Itse asiassa kirjasi oli ensin nelonen, mutta kun tein verrokkianalyysin, jouduin nipistämään siitä 0,25 pistettä, jotta sain yhden toisen kirjan niukasti kirjasi edelle. Jouduit näin mielivaltaisen arvioinnin kohteeksi.
Se pitää heti perään sanoa, että Psychology of Money ei pärjää Viisaalle Sijoittajalle sitten alkuunkaan. Ei millään.
Ja onhan Viisas Sijoittaja yksi kotimaisen sijoituskirjallisuuden kärkiteoksia. Se on oivaltava, tarinallinen ja kiinnostava, ja erittäin harvoin mikään 500-sivuinen teos pitää otteessaan alusta loppuun niin sujuvasti. Varsinkaan mikään sijoituskirja.
Se myös täydentää muuta kotimaista sijoituskirjallisuutta erinomaisesti, koska ainakaan minä en ole koskaan törmännyt kotimaiseen sijoitus-/talouskirjaan, jossa olisi yhtä perusteellisesti asiaa sijoittajan tunteista, ajatustyöstä ja käyttäytymisestä.
Olen itse ollut aina mielettömän kiinnostunut näistä Kahnemaneista, Gigerenzereista, Tverskeistä ja Thalereista, jotka kirjoittavat ymmärrettävästi käyttäytymistaloustieteestä ja siihen kytkeytyvistä asioista. Siksi kirjassasi oli aika paljon tuttuja asioita. Jos näin ei olisi ollut, niin kirja olisi varmasti ollut vieläkin kiehtovampi.
Joka tapauksessa fantastinen sijoituskirja ja jos nyt aloittaa sijoittamisen ja lukee tämän sinun teoksen kylkeen ajatuksella Keskivälin Tähtäimessä osakkeet, Kallungin Tilinpäätösanalyysin, Elon & Saarhelon Osakesijoittajan maailmanvalloituksen, Hämäläisen & Oksaharjun & Ahon Pikkugurun ja Orvomaan Hinnoittelun voiman, niin on jo ensi jouluna paremmin perillä osakesijoittaisesti kuin 95 prosenttia suomalaisista.