuten vähemmän asiapitoisia kommentteja, miksen minäkin saisi tehdä niin?”

Samoin kirjoitusvirheistä “sakottaminen” ei kuulosta hyvältä ajatukselta, kaikille suomi ei ehkä ole äidinkieli, tai on lukihäiriö tms. Kyllä miullekin yhdyssanavirheet yms ja holtiton anglismien käyttö sattuu silmiin, mutta en oo missään vaiheessa edes kuvitellut että se olis peruste liputtaa viestejä. Sitäpaitsi tykkään ite(kin) kirjoittaa puhekielisemmin epävirallisemmissa yhteyksissä kuten täällä :smiley:

Jotenkin voisin kuvitella, että jos kostoliputukset (uhriutumisista arvaan että sellaistakin tapahtuu) ja kiusaaminen onnistuittaisiin kitkemään, liputus ei enää olis niin iso ongelma että kenenkään oikeasti asiaa kirjoittavan aktiivin tarviis siitä vetää hernettä nenään. En tiedä saako sellaista tietoa kaivettua mistään, mutta noi molemmat kategoriat pitäis pystyä bongaamaan jos liputtaja-liputettava -parit saa esiin: Jos käyttäjä A jatkuvasti liputtaa paljon käyttäjän B viestejä muttei juuri muuta, ei liputtamisen syy ehkä oo pelkästään B:n viestien sisältö - paitsi jos ne on oikeasti silkkaa :poop:. Joka tapauksessa, jatkuvista turhista liputuksista kyllä sietää tulla penaltia (mielellään liputtamisen estämisen muodossa) siinä missä sääntöjen vastaisista kirjoituksistakin.

Ei oo moderointi kyllä helppoa…

4 tykkäystä

Ei tässä risuja olla kellekään antamassa. Toivon malttia niihin liputuksiin tilanteissa joissa kyseisen threadin yhtiötä ei suoraan ole mainittu.

1 tykkäys

Ihan hyvin te vedätte. Iso savotta moderoida jotain foorumia… Eikä varmaan mitenkään erityisen palkitsevaa.

Ehkä täällä vaan kaikkien kannattaa koittaa omaa liputteluaan ja kirjoittamista hiukan moderoida, mutta pelisilmääkin pitäisi olla. Ei tietysti joku uusi voi tietää millaista kontribuutiota jollain pitkään täällä olleella voi toisille olla joistakin viesteistä. VARSINKIN JOS EI OLE LUKENUT KETJUJA alusta asti.

13 tykkäystä

Huomenta Foorumilaiset ja @Verneri_Pulkkinen ekaksi pahoittelut suhteellisen hitaasta vastaamisnopeudesta - eilen oli paljon hässäkkää, ja tänään myös tenttiluku edessä edelleen - mulla on Perimä ja Kehitys -kurssin lopputentti perjantaina. Tärkeää keskustelua täällä, johon nyt koitan tuoda omia näkemyksiä moderaattorina. Käyn viestejä läpi nyt kronologisessa järjestyksessä, joten pahoittelut jos jäsentely menee sekavaksi :slight_smile:

Ekaksi @Boomer sellainen sananen, että toi Nokia-ketjun tapaus lienee sen verran erityinen tapaus, että se käsitellään ihan erikseen omana asiana. En itse moderaattorina muista kuin yhden tapauksen, joka edes liippaa läheltä tällaista “luettavuus” ongelmaa. Näin muuten kiitos paljon palautteesta!

Jaan itse moderaattorina @Pohjolan_Eka ensimmäisen kappaleesi huolen tietyiltä osin. Yksi osittainen ratkaisu tähän on toki se, että lippua vaan heilumaan nollakontenttiviesteihin! Mä oon joitain harvoja nollakontenttiviestejä kerennyt poistaa ennen niiden liputtamista (sellaisia täysin selviä tapauksia), mutta usein toki skenaario on se, että liputtaja on nopeampi kuin minä, ja nään viestit nopeammin liputusten kautta (sama pätee varmasti myös @Verneri_Pulkkinen tapauksessa!) :slight_smile:

Kakkoskappaleesta jaan myös selkeän huolen. Olet sitten konkari, joka on ollut Foorumilla perustamisesta lähtien, tai uusi Foorumilainen, niin jos viestisi päättyy “tämän saa liputtaa” tai johonkin vastaavaan, niin miksi edes lähetät tämän viestin? En tiedä kuinka tarkasti viittaat nyt uhkailuun, mutta muistakaa, että minkäänlainen uhkailu Foorumilla todellakaan ole sallittua, ja tuollaisia tapauksia saa ja pitääkin tulla selvittelemään ylläpidon kanssa.

