Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Meneekö sellainenkin tunne ohi, kun tekisi mieli käydä torahampailla kiinni Outo-palstan henkilöpalvojien kurkkuun. Minulla ei ainakaan ole mennyt 3 kuukaudessa. Ainoa mitä harmittelen viesteissäni on se, että Petri Kodowski joutui hankalaan välikäteen minun ja Outo-palstan henkilöpalvojien väliin. Arvostan Petrin ammattitaitoa. Missään viestissäni ei ole ollut tarkoitus epäillä tätä. Eikö palstan sääntöihin voisi lisätä henkilöpalvonnan kieltämisen? Tuoko idioottimainen henkilöpalvonta jotakin lisäarvoa yhtiökeskusteluihin?

2 tykkäystä

Noudatan kehoitustasi.

Normaalilla aikuisella miehellä ei ole aikaa tai tarvetta suuttua siitä niin verisesti kun joku on eri mieltä sijoituskeissistä. Mikäli joku sanoo internetissä jotain sellaista mistä ei tykkää niin tästä giffistä voi ottaa mallia tai sitten piilottaa itse ne keskustelijat joiden viestejä ei halua lukea.

Mikäli on sitä mieltä että OP on oikeassa ja Petri väärässä niin numeroita ja analyyseja sitten ketjun jotka ehkä saavat Petrin kääntämään oman mielipiteensä jos se on siitä kiinni.
Maailmaan mahtuu analyytikkoja ja jos on analyytikon kanssa eri mieltä niin sitten voi äänestää sillä omalla lompakollaan analyytikon suositusta vastaan.
Petrin DCF:ssä Outokummon osakkeen arvo on 7€ paikkeilla, olisiko maailma oleellisesti parempi paikka jos se 7€ olisi tavoitehintana ja analyytikko ei ottaisi näkemystä omaa laskelmaansa vastaan?

12 tykkäystä

Itseasiassa Petrin näkemys ei ole minua häirinnyt missään vaiheessa. Olen monessa eri mieltä hänen kanssaan, ja olen äänestänyt rahoillani hänen näkemystään vastaan. Tässä ei ole mitään ongelmaa. Ei niin yhtään mitään.

Siinä kävi sillä tavalla, että se saatoin olla minä, joka ensimmäisenä pyörittelin lukuja tänä vuonna (hintoja, volyymeja, käyttökatetta jne.), ja tulin siihen tulokseen, että Oudon lähitulevaisuus näyttää hyvin valoisalta. Sitten pyörittelivät muutkin, ja tulivat samaan tulokseen. Sen jälkeen tuli viestejä, että kuka idiootti näitä itse pyörittelee, kun on Petri ja muut. He tietävät miten asiat oikeasti ovat. Suutuin, koska koin, että oma analyysi on kiellettyä ainakin jos se poikkeaa analyytikon näkemyksestä. Ei tietysti pitäisi, mutta kun en sille mitään voi. Näillä henkilöpalvojilla ei ollut muuta perustetta, kuin se, että Petri ja muut asiantuntijat tietävät.

4 tykkäystä

Tämä on sitä mitä nämä ketjut nimenomaan kaipaavat! Se tuo arvoa muille kirjoittajille ja lisää keskustelun tasoa että saadaan eriäviä hyvin perusteltuja näkemyksiä. :slightly_smiling_face:

Asiantuntijoissakin on hajontaa kuten tuoreet tavoitehinnan erot kertovat eivätkä ennusteet ole kaikki samalla pelikentällä kuten esimerkiksi Sammon kanssa jossa konseus on lähestulkoon aina liikuttavan yksimielinen siitä mimmoinen tulos sieltä tällä kertaa tulee. :slightly_smiling_face:

Ens kerralla vähän happea ja sitten uudestaan tuulimyllyjä vastaan tappelemaan, sitä ne Teslaketjussakin tekee vaikka jutut aika pitkälti pyöriikin ympyrää. :smiley: :+1:

10 tykkäystä

Ei ole, koska perusteluna oli ainostaan se, että Petri on sanonut. He eivät tuoneet tiedon murustakaan ketjuun puhumattakaan lisäarvosta. Vastaväite ilman perustelua on arvoltaan negatiivinen. He eivät esittäneet vastalaskelmia tai tuoneet ylipäätään mitään lisätietoa ketjuun. He eivät myöskään koskaan esittäneet, mikä laskelmissa menee pieleen. Jos he olisivat sen tehneet, silloin he olisivat tuoneet lisäarvoa. Heidän tietämyksen taso teräsmarkkinoista näytti olevan nolla.

3 tykkäystä

Olen alkuperäisen nollaviestin kirjoittaja, ja pahoittelen viestiäni, se ei varmasti tuonut mitään lisäarvoa Outokummun ketjuun.

