Sijoituslaina-keskustelu

Aktia Nordic Small Cap B
Aktia Nordic Micro Cap B
Näissä on itseasiassa ollut aika hyvä historiallinen tuotto. Kulut on reilu 2% mikä ylittää kyllä oman kipukynnykseni. Myöskin markkina allaa olemaan jo sen verrna kuuma että en uudella lainarahalla uskaltaisi ainakaan kerralla lähteä.

Privatebankissa rajana on 200 000e sijoitettava varallisuus. Tarkoittaako tuo omaa pääomaa vai vivutettua pääomaa? Muistelisin, että täälläkin on puhuttu privateasiakkuudesta pienemmilläkin salkuilla.

Omaa pääomaa oli ainakin vuosi pari sitten. Eikä heti korona-dropissa otettu “privaattistatusta” pois, jos alle 200k€ kävi. Hyvähän tuossa privatessa on se, että koko perhe saa edut kun yhdellä salkku yli rajan.

3 tykkäystä

Ai se on samalle taloudelle? Enpä tiennytkään. Tosin ei sillä kyllä ihmeempää mielestäni saa jos ei käy aktiivisesti kauppaa - ja meillä ei kukaan käy :slight_smile:

Sijoituskohteiden valinta alkaa olla jo sijoitusstrategia-ketjun kamaa. Minä sijoittaisin (ja sijoitankin) lainarahalla samoihin firmoihin ja rahastoihin kuin ilman lainaa. Tuottoahan sillä lainalla on tarkoitus tehdä ihan niin kuin omalla pääomallakin.

1 tykkäys

Onko nordnetin luottolimiitin kannalta mitään väliä, että lojuuko se käytettävissä oleva lainaraha euroina tai kruununa?

Superluoton korko on voimassa vain euroina. Valuuttalainojen korko on korkeampi.

En siis tarkoita tässä tilannetta, jossa vetäisin valuuttatilin miinukselle. Vaan sitä, että onko luottolimiitin koron suhteen mitään merkitystä että ostanko vaikka evoa suoraan eurotilillä ja Nordnet hoitaa valuutanvaihdon vaihtokuluineen vs vaihdan itse eurot kruunuiksi ja teen ostot sitten?

Jatkona toinen tyhmä kysymys. Ainakin europuolella loput luottolimiitistä pysyy käyttämättömässä tilassa, jos ei sillä mitään osta. Jos vaihdan rahaa kruunuiksi, niin onko tämä verrattavissa siihen, että olen ottanut luottoa käyttöön vai onko se ihan sama missä valuutassa se käyttämätön luotto on? (toki valuuttakurssit huomioiden kuten osakkeissakin)

Luotot lasketaan per valuutta. Jos siirrät 1000euroa kruunutilille. Niin eurotili on nyt -1000e ja kruunutili on +10000sek. Maksat nyt korkoja tuosta tonnista.
Super luoton tasoihin taas vaikuttaa tilien yhteenlaskettu saldo euroiksi muutettuna.
Valuttatili on aina plussaa. Saat sillä myös 2 päivää ilmaista luottoa kun valuutat pitää olla vaihdettuna vasta kaupan selvityspäivänä. Eikä ennen kauppaa. Jos päivä treidaat säästät valuuttatilin kanssa koko valuutanvaihtokulut ja joudut vaihtamaan vain voitot/tappiot.

2 tykkäystä

Nordnetissä luottosaldo lasketaan sen mukaan, mikä on eri valuuttatilien saldo yhteensä. Jos euro-tilin saldo on -100.000 e, ja jenkkitili +20.000 e, niin luoton saldo on -80.000 e.

Kannattaa silti muistaa, että ainakin yritystilillä joutuu maksamaan korkoa myös siitä, jos makuuttaa rahaa usd-tilillä (mutta tämä ei liity luottoon). Korko on siis suurempi, kuin jos makuuttaa rahaa eurotilillä.

