Laitetaanpa päivitystä eräästä aika tuoreesta kirjasta.
Morgan Housel, Psychology of money
Olen jonkin verran Houselin blogia seurannut ja olen kuunnellut lähes kaikki podcastit missä hän on vieraillut. En sanoisi, että varsinaisesti fanittaisin häntä, kuten ehkä Howard Marksia tai Buffettia, mutta arvostan todella paljon hänen mielipiteitä ja luen hänen kirjoituksiaan mieluusti. Näillä lähtökohdilla lähdin lukemaan tuoretta kirjaa.
Kirja ei ole perinteinen sijoituskirja, vaan kuten nimikin kertoo, kirja käsittelee rahan psykologiaa, sen hallitsemista ja käyttöä. Ymmärtääkseni kirja perustuu erääseen Houselin saman nimiseen blogipostaukseen, jota hän on sitten täydentänyt ja jatkanut.
Mielestäni kirja sopii hyvin kaikille. Ei kannata antaa nimen ja aiheen hämätä, sillä kirja sopii erinomaisesti myös sellaisille henkilöille jotka vasta ovat alkamassa keräämäänvarallisuutta. Kirja käsittelee paljon sitä miten kannattaa suhtautua rahaan, miten sitä käyttää järkevästi ja mikäli onnistuu keräämään omaisuutta, miten sen saa säilymään.
Kirjassa käydään läpi hyvin perus juttuja, mutta ne kerrotaan mielenkiintoisella tavalla, useasti tarinan avulla. Pidän Houselin nöyrästä asenteesta kun hän käsittelee aihetta ja kyllä, kirjassa Housel käsittelee myös omaa sijoitustyyliään.
Minulle kirja tuntui hyvältä kertaukselta. Olen luonteeltani säästeliäs nuori mies, mutta kirja toimi hyvänä muistuttajana siitä ettei ahneus ja rahanhimo ole myöskään hyväksi. Eli tasapainoa kannattaa säilyttää. Kirja ei tarjonnut hirveästi “ahaa!” elämyksiä, minkä huomasin siitä etten alleviivannu hirmu aktiivisesti kirjassa. Sanoisin silti, että kirja on lukukokemuksena todella miellyttävä ja tämän pitäisi ehdottomasti olla kirja joka jaettaisiin jokaiselle nuorelle. Olisin ehkä itsekin käyttänyt ylioppilas lahjarahani erilailla, jos olisin saanut kirjan tuolloin lahjaksi.
Erityisesti minulle jäi käteen pari asiaa:
-
Konsepti siitä, että kukaan ei ole tyhmä. Kaikki tekevät päätöksiä (sijoitus, kulutus) parhaan arviointikykynsä mukaan. Kirja antoi mielestäni konkreettisemman valistuksen siitä kun joku ostaa/myy osakkeita. Vastapuoli ei ole koskaan tyhmä, vaan tekee päätöksiä parhaan kykynsä mukaan. Siksi kannattaakin aina miettiä miksi joku myy jos olet ostamassa ja päinvastoin. Ehkä vastapuoli on viisaampi kun luuletkaan.
-
Varallisuus on se mitä et näe. Kun näet jonkun ajavan kallista autoa, oletat helposti hänen olevan rikas. Tämähän ei välttämättä pidä paikkansa, sillä auto voi hyvin olla velaksi ostettu, mutta helposti tekee sen päätelmän, että koska tuolla henkilöllä on kallis bemari on hänen oltava menestyksekäs ja varakas. Tämän Housel oppi kun hän nuorena toimi hotellin virkailijana. Hienot autot tulivat ja katosivat yhtä nopeasti. Varallisuus on Houselin mukaan varoja, joita ei vielä ole kulutettu, eli asiat joita et näe päältäpäin. Hyvä pitää mielessä kun seuraavan kerran ihailee jonkun kallista kelloa tai autoa.
Summa summarum, tämä oli kiva kirja lukea. En ehkä oppinut hirveästi uutta, mutta kirja sisälsi silti paljon asiaa ja hyvää kertausta.