Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Tälläisinä päivinä esim. harvia ketjussa 90% viesteistä on aika diipadaabaa, sama toistuu muissakin ketjuissa, kuten vaikka sievin ja kamuxin kohdalla hiljattain. Itse en jaksa lähteä koko ketjua liputtelemaan ensimmäisenä päivänä, mutta kun ketju vähän rauhottuu on vähän otollisempaa liputella. Hyvä se on ihmisten vähän päästä tunteitaan purkamaan hyvässä ja pahassa, kunhan ei ihan chattailuksi mene.

6 tykkäystä

No, meno Harvia-ketjussa kuvaa hyvin sentimenttiä, mikä vallitsee. Harvian kauhominen salkkuun 52 euron hinnalla katsotaan lähes vuosikymmenen ostopaikaksi ja voihan se toki sitä ollakin eikä kurssi tule enää koskaan käymään sen alapuolella, mutta toisaalta mitään takeita siitä ei ole. Moni myi ostoja rahoittaakseen muiden yhtiöiden osakkeita tai käytti arvokkaan sotakassansa ostoksiin. Itse en siihen tässä markkinatilanteessa olisi valmis, mutta kukin tavallaan.

Foorumi on tasan sellainen, minkälaisen käyttäjät siitä tekevät ja niissä rajoissa, jotka ylläpito sallii. Itsellä ei ole tapana liputella yhtiökohtaisissa ketjuissa, jollei minulla itse ole omistusta. Innoikkaimpien spämmääjien onneksi omistan vain seitsemää tylsää osaketta tällä hetkellä :slight_smile:

Kamux-ketjun suosiota taas selittää se, että osakkeella on paljon omistajina 20-40-vuotiaita miehiä, joista monelle se oma auto voi olla hyvinkin tärkeä asia ja on ymmärrettävää, että keskustelu polveilee välillä asioissa, joita on hyvällä tahdollakaan vaikea mitenkään liittää yhtiön fundamentteihin.

Mutta ylläpidolle ja foorumipoliisille kannattaa laittaa palautetta, jos meno alkaa liikaa ahdistamaan.

15 tykkäystä

Kyllä viestejä saa vapaasti liputtaa. Kyseinen lainaus oli vain nopea vastine aikaisempaan ihmettelyyn miksi ihmiset toivovat yritysostoja. Monesti ketjussa ja analyysissäkin on todettu velkamäärän nopea lasku alle tavoitetason ja kassan paisuminen. Liikaa toistokin on vähän tylsää ja laiskuuttani tälläisenä merkillisenä päivänä tulee vähän huono lastuisia viestejä.

5 tykkäystä

Liputin kun ei ihan kauheasti tuonut lisäarvoa keskusteluun, ainakaan näin suppeilla perusteilla.

8 tykkäystä

Täällähän olikin vastailtu jo liputus kyssäreihin ja suora lainaus säännöistä vaikka tänään Harvia ketjussa onkin ollut astetta riehakkaampi meininki.

II) Keskustelu asialinjalla. Älä kommentoi, jos et pysty tuomaan keskusteluun uutta sisältöä.

Jatkossa @Nojatuoli_Kapitalist noi kannattaa heittää Ostin / myin tänään ketjuun, kurssien hehkutteluun tai sitten suoraan kahvihuoneesen. :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Kyllä laskee. Tänne kirjoitellaa tätä nykyä aivan käsittämätöntä schaibaa, eräskin kailotti miten yrityksessä O johtajat ovat vain kesätyöläisiä ja kunnossapito ei osaa hommiaan, kun kysyin mistä tällaiset tiedot ovat peräisin, vastaus oli “mielipiteitä”.

Tuo on vain yksi, pieni esimerkki tuubasta johon täällä nykyään törmää, jopa minun foorumillaoloaikanani keskustelun taso on ehtinyt laskea kuin lehmän häntä. Toki sijoittamisen pitkäjänteisyys ja “ikiholdailu” on sitä että aamulla ostettu osake myydään iltapäivällä tappiolla, koska viisi muuta foorumistia on juuri ostanut erästä toista yritystä eikä tätä “vuosisadan ostopaikkaa” voi tietenkään jättää käyttämättä. Käteisen puutteessa “näkemystä haetaan” nyt tällä toisella yrityksellä “mutta ei ole mahdotonta etten palaisi jossain vaiheessa omistajaksi”.

Mielestäni tällaisella veivaamisella ei ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa.

Mitä liputtamiseen tulee, liputan nykyään vain räikeimmät oksennukset ja joukossamme lymyävien trollien julistukset. Jos kaikki sisältöä tuomattomat, turhat viestit liputtaisi, niin ei muuta ehtisi tehdäkään. Eiköhän aika hoida tämänkin ongelman.

9 tykkäystä

Voitte pitää Kamuxinne mutta miettikää kuinka realistisia odotukset on jos riittää 5% euroopan autokaupasta eikä sitä voi opponoida.

