Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Ilmeisesti foorumilla on jokin oma logiikka, milloin liputus johtaa piilotukseen ja milloin ei.

Jep. Ymmärrän harmituksen, jos joutuu usein liputetuksi, mutta se on useimpien tapauksessa enemmän peiliinkatsomisen paikka kuin foorumin kritisoiminen. :smiley:

Toki, täällä otetaan palautetta joka päivä vastaan eikä ole tarkoitus kuulostaa ylimieliseltä. :slight_smile:

Jos oma ego ei kestä liputtelua tai foorumi tuntuu omaan makuun kuivalta, niin sitten voi mennä vaikka Kauppalehden foorumille. Täällä ei ole pakko olla. Tänne halutaan sijoittajia, jotka ylläpitävät foorumin kulttuuria, jakavat suunnilleen yhteisen käsityksen laadukkaasta keskustelusta ja auttavat muita sijoittajia.

31 tykkäystä

Tämän voisi laittaa FAQ-osioon.
Itse uskon harvoin “totuuksiin”, mutta tässä on kiteytettynä kaikki oleellinen. Täydellisesti.
Ugh.

11 tykkäystä

Samaa mieltä, mutta toivon mukaan myös jengi muistaisi että lippu ei ole “en ole kanssasi samaa mieltä”-nappi. Jos ei ole samaa mieltä, voi joko hiljaa todeta itselleen että “en ole samaa mieltä” ja jatkaa matkaa tai painaa sitä reply-nappia ja lähteä argumentoimaan asiasta. Sen sijaan jotkut käyttävät sitä lippua “en ole samaa mieltä joten pois tämä silmistä”-nappina. Tällä on keskustelua tukahduttava vaikutus.

image

Näin mentiin ennen, nykyään… “peukku alas” tai “lippu” tai “raportoi epäsopivaksi” tms. riippuen alustasta.

18 tykkäystä

Joo, tämä on kyllä asia mihin usein varsinkin Redditissä törmää. Omasta puolestani tällä foorumilla voisi hyvin olla alapeukku viesteissä tykkäämisen vieressä, mutta alapeukkusaldo ei näkyisi julkisesti. Siinäpä ihmiset alapeukuttelevat viestejä joista eivät ole samaa mieltä.

3 tykkäystä

En nyt väitä että toi olisi vainoharhainen näkemys, mutta itse olen alkanut aktiivisesti liputtamaan viime aikoina (joo, tiedän, ei ole muuta elämää, toivottavasti se muuttuu tulevaisuudessa):

  • jos viesti eksyy täysin aiheesta
  • jos viesti sisältää rumaa kielenkäyttöä.

Olen jo muutaman kuukauden suunnitellut postausta, missä kyseenalaistaisin sitä, miksi (kuvitteellinen) 13-vuotias tyttäreni ei saisi lukea pörssiyhtiö Inderesin keskustelupalstaa.

Mitä lisäarvoa K-18 kielenkäyttö tuo foorumille, sitä aion pohdiskella. (none)

10 tykkäystä

Tyhmä kysymys; Miksi liputtaa rumaa kielenkäyttöä kun voi kauniisti vastata että “hei, onko noin ruma kielenkäyttö tarpeellista?” - alkuperäinen kirjoittaja voi sitten korjata virheensä sen sijaan että heti lähdetään pyytämään piilotusta/poistoa ylläpidolta. Olettaen että viesti siis on muutoin asiaa? Tai jos et halua sitä julkisesti pistää, pistä YV. Jos kirjoittaja on vähänkään kartalla, asialliseen palautteeseen vastataan asiallisesti. On tietenkin helpompaa painaa “iik, pois tämmöiset”-nappulaa anonyymisti kuin rehellisesti antaa palautetta. Sitten tietty jos vastapalloon tulee lisää kiroilua tai palaute ohitetaan, voin ymmärtää modejen hihasta nykimisen.

Täysin aiheesta eksyvä tavara on palstan sääntöjen mukaan liputuksen arvoista, joten se on luonnollisesti OK.

2 tykkäystä

Hoh hoijaa. Kaksi esimerkkiä viikon sisältä:

  • sinänsä asiallinen viesti yhtiöketjussa käytti kahteen kertaan termiä “runkkurinki”. Siis täysin tarpeettomasti. Mode moderoi viestin.

  • “vitusti perseeseen”. Mode totesi, että ookoo termi.

Mua aidosti ihmetyttää se, että sä oot selkeästi tosi skarppi kaveri, ja hiffaat todella hyvin asioita - ja sitten ihan älämölöä?

2 tykkäystä

Niin, miksi et pistänyt kirjoittajalle noottia? Olen samaa mieltä molemmista esimerkeistäsi että ihan turhaa rumaa kieltä, mutta ehkä kirjoittaja on vain “sokea” omalle tekstilleen kun käyttää moista kieltä jokapäiväisesti ja jos kukaan ei huomauta niin homma jatkuu. Ei tuommoisesta tarvitse mielestäni moderaattoria heti huutaa paikalle tai yrittää kalastaa kaverille bannia. Eri asia sitten jos ei ymmärrä yskää asiallisesta huomautuksesta.

3 tykkäystä

Ihan oikeasti?

