Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Tämän ymmärrän, ja niin ymmärtävät muutkin ylläpidosta :slight_smile: Kaikissa viesteissä ei oikeasti aina ole todellakaan helppoa puntaroida poistetaanko joku viesti, vai hyväksytäänkö vaan liputus. Me tehdään kyllä parhaamme, että moderoinnista saataisiin paras mahdollinen lopputulos aikaiseksi - tästäkin tapauksesta varmasti opitaan jotakin, ja ainakin itse pohdin tätä vielä varmasti uudestaan jossain välissä eri näkökulmista.

15 tykkäystä

Moi!

Kommenttisi ei ole huono, mutta se ei valitettavasti kuulu kyseiseen ketjuun. :slight_smile:

Ostin/myin juuri äsken -ketju on tarkoitettu vain viesteille, jossa on maininta omista ostoista ja myynneistä. Varmaan yksi yleisimmistä liputussyistä on se, että tähän ketjuun tulee viesti, jossa ei ole mitään omakohtaista osto- tai myyntitapahtumaa mainittuna. :slight_smile: Kirjoitin tänne asiasta, koska tätä tapahtuu kovin usein, ihan muistutukseksi kaikille meille. :slight_smile:

Kahvihuoneessa voi muutenkin jutella lähes kaikesta hyvässä hengessä. :slight_smile:

7 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/outokumpu-jatkuvaa-vuoristorataa-vai-vakavasti-otettava-sijoituskohde/621/2113?u=sijoittaja-alokas

Tervetuloa Foorumille! :slight_smile:

Tämä on laadukas ja ystävällinen Foorumi. :slight_smile: En osaa sanoa, oletko oikeassa vai väärässä, mutta voisitko vähän muotoilla kirjoitustasi fiksumpaan muotoon ja vähän enemmän tarkempia perusteluita.

Kohteliaisuutta, sitten vähemmän caps lock-nappia ja huutomerkkejä. Kirjoita vähän perustellummin ja laita jokin hyvä kysymys vielä perustelujesi perään analyytikolle, niin uskon, että keskustelu jatkuu hedelmällisenä. :slight_smile:

Olen hyvin varma, että viestisi liputetaan ja pian poistetaan, jos et muokkaa viestiäsi fiksumpaan suuntaan. Kiitos! :slight_smile:

14 tykkäystä

Laitetaan sitten tänne kun viestini liputettiin “eksyvän aiheesta” Inderes-ketjussa.

Viesti on vastaus @Arvonmetsastaja viestiin, jonka väittämän siitä etten argumentoi faktojen perusteella ja vihjailisin epämääräisesti koen loukkaavana. Jatkossa jos jostain asiasta on kiistaa, ehdotan ratkaisuna jompaa kumpaa seuraavista:

  1. Käyttäjä jota loukataan, saa kirjoittaa vastineen.
  2. Kaikki viestit joita kiista koskee poistetaan.

Tällä foorumilla oleminen on ylipäätään hyvin epäkiitollista touhua ilman että ruvetaan panettelemaan muita. Olenkin jo aiemmissa viesteissä sanonut, että sellaisesta kulttuurista, jossa käyttäjät kokevat tarvetta toimia poliiseina vertaisilleen pitäisi päästä eroon.

8 tykkäystä

Yli kahdenkymmenen vuoden kokemukseni eri keskustelupalstoilla kertoo tasan päinvastaista. Vertaismoderointi on oikein hyvä tapa valvoa foorumia.

Viestisi yläosasta eli Inderesin henkilöpalvonnasta ja siitä, että foorumistit loukkaantuvat hyvin herkästi mikäli Inderesin asiantuntijuutta jollakin tapaa arvostelee, olen tasan samaa mieltä. Mutta tämähän kertoo vain joidenkin inderes-uskovaisten nimimerkkien kapeakatseisuudesta, eikä siis ole mitenkään kovin vakava asia.

5 tykkäystä

Vielä pidempi kokemus takana ja totean että tuo ei oikein ole toiminut kunnolla missään. Vaarana on että epäsuositut mielipiteet liputetaan piiloon vain sen takia että ne on epämiellyttäviä (esim. Redditin Tesla-foorumit) ja menevät yleistä narratiivia/konsensusta vastaan.

