Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

En tiedä liputuksen kontekstia, mutta tähän on tartuttava. Ihmisillä on luontainen taipumus sortua kognitiivisiin vinoumiin Cognitive bias - Wikipedia Esimerkiksi omille havainnoille annetaan tilastollisesti merkittävää painoarvoa. En nyt tällä tarkoita sitä etteikö yksityissijoittajan olisi mahdollista esimerkiksi pienyhtiöistä hakea informaatioetua, kuten palstalla Harvian suhteen on tehty. Ihmiset seuraavat aktiivisesti useiden eri kauppojen varastosaldoja sekä havaitsemiaan toimitusaikoja ja raportoivat niitä.

Toisaalta sitten kaiken kansan Tokmannin ja Puuilon ketjuun tulevia päivittelyjä myymälöistä tai mutuilut joita ei tueta pohjautuen minkäänlaisiin signaaleihin tai dataan soisin jäävän pois foorumilta.

3 tykkäystä

Tässäpä se jutun juju piileekin ja olen jättäytynyt kommentoimasta mm. Orthex ketjuun, vaikka olen siellä ollut töissä ja tehnyt sen kilpailijalle mm. kaksi erillistä projektia. Huvittuneena seuraillut vierestä keskustelua, mutta pitänyt asiat omana tietonani, koska omat havainnot eivät ole täällä arvossa…

2 tykkäystä

En edelleenkään tiedä mihin viittaat tuolla, että omat havainnot eivät ole täällä arvossa? En ole nähnyt yhtään liputusta, jossa asiallinen viesti liputetaan henkilöltä, jossa jaetaan toimialalta kokemuksia ja näkemyksiä. Yleensä näitä arvostetaan suuresti. Kokeile jakaa näkemystä, vaikkapa sitten Orthexiin liittyen :slight_smile: Posin kautta eteenpäin :muscle:

14 tykkäystä

Myymälöiden päivittely on sillä tavalla hyödyllistä, että siitä saa vähän laajempaa näkymää koko vastalistautuneen ketjun liikkeisiin. Varsinkin juuri näissä kahdessa mainitussa vaihtelu on suurta (kuten ketjuistakin näkyy). Vuosien mittaan laatu luultavasti tasaantuu, eikä asia ole enää niin oleellinen.

Mutuilua ei tietenkään tarvita. Esim. tuo edellisen kappaleeni viimeinen virke on oikeastaan siitä syystä turha :slight_smile:

2 tykkäystä

Moikka. @Verneri_Pulkkinen @Johannes_Sippola

Ihan neutraalisti kysyn, kun tänään clear blue technologies ketjusta ja oliko eilen kaspi ketjusta liputettiin ja poistettiin vastaavat viestit, eli kun niistä tuli uutisia jotka kurssia oletettavasti nostavat, siis merkittäviä ja monella ei varmaan ole live kursseja Lontoosta tai Kanadasta, niin kun olin ostamassa avauksesta lisää, niin hyvää hyvyyttäni laitoin hinnan ketjuihin, niin onko se ok.

Ymmärrän, että ne on poistettu, koska niiden merkitys vanhenee nopeasti ja voin muistaessani ne itsekin poistaa.

Itse arvostaisin vastaavaa toimintaa, jos joku laittaisi ja olen joskus kysynytkin live kurssia ja nämä yleensä liputetaan, mutta voivat olla kovin hyödyllisiä tietoaja joillekin.

Kunhan en joudu vaikkapa jäähylle moisen vuoksi, kun minusta nuo olisivat ok, mutta voin muuttaa toimintaani tarvittaessa.

En siis haasta poistoa tai liputusta kun tieto on vaan hetken valid.

3 tykkäystä

Toronton kurssit näkee livenä suoraan pörssin sivuilta: TMX Money :slight_smile:

3 tykkäystä

En osaa ottaa kantaa asiaa, mutta pisteet asiallisesta ja ystävällisestä lähestymistavasta, varsinkin kun kyseessä on “lippuketju”. Lisäksi perustelut olivat kirjoitettu hyvin, tavallaan vielä vähän eri näkökulmista ja muutenkin teksti oli selvästi kirjoitettu rakentavassa hengessä. :+1:

Just tolleen, kun katsoo peiliin, on rakentava ja tarpeen vaatiessa joustaa hyvistä syistä, niin palstan laatu pysyy hyvänä. Näistä lippuketjun viesteistä itse yritän ottaa oppia, välillä hyvällä ja välillä huonolla menestyksellä. :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Öö syy saattaa löytyä kahdesta kohdasta:

