Sijoituslaina-keskustelu

Näin olen ymmärtänyt että saa käyttää vaikka saunan sytykkeiksi.

Kyllä pystyy nostamaan rahaa ulos Nordnetista, kunhan pysyy luottolimiitin ja vakuusarvojen rajoissa.

Näin esim joutuukin tekemään, jos vaikka haluaa osallistua sellaiseen IPOon, jossa Nordnet ei toimi järjestäjänä, eikä ole tapana pitää muilla tileillä rahaa lojumassa samaan aikaan kun Nordnetissä on saldo pakkasella.

2 tykkäystä

Kyllä uskoisin et menee ihan sijoituslianana.

Mitä jos tekis näin:

  1. Myy osakkeita käsirahan edestä ja nosta rahat
  2. Päätä tämän jälkeen vivuttaa salkkuasi ostamalla osakkeet takas.

Naps - Limiitti ”käytetty” osakkeisiin.

3 tykkäystä

Verotehokkaampaa lienee jättää kauppa väliin. Tuo lainarahan käyttötarkoitus on käytännössä aika häilyvä muutenkin - lisätransaktiot eivät mielestäni vaikuta olennaisesti jos tulisi verotarkastus kohdalle.

Minä olen joskus käyttänyt luottorahaa suoraan jotta ei tarvitse myydä osakkeita jolla olisi veroseuraamuksia. En tiedä onko kyse verosuunnittelusta vai kierrosta.

2 tykkäystä

Oliko jollakulla kokemusta Nordnetin Superluoton käytöstä jenkkiosakkeiden ostossa? Pitääkö olla erikseen Aot jenkkiosakkeille, että Superluoton miinussaldo pysyy euroina eikä dollareina?

Voit vetää USD tilin hetkellisesti miinukselle ja vaihdat seuraavana päivänä euroja dollareiksi. Tällä tavalla USD tili palaa nolliin ja eurotili menee miinukselle

1 tykkäys

Ei tarvitse erillistä AOT-tiliä. AOT-tilin sisällä voit halutessasi luoda erillisen USD-valuuttatilin mutta sekään ei ole pakollista.

1 tykkäys

Superluoton kulta- ja hopeatason korot on voimassa vain euromääräiselle tilille eli kannattaa pitää vain eurotiliä miinuksella.

2 tykkäystä

Juurikin se oli pointtina. Kun en köytänyt tietoa miten käytännössä hoituu/ hoitaa.

Minusta nämä asiat olivat kyllä kaikki selitettynä Nordnetin omilla sivuilla yksityiskohtaisesti silloin kun näitä ominaisuuksia itse olin ottamassa käyttöön.

Kyllä selitetään. Samoin kuin monet muutkin täällä kysytyt asiat. Jos pitää kysellä täällä perusasioita ja korkoprosenttikin on välillä hukassa niin kannattaisi kyllä harkita kahteen kertaan lainan ottamista. Nordnetin Lainat ja Luotot- osiossa on paljon tekstiä ja linkityksiä tarkentaviin juttuihin. Kyllä nuo pitää jaksaa lukea läpi ja varsinkin sisäistää ennen kuin alkaa vivun kanssa saikkaamaan!

12 tykkäystä

Eiköhän tuolta tullut Nordnetistä tietoa etsittyä, mutta on hyvin jemmattu jos se sieltä löytyy.

Mutta noissa aiemmissa viesteissä palstalta sai onneksi tiedot lekkert:ltä ja Nortt1:ltä.

Onko nordnetin sijoituslainassa käytössö ns. automaattinen likvidointi? vai lähettääkö nordnet viestin jos salkun vakuusarvo laskee liian alas ja haluavat lisää vakuuksia? Yritin kaivaa ehdoista mutta hyvin on piilotettu jos on. Tämä olisi erittäin oleellinen tieto tietää kun laskee salkun maksimaalista vivutusprosenttia.

Eli onko sijoittajalla margin call tilanteessa aikaa siirtää rahaa tai ostaa lisää osakkeita salkkuun vai laittaako nordnet automaattisesti salkun lihoiksi, jos margin call tilanne iskee? Ymmärtääkseni ainakin IBKR on tälläinen automaattinen likvidointi käytössä jonka takia se jäi heti pois omista suunnitelmista, Kiitos!

Lähettävät viestin ja voi laittaa lisää rahaa. Jos päivän lopuksi limiitti ylittyy, niin seuraavana aamuna tulee viesti. Seuraavana päivänä olen itse hoitanut homman niin ei koskaan oo nordnet koskenut salkkuun. Sanktiona on tullut intradaylimitin menettäminen. Oon kyllä saanut sen takaisin sitten uudelleen pyytämällä.

4 tykkäystä

Jossain podissa Nordnetin maajohtaja puhui että joutuivat jonkun verran salkkuja myymään tyhjäksi korona dipissä. Eli kyllä tämäkin on keinovalikoimassa. Kuitenkin normaalisti yrittävät kontaktoida ensiksi.

1 tykkäys

Kiitos @Tulipan ja @KalleH vastauksista. Tuo riittää että antavat aikaa tai mahdollisuuden lisävakuuksien tilittämisellä. Joillakin välittäjillä kuten IBKR tälläistä ei ole. Martin calle jos tulee kylään niin laput lähtee heti. Tutkin asiaa enemmälti ja tämä näyttää olevan useammalle “halpojen margin loans” välittäjien tapa.

1 tykkäys

Keväällä 2020 ei tullut viestiä ennen tai jälkeen.

Vähän kummeksuin silloin toimintatapaa, kun myivät vielä saman päivän aikana salkusta omistuksia. Oma vikahan se sinänsä oli, kun ei heti laittanut lisää rahaa salkkuun ja toisaalta kävi tuuri, että sai vielä halvemmalla ostettua kaikki takaisin. Bonuksena vielä hyvät tappiot verotukseen.

Nordnetin usein kysyttyä -osiosta löytyy vastaus.

Ja:

3 tykkäystä

Tähän ketjuun on ehkä hyvä tehdä pieni makromuistutus.

Nordea-ketjun ja kahvihuoneen turinoissa nousi jo esille Italian tuleva pankkikriisi. Pankkikriisi on tietty kenkku asia jo itsessään, mutta ajoituksen syy on tärkeämpi ymmärtää. Kyse on siitä, että väliaikaiset tauot velkojen ja vuokrien maksuihin ovat päättymässä. Kansalaiset ja yritykset ympäri maailman joutuvat tilanteeseen, jossa käteistä täytyy löytyä tai jotain menee myyntiin. Joko omasta toimesta tai lainaajien likvidoinneissa.

Kun makrotapahtumana on äkillinen käteisen kysynnän lisääntyminen, olen ainakin omalta osaltani päättänyt jättää margin loanit väliin, tai ainakin odottamaan karhumarkkinaa jota ei välttämättä koskaan tule.

8 tykkäystä

Pakkomyynti taitaa olla ainut keino jos asiakas ei itse talleta rahaa tai myy osakkeitaan.

Kannattaa siis olla heti yhteydessä jos ylilainoitustilanne pukkaa päälle. Nordnetillä ei ole velvollisuutta olla yhteydessä, vaikka monelle on viestiä tullutkin. Vastuu on siis juurikin itsellä eikä välittäjää auta syytellä jos paha tilanne iskee kynsille.

Lisäksi jos yön aikana menee esimerkiksi kaupankäyntikulujen takia vähänkään ylilainoituksen puolelle niin koko lainasummasta menee siltä päivältä 7% lisää korkoa.

4 tykkäystä