Myöskin ihmettelen, miksi sitä alkuperäistä viestiäni ei liputettu. Oli siinä tosin se pointti, että Outokummun vuosisopimusten tarkat hinnat eivät ole ainakaan mulle selvinneet - toki ne on 100% varmasti korkeammat kuin aiemmin.

Analyytikkoja en tiedä edes nimeltä, ja Outokummun omistajana (2,xx tasolta) vilpittömästi toivon kurssinousua (en siis osinkoja). Mutta saletisti en ole kyydissä seuraaviin alle 3,2x tasoihin.

Hauskuushan tässä on se, että ei tässä tartte odottaa kuin puoli vuotta, vuosi tai vajaat kaksi, niin me kaikki ollaan paljon viisaampia…

8 tykkäystä

Pahoittelen myös hiffaus-viestiäni. Se kärjekäs vastaus ei ollut tarkoitettu niinkään sinulle, vaan patoutuneena vastauksena ylipäänsä sellaisille viesteille, jotka pyrkivät nollaamaan toisen näkemyksen perustelematta mitenkään, miksi tuo näkemys on väärä ja tuomatta mitään lisätietoa keskusteluun.

12 tykkäystä

Kokemuksen pohjalta sanoisin, että toimivampi ratkaisu olisi se, että vain moderaattorit voisivat piilottaa ja poistella/muokata viestejä. Se tekee asetelmasta selkeän ja ymmärrettävän, ja parhaimmillaan lisää moderoinnin läpinäkyvyyttä (tietysti edellyttäen sitä, että moderaattorien päätöksiä valvotaan). Vertaismoderointikin on oikein toimiva ratkaisu, tasan siihen asti kunnes se lakkaa toimimasta. Sitten homma menee pahimmillaan huutoäänestykseksi ja ylä-/alaäänten kalasteluksi tai spammiksi, kun halutaan varmistaa näkyvyys sellaiselle sisällölle, joka miellyttää omaa silmää. Ja kun ollaan foorumilla, jonka keskustelun ydinsisällön laatu edellyttää kaikkien äänten kuulumista, niin onhan se yhtälö kieltämättä hankala…

Yksi moderaattoriryhmän hyvä puoli olisi myös se, että ns. linja pysyisi tasaisena ketjusta tai liputtajasta riippumatta, kun valta ja vastuu päätöksistä olisi vain pienemmällä ryhmällä koko foorumin käyttäjäkunnan sijaan. Tämä korostuu etenkin, kun yksi foorumin säännöistä on tuo hankalasti tulkittava “Älä kommentoi, jos et pysty tuomaan keskusteluun uutta sisältöä”. Suosituissa ketjuissa tuota rikkoo paljon useampi viesti, kuin mitä liputetaan - mutta se ei välttämättä käy ilmi kuin niille, jotka ovat perehtyneet ketjun viesteihin hyvin. En pyri luokittelemaan käyttäjiä turhaan, mutta on kuitenkin ilmiselvää että osa on muita paremmin perillä sisällöistä, ja olisivat siksi parempia arvioimaan viestien laatua ja tarpeellisuutta.

Tosiasia on molemmissa tapauksissa se, että mitä isompi joukko, niin sitä useammalle moderaattorille on tarvetta.

7 tykkäystä

Itse olen verraten melko uusi käyttäjä foorumilla, vasta vähän alta kaksi vuotta tullut selailtua. En ole vielä ymmärtänyt, miksi liputus koetaan niin ongelmalliseksi?

Jos kirjoitat viestin joka liputetaan, on syynä varmastikkin jokin seuraavista:

  • Ketju todennäköisesti väärä.
  • Viesti ei tuo keskusteluun uutta näkökulmaa/ tietoa.
  • Vaikka vastaan edellisen offtopic- viestiin, ei se muuta sitä, että myös sinun viestisi on silloin mahdollisesti offtopic. (Vältyttäisiin “mutku toinenki kirjotti höpöhöpöä, mä vaan vastasin…”.
  • Se menee henkilöön (loukkaava, rasistinen tms.), vaikka sisältö olisi muuten kultaa.

Kertaakaan en tässä vajaassa parissa vuodessa ole nähnyt sellaista viestiä liputettuna, joka olisi ollut loistavasti argumentoitu kirjoitus ketjun yhtiöstä.

Minutkin on liputettu, ja kyllä syyn löysin siihen varsin nopeasti peilistä :slight_smile:

Tämä mielestäni kyllä hyvä updaten paikka!

