Sijoituslaina-keskustelu

Paljon varmaan riippuu ylilainoituksen määrästä. Jos puhutaan ehkä muutaman satasen tai tonnin vajeesta, Nordnet antaa sinun hoitaa itse. Keväällä saattoi kuitenkin pahimpina päivinä tulla -10% tauluun, joka yhdistettynä muutamaan salkussa olevaan lentoyhtiöön etc sai sekä omanpääoman että lainoitusarvon laskemaan, jolloin käteisen tarve saattoikin olla muutamassa päivässä esimerkiksi kymmeniä tuhansia euroja. Jos tämä yhdistetään siihen, että olet ilmoittanut vuosituloiksi vaikkapa 30 000€, ei Nordnet jäänyt odottelemaan, vaan pisti lappua laitaan riskin minimoimiseksi. Saattoivat toki tsekata muilla NN tileillä/salkuissa olevat varat.

Yllä oleva siis puhdasta spekua ja ajattelua miten itse olisin asian hoitanut.

3 tykkäystä

Ylilainoitustilanteen huomaa kyllä itse ennen markkinoiden avautumista. Yleensä tulee myös viesti, jossa pyydetään kertomaan miten hoitaa tilanteen. Jos on välittömästi yhteydessä asiakaspalveluun vaikkapa soittamalla niin tuskin myyvät ainuttakaan osaketta. Varsinkin jos kertoo, että klo 10.05 salkussa ei ole enää ylilainoitustilannetta.

Isommilla summilla luulis, että reagoivat tosiaan nopeammin jos asiakas seisoo tumput suorina. Uskoisin tässäkin menevän turhan monesti samalla kaavalla, että itse ei tehdä mitään ja sitten äimistellään kun välittäjä tekee. :slight_smile:

3 tykkäystä

Ei teidän lainoitustilanteet ole irrallaan maailman menosta. Jos ylilainoitustilanne syntyy sen takia että kaikki osakkeet sukeltavat ja Nordnetillä on valtava kasa ylilainoitusta niin ne laput menee myyntiin vaikka koettaisikin soittaa tukossa oleviin puhelinlinjoihin.

Ei tämä liity mitenkään maailman menoon. Jos ei saa asiakaspalvelijaa kiinni ennen pörssin aukeamista niin ylilainoitustilanne on syytä hoitaa itse kuntoon heti kun pörssi aukeaa. Vai meinaatko, että luotto-osasto painaa myyntinappia sekunnin yli kymmenen aamulla? :slight_smile:

Itselläni on ollut ylilainoitustilanne useita kertoja, kertaalleen ainakin kaksi vuorokautta. En ole koskaan ollut yhteydessä Nordnettiin siitä miten aion tilanteen korjata vaan olen jossain vaiheessa tallettanut rahaa tai tehnyt tarvittavia toimenpiteitä.

Ei siis ole tarvetta ruveta panikoimaan välittömästi jos menee miinukselle. Itse odottelen nykyään rauhassa josko tilanne korjaisi itse itsensä.

@Lars74 varmaan viittasi viestissään siihen että jos koko markkina sulaa ympärillä niin Nordnet rupeaa pakkomyynteihin herkemmällä kynnyksellä rajoittaen omaa riskiään.

4 tykkäystä

Aamun huutokauppa on äärimmäisen tehokas paikka myydä suurempi satseja kerralla samalla antaen markkinan päättää hinnan. Jos pistää reiluun alennukseen lappua tarjolle niin sitten market makerit tuevat apajille.

Eikö toi ois juurikin sopiva triggeri karhumarkkinoille?

Kappas olen ilmeisesti onnistunut vaikuttamaan Nordnettiin. Marraskuussa esittämäni toive, että pari jenkki talonrakentajaa (Meritage Homes ja M/I Homes) saisivat lainoitusarvot on mennyt läpi. Yksi muukin salkun jenkkiomistuksista on saanut lainoitusarvon (Turtle Beach).

(Noilla molemmilla talonrakentajilla tänään sattumalta osari tai no varmaan sen takia noita tarkastelin ja huomasin lainoitusarvojen ilmestyneen. Molemmat poskettoman halpoja tämän hetkiseen tuloskuntoon ja viime vuosien kasvuun nähden. Markkina on mitä ilmeisemmin sitä mieltä, että ovat nyt syklin huipulla ja alamäkeä edessä. Itse uskon, että matalat korot ja finanssikriisin jälkeinen historiallisesti vähäinen rakentaminen mahdollistavat jatkossakin kannattavan talonrakentamisen.)

Onko jollain kokemusta ylilainoituksesta/pakkomyynneistä NN puolelta? Kiinnostaisi vain kuulla, että niittaako NN siihen vielä pisteeksi i:n päälle myyntikulut pakkomyydyille osakkeille😁

Edit: @Mututuntuma ei ollut kritiikki NN kohtaan, kiinnosti vain se, että tuleeko pakkomyyntiin normi välityspalkkio vielä. Mitenköhän NN arpoo myytävät laput, eli meneekö esim. pahimmat tappiot ekana, tai alin lainoitusaste tms.

2 tykkäystä

Ei ole kokemusta, mutta perii hinnaston mukaisesti 25e. En tiedä oliko tuo kritiikiksi tarkoitettu, mutta ei kai ne ilmaisena tee hommia saamattoman asiakkaan puolesta. :smiley:

3 tykkäystä

Lähtökohtaisesti lainalla sijoittaminen on aikamoisen riskaabelia toimintaa, ellei tiedä mitä on tekemässä. Siksi tuntuu täysin käsittämättömältä, että ihmiset perustavat lainapäätöksensä nettifoorumin yksittäisten kirjoittajien ohjeisiin. Pikkupräntit ja ehdot ohitetaan lukematta, ja asioita kysellään jälkikäteen.

