Sijoituslaina-keskustelu

Maksimi minkä pystyt teoriassa saamaan, on 1000%. Eli uusi osto hyvällä vakuusarvolla kasvattaa mahdollista velkamäärää.

1 tykkäys

Heh, totta tämäkin. Tosin tilannetta ei ole tarkoitus pitää pysyvänä, eikä itse absoluuttinen summa sentään ole kymmeniä tuhansia.

2 tykkäystä

Minä olen kuvitellut että 70% omasta pääomasta maksimi Superluotossa? En kyllä uskaltaisi sitäkään veivata :scream:

Jos otat sen 70% ja käytät sen osakkeisiin, joiden vakuusarvo on vaikkapa 70%, niin ei tuossa nyt niin valtava riski ole. Esim 10ke oma pääoma ja päälle 7ke ostoja vivulla, joka antaa lisävakuusarvoa 4,9ke. Eli salkun lainoitusaste on 7000e/14900= 46,9% ja maksat siitä 2,49% vuosikorkoa. Toki mikään osta ja unohda vuodeksi ei toimi tällä tyylillä, jos pörssi yhtään isommin heiluu.

Itselläni kolmasosa salkusta on indeksirahastoissa, joiden lainoitusaste on 80-90% hajautuslisän kera. Lisäksi seuraan kursseja jatkuvasti.

1 tykkäys

Luottolimiitin maksimi on 3x oma pääoma. 100k salkulla saa 300k limiitin. Tuosta voidaan joustaa muutamia tonneja eli tietyn limitin saa halutessaan käyttöön hieman ennen kuin omaa pääomaa on tarvittava määrä. Toki tämänkin voi kiertää käyttämällä tilillä väliaikaisesti paljon enemmän rahaa kuin on aikomus sijoittaa, mutta silloin koko limiitin käyttökin vaatii käytännössä vain jotain isomman lainoitusarvon Sampoja salkun täydeltä. Muutenkin se on lainoitusarvoista kiinni, että paljonko siitä limiitistä pystyy käyttämään eli ei voi ostaa salkkua täyteen niitä 10% firmoja.

Mulla oli koronakuopan jälkeen käytännössä koko ajan maksimit käytössä. Koko salkun tuotto oli tänä vuonna noin 90% ja tuotto omalle pääomalle noin 1200%. Eli velkavivulla on valtava vaikutus. Ensi vuosi menee tarkasti harkiten ja huomattavasti vähemmillä riskeillä, koska vipu toimii toiseenkin suuntaan rajusti.

17 tykkäystä

Oliko stop limiitit käytössä, seurasitko kursseja jatkuvasti ylilainoituksen varalta vai kuinka tuo vuosi sinulla pörssin kanssa meni? Laskitko esimerkiksi että millaisella laskulla lainoitusarvot suunnilleen jäävät vajaaksi? Tuo kuulostaa aika kovalta jo omaankin makuun, kuten myös tuototkin. Toki turha näitä täällä on kauhistella, kun tiedä kenenkään taustoja.

Reilu 10 kauppaa tein keskimäärin päivässä eli seurailin aktiivisesti. Suurimman osan salkusta pidin kuitenkin suomalaisissa laatufirmoissa ja enimmät tuotot tuli niistä. Loppuvuodesta salkkuun alkoi ilmestyä myös rahastoja ja kikkailut väheni. En suosittele tuollaista velkamäärää enkä kauppamäärää kenellekkään. Oma tavoite oli kerätä tuolla tyylillä hyvä pesämuna jatkoa ajatellen ja se onnistui. Ens vuonna 10 kauppaa kuussa voisi olla passeli määrä. :slight_smile:

6 tykkäystä

Nordnetilla voi tosiaan teoriassa tempaista sellaisen 10x velkavivun eli aiemmin mainitun 1000%. Velka on hyvä renki ja huono isäntä, jos pyramidi rysähtää niin jälki voi olla ikävää. Suojapuskurin pitää riittää vaikka kurssit tulisi alas -50%.