1 tykkäys

Kaikkea voi ja pitääkin opponoida, mutta epäilisin, että liputtaja ei ole halunnut että ketju muuttuu chat-palstaksi. Se ei nimittäin ole yhtiöketjujen idea :slight_smile:

7 tykkäystä

Ei se foorumin taso siitä sen enempää laske spekulaatiosta ja mielipiteistä kuin “faktoina” esitetyistä 500 sanan analyyseistä jotka on enemmän tai vähemmän kopioitu inderesin rapsoista.

Firman arvo määräytyy pitkälti tulevan kassavirran kasvun perusteella. Miten tulevaisuutta voi ennakoida pelkästään faktoilla ilman spekulaatiota ja mielipiteitä?

6 tykkäystä

Oletko siis poistojen jälkeenkin sitä mieltä, että viestitolkulla IKEA:sta jauhaminen Kamuxin ketjussa on muille lisäarvoa tuovaa opponointia?

Kyllä laskee. Varsinkin silloin kun suosikkifirmoissa tapahtuu jotain erikoista. Ihan sama onko se positiivista vai negatiivista. Silloin tulee pakottava tarve heittää yhtiöketjuihin kaikki ajatukset, jotka sattuvat mieleen juolahtamaan.

9 tykkäystä

Mun kirjoitukset koski sitä että onko 5% markkinaosuus Euroopasta helppo saavuttaa. Se oli retorinen ja sitten toinen kirjoittaja toi ikean verrokiksi.

Mutta eipä tästä sen enempää. Jos auto voi olla pyhä lehmä niin myös autokauppa voi olla. Mennään sillä

3 tykkäystä

En tiedä kuuluuko tänne, mutta luuta näköjään käynyt Sievi-ketjussa ilman mitään perusteluja. Viimeisimmät postaukset käsittelivät olemassa olevaa erikoistilannetta piensijoittajien kannalta. Omistajat kuitenkin yhtiö yksi keskeisimmistä sidosryhmistä ja omistajien rooli korostunut po. tilanteessa.

Onko niin että minkäänlaista, perusteltua kritiikkiä foorumilla ei saa heittää, tai sensuuri iskee. Jos ketjua moderoinut henkilö koki aiheen/foorumin olevan väärä pohdittavaksi Sievi-ketjussa, olisiko ollut paikallaan siirto kahvihuoneen puolelle? Erikoinen tilanne kaiken kaikkiaan ja herättää ihmetystä.

Ping @Verneri_Pulkkinen

4 tykkäystä

Ei sinne kahvihuoneeseenkaan sovi kaikkea heittää. Jos firmaketjussa syntyy joku haarauma, jossa aletaan keräämään yhtiökokouksiin ääniä niin ehkä paras ratkaisu olisi spinnata uusi ketju ja jos siellä tulee jotain järkevää päivitystä niin esim viikkobriiffi firmaketjuun mallia “Foorumi on kerännyt 0,1% osakekannasta asian x taakse yhtiökokousta varten, keräys jatkuu.” tai “Nimimerkki x on valmis todistamaan oikeudessa, että hänellä oli tilillä 2000€ käteistä odottamassa ostopaikkoja ja häntä kohdeltiin toisin kuin Kyösti Kakkosta, jolle tecnotree soitti antipuhelun nimimerkin X jäädessä rannalle.”

Tbh en usko että inderesin foorumeilla olisi yhtiösisältöä edes 10% jos aihe “piensijoittajien asema” saisi vapaasti kukoistaa firmaketjuissa. En tiedä kävikö sama siivous Tecnotreessä, saattaa olla että hävisi kesäloman hiljaisuuteen kurin ja järjestyksen ylläpito.

Kyllähän tuolla Sievi-ketjussa on edelleen pohdinnat aiheesta olemassa, hävisikö sieltä siivouksessa joku oleellinen asiasisältö, jota ketjuun jääneet viestit eivät tuo esille?

2 tykkäystä

Mua ei oikeestaan kiinnosta tässä yhteydessä mikään muu kuin se, että miksi täysin asialliset ja aihepiiriä koskevat viestit hävisivät kuin tuhka tuuleen ilman minkäänlaista selitystä asiaan. Ensinnäkin se on osoitus ammattitaidottomasta moderoinnista, jollaiseen foorumi tuskin haluaa identifioitua. Itse olen tähän asti
ollut positiivisesti vaikuttunut moderoinnin tasoista, eikä tämäkään isoa kuvaa muuta, kunhan asiaan saadaan selitys.

Monet meistä pyörittää usean sadan tonnin tai jopa miljoonien salkkuja. Tästäkin syystä kaikkea ei voi ohittaa olan kohautuksella. Oma poistettu kommenttini sisälsi mielestäni hyvinkin relevanttia kritiikkiä analyytikkojen tapaan käsitellä case-Sieviä meidän muiden omistajien näkökulmasta. Muiden siinä mielessä että analyytikotkin omistaa sieviä ja tämä tekee tilanteen mielestäni myös heidän roolinsa suhteen erittäin herkäksi. Jos tämä kritiikki oli syynä viestien poistamiselle niin sitten ei voi olla kuin todella pettynyt ja jatkaa keskustelua toisaalla.

