Noin vuosi sitten tuli laitettua ylös omia ajatuksia. Vaikka motivaatio sijoittamiseen on pysynyt samana (vankka epäusko nykyiseen eläkejärjestelmään), niin olen huomannut ajattelussani muutoksia. Kai se karhumarkkina opettaa.
Tulen edelleen sijoittamaan koko työurani pääsääntöisesti indekseihin. Osakkeisiin on varattu könttäsumma, uudet ostot pitää rahoittaa myynneillä tai osingoilla. Olen kuitenkin aikeissa vähentää tulevaisuudessa kasvuyhtiöiden painotusta salkussa tuntuvastikin ja pitäytyväni laadukkaissa, osinkoa maksavissa yhtiöissä. Itselle tällaisten yhtiöiden arvonmääritys on kasvuraketteja (esim. Qt) paljon yksinkertaisempaa ja jatkuvasti kasvavat osingot lämmittävät mukavasti kurssien sukeltaessa 20-30% Psykologian puolta sijoittamisessa ei voi aliarvioida. Alibaban sukeltamista olisi ollut paljon mukavampi katsella, jos vuodessa tulisi turvallisesti 4-5 prosenttia osinkoja. Ylempänä oli hyvä pointti siihen, että osaketta pitäisi osata käsitellä osuutena yhtiöstä. Se rauhoittaa mieltä, että vaikka Marimekko tuosta laskee vielä 40%, niin brändit ja osaava johto eivät ole hävinneet mihinkään. Olen yritänyt kääntää ajattelua enemmän tähän suuntaan.
Olen myös miettinyt viimeisen puolen vuoden aikana enemmän vallihautoja sekä käyttänyt aiempaa suurempaa tuotto-odotusta ja/tai maltillisempia kasvuennusteita laskelmissa. Tuntuu vähemmän huonolta jättää osaketta ostamatta kuin ostaa “liian kalliilla” ja katsoa hinnan laskua vielä 20-30% sinne oman maltillisen skenaarion tasolle. Lisäksi olen opetellut uusia arvonmäärityksen lasketatapoja entisten rinnalle.
Olen myös päättänyt lisätä tulevina vuosina hajautusta tuntuvastikin ja harkitsen pitäytyväni jatkossa pääosin kotimaisissa yhtiöissä. Osakesäästötilillä osingot kasautuvat korkoa korolle paljon nopeammin ja ulkomaalaiset tuntuvat ajoittain pakenevan Helsingin pörssistä jättäen hyviä ostopaikkoja kotimaisille sijoittajille. Vaikkakin Suomen talouskehityksen tulevaisuus vähän huolettaa, niin täältä löytyy monia laadukkaita yhtiöitä, jotka tekevät bisnestä Euroopassa ja kauempana.
Lisäksi olen ottanut screenauksen tueksi useampia mittareita, joista vähintään kuuden pitää täyttyä ennen lähempää tutkistelua. Näitä yritän myös tarkastella kriittisesti ja lisäillä uusia tarvittaessa.
- Hyvää oman pääoman tuottoa pitkältä ajalta (ROE min. 14%)
- Kasvavaa osinkoa pitkältä ajalta / Yhtiön tavoitteena nouseva osinko
- Terveellinen osingonjakosuhde (maks 70%)
- Osinkotuotto vähintään 3%
- Tulos sekä liikevaihto kasvaneet viimeisen viiden vuoden aikana
- Varat yhteensä on suurempi kuin velat yhteensä
- Arvostus: 10% tuotto-odotus täyttyy normaalissa skenaariossa maltillisilla odotuksilla
Osana strategiaani on myös ostojen ajoittaminen kuukauden välein, etten enää tarttuisi putoaviin puukkoihin niin tiukasti (köh, Nokian Renkaat, köh). Tähän mennessä H2:lla ollaan tehty muutama osto, vaikka kesärallin jälkeen elokuussa tulikin lisättyä onnistuneesti käteispainoa.
Heinäkuu: Uponor Oyj
Elokuu: -
Syyskuu: Marimekko Corporation
Viimeisin salkkupäivitykseni kesäkuulta: Mitä sinulla on salkussa - #3001 käyttäjältä Needles