Olen monen monta kertaa sanonut että Inderesin foorumilla ehkä suurin ongelma on ns. teknisluonteiset liputtajat jotka eivät osaa/halua huomioida kontekstia vaan liputtavat “piru-raamattu” periaatteella. Ylläpito tekee parhaansa mutta jos viesti menee piiloon niin sen palauttaminen myöhemmin on jo ns. spilled milk, sitä ei saa takaisin pulloon. Monelle tämä piiloon liputus on negatiivinen kokemus ja vähentää halua kirjoitella foorumille, tämä koskee erityisesti konkari/mestari tason kirjoittajia.

Eli täällä on liikaa Mestari-tasonkin liputtajia joiden kyky lukea peliä on monesti lähes olematon, keskustelu menee silloin pahvinmakuiseksi kliiniseksi hymistelyksi.

27 tykkäystä

Ehkäpä joitakin mainitsemiasi foorumisteja on, itselläni ei kyllä tule suoralta kädeltä ketään mieleen. Mun mielestä oleellista on mielipiteiden ja näkemysten perustelu. Käsittääkseni Inderesin henkilökunta ottaa heidän näkökantojensa perustellun haastamisen positiivisesti, parhaassa tapauksessa he peilaavat forumistien tuomia eri näkökulmia omiinsa.

Perustelematon arvostelu on aivan kaikissa asioissa arvotonta, eikä voi johtaa mitenkään kehittymiseen. Voihan se olla henkilökohtaisesti kurjaa, mikäli on jotakin osaketta ostanut ja asiantuntija on sitä mieltä ettei sen arvolla ole suotuisia kehittymisnäkymiä. Kuitenkin hyvällä itseluottamuksella toimiva hyväksyy eri näkemykset ja itse eri lähteistä kokoamiensa tietojen ja näkemysten perusteella tekee omat päätelmänsä ja päätöksensä.

8 tykkäystä

Oma viestini poistettiin Outokumpu-keskustelusta. Vastasin viestiin, joka oli osoitettu minulle. Kysymysviesti ei tuonut lisäarvoa keskusteluun. Vastauksenikaan ei tuonut lisäarvoa, mutta vastasi kuitenkin esitettyyn kysymykseen. Viesti oli:

”Todennäköisesti et hiffaa monta muutakaan asiaa. Olen laittanut tähän ketjuun aiemmin linkin, jossa mainitaan, että pitkien sopimusten korotukset tulee olemaan eräässä toisessa teräsyhtiössä 100 % luokkaa. Kun sopimukset tehdään ATH ympäristössä, tuottajalla on hyvä neuvotteluasetelma. Et siis hiffaa sitä, että kun bulkkituotteen hinta nousee rajusti, miksi tuottajan tulos pitäisi nousta rajusti. Miksi Outokummun tulos romahtaisi näissä olosuhteissa ensi vuonna?…”

Kun säännöt on niin tiukat, että minulle suunnattuun nollaviestiin ei saa vastata nollaviestillä, ei tämä foorumi ole minulle oikea paikka. Se on harmi, sillä tykkäsin kirjoittaa tänne. Kysymysviestiä ei poistettu.

Jos viesti ei tuo lisäarvoa keskusteluun, niin voit vastata yksityisviestillä.

Jos nyt oikein tarkkaan luetaan sääntökirjaa, niin siellä on:

” II) Keskustelu asialinjalla. Älä kommentoi, jos et pysty tuomaan keskusteluun uutta sisältöä. Huumori kuitenkin suotavaa”

En ole seurannut Outokumpu-ketjua, joten tämä on vain näin katsomosta käsin kommentoitua.

2 tykkäystä

Minä en vastaa yksityisviestillä, silloin kun kysymystäkään ei esitetä yksityisesti.

Älä hitossa lopeta kirjoittamista Outoketjuun. Liputtajalla on ehkä ollut ongelmana, että huomio siirtyi toisen ihmisen hiffaamiskykyyn eikä yhtiöön. En ollut liputtaja. Analyytikon Oudoksi koettu analyysi on kirvoittanut kiihkeitä mielipiteitä. Ihan aiheellisia pohdintoja ketjussa kuitenkin.