12 tykkäystä

Istuin juuri kaksi viikkoa koppia mielestäni melko harmittomista sarkastisista huomautuksista Tecnotree-palstalla. Jes, olen syyllinen, laitoin kyllä kieltämättä muutaman nollasisältöisen viestin - mutta kaksi viikkoa koppia oli siitä melko kohtuuton setti kun olen kuitenkin julkaissut myös ison kasan asiapitoisia viestejä,

Ja sarkastiset huomautukset olivat kuittauksia "mä luotan Padmaan ", “Ei ne toista virheitään” tyyppisiin täysin sisällöttömiin hypeviesteihin joita ei ole liputettu eikä tekijöitä kopitettu. Eli olisi tietenkään pitänyt alentua kuittailuun, asia selvä.

Tästä viisastuneena aion jatkossa lukea vain muiden viisauksia ja jätän omat kommentit nollaan. Hype jatkukoon.

En usko että liputukset ja kopitukset ovat kovin hyvin balansissa/linjassa keskenään mutta tämä on toki Indereksen palsta ja Inderes saa vetää ihan omaa linjaa.

3 tykkäystä

Tämä näyttää tosiaan olevan tulkinnanvaraista.

Mutta mitä sitten, kun modet ovat päätyneet viestin poistoon?

Olen yrittänyt löytää tähän liittyvää säännöistä, mutta ei ole vielä tullut vastaan.

Onko se näin?

  1. Liputus/viestin poisto
  2. Huomautus
  3. Jos uusi aiheellinen liputus, tuleeko varoitus?
  4. Jos edelleen jatkuu, kopitus viikoksi?
  5. Jos edelleen, kopitus kuukaudeksi?
  6. Ja edelleen, kopitus pidemmäksi ajaksi?

Miten monta kertaa voi tulla liputetuksi?

En ole vielä joutunut liputetuksi, joten toivon, että en tälläkään kertaa joudu😅, jos siis tähän löytyykin jostain sääntökokoelmasta helposti vastaus🧐

2 tykkäystä

Ei. Viestit voi ottaa lippua. Etkä tiedä mitä niille sen jälkeen tapahtui ellet mene erikseen kaivamaan vanhaa viestiä ja katsomaan onko se vielä siellä. Eli käytännössä jää arvaukseksi oliko liputus aiheellinen vai ei.

Huomaat että ylläpito kypsyi kun olet jo kopissa. Varoituksia ei tunneta. Tuli itselleni vähän puskista kun koppikeikka tuossa napsui jokin aika sitten.

2 tykkäystä

Yleensä kellariin pääsee vasta, jos liputuksia on tullut jo aiemmin useita. Ei ensikerrasta, ellei viesti ole jotenkin törkeänlaatuinen. Liputukset tuppaavat kasautumaan tietylle porukalle, joka jää myös ylläpidolle mieleen.

Mmmh lähes aina liputukset on aiheellisia ja muut jäsenet näkevät jos jokin viesti on jo liputettu. Toki sen voi liputtaa useampi kerrallaan, mutta on niiden julkisuudessa tietty signaaliarvo. Ylläpitohan sen vasta päättää poistetaanko viesti vai hylätäänkö lippu.

Ketju menee kiinni, jos lippuja tulee paljon mikä on äärimmäisen kätevä ominaisuus jos keskustelu menee överiksi aamu kolmelta… :smiley:

18 tykkäystä

Viestejähän voi tägätä moderaattoreille tällä tavalla, eikä se ilmeisesti näy muille.

Itse toisinaan pyydään laadukkaalle viestille siirtoa oikeaan ketjuun tms. tällä lippumuodolla.

Eli “jotain muuta” kohta liputuksessa.

3 tykkäystä

Tervetuloa takaisin! :slight_smile:

Ajattelin kirjoittaa sulle, koska ehkä pian viestisi liputetaan ja poistetaan, koska muisitithan:

Ostin/myin juuri äsken -ketju on tarkoitettu vain viesteille, jossa on maininta omista ostoista ja myynneistä.

Kahvihuoneessa voi muutenkin jutella lähes kaikesta hyvässä hengessä. :slight_smile: Pörssien suunta -ketjuunkin voisi sopia tuo sinun viestis.

Kiitos! :slight_smile:

9 tykkäystä

Kiitos viestistäsi. Joo meni väärään ketjuun. Voisko viestin siirtää kahvihuoneelle? Vai tuliko viestistä turhan negatiivinen :slight_smile:

2 tykkäystä

Minkä ihmeen takia @T3r00 ja @Meri viestit on liputettu Hyzon-ketjussa? Ne ovat suoraa jatkumoa keskusteluun Hyzonista, en kertakaikkiaan ymmärrä näitä palstan robottiliputtajia jotka tuhoavat hyvän keskustelun.

6 tykkäystä

Olisiko sellaisessa ideaa, että voisi valita profiiliasetuksissa jotain tyyliin

Näytä myös liputetut viestit:

4 tykkäystä

Ai miksi jonku toisen firman kurssikäyrä on liputettu Hyzonin ketjusta? :thinking:

5 tykkäystä