Sijoituslaina-keskustelu

Lähinnä osallistuin keskusteluun, koska täällä tuntuu olevan aika lailla porukkaa, jolla on puutteellinen ymmärrys vivuttamisesta ja Nordnetin lainoitusehdoista. Heikko hajautus, lainoitusasteet korkealle etc. on hyvä resepti katastrofille. Lainat ainakin tuntuvat kelpaavan, kun Nordnetin sivuilla pyörii välillä banneri automatisoidusta lainankäsittelystä alle 25 000 euron summille

Voihan noita lainoitusasteita kinuta korkeammalle, mutta kyllä edelleenkin koen riskienhallinnan olevan koetuksella mikäli lainoitusasteet tahtovat tulla vastaan mikäli yksittäisten osakkeiden lainoitusarvo ei ole riittävän korkea

7 tykkäystä

Itse ainakin olen kitissyt puuttuvista lainoitusasteista tai liian matalista lainoitusasteista kultatason korolla pysyäkseni, enkä siksi että vipu olisi tapissa. Uskoisin, että näin on myös monella muulla Nordnetin käyttäjällä. NN korkotasoissa on suuret erot.

4 tykkäystä

Tietenkin osalla firmoja lainoitusasteita ei ole vain satuttu vielä laittamaan

Silti lähtökohtaisesti Nordnetin etu ei ole antaa mahdollisimman anteliailta lainoitusasteita mahdollisimman suurelle määrälle osakkeita. Ylilainoitustilanteessa heidän etunsa on varmasti turvattu, mutta mikäli markkinoilla tulee lokaa niskaan enemmän ja jouduttaisiin tekemään joukkolunastuksia massoittain niin tämä olisi hyvin negatiivista mainosta firmalle

En ole tarkastanut mikä tilanne siellä on tällä hetkellä, mutta ainakin aikaisemmin Nordnet on toiminut vain välikätenä ja varsinaisen luoton myöntää Nordea ym. iso pankki. Heilläkin voi olla sanansa sanottavana

3 tykkäystä

Onhan tuo nyt imagokysymyskin, jos esimerkiksi orthexin lainoitusasteelle on saanut neljän kuukauden aikana kolme eri vastausta.

Minullekaan kuten tuskin muillekaan ongelma ei ole luoton kokonaismäärä, senhän saa teoriassa vivutettua kymmenkertaiseksi omaan pääomaan nähden jos sellaiseen leikkiin haluaa lähteä. Tuossa luulisi olevan huomattavasti enemmän riskejä kuin siinä, että määritellään orthexin lainoitusasteeksi 10% tai että olisiko Harvian lainoitusaste 40% sijasta vaikkapa 60%.

4 tykkäystä

En nyt nipottaa halua, mutta jotain omakohtaista kokemusta tästä on

Aikanaan avasin IB:lle tilin ja otin luotto-ominaisuuden käyttöön. Ei ollut kyse valtavista summista mitä sinne tuli laitettua, mutta lainoitusaste oli koholla ja markkinat alakulossa. Oli siinä mukana jokunen huono yhtiövalintakin. Ei meinaan ollut kovin mukavaa, kun sähköpostiin alkoi pamahtelemaan margin call -viestejä ja siinä piti miettiä mitä oikein laittaisi lihoiksi ennen kuin IB hoitaa saman asian. Jotain piti myydä mitä muuten en olisi myynyt, mutta onneksi tilanne kääntyi nopeasti

Markkinoilla tulee nousuja ja laskuja ja siinä on iso ero oletko itse paatin kapteenina vai matkustajana. Nousumarkkinoilla näitä tarinoita ei kukaan ole kertomassa, mutta mikäli unohtaa riskienhallinnan niin monelle saattaa tulla ennemmin tai myöhemmin omakohtaista kokemusta

25 tykkäystä

Täällä foorumilla lainoitusasteen nosto pudotti jonkun pois kultatasolta, kun yksittäinen omistus nousi liian suureksi. Että toimii myös toiseen suuntaan :sweat_smile:
Ja tämähän ei tarkoita automaattisesti ”huonoa” hajautusta kun 0% lainoitusasteen omaavia yhtiöitä ei huomioida laskettaessa suurinta omistusta.

2 tykkäystä

Näille erityisesti uusia avauksia on hyvä pyytää. Paljon puuttuu varsinkin US-markkinalta valideista lapuista, mutta myös Pohjoismaista.

Edes 10% lainoitusarvo nostaa laskettavaa hajautusta salkulla 0:n sijaan ja sillä on suora vaikutus korkoon.

3 tykkäystä

Täydellinen maallikko-arvaukseni on, että Nordnetiä kiinnostaa lähinnä osakkeen vaihto-volyymi, josta he voivat laskelmoida miten hyvin he saavat työnnettyä rojut ränniin asiakkaan puolesta kun WW3 alkaa.

Tämä on myös todennäköisin syy miksi jotkut yhtiöt (Kuten Senzime) ovat menettäneet itselläni kelpoisuuden kesällä :point_right: liian hiljaista ollut vaihdon osalta.