Kolmoskappaleesta pikainen huomio ennen kuin jatkan kakkoskappaleeseen kuuluvaa asiaa @Seinakadun_Keisari:n viestin kautta (vastaan ohessa myös @NEA:lle) : Kyllä nollaviestejä liputetaan aika hyvin minun mielestäni vielä toistaiseksi, ja tämä on helpottanut mm. minun työtäni todella paljon (kiitos siitä!). Kaikista haastavin osuus minulla moderaattorina on se, että joudun arvioimaan ajoittain, että pitääkö viestit vaan siirtää muualle, vai poistaa kokonaan. Tässäkin toki olen parhaani yrittänyt, ja varmasti viestihistoriastani pystyisitte kaivamaan useita viestittelyketjuja, jotka olen siirtänyt vain toiseen ketjuun, ja liputukset itsessään eivät ole aiheuttaneet harmia :slight_smile:

@NEA tää statistiikka on saatavilla ylläpitäjillä (liputettujen viestien määrä per kirjoitutetut viestit muistaakseni, ja vähän muutakin statistiikkaa). Tän integroiminen käyttäjien profiiliin lienee haasteellista, koska kyse on Discoursen platan ominaisuudesta (@Yu_Gong, ootko samaa mieltä asiasta?). Aina toki voi yrittää keksiä jotain ratkaisua asiaan! Ja vielä: Kyllä aiheettomia liputuksia valvotaan, ja kyllä minä ainakin seuraan aktiivisesti ketkä liputtavat mitäkin, ja miksi :slight_smile:

Sitten takaisin @Pohjolan_Eka viestin kakkoskappaleen asiaan tämän @Seinakadun_Keisari viestin kautta! Tää on mulle ainakin varmaan yksi haastavimmista jutuista käsiteltäväksi moderaattorina, koska ainakin mun mielestä lähtökohta on aina se, että säännöt on samat kaikille. Anteeksi kielenkäyttö, mutta vaikka olisit kuinka konkari, niin ei se anna oikeutta kirjoittaa paskaa sisältöä yhtäkkiä. Ihan sama juttu minulla moderaattorina: Vaikka olen moderaattori, niin en silti voi mennä esimerkiksi Sievin ketjuun pumppaamaan kurssia ja virnuilemaan kaikille tuotoillani jälkeenpäin. Kaikki ymmärtävät, että tuollainen toiminta olisi 1) Lainvastaista, josta @Verneri_Pulkkinen ja kumppanit hankkisi mulle isot sanktiot, ja 2) Täysin asiatonta ja nollasisältöä (tuotoilla virnuilu). Toki koska mainitsemasi “sihti” on toki mukautuva, niin minun tehtävä moderaattorina on arvioida sitä, että sallitaanko esim. arvostetulta käyttäjältä yksi tai muutama tms. vähäisen lisäarvon viesti tiukan asian väliin esimerkiksi kurssinousun/-laskun keskellä.

Nyt sitten @LakeBoodom viestiin. Substanssia todella paljon luovia kirjoittajia kohtaan pitää toki olla kunnioitusta - täysin samaa mieltä tästä. Mutta sen ei minusta pidä tarkoittaa sitä, että enemmän substanssia luovat kirjoittajat saavat kirjoittaa nollasisältöäkin välillä täysin ilman mitään seurauksia, kun samaa aikaa uusia jäseniä ohjataan täysin pois tällaisesta kirjoitustavasta. Ja liputuksiinkin on olemassa vaihtoehtoinen näkökulma mielestäni: Varsinkin mun tapauksessa kun mä poistan suoraan nollaviestejä, niin jos vaikka vaan hyväksyn liputuksen (eli vaan niin, että viesti “jää piiloon”), niin etenkin kokeneemmat kirjoittajat voi ottaa sen sellaisena signaalina, että tsekkaa ettei keskustelu lähde liikaa sivuraiteille, ja mitään vahinkoa ei ole tapahtunut :slight_smile: Sellainen ystävällinen muistutus keskustelujen väliin :hugs:

Yhdyn tähän Vepun kommenttiin kyllä - itse ainakin yritän aina lukea pitkällekin taaksepäin ketjua, jos on haastava liputus arvioitavana!

Muistakaa, että ylläpitohan päättää liputuksen arvioinnin yhteydesä, että meneekö liputuksen myötä viesti piiloon vai ei ts. voimme hylätä liputuksia, sivuuttaa niitä, tai hyväksyä ne :slight_smile: Toki tällä hetkellä raja viestin piiloon menemisellä ainakin tietyn (Discoursen plattaan sisäänrakennettun) kokemustason käyttäjillä raja taitaa olla kaksi hyväksyttyä liputusta, että viesti menee piiloon. Kiusaamisesta ehdottomasti bannia, tästä olen samaa mieltä, mutta tällaista en ainakaan itse ole moderaattorina vielä havainnut, vaikka itse tarkoin silmin tällaista seuraan. Kyllä niissä liputuksissa, jotka ylläpito hyväksyy, on joku pointti myös, eikä kyse ole pelkästään yksittäisen käyttäjän kiusanteosta. Jos noista haluaa keskustella, niin tämä ketju on juuri sitä varten! :hugs: On jokaisen käyttäjän vastuulla myös pitää huolta, että omat viestit pysyvät Foorumin sääntöjen puitteissa, “konkariudesta” riippumatta.

