Sijoituskirjallisuus

Kiitos vaan, mutta Masse taitaa haistella tulevat tuulet pelkällä VP lööpityksellä! Toimii!!

No, ehkä joskus saattaa katse lipsua tuonne MR-SV analyytikkopuolellekin. Eipä silti, Ray D. on kova hemmo, joten siitä vaan lukemaan, jos päivät ei kulu päivätöissä…

1 tykkäys

Onko hyvä lukuvinkkejä johdannaismarkkinoista? Löytyykö edes suomeksi? Englanti on ok myös!

Jos ihan tietokirjallisuutta haet, niin John C. Hull: Options, Futures and Other Derivatives on ainakin käytössä aiheen kurssikirjallisuutena. Oli ihan selkeä perusteos, ja taitaa löytyä muuten pdf-muodossakin kun kirjan nimen kirjoittaa Googlen hakuun. :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Joo, kasiversiota oon nyt ehtinyt selata jo huimat pari sivua. Täytyy varmaan laittaa toi 800 sivun paketti lukutavoitteeksi ens vuoden puoleen väliin mennessä. On se vähän semmoista, kun tulee paljon uutta asiaa ja vieraalla kielellä, että pitää lukea tavallista hitaammin. Hyvältä tuo kuitenkin näytti, kiitos!

Eipä mitään, hyvä jos kirjasta on apua. :slightly_smiling_face: Aihe itsessään on tosiaan melko hankala, joten rauhallinen etenemistahti lienee ihan hyvästä.

Tässä soittolistassa on muuten videoilla selostettuna tuon kirjan alkupään kappaleiden sisältöä. Tietyistä asioista saa ehkä paremmin kiinni tällä tyylillä, ja on ainakin ihan hyvä tukikeino lukemisen ohessa:

1 tykkäys

Nyt vasta huomasin tämän ketjun. Varmasti paras ketju täällä ja tulen lisäämään täältä paljon lukulistalle

Thinking, Fast and Slow tulee minulle ensimmäisenä ennen muita. Jos et ole lukenut niin suosittelen.

Luin englanniksi, niin vaikea kuvailla tai tiivistää suomeksi mutta tässä muutama avainsana:
Nobel-voittaja, behavioural science, cognitive biases, prospect theory jne

Periaatteessa tiivistää vuosikymmenien tutkimukset siitä miten ihmiset ajattelevat ja toimivat.


Kävin vielä läpi viimeiset 20 lukemaani kirjaa ja poimin omasta mielestä parhaimmat/viihdyttävimmät:

American Kingpin - kertoo Silk Road (sivusto Tor verkossa jossa myytiin huumeita ja muita laittomuuksia) perustajan tarinan ja sekä hänen itsensä että eri viranomaisten kuten FBI näkökulmista.

Red Notice kertoo Bill Browderista joka 90-luvun puolessa välissä lähti sijoittajaksi Venäjälle ja ajautui aktivistisijoittajaksi. Uskomaton on tarina mihin kaikkeen se Venäjällä johti.
Spoiler: älä lähde aktivistisijoittajaksi Venäjälle :slight_smile:

1 tykkäys

Joel Greenblatt - You Can Be a Stock Market Genius

Heti alkuun täytyy mainita, koska kaikissa kirjan arvosteluissa ja Greenblattin haastatteluissakin mainitaan: Kylläpä on kirjalle lätkäisty typerä ja korni nimi. :sweat_smile:

Mutta sisällöltään ehdottomasti parhaita sijoitusaiheisia kirjoja, mitä tähän mennessä on tullut luettua. Helppolukuisessa ja tiiviissä paketissa käydään läpi erilaisia sijoittamisen erikoistilanteita (spinoffs, mergers, restructurings jne.) ja joka tilanteesta löytyy case-esimerkkejä.

Oon sitä mieltä, että oli asia kuinka vaikee tahansa, niin oikeesti osaava ihminen pystyy selittään sen asiasta tietämättömälle ymmärrettävällä tavalla. Joel Greenblatt on niitä ihmisiä, jotka saa kertomansa kuulostaan järkeenkäyvältä. Ei helpolta, vaan loogiselta. Sinänsä tätäkin kirjaa lukiessa tulee monta kertaa sellanen olo, että totta kai se ja se asia on noin, mutta silti samalla kokee oivaltamisen tunteita. Greenblattin muutakin kirjallisuutta (ja videoita, ja luentoja ja haastatteluita ja…) voin suositella lämpimästi. Herra osaa asiansa ja kertoo sen lisäksi ihan hauskalla tyylillä, ei ole missään nimessä kuivaa rahoitusteoriaa. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Sain isänpäivälahjaksi Oksaharjun arvogurun =) Luulen että aika selkeää ja hyvää tekstiä. Täytyy jo tänään vähän tutustua. Kokemuksia?

