Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Vapaamuotoisen keskustelun rajoittaminen on tämän foorumin suurimpia hyveitä, koska ei ole mitään järkeä että tuhannet lineaarisen ketjun lukijat ovat typerien mielipiteiden vankeina ja pakotettuja lukemaan perustelemattomia näkemyksiä ja viestejä joihin ei ole nähty mitään vaivaa. Näillä lyhyillä muutaman lauseen huuteluilla on tapana tukkia ketjuja, jolloin keskustelun taso laskee ja hyvät viestit hukkuvat mielipidepuuroon.

Nokia-ketjusta olen kyllä kanssasi samaa mieltä että se on nykyään täynnä täysin epäolennaista uutisvirtaa, jolla ei ole mitään merkitystä yhtiön kannalta. Olisi varsin hienoa jos keskustelua saataisiin ohjattua takaisin kohti isompaa kuvaa, sen sijaan että puhutaan kuinka 25 miljardin yhtiö myi langattoman verkon Saksaan tai kaksi mastoa Espanjaan :man_facepalming:

39 tykkäystä

Eri mieltä, nuo kaupat kertovat siitä mihin ollaan menossa ja monelle se on tärkeä “uutisaggregaatti” eli paikka josta löytää uutiset Nokian osalta. Okei, ehkä ihan kaikkea pikkurasahdusta ei tarvitse linkittää/postata mutta minä ainakin tykkään siitä että moni jaksaa laittaa uutisia Noksu ketjuun.

Kyllä se keskustelu isommasta kuvasta mahtuu sinne myöskin.

5 tykkäystä

Eikö tosiaan liputtaja laita liputtamisen syystä tietoa liputtamiseensa, siis sellaista, joka näkyisi henkilökunnalle?
Itse asiaan; niin eihän sitä tarvitse äänestää, jos vaihtoehdot eivät ole omasta mielestä OK. Tai sitten jokaiseen kysymykseen “En osaa sanoa”-vaihtoehto.

2 tykkäystä

Loistava tuo video :slightly_smiling_face:
Mutta onhan tämä keskustelun taso ja liputus huojuvaa täällä Inderesin palstoilla.
Ymmärrän, että halutaan pitää keskustelua asiassa, mutta onhan se vaikeaa ja on siinä sattunut liputtajilla riman alituksia, sattuu siis edelleen.
Esim. Nokia palstalla joku voi kuukausikaupalla kertoa montako lappua robo on tänään ostanut ja myynyt ennen lounasta, mutta jos kirjoitat jotain Nokian kurssikehityksestä viimeisen kuukauden aikana, tai tulevasta kurssikehityksestä, niin lippu heiluu ja bannia kaupanpäälle.
Nythän Nokian palstalla lähinnä luetellaan montako mobiililinkkiä on myyty minnekkin ja tuollaisen arvo on omasta mielestä lähes nolla. Nokialle mobiiliverkon kauppa on ihan sama kun Cittarista joku hakee kaljaa casen, siis ihan normaalia liiketoimintaa, mistä se liikevaihto syntyy.
Nokian palsta on 5-10henkilön keksutelupalsta, muut ovat nähneet aiheelliseksi pysyä katsomon puolella.
Sitten jos vertaatte Harvian palstaan, siellä puhutaa ihan mistä vaan… rima on todella matalalla.
Tietysti jos menet kirjoittaman Harvian palstalle, että nyt on kertoimet niin kireällä, että tässä alkaa olla riskejä pitää rahojaan, niin lippu heilahtaa ja myös bannit päälle. Ei saa sanoa mitään kriittistä.
Ehkäpä joidenkin Harvia-possa on kasvanut liian isoksi, tultu Harvia-uskoon, eikä enää pysty ajatella analyyttisesti.

No näin lomalla voidaan keskittyä iloisempiin asioihin, kuin keskutelupalstan kirjoitusten tasoon.
Menkää uimaan ja pitäkää pää kylmänä, keskutelupalstoille vahva EI, antakaa kopan tuulettua.

6 tykkäystä

Välillä tuntuu siltä, että kaikki keskustelijat eivät osaa antaa asianmukaista arvoa tämänkaltaiselle, käytännössä uniikillle suomenkieliselle sijoitusfoorumille, jossa jopa yhtiöiden johto ja Inderesin analyytikot, välillä jopa vapaa-ajallaan, osallistuvat keskusteluun.

Pari kertaa olen jopa tuntenut myötähäpeää eräiden keskustelijoiden käytöksen takia, kun on menty henkilökohtaisuuksiin yhtiöketjussa, jossa yhtiön tj. on vastaillut kysymyksiin. En voi välillä välttyä tunteelta, että joillakin on tapana kirjoitella tänne jopa päihtyneenä. Jokainen voi kuvitella, mikä olisi kehitys, jollei näihin pahimpiin aivopieruihin millään tavalla puututtaisi. Ylläpito ei yksinkertaisesti jokaista viestiketjua ehdi lukemaan, siksi on olemassa liputusmahdollisuus ylläpidon huomion kiinnittämiseksi asiattomaan tai väärässä viestiketjussa olevaan viestiin.