Mielestäni tommoiset kirjoittajat pitäisi heivata helvettiin tältä keskustelupalstalta.

Ja sä oot oikeasti turhan fiksu “henkilöoletettu”, jotta voisit jatkaa tota flöittaa…

2 tykkäystä

Tässä mittaluokassa mitä tämäkin foorumi nykyään on tuo kevyt huomauttaminen käytöksestä ei imho valitettavasti toimi. Pienemmässä porukassa vielä ihan ok, mutta tässä mittaluokassa tuo redusoituu melko nopeasti inttämiseksi koska osa porukasta nyt vaan ei ymmärrä vihjettä. Sen on nähnyt tässäkin ketjussa moneen kertaan. Isojen massojen paimentaminen vaan vaatii hieman suoraviivaisemmat otteet.

13 tykkäystä

Okei, totean että olette mielestäni väärässä ja tämä on juuri tätä “cancel”-nykypäivää. Kaikki pois josta ei tykkää sen sijaan että selvitettäisiin ensin puhumalla. En yhtään ihmettele jos moderaattoreilla pitää kiirettä…

1 tykkäys

Kirjoitit yllä että liputat ruman kielenkäytön herkästi. Eikö tämä nyt ollut aika rumasti sanottu ja henkilöön kohdistuvaa itse asian sijaan?

15 tykkäystä

Annetaan metaforinen ase käteen ja kerrotaan että kyllä sinulla on yhteisön tuki takanasi kun siivoat saastan palstalta ja annat heille sen minkä ansaitsevatkin. What could go wrong here? Olen lukenut jotain päinvastaista:

Olisi tosi helppoa tuhota ihmisten elämiä jos heitä voisi syyttää täysin tekaistuilla perusteilla, kuten diktatuureissa. Samaten se että soitat poliisit johonkin osoitteeseen ei tarkoita että osoitteessa asujan kotiovi pusketaan sisään ja asuja tapetaan, kuten Amerikassa, vaan se on kehotus lähteä tekemään selvitystä onko syytä epäillä rikosta. Toisinaan päädytään ratkaisuun ettei rikosta ole syytä epäillä.

“It is better that ten guilty persons escape than that one innocent suffer.”

  • William Blackstone

Eli miksi se on liputetun ongelma jos joku muu ei tykkää hänen viestistään? Viestiä pitää arvioida sen mukaan rikkooko viesti yhteisiä sääntöjä. Sääntöjen pitäisi olla yksiselitteisiä. Mikä on “ketjun aihe” josta viesti voi eksyä? Jos ketjun aihe on Sampo-yhtiö, saako siinä puhua Sammon vakuutuksista? Entä vakuutuksista yleensä? Entä Topdanmarkista, saako siitä puhua kun on eri firma mutta tytäryhtiö kuitenkin? Saako puhua vakuutusyhtiöistä yleensä? Uusien autojen rekisteröinneistä ei saa puhua, kuten tuossa ylhäällä todettiin. Saako laittaa kosteita rakettimeemuja jos tulosennusteet ylitetään?

Mitä sitten liputetun pitäisi tehdä, kun viesti jonkun mielestä eksyy aiheesta? Se on liputtajan näkemys aiherajauksesta. Ketjut lähtevät joskus sivuraiteille ja se olisi sitten moderaattoreiden homma siirrellä kymmeniä viestejä jonnekin muualle.

6 tykkäystä

No niin, sitte vähän voitaisiin rauhoittua kielenkäytön kanssa - ei lähetä solvaamaan muita ihmisiä täällä.

8 tykkäystä

Enhän mä solvaa.

Mun agenda on noin kevättä kohti se, että tämä palsta olisi enemmän K-13 kuin nykyisin ajoittain K-18.

En näe mitään syytä, miksi Inderesin pitäisi suosia testostreni-pitoisia ilmaisuja, jotka karkottavat sekä “ei niin agre” ja myös mahdollisesti “naisoletettuja”…

Ai et solvannut? Sain 2 viikkoa koppia paljon pienemmäsä virheestä. Jännää nähdä miten tämä punnitaan.

1 tykkäys

Jos @Ganso36 osoitat ton spesifin viestin (toka mainitsemasi), niin voisin kattoo tarkemmin mistä on ollu kyse. Itse en muista moderoineeni tuollaista viestiä. Toiseksi, tiedät itsekin että toisen kutsuminen “ei-fiksuksi” voidaan mieltää suoraan loukkaukseksi.

Kolmantena: kiroilu tai muuten rivo/rasistinen tms. kielenkäyttö ei ole Foorumilla luonnollisesti suotavaa. Voin itse myöntää olevani aikamoinen rääväsuu Foorumin ulkopuolella, mutta minäkin tiedän ettei sellainen kielenkäyttö kuulu tänne. Aina sattuu lipsahduksia, mutta pääasia nyt olisi se ettei ne toistuisi enää uudestaan.

5 tykkäystä

Taitaa viitata tähän

2 tykkäystä

Myönnän kaiken tuon, ja viikko Inden kellarissa on ihan ookoo.

7 tykkäystä

Selviät nyt ainakin mun puolesta tässä ihan sanallisella varoituksella - kunhan tiedostat ettei tommonen kielenkäyttö ole asiallista Foorumilla.

5 tykkäystä