  1. Joku liputti sun viestin ennätysnopeasti
  2. Mulla on täällä toimistolla treidaamisen ohessa Sijoitusfoorumi auki yhdellä välilehdellä (hiljainen päivä niin vähän fundaa/sekalaista Inden materiaalien kuuntelua teen tässä samalla) niin sattui silmään toi ilmotus käsiteltävästä liputuksesta :smile:
6 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-2/12665/8980?u=gadus

Nyt oikeasti. En yleensä turhaan nipota, mutta oliko rikokseni verottajan kunnianloukkaus vai mikä :joy:

7 tykkäystä

Hellurei!
En liputellut, mutta nopealla vilaisulla ja vertaisarviolla sanoisin, että “karvakäsi” on hieman tulkinnanvarainen termi, ja liputuksen johtuneen tästä :slight_smile: .

2 tykkäystä

Mesikämmen tai Vero-Bear lienee neutraalimpi? :smiley:

2 tykkäystä

Toivottavasti joku foorumipoliisi sai suunnatonta tyydytystä tuosta verokarhun hellyttelynimen käyttämisestä. Hyvä mieli tulee, kun mahdollisesti siellä joku myhäilee vieno hymy poskillaan

Vai maalitanko tässäkin tapauksessa karhuja :roll_eyes:

3 tykkäystä

Tosiaan en tiedä, koska en liputtanut, näin vain arvelin! :man_shrugging:t4:

(Selvennyksenä aiempaan kommenttiini; Joku lukenut kiireessä/ ilman huumoria, ja rinnastanut Etelä-Euroopan asukkeihin [joista ikävän usein tätä termiä käytetään haukkumatarkoituksessa]?). Mene ja tiedä.

2 tykkäystä

Juuri näin. Tuskin siis kenelläkään ollut tarkoituksena iskeä tikkua silmään, ihan vain mennyt vitsi ohi. :+1:t4: :slight_smile:

2 tykkäystä

En oikein keksimälläkään saa aikaiseksi tuollaista mielleyhtymää

Verottajalla on liuta hellyttelynimiä ja sitä ruokitaan. En koskaan ajatellut tämän vuosikymmeniä vanhan fraasin olevan sellainen, etteikö joku tietäisi sitä

1 tykkäys

Elämäni on köyhää, sain tästä päivän naurut :+1::laughing:

7 tykkäystä

Meni tämä liputus aamulla vähän ohi. Olisin ymmärtänyt ehkä tuolta Osakesäästäjien puolelta, mistä alkuperäinen viesti oli lainattu. Kahvihuoneen puolelta en ymmärtänyt. Sarkasmia oli tarjolla roppakaupalla.

I) Ketään ei saa mollata eikä mennä henkilökohtaisuuksiin
II) Keskustelu asialinjalla. Älä kommentoi, jos et pysty tuomaan keskusteluun uutta sisältöä. Huumori kuitenkin suotavaa
III) Ei sijoitusneuvontaa, ideoiden jakaminen tervetullutta!
IV) Keskustelu tsemppaavaa. Annetaan kaikille, myös aloittelijoille, hyviä vastauksia
V) Markkinoiden väärinkäyttö tai pyrkimys siihen on kielletty Foorumilla. (MAR)

Ei sillä. Nöyrä anteeksipyyntöni, jos olen jonkun mielen pahoittanut.

2 tykkäystä

Ammattimielensäpahoittajat pesiytyneet jo kahvihuoneen puolelle. Pysyisivät vain yhtiökohtaisissa keskusteluissa, koska edellä mainitussa voi olla vähemmän muodollinen

Miten nämä ammattimielensäpahoittajat voisi liputtaa turhista liputuksista? Ei minua muuten haittaa, mutta liputetut viestit aina häiritsevät lukemista (nehän on kuitenkin katsottava)

5 tykkäystä

Sellaista kuin turha liputus ei ole olemassakaan. Sen, millaista keskustelua foorumilla suvaitaan, päättävät moderaattorit, ei yksittäinen kirjoittaja.

Meillä kaikilla olisi varmaan mukavampaa jos keskityttäisiin keskustelemaan aiheesta eikä sen vierestä.

Minulla löytyy tuosta vastauksesi kohdalta lipun kuva. Ei mitään hajua monenko pitää painaa, mutta jossain vaiheessa se voi mennä piiloon ihan käyttäjien toimesta. Ei siihen modea tarvita

Meinaatko että kahvihuoneen puolella menee aiheen vierestä mikäli suomi24 mainitaan