Jottei mennä ihan negatiiviseksi, niin 99,9% kirjoittajista sentään yrittää parhaansa ja luo viihtyisyyttä foorumille, mutta aina löytyy ikävä kyllä joukosta mätiä omenoita, joilla on kylläkin samat ongelmat jokaisella Internetin keskustelupalstalla. Kaikkialla ei vain ole yhtä hyvää moderointia kuin Inderesillä.

45 tykkäystä

Itse olen pitänyt viimeaikaisesta moderoinnista, jossa diibadaaba viestit mielummin suoraan poistetaan tai siirretään vaikka kaffehuoneeseen kuin piilotetaan, jolla viesti saa vain tupla huomion. Vaikka toki välillä saattaa mennä vähän parempiakin viestejä pesuveden mukana.

Iso osa kiitoksista kuulunee @AaroV lle, vanhempia moderaattoreita unohtamatta. :+1:

10 tykkäystä

Olen itse huomioinut sen, että jos joku viesti ei liity nimeltä mainittuna Nokiaan, niin silloin jonkun/joidenkin liputusvaisto herää. Taannoin esim. jotkut viestit Cienaan liittyen, tietyllä sektorilla suoraanaiseen Nokian kilpailijaan, jotka kertoivat yritysten hyvin erilaisista arvostustasoista, hävisivät nopeasti bittiavaruuteen. En vain ymmärrä sitä, että Nokia-ketjussa ei voitaisi käsitellä muuta kuin suoraan Nokiaan liittyviä asioita/uutisia. Itselle se kertoo epäammattimaisuudesta tai sitten tahallisesta nimimerkkiin kohdistuvasta häirinnästä. Joka taas kertoo jostakin muusta, mikä meneekin sitten jo syvälle koko liputuskäytännön perusteisiin.

6 tykkäystä

Näistä on mielestäni aina ajoittain ollut puhetta. Ei ole käsittääkseni tullut “isäntäväen” puolelta ollenkaan JAA -ääniä. Olen samoilla linjoilla. Pidetään foorumi sijoittamisen (ylituoton) työkaluna. Vänkäämiset ja väittelyt voi hoitaa yksityisviestein tai kahvihuoneessa/ muussa siihen tarkoitetussa. Trollaukset voi hoitaa jollain muulla palstalla/sivustolla ja muissa tapauksessa mölyt muuten vaan mahassa.

Voisi kuvitella, että tuohon lähtemällä hyväksyttäisiin ketju jokaiselle, kahden ihmisen keskustelulle. Kunhan ketjun nimi saadaan naamioitua miksi tahansa järkevänkuuloiseksi.

https://keskustelut.inderes.fi/t/nordea-saahan-tasta-osinkoakin/107/2940?u=nea

En tiedä, mutta olisiko viesti liputettu osana “juupas-eipäs” keskustelua, jonka joku mainitsi keskustelussa? Sieltä taisi nimittäin lähteä ne muutkin viestit, niin voisi luulla.
Toinen vaihtoehto on, että jos viestissä oli vain “olen varma että maksaa osingon”, niin joku koki sen liian spekulatiiviseksi ja se liputettiin ja sitten poistettiin yhtiöketjusta. En nähnyt viestiäsi alunperin, niin paha sanoa. Mutta oma pointti, että nämä kannattaa kysyä täällä, koska se viesti on todennäköisesti liputettu ennen poistoa.

edit. ilmeisesti sittenkin sinne jäi myös osa sitä keskustelua kuitenkin…

Ok. Onpas täällä herkkähipiäistä(kin) porukkaa :slight_smile:

Ja kyllähän keskustelut on aina enemmän tai vähemmän juupas eipäs. Kahdesta samasta mielipiteestä ei tahdo tulla keskustelua :slight_smile:

3 tykkäystä

Vastaan sinulla tähän ketjuun @Pipo , koska liputuskysymykset kuuluvat aina tänne lähtökohtaisesti. Kirjoitit viisi viestiä vajaassa tunnissa Nordea-ketjuun käytännössä samasta asiasta hieman eri sanankääntein. Sitä kutsutaan spämmäykseksi. Yhden viestin asiasta toki olisi voinut jättää liputtamatta, mutta eipä sekään mielestäni paljon lisäarvoa ketjulle tuottanut. Täällähän pyritään faktapohjaiseen keskusteluun, niinpä jos jokainen ilmaisee juu/ei mielipiteensä Nordean osingonmaksusta viestillä, mikä ei sisällä mitään uutta Nordean liiketoimintaan liittyvää asiaa, niin ketju täyttyy niistä. Kannattaa tutustua foorumin sääntöihin. Löytyy hakusanoilla “foorumin säännöt”.