Itsellä on käytössä n. 5% vipu ja teoreettinen maksimi on 12%.

Onhan tuo 1200% opolle ihan jäätävä :+1:

Voisi lopetella nämä hommat kutakuinkin siihen jos noin pääsis käymään :blush:

Itse olen pitänyt omaa turvarajaa 10% lainoitusarvosta, eli 50% kultaluoton rajasta. Näin hiukan isommatkaan kyykyt ei tipauta pois kultaluotolta. Tilapäisesti voisi lyhyeen treidiin ottaa vielä sen kultaluoton maksimin, eli 20%.

Toi superluotto (ja valuuttatilit myös) on ainut syy, miksi ei ole vielä vaihtunut Mamdatumiin. Voi vaihtua sinne, jos ensi vuonna tämä ralli rauhoittuu, mutta nyt luotto mahdollistaa pelaamisen liian hyvin😊

1 tykkäys

Itse olen ajatellut, että niin kauan kuin pelaan salkullani 5-figs sarjassa ei ole kiirettä kultatasolle. Toki hopeatasolle on ihan suotavaa nousta ensi vuonna. Toki tuokin kun lasketaan auki, niin joko korkokulut vähennetään pääomatuloista tai sitten 30% korkokuluista menee alijäämähyvityksenä.

Joo ei ole tänä vuonna mietityttänyt hetkeäkään 4,95% korko. Ollut aika solideja paikkoja esim Sampoa vetää 30€:lla, Fortumia 16€ tai Sieviä eurolla esim. Kyseessä on kuitenkin vuosikorko ja ihan realistiset tuotto-odotukset on ollut minimissään 10% kuukauden/ parin jänteellä.

5 tykkäystä

Sijoittaisitteko lainalla aktian rahastoihin aktia alkuiset (onko mielestänne ok aika tehdä näin) ja miten hajauttaisitte 125 000e noiden rahastojen kesken. Perusteluistakin olen kiinostunut :wink:

En sijoittaisi. Jos olisi pakko pistää 125K lainarahaa sijoituksiin niin jakaisin ehkä osan johonkin Seligsonin rahastoon, sitten 5-10 luotettavaa osingonmaksajaa tyyliin Sampo, Fortum jne.

Kiitos vastauksesta. Eli seligson antaa myös lainaa rahastoihin ? Onko heillä paljon aktiivisella strategialla hoidettuja rahastoja tarjolla, minulle on jäänyt mielikuva että ovat indexi rahastoja enimmäkseen. Ja varmasti osinko strategia toimii mutta minun mausteeni se ei ole :wink:

Seligsoni ei anna luottoa, mutta kannattaa tutustua seligsonin global top 25 brands rahastoon. Toinen mielestäni tutustumisen arvoinen rahasto on spiltan aktiefond investmentbolag. Tämä löytyy nordnetistä.

Eikö Nordnetissä ole käytössä margin call vai saako sieltä annuiteetilla lainaa ilman margin calia ? Pidän nuo rahastot mielessä :wink:

Te joilla on isot salkut ja kun olette ehkä myös private asiakkaita nordnetissä, niin millaisilla kaupankäyntikuluilla te pääsette ostoksille? Me 5-numeroiset, joilla alle 11 kauppaa/kk pelaamme 7e kululla suomessa ja 15e usassa. Pääsettekö siis halvemmalla?

Private Banking -asiakkaille kaupankäynti Euroopan, USA:n, Kanadan ja Pohjoismaiden markkinoilla 0,08 % (min. 5–8 €).

Nordnetin Private Banking -hinnoittelu, sekä muut hinnat löytyvät Nordnetin hinnastosta:

Nordnet lienee suomen ainoa arvopaperivälittäjä jolla on lukukelpoinen hinnasto. Mandatum on lähellä, mutta ne pörssidatahinnat on sitten jossain jemmassa.

7 tykkäystä