Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Tässä on nykyisen keskustelukulttuurin ongelma laajemminkin. Ei malteta kuunnella (keskustelupalstoilla lukea) mitä toisilla on asiaa saatika että pysähdyttäisiin miettimään mitä toinen mahtaa tarkoittaa.

Tämä on juuri sitä oma nokka ja mielipide edellä maailmassa menoa, joka saa nykyisen elämänmenon näyttämään niin huonokäytöksiseltä ja kiireiseltä.

Miksi ihmeessä kukaan edes tulee keskustelupalstalle kirjoittelemaan, jos toisten mielipiteet eivät kiinnosta? Itse ainakin koen olevani täällä ensisijaisesti oppimassa muiden kokemuksista, en tuputtamassa omia näkemyksiäni.

Ja onhan tuossa ajatuksesi logiikassa jotakin onnahtelevaa, voin yllätykseksesi kertoa, ettet tuhlaa aikaani jos luet viestejäni.

Mitä otsikon aiheeseen tulee, olen sitä mieltä, että nykyiset liputuskäytännöt ovat oikein toimivia. Olen liputtanut kaikki aiheen vierestä menevät mukahassuttelut joita olen löytänyt, ja niitähän riittää. Ylläpito sitten päättää mitä niille tekee.

Toki täytyy muistaa että tämä on vain yksi internetin monista keskustelupalstoista eli asiasta ei saa tehdä liian tähdellistä.

18 tykkäystä

Poistin viestin. Jatkan lukijana :+1:

4 tykkäystä

Tämä voi päteä myös niihin lyhkäisiin mukahassutteluihin. Edelleen, pitkä viesti ei vielä tarkoita automaattisesti sitä että se tuo sisältöä keskusteluun.

Vähän epäselvää ainakin itselleni on tämä bännäys ja liputus, itse huilasin pari viikkoa ja katsoin että kolme liputettua viestiä oli viikkoa ennen bänniä, joissa oli kymmeniä tykkääjiä, mutta liputus, ilmeisesti joku automaattinen liputusraja tuli täyteen ja bänni tuli “roskapostia” kaneetilla ? toisen roska on toisen tiedonjyvä ?

3 tykkäystä

Tosiaan ei tuo viesti yksittäisenä minua häiritse ja varmaan monia muitakaan, mutta jos näitä aletaan kirjoittamaan enemmän näihin yhtiöketjuihin, niin sinne alkaa tulemaan paljon niitä ja varsinaiset muut informtiiviset asiat voi hukkua etenkin aktiivisissa ketjuissa. Tuo viestisi olisi nimenomaan hyvä esim kahvihuoneessa, tai muutamassa muussakin ketjussa, ja en halunnut viestiä erityistä negatiivisuutta kirjoitustasi kohtaan.

Toivottavaa olisi, että palautteet otetaan asiallisesti vastaan mikäli ne on yritetty asiallisesti antaa. Ei täällä ole tarkoitus tahallaan huljentää porukkaa vaan kunnioittaa foorumin yleisiä periaatteeita ja sääntöjä. Ei näitä kannata liian vakavasti ottaa ja esim tämän palautteen takia alkaa murjottamaan tmv.

3 tykkäystä

Onkohan ne liput tullut sitten samana päivänä tai tuntina vai mikäköhän logiikka olikaan lipuilla ja banneilla? Kolme lippua ja siitä bannit kuulostaa melko kovalta automaattitoiminnoksi.

1 tykkäys

Näyttää tuon profiilin lokin perusteella 3na päivänä, vähän minä tuosta nokkiini otin siis mieleni pahoitin (joutui vain K-Lehden forumilla kommentoimaan :see_no_evil:) :joy:

ehkä joku muu syy ? joku palstapoliisi voisi kertoa toki niin tietää välttää jatkossa

2 tykkäystä

On muuten snadisti ärsyttävää vastailla pitkästi viesteihin, jotka sitten heti vastauksen jälkeen liputetaankin pois ketjuista. Spinnova-ketjukin alkaa kohta näyttämään pelkältä mun yksinpuhelulta.