2 tykkäystä

Onko kukaan onnistunut neuvottelemaan Nordnetin limiittiluoton 1% rajaa ylös? Mulla on tällä hetkellä hyvin hajautettu salkku ja tuota 1% korkoa vastaan saan lainaa 15% salkusta. Itselläni tavoite pitää max 2/3 tuosta käytössä jolloin isokin dippi veivaisi vain pienen siivun seuraavalle korkoportaalle eli 2.5%. Kysymys siis onko tuo mekaanisesti laskettava arvo josta ei pysty neuvottelemaan vai onko joku onnistunut siirtämään rajaa ylös?

Eli periaatteessa jos ei tee päiväkauppaa, on huomattavasti helpompaa kärsiä 0,05% korkeammat valuutanvaihtokulut per tapahtuma kuin säätää noiden valuuttatilien kanssa.

Valuuttatileillä ei kannata pitää negatiivista saldoa.

Sen sijaan positiivisesta saldosta menee korkoa vain yritystilillä. Yksityis-AOT:lla voit pitää kuluitta saldoa vaikka USD tilillä, ja se vähentää luottosi määrää. Ja voit itse päättää, milloin valuuttakurssi on edullinen vaihtaa takaisin euroiksi. Ja voit vaihtaa myös muita valuuttoja suoraan toisiksi, kuten vaikka USD-CAD. Valuuttatilien käyttö itsessään on tosi sujuvaa, kun vaan silloin tällöin kurkkaa että saldot ok.

Ei tosiaan kannata olla käyttämättä. Kulu on 0.25% per vaihto automaattisesti. 0.075% kun sen tekee itse. Jos käyt paljon kauppaa vaikka jenkki firmoilla voit säilyttää käteistä dollareina ja ei tarvitse vaihtaa ollenkaan.

1 tykkäys

No joo totta, luin epähuomiossa että kulu olisi 0,15% itse vaihdettuna eikä 0,075%.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Juu tuon Aktia Nordic Micro Cap A tai B rahaston perässä olen aika vahvasti. Mutta hajautuksen takia kaikkea ei siihen uskalla laittaa pitää tutkia myös tuo Aktia Nordic Small Cap B. Koitan tingata sisään meno vaihto ja lunastus palkkiot pois.

Olisikohan suomalaisellekin mahdollista saada tällainen sijoituslaina kuin millaisia Italiassa ilmeisesti saa:
Sven Carlin - $1M Loan
Eli vakuudellinen laina 30 vuodeksi 0,6% kiinteällä korolla.

Mielellään sitä vaihtaisi oman asuntolainan kiinteäkorkoiseen sijoituslainaan, jonka voisi vähentää sijoitustuottojen veroista.

1 tykkäys

Kysytäänpä onko palstalaisilla viimeaikaista kokemusta sijoituslaista 10v kiinteällä korolla, millaisia marginaaleja tarjolla?

2 tykkäystä

Jätin hakemuksen tiettyyn Hanskan konttoriin joulunpyhinä ja tänään tuli vastaus, että thanks, but no thanks. Ehkä 20k€ laina ei ollut summaltaan mielenkiintoinen, tai 50% omistettu kesämökkitontti (osuuden arvo 90-100k€) epäseksikäs/hankala vakuus? Ymmärrän toki pankkia, jos pikkulaina pikkukorolla ei kiinnosta.

Olisikohan S-Pankki palvelualttiimpi?

Kesällä sain kuulla S-pankista, että he eivät myönnä sijoituslainoja. Asioin netin kautta ja kävin konttorissakin. Itse en käy töissä, mutta olin valmis tarjoamaan vakuuksia moninkertaisesti lainan määrään nähden ja keskustelemaan ehdoista avoimesti. En ole varma ymmärsivätkö he edes mistä puhuin, ehdottivat sijoitusasuntolainan hakemista netissä. Joku on tainnut saada sieltä sijoituslainan kuitenkin.

1 tykkäys