No lue nyt vähän. Ostanko ukolle jouluksi sen?

Silloin kun alkaa vilkuilla sijoitusinfoa ohi Inden kotisivujen, niin on parempi alkaa luopua koko salkusta. Tällaista vilkuilua kutsutaan yleisemmin ikääntymiseksi. Onneksi Masse-setä ei ole langennut moiseen houkutukseen - ainakaan vielä.

2 tykkäystä

Vähän luin tossa ja tutustuin. Äkkiseltään tuntuu ihan selkeältä. Ja siinä on aika paljon kaikkia esimerkkejä eri (Helsingin pörssin) yhtiöistä, mikä on kiva. Muutenkin kyseisen henkilön uusin kirja, niin ainakin on tuoretta tietoa. Ja hyviä pointteja oli kyllä ko. sijoitustyyliin liittyen, sekä tiivistelmiä jne. Kaltaiselleni noviisille oikein hyvä kirja, eikä myöskään hinnalla pilattu. Mut en kehu sen enempää ennenkuin olen kokonaan lukenut sen!

1 tykkäys

Ei kirjallisuutta, mutta Daliolta hyvää settiä Blumman haastiksessa:

Sitten, mainittakoon Juhan ja Saulin podi guruista. Näiltä moneltahan löytyy myös kirjallisuutta:

2 tykkäystä

Ns. “perusjuttua”, mutta todella hyvä kirjoitus markkinan voittamisen vaikeudesta. Antaa hyviä aineksia kriittiseen ajatteluun ja itsensä kehittämiseen, ehdoton lukusuositus!

3 tykkäystä

www.jayantbandhari.com sisältää jotain ehken tavanomaisesta poikkeavaa.

Veli hyvä: miksi ne markkinat pitää yrittää voittaa? Sedälle 5-6% vuosituotto on ihan ok eli tasapeli Mr. Indexin kanssa tyydyttää kovin. Ja parasta tässä Indexin kanssa kimpassaolossa on, että aikaa on ihan rajattomasti tehdä jotain muuta, mm. kirjoitella näitä lööppejä::slight_smile:

1 tykkäys

Oli ehkä hieman liian abstrakteja neuvoja. Minulle tulee mieleen ihmiset, jotka kirjoittavat pokerista kirjoja. Check, bet, raise - saat näistä valinnoista tolkuttomasti kehässä kiertäviä neuvoja. On hyvä tehdä jotakin, paitsi silloin kun ei ole. On hyvä opiskella, mutta et ole kuitenkaan oikeassa. Osakemarkkinoillakin on vain kaksi toimintoa. Voi ostaa ja voi myydä. Mikä on se mittatikku jolla osakemarkkinamenestystä mitataan? Vai onko koko kysymys mieletön? Matikan laskun voi laskea väärin, mutta oletko väärässä kun teet tai jätät tekemättä jotain osakemarkkinoilla? Minä en ollenkaan tiedä mitä muut ihmiset tekevät enkä siten tiedä nouseeko vai laskeeko osake. Pidän johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta hyveinä.

1 tykkäys

Aivan loistavaa analyysiä! Lieneekö Masse-sedän opeissa ollut tämäkin juipelo?:slight_smile: Kaiken analyysin ja lukemisen jälkeen olet AINA lopulta kuitenkin tämän dualismin äärellä (painan, en paina nappia). Ja lopputulos on useimmille pitkässä juoksussa sama kuin Mr. Index tai alle.

Tämän takia Masse-setä on vain Inden sivujen varassa koko sijoitustouhussaan ja on pärjännyt siinä pelissä aivan kuin muutkin juipelot. Mutta sillä poikkeuksella, että sedällä on ihan hulvattoman hauskaa ja rajattomasti aikaa roikkua näillä lööppipalstoilla. Foorumin legendaksikin tj. tuossa jo kutsui…

2 tykkäystä

Tämä ei ole video, mutta bongasin Facebookin Osakesijoittaminen -ryhmästä (kiitos Juha Ollikaiselle) tämän Soroksen kanssa treidanneen, kenties viimeisen 30v ajalta maailman parhaan sijoittajan, haastattelun:

Haastattelu kestää 1,3h tuntia, eli vähän pidempi mitä meitsi yleensä tekee. Sisältö täyttä rautaa, sen sijaan että tuijottaa Netflixiä vastaavan ajan tämä varmasti maksaa itsensä takaisin. :wink:

Kopioin nolosti kommenttini videosta, mitä FB:ssäkin totesin, tähän alle:

-Hyvä tuo kommentti (video julkaistu marraskuun puolessa välissä), että herra Druckenmiller aikoo mennä isosti shortiksi joulukuussa jos tähdet on kohdallaan: nehän oli. :smiley:

Toinen poiminta: hyvä kuittaus Buffettia päin, joka on ovelasti siirtänyt sijoitustoiminnan vakuutusyhtiöksi, eikä täten ole joutunut saman kritiikin kohteeksi huonoina vuosina/useina vuosina, kuin hedge fundien pyörittäjät.