1 tykkäys

Sitten on lohilo, jonka päivävaihto on 25 000 ja lainoitusaste 20%. Sievi 185 000kpl ja 10%. Toki varmasti punnitaan myös riskejä yms, jota en edelleenkään ymmärrä yllä olevissa esimerkeissä.

Tai noh tuskin punnitaan, kun kahootin lainoitusarvo on 50% ja ytd vaivaiset -58%.

1 tykkäys

Tiistaina jätetty limiitin korotushakemus hyväksyttiin tänään perjantaina, ja käytettävissä huomenna tai käytännössä maanantaina.

Nopeaa on toiminta Nordnetin puolella nyt kun lomakausi on ohi.

Edellinen korotus heinäkuun puolella eli keskellä pahinta lomasesonkia kesti kolme viikkoa ja nyt siis prosessi läpi selvästi alle viikossa.

En sitten tiedä, priorisoidaanko näitä pyyntöjä salkun koon perusteella tms vai menevätkö kaikki samaan jonoon.

Nyt ensimmäistä kertaa kyseltiin hieman lisätietoja, aiemmin on korotuspyyntö vain hyväksytty kyselemättä. Oletettavasti alkaa limiitti olla lähellä maksimia.

Tarkoitus ei ole käyttää tätä limiittiä nyt vaan varautua tulevaisuuteen. Sitten kun se iso tilaisuus tulee, niin ei tarvitse miettiä sitten, että saako limiittiä lisää ja kuinka nopeasti.

6 tykkäystä

Oma salkku 7-numeroinen ja anoin miljoonan luottorajaa 22.7. Mitään vastausta tähän ei ole kuulunut vieläkään. Ei sillä etteikö nykyinen 300 000 euron raja riittäisi lähitulevaisuudessa mutta ainakaan private banking asiakkaat eivät saa sen nopeampia päätöksiä.

12 tykkäystä

Hämmentävää. Kyselisin jo perään, että mikä kestää. Olen siis itse saanut jo kaksi myöntävää päätöstä sinun hakemuksesi jälkeen. Tuon perusteella arvelisin jo, että hakemuksesi on kadonnut.

Itse olen korottanut limittiä yleensä 100t€ kerrallaan, ja sijoitan henkilönä. Oma salkku myöskin 7-numeroinen.

7 tykkäystä

Itse pelailen teihin verrattuna ihan nappisarjassa, mutta tajusinpas äsken, että vaikka minulla luottokorkona onkin monen mielestä hunajainen 4,85% niin sillähän kannattaa maksaa mm. Visa-lasku pois ellei sitä syystä tai toisesta maksuajan puitteissa halua tai voi kuitata. Luottokorttien korot ovat kuitenkin n. 8% plus käsittelykulut useamman euron kuukaudessa joten jos on NN luottoa, ei korttiluottoa kannata pitää samalla.

Kyse on muutamien satasten luottokorttisaldoista joten talouteen tai muuhun tuolla ei juuri ole vaikutusta, mutta nukkuuhan sitä sikeämmin kun on tämänkin optimoinut! :slight_smile:

3 tykkäystä

Huomaa, että tuo monimutkaistaa veroilmoituksen tekemistä.

Mahdatko tarkoittaa luoton käyttötarkoitusta?
Ainakin minulla kivijalkapankin hummaus- ja pummausluotto (l. remontti että ajoneuvo) on jossakin vaiheessa matkaa verottajan aloitteesta konvertoitu tulonhankkimisluotoksi.:slight_smile:

Reilun kuukauden odottelun jälkeen tuli tällainen viesti miljoonan euron luottorajaa anoessa (salkun koko 1,4 miljoonaa euroa). Ei varmaan kannata vastata että ostan maksimiluotolla meemiosakkeita halvalla ja myyn kalliilla :grin: Entäs jos ja kun vaihdan luotolla ostettavia lappuja tai muokaan ‘kaupankäyntistrategiaani’, kuuluuko minun tästä jatkossa ilmoittaa Nordnetin luotto-osastolle? Edellinen limiitin korotus 100 000 € → 300 000 € meni läpi parissa päivässä ilman uteluita.

35 tykkäystä

Samanlainen viesti itsellenikin viimeksi kun hain 850k€ rajan.

8 tykkäystä

Nyt on Orthexilla lainoitusaste 30 %.

7 tykkäystä

Minulla tuli sama kysymys 900t€ kohdalla, mutta ei vielä 800t€ kohdalla.

Aspa laittoi tämän kysymyksen minulle suoraan noin päivän sisällä hakemuksesta, ennen kuin hakemusta oli välitetty luotto-osastolle.

Edit: Kuvailin suunnitelmiani ja hakemus meni läpi, vaikea ottaa kantaa mitä tehdä jos suunnitelmat muuttuvat.

3 tykkäystä

Kyllä mäkin kyselisin muutaman tarkentavan kysymyksen kun yksityishenkilö hakee miljoonan margin lainaa. Ottaisin tuon kohteliaisuutena että “welcome to the big league”.

17 tykkäystä