Ihan yleisellä tasolla toivoisin muutenkin, että liputukset säästettäisiin niille oikeasti tyhjänpäiväisille viesteille ja vähänkään asialliset viestit jätettäisiin paikoilleen. Vähän tavallista heikomman viestin poistaminen keskustelun välistä heikentää keskustelun tasoa enemmän kuin se itse viesti.

1 tykkäys

Noi viestit on @JK-32 siirretty oikeaan ketjuun, koska ne ei kuulu Spinnovan ketjuun laisinkaan. Katsoin, että sun viestisi (vaikkakin oli vain vastaus toiseen viestiin) liittyi kuitenkin hyvin Spinnovaan, ja siten sen oli hyvä olla ketjussa. Ei aleta floodaamaan yhtiöketjuja esim. IPO-teknisillä kysymyksillä tai muulla sinne kuulumattomalla viestittelyllä - se ei palvele Foorumin tarkoitusta, eikä myöskään sijoittajien etua, varsinkin kun tällaisille keskusteluille on oma paikkansa Foorumilla (esim. yleinen IPO-ketju ja muulle juttelulle kahvihuone).

8 tykkäystä

Olet pointtini ytimessä. En olisi koskaan kirjoittanut ketjuun hyvin sopivia viestejäni, jos vähän keskivertoa heikkotasoisemmat kommentit eivät olisi antaneet niille sytykettä. Hyvässä keskustelussa jokainen kommentti ei ole erinomainen, vaan sinne väliin mahtuu keskitasoa heikompiakin kommentteja.

1 tykkäys

Anteeksi nyt vain, mutta eihän liputuksissa ja viestien poistamisissa ole kyse kommenttien laadusta (tai oikeammin lukijan kokemuksesta sen suhteen) vaan siitä, sopiiko ja kuuluuko viesti keskusteluun. Viesti voi myös olla sisällöltään loukkaava tai asiaton. EDIT: Myös kieliasultaan lukukelvottomat viestit voi ja pitää liputtaa.

Jos kuvittelee, että liputukset ovat ns. arvosanoja viesteille ja että niitä jotenkin arvostellaan ja laitetaan paremmuusjärjestykseen ja huonoimmat sitten liputetaan, on kyllä melkoisen pihalla internet-keskustelupalstojen toiminnasta. Lisäksi foorumin säännöt ovat rekisteröityessä jääneet lukematta.

5 tykkäystä

tämähän se (liputuksen seuraamukset ei selvillä, ei varmaan itsellenikään :see_no_evil:), tännekin palstalle on paljon eksynyt esim Kauppalehden palstan “trolleja” mm Nokia keskusteluun, vain alentaakseen tasoa ja vouhkaamaan että pudonnut 95% 20v :smiley: , nuo sitten liputtaneet postauksia ja sitten tulee postaajalle bänni, automaattisesti?, ei sekään ihan järkevää… Edelleenkään en itse tiedä mistä itse sain bännin (3 liputusta viikkoon löytyy samanlaisista seurantaviesteistä Nokia ketjussa) ilmeisesti tuo syy ja en tuota seurantaa enää jatka, kun se jotakin ärsyttää (kymmenet kuitenkin tykkää) ei ihan reilua ?

4 tykkäystä

Jos nais Instagramtähti laittaa yläosattomissa kuvan itsestään, saa hän myös paljon tykkäyksiä. Silti, myös bannia on jaossa.

Säännöt on sääntöjä, tykkäyksistä huolimatta. :blush:

3 tykkäystä

Itse en ole havainnut Ruukin postauksissa mitään sääntöjen vastaista. Ruukin harjoittama robottikaupan seuranta Nokian ketjussa käsittääkseni kiinnosti monia suhteellisen paljon ja lienee ärsytti sitten rapiasti joitakin.