3 tykkäystä

Ymmärrän sen, että vastaukseni oli kärjekäs. Temperamenttini vain on sellainen, että kiihdyn nollasta sataan sekunnin murto-osissa. En voi sille mitään.

Ongelmaksi Outo-keskustelussa muodostui se, että osalla keskustelijoista on voimakas tarve tuoda esille sellainen näkemys, että erityisesti Inderesin oman analyytikon näkemyksen kanssa poikkeavia näkemyksiä ei ole suotavaa tuoda palstalla esille. Näillä kommentoijilla ei sitten pääsääntöisesti olekaan mitään muuta annettavaa palstalle. Tämä johtaa väistämättä siihen, että analyytikko joutuu syyttä suotta välikäteen, jota ei ole aiheuttanut eikä ansainnut. Minä en tästä ota vastuuta niskoilleni vaan osoitan syyttävällä sormella näitä henkilöpalvontaan taipuvaisia auktoriteettiuskoisia ”ei hiffaajia”.

3 tykkäystä

Oikea menetelmä on tietenkin liputtaa se alkuperäinen nollaviesti eikä kirjoittaa tietoisesti omaa nollaviestiä vastaukseksi. Olisi varsin kummallista jos säännöissä sallittaisiin nollaviestiin vastaaminen nollaviestillä. Sitten pitäisi sallia vastaus vastaukseen ja niin edelleen. Parempi kun peli vihelletään poikki mahdollisimman nopeasti ja palataan takaisin asiaan.

11 tykkäystä

Tämä ei muuta mitään, sillä kaikki eivät ryhdy poliisiksi. Minä en ainakaan. Joten tämä foorumi ei ole minua varten.

Tämä on harvinaisen selvää, ja poistun. Elämässä on tärkeintä pykälät, ja sen kyttääminen, että kaikki muut noudattavat niitä täydellisesti.

2 tykkäystä

Kysymys; oliko nimimerkki/taso-kohtaisesti jotain rajoitusta miten paljon voi liputtaa?
Edit: kysymyksen syynä kiinnostus foorumin “dynamiikkaan”. Ei ole aikomus liputtaa niin maan perusteellisesti :smiley:

2 tykkäystä

Kokemusperäisesti foorumilla on päiväkohtainen limitti kuinka monta liputusta käyttäjä voi korkeintaan tehdä. Muistaakseni se oli 20 liputusta per 24h

Aggressiivisten ja kärjikkäiden viestien kirjoittelu yhtiöketjuun tosiaan johtaa aika nopeasti liputukseen ja ihan aiheesta. Liputus ei ole henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan vaan pyyntö muuttaa toimintaa niin että se olisi jatkossa rakentavaa ja hyvän hengen mukaista. Oikeanlaiseen fiilikseen pääsee varmasti kuka tahansa jos laittaa vaikka Bob Marleytä soimaan samalla kun kirjoittelee tänne :sunglasses:

18 tykkäystä

Koen viestin poistamisen henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi. Ei siinä silloin mitään paina se, miksi se on tarkoitettu. Ihminen on ennen kaikkea tunteva, ei niinkään looginen, olento.

1 tykkäys

Tuo tunne menee ohi. Jos jatkat, niin joku päivä voit jopa nauraa itsekseen viestin liputukselle/poistolle. Niin kävi minulle.

Se vaan on yksi tämän palstan reunaehdoista. On sillä hyviäkin vaikutuksia, noin yleisesti. Se vähentää turhien spontaanien viestien määrää. Se kannustaa ajattelemaan ennen kuin painaa send-nappia.

11 tykkäystä

Jos keskustelupalstan tapainen varsin mitätön asia menee noin tunteisiin, lienee tosiaan fiksuinta pysytellä hetki pois ja keksiä vaikkapa jotakin mukavaa IRL-tekemistä. Ongelma on nimittäin silloin jossakin ihan muualla kuin foorumin säännöissä tai edes niiden noudattamisessa/noudattamattomuudessa.

10 tykkäystä