Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Alkuperäistä viestiä kirjoittaessani ajattelin, että se yleiseltä tasoltaan vastaa lukuisia samaan ketjuun kirjoitettuja viestejä. Erityisesti sen henkilön viestejä, joka muita on siellä kutsunut asiantuntemattomiksi, vähä-älyisiksi, persuiksi, milloin mitäkin, ja vielä huomauttanut että pelkästään ketjua lukemalla asia olisi selvinnyt.

Tarkoitukseni toki oli osoittaa rehottava kaksinaismoralismi (tai tarkemmin ottaen “double standard”), ja tämän viestini viisaudesta tai laadukkuudesta voi perustellusti olla sitä mieltä, että se ei ollut viisas tai laadukas. Yritin kuitenkin tarkalleen jäljitellä tyyliä ja sanavalintoja, jotka keskustelussa oli katsottu hyväksytyksi, ei kyllä suinkaan ollut tarkoituksena provosoida.

Nyt viestini on kyllä liputettu. Kenties hyvä niin.

2 tykkäystä

Olisiko jo aika siirtyä Joulun viettelyyn?

Voihan tätä aihetta tarvittaessa jatkaa tammikuussa. Keskustelun hyvä puoli on, että Inderes varmasti saa nyt käytäntönsä GDPR:n mukaisiksi. Hyvä ja kiitos siitä.

Hyvää Joulua!

Juurikin ystävä tuolta huutelee, että laita sinne foorumilaisille että “Hyvää joulu naikaa”, jos Juurikki oikein tulkitsi. :snowman_with_snow:

15 tykkäystä

Hei äh!

Oli tarkoitukseni tämä itsekin toivottavaa, mutta minkäs teet kun sama pää on vieläkin!

Oikein hyvää ja rauhaisaa joulua Juurikille ja kaikille muille :smiling_face_with_three_hearts:

8 tykkäystä

Onhan toi aikaselvää, että yksityisviestit on suojattuja, joita kenenkään ulkopuolisen ei pitäisi millään tasolla pystyä lukemaan/selvittämään. Palvelun tarjoaja voi lukea lähetetyllä tasolla, mutta ei sisältöä. Gdpr ja erikseen case Nokia.

1 tykkäys

Joululahjaksi virallista pyyntöä sisään (jos ei selvitystä muuten kuulu) käsittelystä ja mikäli vastaus epäilyttää, niin tietosuojavaltuutetulle ilmoitusta https://tietosuoja.fi/ilmoitus-tietosuojavaltuutetulle:

Voit ilmoittaa tietosuojavaltuutetulle, jos epäilet, että jokin organisaatio tai henkilö käsittelee henkilötietoja tietosuojasäännösten vastaisesti.

Epäkohta voi tarkoittaa esimerkiksi, että

  • henkilötietojen käsittelylle ei ole lainmukaista perustetta tai

  • henkilötietoja käsitellään liian laajasti käsittelyn tarkoitukseen nähden.

Ilmoituksesi perusteella tietosuojavaltuutetun toimisto harkitsee tarpeellisia toimenpiteitä. Jos asia liittyy omien henkilötietojesi käsittelyyn, ilmoitamme sinulle asian etenemisestä ja ratkaisusta. Muussa tapauksessa olemme sinuun yhteydessä vain erityisestä syystä.

Tämä viestien lukeminen ei kytkeydy millään lailla henkilötietojen käsittelyyn eikä tietosuojavaltuutettu ole toimivaltainen. En kerro mikä taho on, vaikka sen tiedän. Homma alkaa mennä överiksi.

Hyvää joulua kaikille!

20 tykkäystä

Kirjesailusuus vs email case Nokia.

Ns. Lex Nokia säädettiin ennen kuin GDPR. Juurikin mielestä siinä työnantajalle annettiin tietyissä tapauksissa oikeus ulkopuolisen toimesta selvittää, kuka lähetti tai vastaanotti emailin ja keneltä. Ei se taitanut pitää sisällään oikeutta tutkia viestien sisältöä?

Nokia ei lakia säätänyt, vaan Suomen demokraattisesti valitsema eduskunta. Liekö laki enää edes voimassa?

1 tykkäys

Pyysi vielä lisäämään, että tuossa kuvassahan on Juurikki parasta osaamistaan vastaavassa ulkohommassa. :smiling_face: :kiss: :cold_face:

1 tykkäys

Miten luonnehtisit tuota viestiäsi tuolta energiaketjusta eli vastausta nm. @OldFeki :lle joka tässäkin ketjussa framilla, asteikolla nollasta nollaan, kuinka hyvin tuo sinun lällättelyviestisi edesauttoi sinun näkemystäsi mm. rakentavasta palstasta?

Minä pidän sinua aika kaksinaamaisena kirjoittajana, olet vinkumassa asiakirjoittelun perään mm. allekirjoittaneen kohdalla avauduit kahvihuoneessa ja sitten vedät itse täydellisiä nollaviestejä vastauksena toiselle kirjoittajalle ja kun tulee palautetta YV:nä niin julkaiset ne tänne? Ala-arvoista touhua.

