Mielestäni on yhtä perusteltua myydä, jos kurssinousut ovat merkittäviä, kun on perusteltua ostaa jos kurssilaskut ovat merkittäviä.
Minua ei kannata kuunnella mutta toimin about näin:
Avaus vain hyvällä turvamarginaalilla
Jokin ajatus siitä minkä kokoista positiota haluaa firmasta pitää
Jos avauksesta lähdetään laskuun niin tasaisen lisäämisen sijaan lisään vasta, kun avauksesta/viime lisäyksestä on merkittävä prosentuaalinen lasku (-20/30% ollut about rajana). Lisäämällä position koko voi kasvaa väliaikaisesti korkeammaksi kuin oli ajatus, mutta on oltava exitplan ylös- ja alaspäin.
Lisään vakiona samankokoisella summalla (esim. alkuperäinen osto 2000€ = 100 osaketta, lisäys alempaa 2000€ = 130 osaketta).
Jos päädyn lisäämään ylitse ajatellun positiokoon, laitan yleensä vetämään automaattimyynnin +5% / +10% päälle lisäyshinnan ja alaspäin stoploss hälyn vähintään. Kun pistää automaattimyynnin niin tunteet eivät haraa vastaan kun tavoite saavutetaan.
Eli tällä logiikalla, jos olet lisännyt Tecnotreetä alempaa ylitse aluksi miettimäsi positiokoon niin itse varmasti vähentäisin +10% viime lisäyksestä.
Yhä, minua ei kannata kuunnella ja prosentit riippuvat täysin siitä kuinka rankasti ostamasi firma vakiona heiluu.
EDIT:
Vielä pari ajatusta:
- Jos ostojen ajoittaminen tuntuu vaikealta niin myyntien ajoittaminen on yleensä “mahdotonta”, eli ei kannata piiskata itseään vaikka kurssi nousisi vielä myyntien jälkeen.
- “No one has ever gone broke taking profits”