Valitettavasti @smuusmuu suurilta osin vetyketjuissa laitetut liputukset ovat olleet täysin asiallisia, eli mitään trollaamista ei ainakaan siellä ole havaittavissa. Toistan: Ylläpito tietää kyllä ketkä siellä liputtavat ja mitä, ja jos liputtamista väärinkäytetään, niin tähän kyllä puututaan. Vaan sen takia, että ollaan tekemisissä vetysektorin, EV-sektorin tms. kanssa, ei voi saada mitään erioikeuksia Foorumilla - Foorumilla ketjusta riippumatta pätee aina samat säännöt.

Komppaan tässä edelleen täysin Vepua!

Tähän olen ainakin itse todella pyrkinyt panostamaan, ja @Verneri_Pulkkinen teidän lisäksi lienee hyvä arvioimaan, että olenko onnistunut siinä! :slight_smile:

Kiitokset vielä @viljo palautteesta :heart: Tuohon @viljo:n vikaan kommenttiin lienee hyvä päättää myös tämä viesti, muistakaa seurata myös omaa liputteluanne ja kirjoittelua etenkin! Pidetään Foorumi siistinä ja laadukkaana - juuri sellaisena kuin se on aina ollut! :hugs:

26 tykkäystä

Tarkoitin hieman eri asiaa tuolla “siimalla” mutta täysin samaa mieltä tuon kanssa.

Tavallaan ajattelen sitä samalla tavalla kuin ajokortin harjoitteluvaihetta (80-lätkäläiset silloin joskus), silloin oli tiukemmat säännöt ja piti tavallaan ansaita paikkansa muiden autoilijoiden seassa ennenkuin pääsi nauttimaan “vapauksista”.

6 tykkäystä

Itseäni ärsyttää koko liputtaminen ja miten käsistä se on lähtenyt. Jos joku noboby kirjoittaa edes hieman aiheen ohi menevän tekstin, jossa olisi kuitenkin ihan ok pointti se on samantien liputettu ja samaan aikaan joku aktiivi saa spämmätä täyttä nolla sisältöä moneen ketjuun ja kerää vain tykkäyksiä. Täysin samat säännöt jos on kaikille niin kai se turhanpäiväinen liputtaminenkin sitten olisi ok.

2 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/porssien-suunta/117/10369?u=eepert

Tämä viesti liputettiin äsken hetkeksi… Viesti palautettiin mutta minkäköhän takia liputus tapahtui ylipäätään?


Huumori on suotavaa, eikös? :face_with_monocle:

Itse symppaan hieman uusia kavereita joiden avausviesti ei ihan osu foorumin henkeen ja lippu heilahtaa heti ensimmäiseen viestiin. Toki heille menee se liputusinfo mutta uskon että voimme hyvällä opastaa heitä pikaisella viestillä foorumin yleisestä etiketistä itsekin. Tarkoitus ei ole leikkiä moderaattoria mutta jos tuollaisen huomaan ja mulla on ylimääräistä aikaa 30sek niin miksipä ei.

5 tykkäystä

Tuossa lienee ollut syynä se, että “pörssien suunta”-ketjussa tavoite on syvällisempään analyysiin ja eri tekijöihin jotka voi vaikuttaa isossa kuvassa pörssin käyttäytymiseen. Ei siis yksittäisten tavanomaisten muutosten päivittelyyn vaan isompiin linjoihin.

Avasin tällaisille tuon “kurssien ja muutosten taivastelut ym”-ketjun, katsotaan jos se ottaisi tuulta alleen.

4 tykkäystä

Näin. Myös karhunpesän on linjattu olevan sopiva paikka lyhytjänteisempään pulkkamäen kauhisteluun. Nimimerkillä -5 % ei oikeuta edes salkun bottom 15 listalle tänään, eivätkä jenkkipörssit ole vielä edes avanneet :smiley:

3 tykkäystä

En ymmärrä, miksi jengi närkästyy niin paljon liputuksista. Jos et ymmärrä miksi viestisi liputettiin tai poistettiin, täällä voi kysyä ja syytä varmasti avataan. Jos saat koko ajan lippua, niin voi olla, että vika löytyy peilistä eikä ilkeistä liputtajista ja moderaattoreista. Mene eteenpäin ja ota oppia seuraaviin viesteihin, ei sitä tarvitse ottaa henkilökohtaisena hyökkäyksenä.

Ja jos olet koko ajan eri mieltä moderointilinjauksista, niin totta tosiaan - joku toinen foorumi tosiaankin olla sinulle parempi paikka.

En tiedä yhtään nettifoorumia, joka olisi parantunut löyhemmällä moderoinnilla - päinvastaisia esimerkkejä on taas loputtomasti.

Foorumin hyvä taso pysyy yllä sillä, että kaikki miettivät ennen viestin lähettämistä, että mitä juuri tämä viesti antaa muille. Kun kaikki näkevät hieman vaivaa viestiensä eteen, syntyy paremman keskustelun kierre.

14 tykkäystä