Pelkään että olet erittäin oikeassa, tuo sinun vastauksesi ei millään tavalla vastannut minun kysymykseeni. Yksityisviestit on juurikin sitä eli ei-julkisia viestejä jotka on täysin eri asia kuin julkinen palsta jonka kaikki näkevät. Jos sinulla on ongelma jonkun henkilön kanssa niin pidä se yksityisenä ja jos ei ratkaisua tule niin blokkaa henkilö.

Tämä sinun toimintamallisi oli ns. paskahousumaista.

5 tykkäystä

Hei oikeesti, asioista puhutaan nyt suoraan ja nimenomaan oikeassa ketjussa, seurauksena liputus? Ei ole todellista, kertoo niistä todellisista ongelmista mitä palstalla on.

Olen sanonut sen aikaisemminkin useamman kerran mutta sanon uudestaan; palstalla on aivan liikaa liputus-oikeuden saaneita kirjoittajia jotka eivät tajua mitä tekevät.

Liputukset pitäisi AINA(*)mennä ensiksi moderaattorien käsittelyyn ja vasta sitten viestin piilotus/poisto jos tarvetta, ei pelkästään kirjoittajien liputusten perusteella

(*pl. tapaukset joissa poikkeuksellisen paljon lipituksia tietyn kriteerin perusteella)

5 tykkäystä

Kyllä täällä maalittamista on tapahtunut ja varmaan tapahtuu vieläkin. Eräs Juurikin ystävä kertoi suoraan, että heidän puolueen sisäisessä viestinnässä kyllä kohteet kerrotaan. Ei yllytetä, koska se olisi rikos. Kertominen riittää.

Kokeilkaapa huttuilla eri poliittisten puolueiden näkemyksille tai edustajille, niin huomaatte, miten lippu liehuu minkäkin puolueen osalta. Bännit tulee, kun tarpeeksi moni aatteen kannattaja lippua liehuttaa. Se kuuluu Inderesin käyttämään teknisen alustan ominaisuuksiin. Kokemusta on.

2 tykkäystä

Kysymys on samasta asiasta kuin pitkään laissa ollut kirjesalaisuus. Nykyään sama laki suojaa kirjeiden lisäksi myös sähköistä viestintää: sähköposteja, puheluita, tekstiviestejä, sosiaalisen median yksityisviestejä ja jopa verkkoselailutietoja. Luottamuksellisen viestinnän suoja on siis tavallaan laajempi kuin ennen.

2 tykkäystä

Ymmärrän porukan huolen siitä, että modet pääsee liian helposti lukemaan yksityisviestejä. Sitä en ymmärrä, että liputusketjussa on liputettuna viesti, jonka julkaisija on itse liputtanut YV-lokerosta. Liputuksistahan täällä on tarkoitus keskustella ja tuo, jos mikä, ansaitsee liputuksen ja joulujäähyn.

Ei mulla ainakaan ensimmäisenä nouse karvat pystyyn siitä, että toisen laittama yksityinen viesti julkaistaan vaan siitä mitä viestissä lukee. Eihän täällä sentään mitä tahansa tarvitse sietää.

Mielestäni haistattelu ja pelleksi haukkuminen ei kuulu foorumille edes yksityisellä puolella ja asia oli hyvä ottaa täällä esille. Hiljensin kyseisen käyttäjän joskus aikoinaan. Ei siihen mitään haistatuksia tarvita kylkeen. Moderointi jatkuu liian lepsuna jos tuollaisen viestin jälkeen pystyy vielä kirjoittelemaan normaalisti.

Tästä olen muutoin samaa mieltä, mutta jos aletaan käyttäytyä huonosti (haukkumiset, haistattelut jne) niin silloin on ok, että ylläpito pyydetään paikalle ja asiasta käydään jopa tällainen laajempikin keskustelu, että mikä ei ole enää hyväksyttävää. Pitäähän foorumin käyttäjillä olla vastuu sanoistaan myös YV- puolella.

22 tykkäystä

Täysin eri mieltä, jos joku urpoilee YV:llä niin blokki päälle, jos menee tietyn rajan yli niin sitten rikosilmoitus.

En vieläkään keksi yhtään syytä miksi moderaattorien pitäisi puuttua YV keskusteluun.

5 tykkäystä

Jos joku foorumilainen ei osaa käyttäytyä asiallisesti YV-puolella ja esimerkiksi jatkuvasti “häiriköi” muita foorumilaisia vuorotellen - eikö parempi tapa ole antaa kyseiselle henkilölle banaania (kun modet saaneet tästä tiedon), kuin että vaikka joka kolmas päivä jonkun foorumilaisen pitää puntaroida että blokkaisiko vaiko ei?

Jos joku tulisi minulle kiukuttelemaan ja purkamaan kurjaa oloaan, itse delegoisin asian mielummin modeille, vaikkei minua välttämättä hänen kirjoituksensa juuri kiinnostaisikaan. Foorumi on mukavempi paikka kun ei YV puolellakaan harjoiteta lapsellisuuksia.

Toki tästäkin asiasta voi olla montaa mieltä.