14 tykkäystä

Minusta ei kannata alkaa “nimitellä” täällä. Paras tapa on ottaa rakentavasti palaute vastaan (ok, nyt ei ole kuitenkaan oikeastaan palautetta tullut) ja keskustella jälkipuintikin asialinjalla. Monesti elämässä asiat ei mene oman mielen mukaan, mutta niistä voi oppia ja kehittyä. Tämä on kuitenkin vain keskustelupalsta (hyvä sellainen, ilman yhtään väheksyntää) ja moderaattorit tekee sivusta työtä yhteisön eteen. Kehitysideoita voi varmaan aina vinkata ja keskustelua nostaa pinnalle, mutta olisi kiva välillä nähdä täysin neutraalisävyistä, saatika positiivista jälkipuintikeskustelua.

Viestisi ei välttämättä ollut turha, mutta voit myös jälkikäteen miettiä, oliko siitä lisäarvoa loppujen lopuksi, vai olisiko se ollut mukavaa jutustelua kahvipöytään, eli keskustelua kahvihuoneessa?

edit. nyt on ihan palautettakin tullut.

3 tykkäystä

Olin osallinen tuota osinkokeskustelua ja vähän ihmettelin miksi viestini poistettiin, keskustelu syksyn osingoista on kuitenkin olennainen osa Nordean sijoituscasea.

8 tykkäystä

Oman viestin poisto nyt ei suuria tuntemuksia aiheuttanut, mutta jos jonkun toisen postaama humoristinen - mutta historiallisessa mielessä relevantti kuva Moccamasterista - jossa porisee Nokia-kahvit lähtee bittiavaruuteen, niin terve vaan :slight_smile: Muutenhan mm. Nokia topic on täynnä hyvää ja tärkeää asiakeskustelua, jossa jännätään meneekö se kurssi nyt yli viiden euron vai ei tai muusta täysin mutupohjaisesta spekulaatiosta tai kopioiduista uutisista, mutta carry on :thinking:

3 tykkäystä

Olen kirjoitellut erilaisille keskustelupalstoille parisen vuosikymmentä.

Kirjoittelun tasosta kirjoitteleminen on aina tätä samaa jankkaamista ja loukkaantumista. Meitä kun on moneen junaan, niin joka vaunusta riittää happamia epätasa-arvokokemuksia. Ja sitten ovat vielä ne asemalle jääneet jotka eivät edes yritä.

Olen antanut itseni lipsahtaa nyt tälle metakeskustelupuolelle aivan liiaksi. Jospa siirtyisi takaisin asian, eli sijoittamisen kommentointiin. Tämä muu huttu on aivan täysin turhaa ja tuottamatonta oman hännän nostelua.

2 tykkäystä

Nokia-ketjussa ollut kahvinkeittokuva ja sitä edeltänyt kysymys olisivat kuuluneet kahvihuoneeseen.

3 tykkäystä

Olin yksi liputtajista ja mun mielestä on ihan selvää, ettei tuollainen väittely tuo Nordea- ketjuun (tai mihinkään muuhunkaan ketjuun) mitään lisäarvoa. Toinen on sitä mieltä, että Nordea noudattaa EKP:n kantaa ja toinen on sitä mieltä, että ei noudata. Tuossa oli useamman viestin ainoa sisältö. Sellainen keskustelu kuuluu kahvihuoneeseen tai yksityisviesteihin. Nordea varmaan itse kertoo sitten kumman mielipide osuu oikeaan. Ei sitä voi osinkokeskusteluksi sanoa jos vuoron perään kirjoitetaan tyyliin kyllä ja ei.

2 tykkäystä

Ei tämä nyt voi näin mennä. Jos täällä esitetään väite että Nordea ei maksa osinkoja koska EKP niin kyllä siihen voi sanoa eriävän näkemyksen, juupas-eipäs keskustelua ei tarvita mutta tässä kohtaa olin kirjoittanut kaksi viestiä aiheesta joissa jälkimmäisessä oli perustelu sille miksi en usko Nordean noudattavan mitään EKP:n ohjeita enään. Tätä olisi voinut vielä avata lisää ja viitata esim. Aktian ja Ålandsin päätöksiin mutta uskon että kaikille tuli pointti selväksi ilman tätäkin.

Tuo sinun logiikkasi on aika vaarallinen koska samalla mallilla voi poistaa 90% palstan viesteistä, Nokian EPSistäkin on turha keskustella kun voidaan todeta että “turha väitellä, Nokia raportoi 22.7 ja silloin nähdään”.

Minusta keskustelu Nordean halusta jakaa osinko on varsin relevantti aihe ja siitä voi täällä väitellä jos asiaa vähän enemmän perustelee.

Juupas-eipäs keskusteluksi se muuttuu siinä kohtaa kun tulee useampi viesti ilman uutta sisältöä.

10 tykkäystä

Aihe on ilman muuta relevantti ja siitä saa varmasti keskustella. Aiheen takia tuskin kukaan liputti. Tuonne tuli nimenomaan monta viestiä ilman uutta sisältöä. Ongelma on monesti juuri siinä, että varsinaisen keskustelun viestit on yhden rivin mittaisia mielipiteitä ja vasta jälkipuintiin panostetaan enemmän. :slight_smile:

1 tykkäys