Sijoitusstrategiasi

Taas mennään puolivuosikatsauksen merkeissä.
Kokonaisuus nyt kolmen ja puolen vuoden sijoituksista noin -5%. Harrastus siis kallistunut entisestään. 2022 YTD pakkasella. Käännyin enemmän osinkofirmojen suuntaan ja tässä on tehty virheitä. Tämän lisäksi ylisuuri Nokia-positio ajaa kokonaisuuden ainakin toistaiseksi miinukselle.

Puolen vuoden onnistumisia:

1. Onnistuneita kevennyksiä vihdoin myös nouseviin kursseihin. (TIETO, HMC).
  2. Optiotreidaus luonnistuu yhä kuin tanssi ja pakkasella oltaisiin reilusti ilman sitä. Jatkakaa.
  3. Honda motor corp -omistus (HMC). Firmalla on hyvä maksukyky ja järkevä osinko. Kun itsellä on luotto kohdallaan on ilo omistaa.
  4. Nautin myös suuresti: TTALO, NOHO
  5. Suunnitelman mukaisesti merkittävät kiinteistölainalyhennykset osakepainon kustannuksella

Ärsyyntymisen aiheita:

1. Firmavalintani ovat olleet ihan prrssstä revittyjä. Osingonkuvat silmillä olen ylipainottanut “vakaita tunnettuja nimiä”, pitkän linjan firmoja joilla on merkittävä osinko… mutta ei mitään kasvunäkymiä, ei vallihautaa ja lainaa on s***tanasti.
    Kuka tekee näin huonoja valintoja? Ihan päin peetä jäänyt huomioimatta sireenit ja kirkkaat valot lainakorkojen noususta, enkä ole lainkaan riittävästi ottanut huomioon firmojen vakavaraisuutta valintoja tehdessäni.
    Haluan ehdottomasti omistaa jatkossa nimenomaan MAKSUKYKYISIÄ firmoja. Nimetään virheitä: INTRUM, WBA

2. Olen yhä perustanut joitain ostojani yleiseen peesaamiseen tai muiden analyyseihin. Aina mennyt puihin eikä omistaminen tunnu hyvältä, kun ei tiedä mitä omistaa ja missä järkevä arvostus piilee.

3. Jos firma maksaa kohtuuttoman suurta osinkoa (~10%) niin siinä on jotain mätää, tarkista maksukyky, tähtää ~5% osinkoihin mieluiten.

4. Ottaa pannuun kun mielestään tekee ostoja JÄRKEVIIN firmoihin hyvien laskelmien kautta, missä vuorostaan hyvät sijoittajat(treidaajat) ostavat usein mielestäni tolkuttomia firmoja tolkuttomilla arvostuksilla ja vetävät +10% pariin päivään. Itse vedän vakaata miinusta pitkällä aikavälillä. Time well spent!

5. Rikastumisen pelko, myyn liian varhain pieniin nousuihin

Korjausliikkeitä:

Lisää lihaa firma-analyyseihin. DCF-laskelman lisäksi analysoi myös firman vakavaraisuus ja maksukyky jollain mittareilla. Ei vain hatusta vedettyä turvamarginaalia. Perusta ostot/myynnit VAIN omiin arvolaskelmiin mihin voit itse uskoa.

Rahastosäästäminen. Jatka ja painota tätä. Et osaa firmojen valintaa ja kauppojen ajoittamista kovinkaan hyvin ja tarve ymmärtää itse firmoista hyvin paljon on liian työlästä. Lisäksi tavoite on suurilla summilla saada pienehköä prosentuaalista nousua. Tähän rahastot toimivat ihan hyvin. Varmista ettet turhaan omista suoraan firmoja jotka myös rahaston osa.

Firmojen myynti. Ensin hätäilin laskuissa myymällä, nyt en myy millään. Omista vähemmän firmoja, myy miinuksellakin, jos firman tarina selvästi muuttuu.

Mitään ei ole pakko tehdä, älä ainakaan hätäile ostojen kanssa.

Ylisuuret positiot. Pidä kiinni säännöstä, että yhden firman prosentuaalinen osuus ei kasva liiaksi (köh, Nokia)

Vanhat parannettavat pätevät yhä toistan, jos jokin lappu on ‘halpa’ niin siihen on yleensä hyvä syy → tutki enemmän. Hyvät firmat eivät mene konkkaan ja aika on pien-sijoittajan puolella, ei hätää!

Tässä omat omistukset, siniset ovat sellaisia joissa positio on 0 mutta ovat käyneet/poistuneet salkusta:

EDIT: Lasta varten aloitin uudelle tilille kuukausisäästämisen koko maailmaan hajautettuihin rahastoihin. Lyön vetoa että tästä tulee parhaiten performoiva tilini.

12 tykkäystä