Sijoituslaina-keskustelu

Osakkeitakin on kyllä ihan eri riskiluokissa toisistaan. On niitä penni osakkeita, sitten on Elisaa. Elisahan on “turvallinen” sijoitus, silti yhtiön arvostuksessa löytyy laskuvaraa, kun raha suuntaa Defensiivisistä → syklisiin osakkeisiin / tai jos korot nousisi :smiley: Ei se pankki tiedä mihin osakkeisiin sijoittaisit rahat.

Asunto taas on ‘hard asset’ jonka arvo nyt ei kovin paljoa heilu menemään. Siihen se 70% takaus asunnonarvosta, ei ole suurta pelkoa luottotappioille.

Ei suoranaisesti liitty keskustelualueeseen, mutta S-Pankki ei luvannut 2017 valmistuneen talon (199 m2) ja autotallin (110 m2) vakuusarvoksi kuin 50 % ei-kasvukeskuksessa läntisessä Suomessa, kun yritin kilpailuttaa asuntolainaa. En enää oikein jaksa koronan jälkeisessä Suomessa uskoa siihen, että kiinteistöjen vakuusarvot olisivat tuota 70 % kovinkaan pitkään jokapuolella Suomea. Pelkonani on, että pankit tulevat tekemään oman osansa aluepolitiikasta varmistaen, että kasvukeskukset kasvavat ja muu Suomi tyhjenee. Pahoittelut purkautumisesta.

9 tykkäystä

Lohdutuksena totean, että sain Helsingin Seudun Osuuspankista maaliskuussa lainatarjouksen ja tarjosivat lainaa vain 40% asunnon myyntihinnasta. Asunto on uusi ja Helsingissä. Käytännössä asunnon vakuusarvo olisi siis ollut vain 40%. Onneksi sain Nordeasta toisen tarjouksen 70%:lle myyntihinnasta. Nähdäkseni asiakkuus painaa erittäin paljon näissä asioissa.

Sijoitus se on asuntokin, vaikka pankki erottaakin asunto- ja sijoituslainat toisistaan.

4 tykkäystä

Olin siinä käsityksessä, että S-Pankki olisi aktivoitunut asuntolaina-asiakashankinnassa. Työkaverini kertoi, että siihen oltiin oltu varta vasten S-Pankin toimesta yhteydessä juuri tuon asuntolainan tiimoilta. Hän asuu samankaltaisessa (naapuri)kunnassa noin 10 vuotta vanhassa okt:ssa, tosin velkaa noin 100 k€ vähemmän kuin itsellä. Ollaan molemmat paikallisten OP:en asiakkaita.

Onko kellään mitään käsitystä, millä prosentilla oli velkavivulliset kus essa koronalaskussa, vai menikö tämä niin äkkiä “ohi” ettei ehtinyt tulla mitään sanktioita/haltuunottoja vai millä nimellä tuo menee.
Itsellä ei siis juuri käsitystä noista vv säännöksistä.

1 tykkäys

Sain perjantaina yhteydenoton S-Pankista sijoituslainan tiimoilta ja heidän tarjouksensa oli 1,2 / 1,4 % + 2,5€ / kk + 12 kk euribor. Tuossa siis halvempi prosentti, jos siirtää palkan sinne ja tuo 1,4 jos ei siirrä. Vakuudellinen laina siis kyseessä. Ihan tajuttoman paljon halvempi, kuin Nordea jossa kuitenkin ole ihan parhaalla mahdollisessa statuksella kirjoilla sekä AOT/OST siellä. Täytyy kyllä ottaa sinne vielä uudemman kerran yhteyttä ja kysellä tuon S-Pankin tarjouksen perusteelta uutta tarjosta heiltä.

1 tykkäys

Mitä mieltä olette asuntolainan lyhennysvapaasta velkavivun käytössä? Ei mikään nopein valuuttairroitus, mutta esim isolla velalla voi 6kk aikana saada jo ihan ok osakepuolelle käyttöä. Nyt aika moni pankki tarjosikin ilmaiseksi lyhennysvapaata (ilmaiseksi siis ilman lisäkuluja).

Otin vuoden lyhennysvapaata sijoitusasunnon lainaan maaliskuussa, koska katsoin että se on järkevä ratkaisu tässä markkinatilanteessa. Nyt jää enemmän rahaa sijoituksiin. Päätös tuli ennen korona-alea, joten en saanut ilmaiseksi.

1 tykkäys

Itse kysyin S-Pankista lyhennysvapaata juuri tätä ajatellen. Vastaus oli ettei onnistu ellei ole lomautettu tai muuten maksuvaikeuksissa. Eli muuten vaan ei onnistunut.

