Sijoituslaina-keskustelu

Menee yhden salkun perusteella eli jos sulla kahdessa salkussa tavaraa, tarvitset molempiin omat superluotot…

Mietinnässä vieläkö kannattaisi lainarahaa sijoittaa osakkeisiin vai menikö paras tilaisuus jo ohi. Normaalisti tällainen ei käy mielessäkään, mutta nyt tuntuu, että osakkeet oli/on hyviä sijoituskohteita varsinkin pitkällä tähtäimellä. Mitä mielipiteitä, vieläkö kannattaa lainarahalla sijoittaa osakkeisiin?

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Enemmän tarkoitin tuota todennäköistä tuotto-odotusta eli kuinka hyvä se vielä on. Pohjille on tietysti vaikea osua. Pitää miettiä asiaa.

Nyt kun tuo luotto tuli otettua ja näillä näkymin käytettyä aika sopivassa paikassa niin oon alkanu miettimään jo vivun pienennystä. Josko sitä möis pois näin vahvan nousun jälkeen ja ottas tuosta vipupotista sen viidenneksen voiton hengailemaan salkkuun. Toisaalta en ole oikeen veivaaja, mutta pienentäshän tuo riskiä aika mukavasti. Kattelee sitte taas uudemman kerran jos oikeat alennusmyynnit jälleen alkavat.

3 tykkäystä

Sijoituslaina otettu ja saman tien tuli rahat sijoitettua. Nyt odotellaan vuosi tai pari aluksi ja katsotaan miten menee. Yritin valita sellaisia osakkeita, joiden osinkotuotoilla saisi lainan korot maksettua.

3 tykkäystä

Ei pelkoa että nyt ollaan vasta pörssiromahduksen alkuvaiheessa?

Se ei pelaa joka pelkää.

8 tykkäystä

Toki näinkin voi olla. Luonne on sellainen, että sijoituspäätöksen jälkeen rahat menee heti. Ei osaa odotella. Uskoa on kuitenkin, että näissä nykyhinnoissa on nousuvaraa pitkällä tähtäimellä.

Noin prosentin korolla, bullet-laina.

Mistä pankista nappasit?

Nordeasta

2 tykkäystä

50k pelirahaa tupsahti tilille. Nyt vaan tarkkana analyysien ja osakepoimintojen kanssa.

5 tykkäystä

Nordeasta sain tarjouksen 85k/20v. 3% todellisella korolla, vakuutena velaton asunto.

Ilmeisesti S-pankilta olisi saatavilla parempaa joten suuntimat sinne seuraavaksi. Tuo 3% on kyllä liikaa ehdottomasti.

4 tykkäystä

Tuli Nordeasta tarjous 2,8% + 12kk euribor + 6€ / kk käsittelymaksu. Vakuutena olisi ollut velaton asunto. Jäi ottamatta. Ei paljon paina näemmä melkein 20v asiakkuus ja 3 jo takaisin maksettua lainaa siellä :roll_eyes:

On kyllä surkea tarjous. Noilla spekseillä irtoo S-pankista varmaan noin prosentin korolla.

Itse sain saman suuntaisen tarjouksen, minkä jälkeen kysyin S-pankista, josta sain 1,08%. Nordea tiputti tämän jälkeen vielä omaa tarjoustaan…

1 tykkäys

S-Pankista pyydetty myös ja sitä odotellaan.

En tiedä sijoistuslainan hausta mitään, mutta jos itse hakisin, olisin itse se aktiivinen osapuoli ja soittaisin suoraan pankille/pankeille, enkä mitään ‘täydennä asiakirja’ hommaa harrastaisi. Samalla pystyt heti neuvottelemaan marginaalia alaspäin, kertoa nykyisen osakesalkkusi koon, ja kauanko olet sijottanut ynnä muuta hyödyllistä tietoa.

Kannattaa miettiä etukäteen, jos olisit pankki - mikä olisi ‘extra hyvää’ tietoa henkilöstä, jolle lainaisit X käyttötarkoitukseen. Kyllähän pankki/muu lainan antaja kysyy tulot jne, mutta joskus kannattaa tehdä positiivinen kuva itsestä.

5 tykkäystä

Siis itselläni oli juuri soitto lainaneuvottelijan kanssa ja häneltä suoraan tuo tarjous. Ei auttanut vaikka kertoi nykyisen salkun koon, suunnitelman ja sen että on siirtymässä isommin Nordean puolelle Nordenetistä. Menee kuulemma kaikki vastaavat heillä vakuudellisina kulutusluottoina ja ainoastaan asuntolainoihin saa 1% tai alle marginaalin. Täytyy kyllä sanoa, että hieman ihmeissäni olin.

1 tykkäys

En kyllä ymmärrä miten pankin näkökulmasta on jotenkin riskisempää antaa sijoituslainaa kuin asuntolainaa.

Jos siis tulopuoli on kunnossa ja lainalle on olemassa riittävät kiinteät vakuudet… luulisi, että tällöin on aivan sama mihin asiakas lainansa käyttää.