-Kolmas: Druckenmillerin nöyryys sitä kohtaan, että hän on myös väärässä silloin tällöin ja kyky katkaista tappiot nopeasti.

3 tykkäystä

Aloitin osakesijoittamisen noin kuukausi sitten ja tässä samalla olen yrittänyt opiskella aihetta mahdollisimman paljon, jotta ymmärtäisi edes vähän mitä olen taas säätämässä.
Tähän asti olen ehtinyt lukea seuraavat kirjat:
Sijoita kuin Guru, Laatuguru, Sattuman kauppaa Wall Streetillä, Flash Boys Kapina wall streetillä , Suosioharha, Vaurastu kuin Warren Buffet ja Onnistu osakemarkkinoilla
Kesken on ikuisuusprojekti, Pääoma 2000-luvulla ja Talous ja utopia.
Mitä foorumin väki suosittelisi tällaiselle aloittelijalle seuraavaksi? Ajattelin Arvogurun ostaa pian, mutta mitäs sen jälkeen keksisi? Sijoitustyylistäni sen verran, että rakennan hitaasti, mutta varmasti parikymppisen opiskelijan budjetilla pitkää “osinkosalkkua” ja siihen rinnalle jotain mielenkiintoista lyhyemmän tähtäimen tärppiä. Näin ainakin aluksi, ellei jotain fiksumpaa keksi :grinning:

1 tykkäys

@Tyhjatasku, jos saanen kertoa vähän omia ajatuksiani.

Omasta historiastani sen verran, olen seuraillut markkinoita ja sijoittanut vajaa 4 vuotta (se on lyhyt aika, siihen ei montaa laskukautta mahdu). Ikä tänä vuonna 26, salkun koko 5 numeroinen. Ylin koulutus: ammattikoulu.

Sulla on aika monta kirjaa luettuna. Mielestäni sijoittamisessa (tai melkein minkä tahansa asian opettelemisessa) ei kirjat(kaan) ole oikotie onneen, mutta niistä voi saada elintärkeitä oppeja. Pokeriammattilaiseksikaan ei nykyään tulla pelkästään pelaamalla. Sitä täytyy opiskella. Mutta samalla myös pelata. Kokemus opettaa.

Olen jokusen kirjan lukenut. Edelleen kesken arvoguru mikä sulla ostoslistalla. Se on sikäli “ainutlaatuinen”, koska sisältö on niin tuoretta ja sisältää asioita niin paljon Helsingin pörssin yhtiöistä, eli en voi muuta kuin suositella. Jos saat irti edes jotain siitä kirjasta, maksaa se kirja itsensä aika hätäisesti takaisin (oliko se hinta 20e?)

Sulla on hyvä pohja varmasti jo alla. Jos jotenkin pitäisi kiteyttää ajatukseni, lue joskus muutakin kun kirjoja (vaikka blogeja). Lue yhtiöiden tiedotteita, osareita, tutustu yhtiöihin, pengo niiden taseet ja luvut auki. Analysoi tekemisiäsi jatkuvasti. Tuliko takkiin -50% jostain keissistä? Analysoi se, miksi kävi näin. Ole makrotaloudesta perillä. Aika ja kokemus opettaa. Omalla kohdallani voisin heittää veikkauksen, että kirjoista olen oppinut varmaan 5-10% sijoittamisesta tai siihen liittyvästä. Ajan kuluessa voi myös salkkusi “koostumus” muuttua, kun tietotaitosi karttuu ja esim jokin toimiala tuleekin sulle tutummaksi.

En halua mainostaa tai hehkuttaa, mutta Inderesin sivusto on toiminut minulle hyvänä paikkana opiskella ja seurata omistamiani yhtiöitä. Voi olla että löydät tulevaisuudessa omat kanavat mistä seurata yhtiöitä/markkinoita/taloutta.

Muista, että pörssi ja maailma yleensäkin on muuttunut rajusti jopa viimeisien vuosikymmenien aikana (ja tulee muuttumaan). Mikään kirja ei ole Raamattu ja semmosena sitä ei tule ottaa, oli kirjailija tai julkaisuvuosi mikä tahansa. Älä luota sokeasti mihinkään ja uskalla kritisoida asioita (vaikka tätä tekstiä :smirk:).

Lopuksi, onnea valitsemallesi uralle. Sijoittamisen aloittamista harvoin tulee kaduttua, kunhan toimii rationaalisesti, pitkäjänteisesti ja hajauttaa. Ja tervetuloa foorumille, täällä on usein hyviä keskusteluja.

6 tykkäystä