6 tykkäystä

Toivoisin tänne ominaisuutta, jolla näkyisi kuka on liputtanut, koska osa tekee sitä varmasti kiusallaan. Myös jututtaminen liputtajan kanssa olisi paikallaan, että saisi edes perusteluja sille. Tuntuu, että pärstäkertoimen mukaan liputellaan esim. tässä kommentissa on ok jalkautua liikkeeseen kun taas itse vastaavaa ehdotin Puuilo-ketjussa niin poistettiin viestit…

1 tykkäys

Siitä vaan liputtamaan, mielestäni tuokin viesti turhahko eikä tuo lisää tietoa Kamuxista yrityksenä

4 tykkäystä

Mielestäni viljon ja Average_Joen viestit eivät ole turhia eikä niitä pitäisi liputella saati poistaa. Se että muutama foorumin lukija hakeutuu yrityksen asiakkaaksi tai ainakin käy liikkeessä, voi tuoda pientä lisäarvoa. Muutama esimerkki:

  • Jos tuntee Handelsbankenin ja Nordean asiakkaita, saattaa saada aiempaa paremman kuvan pankkien asiakaspalvelun ja toimintakulttuurin eroista.
  • Jos tuntee jonkun, joka on käynyt Helsingin Stockalla 80-luvulta lähtien, olisi saattanut jo muutama vuosi sitten saada hieman parempaa kuvaa heidän asiakaspalvelunsa asteittaisesta romahduksesta.
  • Itse Lynch sai oikeasti kimmokkeita yhtiöiden tutkimiseen henkilökohtaisista kokemuksista, esimerkiksi erästä suurinta onnistumistaan, Dunkin’ Donutsia, hän alkoi muistaakseni tutkia nautittuaan ketjun kahvin mausta.

Liputtajilla pitäisi mielestäni olla sellaista vastuuta, että eivät ihan muutaman sekunnin pohdinnalla liputtaisi, vaan miettisivät jonkin aikaa, onko viesti oikeasti ihan turha. Okei, viljon viesti olisi ollut vähän tehokkaampi jos hän olisi ensin käynyt liikkeessä, sitten kertonut kokemuksistaan, ja lopuksi kannustanut muitakin samaan. Mutta idealla on oikeus olla näkyvissä, samoin Average_Joen tapauksessa.

5 tykkäystä

Täysin eri mieltä, tuollaisen lynch tyyppisen jalkautumisen organisointi tuo sellaista hiljaista tietoa jota ei ole kellään muulla → äärimmäisen arvokasta piensijoittajalle jotka hakee sitä edgeä markkinoihin nähden

4 tykkäystä

Luulen että pohjimmiltaan kyse on että osa haluaa katsoa sijoitustaan makrotasolta ja mikrotason asioilla ei olisi asiaan vaikutusta. Kuitenkin mielenkiintoista voi olla esim. tämä seuraava esimerkki: alla kuva Puuilon kuitista.

Ostin pesukoneen ja kuivausrummun Veikon koneelta ja halusin pesutornin, joten väliadapteri tuli ostettua. Huomasin kotona, että kaappi onkin liian kapea, joten adapteri ei mahtunut koneiden väliin ja lähdin palauttamaan sitä. Myyjä sanoi, että heillä on palautusoikeus vain netin kautta, joten asiakkaalle jää tässä tapauksessa 70e adapteri käteen mikä käy vain tietylle merkille.

Edellisen ostokokemuksen seurauksena olen suosinut giganttia, sillä voin halutessani palauttaa tuotteen… Nyanssit voivat olla pienehköjä, mutta vaikuttaa kuitenkin asiakkaiden uskollisuuteen.

8 tykkäystä

Olin aikaisemmin sitä mieltä että liputtajan näkeminen olisi hyvä, se pakottaisi liputtajat arvioimaan jokaisen liputuksen tarkemmin.

Mutta nyt kun @Verneri_Pulkkinen ja @Johannes_Sippola näkee että ns vääriä liputuksia on tilastollisesti hyvin vähän niin en lähtisi muuttamaan toimivaa systeemiä.

Ymmärsin että ns hupiliputtajat saavat sanktioita jos vääriä lippuja tulee toistuvasti?