Mutta jokainen tietysti vastaa itsestään ja tekemisistään. Jokin pieni perverssi solu minussa haluaisi nähdä millaiseksi ketjun keskustelu menisi esim. parin kuukauden vaakalennon aikana esim. viitisentoista pronsenttiyksikköä nykykursseja alemmalla tasolla. Nykykursseihin vivulla ostaneet saattaisivat kirjoitella hiukan toisenlaisia kysymyksiä.

Olen kyllä itsekin vivutellut, mutta lyhytaikaisesti ja melkoista safe playta pelaten, ajatuksella että on parempi kotiuttaa pari sataa tappiota kuin jäädä vivun varaan odottelemaan nousua joka voi jäädä kokonaan tulematta. Toisaalta pari pikakeikkaa osavuosikatsausten tiimoilta onnistui yli odotusten. Tuo Nordnetin lainasysteemi on kyllä kätevä ja helppokäyttöinen, mutta toisaalta helppous voi kannustaa turhaan riskinottoon.

Monen, jotka täällä ovat kertoneet korvanneensa uhkapelit sijoittamisella, soisi muistavan, että lainanotto sopii sijoittamiseen lähes yhtä huonosti kuin uhkapelaamiseenkin.

21 tykkäystä

Kyselin NN:sta josko saisi Orthexille lainoitusarvon, niin kuulemma menee tyypillisesti vuosi listautumisesta ennen kuin antavat. Sentään vastasivat samana päivänä.

6 tykkäystä

Kysyin samaa kesäkuussa, silloin puhuttiin puolesta vuodesta :grin:

3 tykkäystä

Minä kyselin maaliskuussa ja silloin sanottiin, että menee 3-6kk listautumisesta. Kysyin myös miksi Harvian lainoitusarvon lasku koronamontusta 50–>40% on pidetty voimassa, vaikka firman meininki on ihan eri tasolla kuin pudottamisen aikaan. Sanottiin, että lainoitusarvoja tarkastellaan puolen vuoden välein.

Taitaa olla vain turhaa puhetta kaikki. Seuraan montaa kymmentä firmaa eikä minkään lainoitusarvo ole muuttunut kumpaankaan suuntaan tässä 1,5v aikana.

6 tykkäystä

Jos yksittäisten firmojen lainoitusasteet hiertävät niin silloin on kyllä liikaa vipua ja/tai liian vähän hajautusta

Nordnetin lainoitus on loistava toteutukseltaan ja myös huomattavan edullinen. Osake vakuutena voi kuitenkin olla hyvin riskialtis sen korkean volan takia. Ei tarvita kuin yksi musta joutsen markkinoille ja edellä mainitussa tapauksessa ollaan nopeasti siinä itsessään

8 tykkäystä

Tuntuvat nuo lainoitukset menevän ihan miten sattuu ja ketä kiinnostaa tehdä tasolla NN. Välillä kun on kysellyt lainoituarvoa jollekkin firmalle, jolta puuttuu, vastaukset on tosiaan olleet 30pv - 90pv ja sitten se vakio “lainoituksi tarkistetaan 3kk välein”. Tuntuu myös olevan kiinni siitä, kuinka moni asiaa kinuaa, eli esim. muutama ihan selkeä virhe (eri valuutan sama rahasto ilman lainoiusastetta) on korjattu muutaman pyynnön jälkeen vasta n. 8kk kuluessa.

@Gadus juuri lainoitusasteita kinuamalla sitä hajautusta saa lisää :slight_smile: Onhan se kivempi olla kultatasolla ilman, että täytyy alkaa myymään/siirtämään muita liian isoksi paisuneita possia.

5 tykkäystä

Hyvä muistaa, että nuo lainoitusasteet voivat muuttua myös toiseen suuntaan ja mahdollisessa ongelmatilanteessa se voidaan tehdä hyvinkin mielivaltaisesti. Ei noita alaspäin veivauksia juuri ole tarvinnut tehdä kuin joidenkin ongelmiin ajautuneiden firmojen kanssa, mutta riski on hyvä tiedostaa

1 tykkäys

Juu luoton rajoilla ei kyllä NN kanssa kannata hillua, ellei oikeasti käytä vain päivänsisäisenä johonkin veiviin. Se on nopeasti M. Calle soittelemassa, jos jostain isommasta possasta ruuvataan lainoitusaste pois. Jos kuitenkin pelaa kultatasolla, niin pahin ongelma tulee sitten vastaan siinä, että saattaa joutua makselemaan parilta päivältä hiukan enemmän, jos pomppaa kultatasolta pois.

3 tykkäystä

En ymmärrä tällaista heittoa ollenkaan. Eikö se ole itsestäänselvää, että tiedustellaan nimenomaan yksittäisten firmojen lainoitusarvoja?

10% alkuperänen lainoitusarvo nousee hyvin hajautetussa salkussa 40%:iin. Tuossa on todella iso ero onko firman lainoitusarvo 0 vai 10%.

14 tykkäystä

Näin juuri! Käykäähän muutkin kinuamassa NN:ltä Harvialle suurempaa lainoitusastetta. 40 % on Harvian kaltaiselle firmalle mielestäni liian vähän verrokkeihin nähden. Esim. Thulella lainoitusaste on 65% ja Tikkurilalla 70%.

3 tykkäystä