PS. Viestini ei liity viimeisimpään draamaan tai sen osapuoliin.

En tiedä ja luultavasti, mutta ehkä YV liputus nopeuttaa tätä prosessia, ilman suuria downsideja - vai keksitkö jotain?

3 tykkäystä

Paljonko tällaisia caseja on? Eiköhän nämä tyypit hoida itsensä bänniin ihan julkisen puolen kirjoitteluillaan

Inderesin palvelujen käyttöehdoissa todetaan muun muassa: ”Palvelua saa käyttää vain lakien, muiden viranomaissäännösten ja hyvän tavan mukaisiin tarkoituksiin.”Tässä käsillä olevassa tapauksessa mielestäni korostuu tuo hyvän tavan mukaisuus, onko sitä noudatettu. Foorumilla kirjoittamista ja toimintaa on myös käyty läpi foorumin säännöissä. Nyt yksi käyttäjä on ilmoittanut kokeneensa tilanteen hyvin häiritsevänä ja osoittanut sen liputuksella. Myös yksityiseen viestiin on oikeus perehtyä, jos viestinnän toinen osapuoli niin ilmoittaa. Inderesillä tietyillä nimetyillä henkilöillä pitää olla oikeus valvoa foorumin jäsenten käytöksen palvelun ehtojen ja foorumin sääntöjen mukaisuutta. Näitä voidaan rikkoa, vaikka rikoksen tai epäillyn sellaisen kynnys ei ylittyisi. Tässä ei mielestäni ole menty niin pitkälle, että esim viestintärauhan rikkomisesta voisi ilmoittaa. Kunnianloukkauskaan ei taida ihan yksityisviestin nimittelyssä täyttyä. Mutta palvelun tarjoajalla tulee olla käytössään keinoja varmentaa ja puuttua sääntöjen vastaiseen käyttäytymiseen.

7 tykkäystä

Sarkasmi on vaikea laji. Jos saa sarkastista palautetta joka ei ole suoraan loukaavaa niin parhaimmillaan se on rakentavaa.

Olin joskus paljon aktiivisempi sijoittaja ja jotain sinnepäin tein myös työkseni. Viimeaikoina siihen ei ole ollut paitsi aikaa mutta myöskään pakkoa. Tämä foorumi on hieno mahdollisuus peilata toisten ajatuskulkua ja keskusteluiden pohjalta ajoittain teen uusia sijoituksia.

Aikoinaan oli toinen palsta jonka moderointi kävi raskaaksi ja se lopetettiin.

Hienoa että tällä foorumilla asiaan kiinnitetään huomiota. Foorumin ylläpitäjällä ei ole loputtomia resursseja ja varmasti kaikki nautimme palstoista vaikka välillä pientä sarkasmia kohtaisimmekin. Pieni sarkasmi kuluu elämään, kirvoittaa keskustelua ja parhaimmillaan tuottaa muille iloa?

19 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä ja allekirjoitan tähän ketjuun jaetun yksityisviestin sisällön edelleen täysin.

Kerroin viestissäni suoran mielipiteeni vastaanottajan myöntämästä “takaisin samalla mitalla” -kirjoittelusta. Etenkin kirjoittelussa ihmetytti se, että viestin vastaanottaja ei varsinaisiin keskusteluihin itse edes osallistunut. Hän keskittyi sen sijaan kertomaan mielipiteensä minusta ja kirjoittelustani.

Päätös julkaista hänelle osoittamani yksityisviesti oli pelkästään hänen. Siihen hänellä oli oikeus. Olin toki yllättynyt, sillä aikuisten kanssa toimiessa harvoin kukaan tällaiseen ratkaisuun päätyy.

Jokainen kahdenkeskinen keskustelu ei pääty voimasanoihin vaan toisinaan ne kirkastavat ajatuksia siten, että turhilta konflikteilta vältytään. Samaa mieltä asioista ei tarvitse olla. Jos tarkoituksena on pelkästään provosoida ilman halua selvittää erimielisyyksiä voi lopputuloksena olla nähdyn kaltainen show, jossa provosoija kiirehtii kopioimaan yksitysviestinsä kuvakaappausta kaikkien nähtäväksi.

Jos joku ei ole koskaan elämässään haukkunut kahden kesken ketään pelleksi voimasanojen kera, arvostan. Jos jotakuta on joku haukkunut pelleksi voimasanojen kera ja on sen jälkeen kertonut siitä suvulle ja seurakunnalle, en arvosta. Tässä tapauksessa keskustelumme päättyi siihen, että minä hiljensin vastapuolen – ei toisinpäin.

Olen käyttänyt ja käytän edelleen paljon aikaa tiedon jakamiseen foorumilla. Jaan mielelläni uutisia, artikkeleita ja niiden koosteita ajatuksineni. Siis juttuja, joista arvelen muidenkin foorumin käyttäjien hyötyvän. Kiitän kaikkia, jotka tätä työtä ovat viimeisten, kohta neljän, vuoden aikana arvostaneet.

Hyvää joulua kaikille.

7 tykkäystä