Itse käyttänyt tätä lyhennysvaapata tässä korona rommauksessa. Laina nordeassa, ja sieltä saa ilmaiseksi lyhennysvapaata AINA kun siltä tuntuu - kyseessä siist lyhennysjousto (10% kokolainan summasta) ei tarvi mitää lupia kysellä erikseen.

Taitaa olla ainoastaan Nordealla tälläinen lyhennysjousto homma?
Käytännösssä 100K lainasta 10K:n edestä saat olla lyhentämättä ja maksat pelkät korot/kulut. Saa käyttää miten haluaa ja sitten kun maksat ylimääräsiä lyhennyksiä, pitäisi taas tämän Lyhennysjousto summan kasvaa (max sinne 10K). Tätä en tosin voi varmistaa.

Toimii myös “kulutusluotossa”

Nyt taas makselen lainaa normaaliin tapaan, kun ei mitään kauheaa tuotto-odotusta ole näkyvissä.

1 tykkäys

Saa käyttää miten haluaa ja sitten kun maksat ylimääräsiä lyhennyksiä, pitäisi taas tämän Lyhennysjousto summan kasvaa (max sinne 10K). Tätä en tosin voi varmistaa.

Juuri näin minulle sen kerrottiin toimivan kun otin itse käyttöön.

2 tykkäystä

Itse käytin Dansken tarjoamaa ilmaista 6kk "korona"lyhennysvapaata. Olin jo tätä koronaa ennen harkinnut pitää 6-8kk lyhennysvapaan, jonka olisin sijoittanut. Danskella AKAVAn jäsenet saa muistaakseni ilmaiseksi muutenkin 4-12kk lyhennysvapaata, mutta käytin silti tuon koronasyyn. Eivät minulta ainakaan kyselleet kummemmin, ilmoitin nettipankissa viestillä, että haluaisin käyttää tuon koronatarjouksen ja sieltä vastattiin luokkaa ok.

1 tykkäys

Siirryin Nordnetin Private Banking-asiakkaaksi ja sain 100k luoton mahdollista isompaa dippiä varten. Pitänee keventää Sampoa jossain vaiheessa alle 20%:iin salkun arvosta, niin on mahdollista käyttää Superluottoa jolla on paljon pienempi korko.

3 tykkäystä

Paljonko korko + kulut + vakuudet?

1 tykkäys

Tuntuu että tämä ketju virkoaa aina kun osakkeet rikkovat uusia huippuja…

5 tykkäystä

Samankaltaista havaintoa olen tehnyt toisaalla. Vipu alkaa olla otsikoissa taas isosti.



Ihmiset ovat erilaisessa elämäntilanteessa: jollain ei ole koskaan ylimääräistä, joku saa sitä silloin tällöin ja jollain on aina pätäkkää. Joku saa perinnön, toinen luopuu sijoitusasunnostaan ja joku innostuu muuten vaan sijoitustoiminnasta esim opiskelun kautta. Nämä tilanteet eivät aina korreloi pörssin kehityksen kanssa, joten markkinoilla olo ja mahdolllisuus vivutukseen vaihtelevat usein henkilökohtaisen tilanteen mukaan. Toki on niitäkin jotka aktivoituvat vasta noususuhdanteen loppupuolella kun hinnat ovat jo nousseet.

14 tykkäystä

Vipua tulee käytettyä mutta vain lyhytaikaisesti. Jos on hyvä iskupaikka niin ostetaan ja laina maksetaan parissa kuukaudessa pois tasaisilla kuukausisäästöillä ja sisään rullaavilla osingoilla. Nordnetin 1% superluottoa siis käyttänyt.

Parhaimmillaan vipu käynyt joskus hetkellisesti 10% salkun lainoitusarvosta…

Kevään dippiin en kyllä vivulla uskaltanut mennä.

4 tykkäystä

Metsää vasten lainaaminen ja lainan sijoittaminen

Minulla on noin 45 hehtaarin talousmetsä ja yritän löytää pankkia joka lainaisi tuota vasten ja antaisi sijoittaa rahat sinne minne haluan ei välttämättä kyseisen pankin tuotteisiin. Onko kellään kokemuksia ja onko edes mahdollista ?

Voi olla hankalaa. Periaatteessa puu on siellä irtainta omaisuutta, jonka voit myydä lainanantajalta lupaa kysymättä. Periaatteessa jos tiukasti tulkitsee, niin maapohjan arvo on vakuusarvo. Kannattaa kysellä eri pankeista. En ole varma voiko puihin mitenkään saada kiinnityksen.