4 tykkäystä

Analyytikoiden omistusten vaikutuksesta yms. saa keskustella, mutta sille on oma ketju. Putsasin päivällä vauhdikkaasti Sievi-ketjua ja siirsin yhden pohdinnan tähän mainittuun ketjuun. Pahoittelut, olisi pitänyt heti linkata ketju myös Sievi-ketjuun. Tein sen nyt.

5 tykkäystä

Kiitos vastauksesta Verneri. Oma kritiikkini kärki ei kohdistunut niinkään kysymykseen analyytikoiden omistustuksista, vaan mielestäni kyseenalaiseen tapaan ja ajoitukseen uuteen Boreo-rapsaan liittyen. Tällainen “mutkat suoriksi ja maaliin” tyyppinen toiminta on omiaan vahvistamaan pienosakkaan käsitystä siitä että homma on jo paketissa ja ihan sama mitä mieltä itse olen asiasta.

Joka tapauksessa tapahtumien kulku selvä ja keskustelu jatkukoon.

4 tykkäystä

Pitäisikö tänne laittaa lisää noita “mielipidekeskustelujen” avauksia? Yhtiöketjuista on jotenkin kurjaa etsiä tuon tyhjänpäiväisen jorinan ja spekuloinnin lomasta yhtiöitä koskevia uutisia ja asiallisia analyyseja niistä

Edit: Stockmann-ketjusta esimerkki. Varmasti ihan pätevää pohdintaa sinänsä, mutta henkilökohtaisesti en arvosta sitä että maalaillaan yhtiön strategiaa omasta päästä: “mitä pitäisi MINUN mielestäni tehdä että menestyisi”.

Mielipiteitä on jokaisella moneen lähtöön mutta yhtiöketjuista toivoisin saavani faktaa ja analyysia.

Sori jos olen jonkun mielestä tosikko. Mutta arvostan arvokasta sisältöä jota täällä on.

En liputtanut ko. viestiä koska tässä on enemmän linjanvetokeskustelun paikka kuin toiminnan. Voihan se olla, että foorumin kuuluukin mennä nyt sosiaalisempaan, laumanmuodostuksen, identiteetin vahvistamiseen ja henkisen tuen suuntaan.

Mutta ehkä näille spekuloinneille ja mielipiteille voisi olla jossain muualla paikkoja kuin yhtiöketjuissa?

8 tykkäystä

Tässä Skugu on asian ytimessä. Menneisyydestä on faktoja, tulevaisuudesta ei ole!!
Kun olisitte itse toimineet yrittäjänä, niin tämän ymmärtäisitte. Jotkut asiat vaan tapahtuvat isommalla todennäköisyydellä kuin toiset. Epävarmuuden taso vaihtelee. Huvittaa nämä sadat liputukset, mitkä tehty ”faktan” puuttumisen johdosta.

9 tykkäystä

Ajattelemme näköjään niin eri tavalla siitä, mikä on asiasta kirjoittamista ja missäkin ketjussa, että parempi on, että jätän kirjoittamatta jatkossakin. Voin lohduttaa, että tuskin jäätte mistään paitsi. Jään itse pyörittelemään synkeitä ajatuksiani jatkossa, ilman muiden mielipiteitä. Mun tappio, koska arvostan teidän muiden mielipiteitä.

En pidä nykyisestä linjauksesta, jossa liputetaan ja poistetaan liian äkkinäisesti viestejä. Eräs keskustelun piirteitä on se, että joku ottaa kiinni jostain viestistä ja kontribuuttaa merkittävästi omalla kirjoituksellaan. Mutta tätä ei välttämättä koskaan tapahdu, jos joku ei aloita keskustelua aiheesta. Varsinkaan, kun emme ole itse analyytikkoja ja kirjoita alunperin huolellisia ja taustatutkittuja analyysejä.

PS. en halua tällä ottaa kantaa omaan poistettuun tekstiini. Se olisi mielestäni voinut olla siinä ketjussa johon sen laitoin, koska se liittyi sen ketjun yhtiöön. Jonkun mielestä se olisi voinut olla kurssimuutosten ihmettelyssä. Kuitenkin liputtajan ja henkilöstön mielestä sen paikka oli bittiavaruudessa. Toivoin, että siitä olisi tullut jotain muutakin keskustelun myötä. Mutta ei sitten.

5 tykkäystä

Tähän on nyt vaikea sanoa juuta tai jaata, kun emme tiedä, mistä viestistä on kyse.

Vai oliko tämä se one liner Harvian ketjussa, että Mähkän kommentti vaikuttaa kurssiin (vai miten se nyt olikaan)? Harkitsin liputusta, mutta jäi tekemättä. Joku muu sen on liputtanut.

1 tykkäys